صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۳۸۹۴۰

دشمن به دنبال دست کاری در آمار جمعیتی کشور است

به صدا در آمدن بحران جمعیتی در کشورمان و حرکت سن جمعیت به سمت کهنسالی باعث شده است قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در کشورمان بعنوان یک "فوریت" در اجرایی شدنش در نظر گرفته شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی بار ها نسبت به بحران جمعیت در کشور هشدار دادند.  رهبری در این زمینه فرمودند: "مسئله‌ی فرزندآوری و مسئله‌ی نسل بسیار مهم است؛ این موضوعی است که بنده بارها در این چند سال اخیر تکیه کرده‌ام و تأکید کرده‌ام، [ولی] متأسّفانه حالا که انسان نتایج را نگاه میکند، معلوم میشود که خیلی این تأکیدها تأثیر زیادی نداشته. اینها احتیاج دارد به قانون، احتیاج دارد به دنبال‌گیری جدّی دستگاه‌های اجرائی و بایستی بِجِدْ مسئله‌ی فرزندآوری را مهم دانست و از پیری جمعیّت ترسید. حالا خارجی‌ها را کار نداریم؛ دشمن، دشمن است؛ امّا بعضی کج‌سلیقگی‌ها را متأسّفانه آدم در داخل مشاهده میکند -یک جایی خواندم- که میگویند «آقا! پیری جمعیّت اشکالی ندارد»! چطور اشکالی ندارد؟ یکی از پُرفایده‌ترین ثروتهای یک کشور، جمعیّت جوان در یک کشور است که ما بحمدالله از اوایل انقلاب تا امروز برخوردار بوده‌ایم و اگر بنا باشد بعداً برخوردار نباشیم، یقیناً عقب خواهیم ماند."(۱۳۹۹/۰۴/۲۲)

به صدا در آمدن بحران جمعیتی در کشورمان و حرکت سن جمعیت به سمت کهنسالی باعث شده است قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در کشورمان بعنوان یک "فوریت" در اجرایی شدنش در نظر گرفته شود. همه وازارت خانه ها، ارگان ها و نهادهای کشور در شرایط "محور حمایتی" از این موضوع قرار دارند. از این رو وزارت بهداشت بیشترین تاثیر را در این موضوع دارد و می تواند با سیاست گذاری بهینه، روند بحران جمعیتی کشور را تغییر دهد و در چارچوب جوانی جمعیت ایده های تاثیر گذار را طراحی و اجرایی کند. در این خصوص وزیر بهداشت اولین جلسه قرارگاه عملیاتی حمایت از سلامت خانواده و جوانی جمعیت گفت: " با توجه به فرمان مقام معظم رهبری یکی از اولویت‌های مهم ما در وزارت بهداشت، بحث جوانی جمعیت است".بحرانی که به اعتقاد بسیاری کارشناسان نقش آن در امنیت، اقتصاد، فرهنگ و سیاست به مراتب بیشتر از سایر مقوله ها، تاثیر گذار است.

بررسی شرایط رشد و توسعه جمعیتی در هفتاد سال اخیر نشان می دهد که میانگین سنی ایران از 18 سالگی به 33 سالگی در 1400 رسیده است. طبق آمار در سال 1345 میانگین سنی کشور در حدود 18.6 سال بوده است و از این زمان به بعد تا سال 1375 همچنان زیر 20 سال باقی ماند. در سال 1380 میانه سنی پس از سه دهه به 20 سال می‌رسد و از این سال به بعد روند افزایشی خود را طی می‌کند و سال 1400 به حدود 33 سال رسید. پیش بینی می شود که در سال 1430 به رقمی در حدود 47 سال می‌رسد.

 از این رو درصد کهنسالی در جمعیت نیز از سال 1385 روند افزایشی به خود گرفته است و در سال 1400 به 6.7 درصد و 30 سال پس از آن یعنی در سال 1430 به 23.5 درصد می‌رسد. همچنین در حالی که نسبت کهنسالی به کمسالان شاخص بین سال‌های 1335 تا 1380 همواره بین 7 تا 13 درصد نوسان می‌کند، در سال 1385 به 20 درصد رسیده است و روند افزایشی خود را به‌سرعت ادامه می‌دهد و در فاصله سال‌های 1420ــ1415 این رقم به بالاترین حد خواهد رسید. ( ماهنامه اجتماعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی کار و جامعه ــ شماره 169)

تضعیف شرق با دستکاری در روند جمعیتی
در طول تاریخ جهان اسلام و کشورهای شرقی با وجود داشتن جمعیت زیاد و جوان بعنوان یک نهاد قدرتمند سیاسی اقتصادی مطرح بود. از این رو غرب برای اینکه بتواند پایه های تمدنی شرق را متزلزل و در مقابل پایگاه  انسانی خود را قوت بخشد، استانداردهای دوگانه ای را بحث جمعیت را وضع کردند و از طریق نهادهای بین المللی تلاش کردند که  که کشورهای خود  در مسیر افزایش جمعیت و زاد و ولد قرار دهند و در مقابل کشورهای شرقی را برای کاهش نرخ رشد و زاد و ولد توجیه کنند و سیاست فرزند کمتر- زندگی بهتر را به صورت نهادینه شده از طریق نفوذ در ساختارهای حاکمیتی کشورهای شرقی جا انداختند. ایران هم در صندوق جمعیت سازمان ملل و در نشستی که سازمان بهداشت جهانی در قاهره مصر در ۱۹۹۴  برگزار کرد، تعهد کرد که نرخ رشد جمعیت خود را کاهش دهد و این همزمان با دولت سازندگی شد.

اولین سرشماری ایران بعد از انقلاب در سال ۶۵ انجام شد این سرشماری نشان داد  که نرخ رشد جمعیتمان 3.9 درصد و نرخ باروری هم ۶ فرزند به ازای هر زن است لذا با کمک نقشه غربی ها و بی توجهی مسئولین به این مهم سیاست های تنظیم خانواده در سال های 65 و 66 کلید خورد و خیلی زود وارد عرصه فرهنگ سازی به عنوان مهمترین عرصه تاثیرگذاری و حصول نتیجه شد.

اهمیت حمایت از طرح جوانی جمعیت
از این رو قانون حمایت از جوانی جمعیت به اندازه ای مهم است که جدا از توجه به آمارهایی که زنگ هشدار را به صدا درآورده است، توجه به دیدگاه در این زمینه حساسیت جمعیتی را صد چندان می کند. برژینسکی مشاور امنیت ملی کارتر چند سال پیش گفته است:" از فکر حمله پیش‌دستانه علیه تأسیسات هسته‌ای ایران دوری کنید و گفت‌وگوها با تهران را حفظ کنید، چون زمان، آمارهای جمعیتی و تغییر نسل در ایران به‌نفع نظام کنونی نیست". گرچه ادعا حمله به تاسیسات هسته ای دروغی بیش نبود و هیچگاه عملی نخواهد شد، اما بنظر می رسد که دشمن نیز از طرق مختلف بدنبال دستکاری در آمارهای جمعیتی و زاد و ولد در کشورمان می باشد. بدون شک مولفه جمعیت تاثیر بسزایی در قدرت ملی دارد و به نوعی جمعیت زیاد تولید کننده قدرت برای کشور محسوب میشود. 

در واقع اگر کشوری دارای جمعیت جوان و پویا باشد، مؤلفه‌ای مهم در رشد اقتصادی و حتی زیربنای آن را در اختیار دارد. به همین دلیل بسیاری از کشورهای صنعتی و توسعه‌یافته نظیر آلمان، ژاپن، آمریکا، هلند و... با وجود استفاده بهینه از نیروی کار همچنان به‌ دنبال افزایش فرزندآوری و جوانی جمعیت هستند چراکه به‌خوبی می‌دانند پیری جمعیت موجب تضعیف اقتصادی آنان خواهد شد.

بنابران کوتاهی در این زمینه از طرف هیچ نهاد پذیرفته نیست که اگر این کوتاهی عمدی باشد، بدون شک خیانت به کشور و امنیت کشورمان محسوب می شود.

گرچه مهمترین عامل در تک فرزندی و عدم تمایل برخی خانوارها به فرزند آوری، عامل فرهنگ است و تغییر نگرش جامعه از باورهای قبلی به باور جدید تک فرزندی می باشد، اما عامل اقتصادی نیز از عوامل موثر می باشد.  در این چنین شرایط رسانه های محور عبری- غربی با تمرکز بر تورم اقتصادی، بشدت فرزندآوری را نکوهش می کنند، اما نباید اجازه میدان داری دشمنان قسم خورده را در چنین شرایطی داد. از این رو رفتار ادارات مختلف در اجرایی قانون جوانی باید با دقت و با حساسیت بالا اجرایی شود. بانک ها یکی از عوامل مهم تشویق جوانان به ازدواج و فرزندآوری است که نحوه برخورد آن با مراجعین به وام ازدواج و فرزندآوری می تواند تاثیر مهمی در  امنیت روانی جامعه هدف داشته باشد و سیاست های دشمن را خنثی کند. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات