بین الملل >>  بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۳۹۲۷۷

البطش اجازه نخواهیم داد دشمن به وحدت حماس و جهاد خدشه وارد کند/ مقاومت قتل‌عام مردم را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت/ موشک‌های مقاومت از سد گنبدآهنین عبور کردند/ بدون قدرت مقاومت در پاسخگویی به تجاوزها، تضمینی وجود ندارد

عضو جنبش جهاد اسلامی اظهار داشت: جنبش جهاد اسلامی موظف به مقابله با توطئه بنت، لاپید و گانتس و جلوگیری از موفقیت اهداف آن‌ها بود به همین منظور مانع از ایجاد شکاف شدیم و توطئه آن‌ها را خنثی کردیم.

البطش در گفتگو با العالم: اجازه نخواهیم داد دشمن به وحدت حماس و جهاد خدشه وارد کند/ مقاومت قتل‌عام مردم را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت/ مشارکت تمام محور مقاومت در نبرد آزادی فلسطین/ موشک های مقاومت از سد گنبدآهنین عبور کردند/ بدون قدرت مقاومت در پاسخگویی به تجاوزها، تضمینی وجود ندارد

 

خالد البطش عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین در گفتگو با العالم اظهار داشت که گروهان‌های قدس توانستند وظیفه خود را به خوبی عمل کنند و پیام پویایی مقاومت را به دشمن صهیونیستی منتقل کردند.

وی افزود: دشمن پی‌برد مقاومت می‌تواند در برابر پروژه صهیونیستی بایستد و هرگز ترور مردم فلسطین توسط دشمن صهیونیستی را بی پاسخ نخواهد گذاشت.

این گفتگو سه‌شنبه (25 مرداد 1401) ساعت 21 از شبکه العالم پخش شد.

متن کامل گفت و گوی شبکه خبری العالم با البطش در برنامه لقاء خاص بدین شرح است:

العالم: اصطلاح نبرد «وحدت میدان‌ها» چه مفاهیمی دارد و آیا این عنوان، هدف را مشخص کرده است؟

البطش: نبرد جدید در قدس در امتداد نتایجی بود که پیش از این در جنگ شمشیر قدس به دست آمده بود، نبرد اخیر یکی از مظاهر شمشیر قدس است که میادین فعالیت ملی اسلامی در داخل فلسطین و همچنین عرصه های اقدام ملی در فلسطین را به مقاومت در خارج از فلسطین پیوند زد.

بنابراین، این نبرد ادامه جنگ شمشیر قدس است، جنگی که یکی از برجسته‌ترین نتایج آن «وحدت میدان‌ها» بود و کوشیدیم از طریق آن از مقدسات حمایت و به دشمن اعلام کنیم که تمام امت به ویژه مردم فلسطین در نبرد آزادی در برابر اشغالگران صهیونیست حضور دارند و این نبرد، نبرد وحدت میادین است.

ما از طریق این نبرد به اشغالگران صهیونیست این پیام را رساندیم که اجازه نمی‌دهیم در عرصه‌های مقاومت اعم از کرانه باختری، قدس و داخل رژیم، یکه تازی کند و مردم فلسطین را از یکدیگر جدا کند و اجازه نمی‌دهد مقاومت در این نبرد تنها بماند.

جهاد اسلامی به‌تنهایی قادر به پاسخ دادن حملات اشغالگران بود

العالم: برخی می‌پرسند که چرا تمام محور مقاومت در این نبرد مشارکت نکرد و اینکه آیا در نبرد بزرگ آتی، این محور مداخله خواهد کرد؟

البطش: ما از کسی نخواستیم که در کنار ما بایستد یا در نبرد شرکت کند، زیرا مطمئن بودیم که به تنهایی قادر به مدیریت آن خواهیم بود، بنابراین، این نبردی نبود که بخواهیم همه نیروها در آن شرکت کنند.

این نبردی بود که شرایط آن را تحمیل کرد، دشمن اقدام به ترور شهید الجعبری و شهدای منطقه شمال کرد و به همین دلیل گروهان‌های قدس برای حفظ موقعیت مقاومت به تنهایی وارد عمل شدند و تمام گروه‌های مقاومت و ائتلاف و محور قدس در آن شرکت نکردند.

بنابراین این نبرد به تنهایی توسط گروهان های قدس انجام شد، ما در این مرحله نیازی به مشارکت همه نیروهای مقاومت مانند حزب الله، محور مقاومت و ائتلاف قدس نداشتیم، نبردی که در آن نیازمند مشارکت همه هستیم، نبرد آزادی فلسطین است که تمام متحدان ما در داخل و خارج فلسطین به طور مستمر درباره آن گفت و گو می کنند.

گروهان‌های قدس در این نبرد توانست به وظیفه خود عمل کند و پیام روشنی به دشمن داد مبنی به اینکه مقاومت زنده است و توان ایستادگی در برابر پروژه صهیونیستی را دارد و هرگز اجازه نمی دهیم ترور مردم فلسطین توسط دشمن صهیونیستی بدون پاسخ بماند هر قدر که هزینه داشته باشد.

 

البطش در گفتگو با العالم: اجازه نخواهیم داد دشمن به وحدت حماس و جهاد خدشه وارد کند/ مقاومت قتل‌عام مردم را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت/ مشارکت تمام محور مقاومت در نبرد آزادی فلسطین/ موشک های مقاومت از سد گنبدآهنین عبور کردند/ بدون قدرت مقاومت در پاسخگویی به تجاوزها، تضمینی وجود ندارد

 

دشمن در نبرد سه روزه، میدان‌ها را هدف گرفته بود

العالم: چگونه توانستید روابط ملی با همه گروه های فلسطینی را حفظ کنید، به‌ویژه که گفتید وحدت میادین مرتبط با وحدت جغرافیا مقاومت در منطقه و وحدت روابط ملی بین گروه‌های مقاومت است، چطور توانستید توطئه اشغالگران صهیونیست برای ضربه زدن به روابط میان شما و حماس را خنثی کنید؟

البطش: اجازه دهید ابتدا درباره نبرد صحبت کنم، گروهان‌های قدس در پی انتشار خبر تیراندازی به شیخ بسام السعدی در خانه اش در جنین به نیروهایش آماده باش اعلام کرد.

این به آن معنی است که دشمن از فاصله نزدیک به او شلیک کرد یعنی در واقع به وی سوءقصد شد، در خانه شیخ بسام خون دیدیم، حتی همسایگانش گفتند که نیروهای رژیم صهیونیستی به طرف شیخ تیراندازی کردند، این به معنای تلاش برای ترور است، به همین دلیل گروهان‌های قدس در انتظار اعلام خبر ترور السعدی، آماده باش اعلام کرد.

در نتیجه آماده باش تا روز جمعه ادامه یافت، در این مدت طرف مصری کوشید اوضاع به حالت عادی بازگردد، ما نیز گفتیم که از این آماده باش برای آزادی خلیل عواوده استفاده می‌کنیم که دشمن صهیونیستی تصمیم داشت از اعتصاب غذای وی برای کشتنش سوء استفاده کند.

اما دشمن پیشدستی کرد و تصمیم گرفت با ترور شهید قهرمان تیسیر الجعبری و همرزمانش اوضاع را متشنج تر کند، اینجا بود که درگیری شروع شد و بنت، گانتز و لاپید اهداف خود را در این نبرد اعلام کردند که مهمترین آن جداسازی میادین مقاومت از یکدیگر بود، دشمن در این نبرد، میدان‌ها را هدف قرار داد اما ما با وحدت میدان‌ها به عنوان یکی از نتایج نبرد شمشیر قدس به آن پاسخ دادیم.

هدف دوم دشمن در این نبرد، ایجاد شکاف بین جنبش جهاد اسلامی و حماس، به‌ویژه بین گروهان‌های قدس و القسام بود، هدف سوم تصفیه حساب با جنبش جهاد اسلامی بود که نفوذش در کرانه باختری گسترش یافته و نیروهای ظفرمند آن در سراسر کرانه باختری مستقر شده اند.

هدف چهارم استفاده تبلیغاتی از این جنگ برای ورود به انتخابات آتی کنست اسرائیل آنهم با سرمایه‌گذاری روی خون مردم فلسطین و فرماندهان گروهان های قدس بود.

با توجه به این دلایل، ما به عنوان جنبش جهاد اسلامی موظف به مقابله با توطئه بنت، لاپید و گانتس و جلوگیری از موفقیت اهداف آنها هستیم تا مانع ایجاد شکاف توسط رژیم صهیونیستی شویم و این توطئه را با وحدت ملی خنثی کنیم.

ما هرگز اجازه نخواهیم داد که دشمن صهیونیستی وحدت حماس و جهاد اسلامی را از بین ببرد و هرگز ابزاری در دست گانتس، لاپید و رئیس موساد نخواهیم بود.

ما هرگز اجازه نمی دهیم که مردم فلسطین به ابزاری در دست اشغالگران اسرائیلی برای ایجاد شکاف در وحدت ملی تبدیل شوند و برای حفظ جبهه داخلی در برابر هر نوع شکاف در صف مقاومت ملی فلسطین می ایستیم.

رژیم صهیونیستی از نظر نظامی و سیاسی شکست خورد

العالم: برخی تحلیلگران مانند تحلیلگران اسرائیلی‌ می‌گویند که رژیم صهیونیستی در این نبرد از نظر نظامی پیروز شد اما از نظر سیاسی با شکست مواجه شد، نظر شما در این زمینه چیست؟

البطش: رژیم صهیونیستی از نظر نظامی و سیاسی با شکست مواحه شد، زیرا این رژیم خود را یک "دولت هسته ای قوی" می داند.

هیچ وجه تشابهی میان ما و توانمندی رژیم صهیونیستی وجود ندارد، این رژیم دارای 400 کلاهک اتمی است، آمریکا، رژیم اسرائیل را بر منطقه تحمیل کرد و در سال 1948 در کمتر از یک هفته فلسطین را اشغال کرد و در کمتر از 6 ساعت نیروهایش به مرزهای دمشق و کانال سوئز رسیدند و فلسطین تاریخی را ریشه کن کردند.

بنابراین وقتی این رژیم به غزه، جنین، سوریه یا لبنان حمله می کند اما اهدافش محقق نمی شود پس با شکست مواجه شده است و وقتی ما به عنوان مستضعف و نیروی مقاومت مردمی پایداری می کنیم و مانع تحقق اهداف دشمن می شویم پس در نبرد پیروز شده ایم.

ما در این نبرد 46 شهید تقدیم کردیم مانند خالد منصور و تیسیر الجعبری، اما نتیجه نبرد به نفع ما بود زیرا ضعف دشمن را کشف کردیم و موشک‌های ما از غزه به 58 شهرک صهیونیستی و شهرهایی مانند تل‌آویو، نتانیا، قدس و فرودگاه بن گوریون رسیدند، آنهم بدون اینکه گنبد آهنین آن‌ها را رصد و منهدم کند.

این نبرد ثابت کرد که دشمن علیرغم توانمندی‌های عظیمش، شکننده است و مقاومت جهاد اسلامی توانست این دشمن را به چالش بکشد و جهان عرب و اسلام را به سمت و سویی سوق دهد که بفهمند نباید برگه‌های برنده و ابزارهای قدرت را در اختیار دشمن قرار دهند، وقتی دشمن در نبرد 3 روزه در مقابل گروهی مانند جهاد اسلامی با شکست مواجه شد پس تصور کنید اگر تمام امت با این دشمن مبارزه کند، به طور حتم رژیم صهیونیستی هرگز دوام نمی آورد.

ما در این نبرد اعتماد مردم و مقاومت را کسب کردیم و پشت دشمن را شکستیم به ویژه پس از آنکه موشک‌های گروهان‌های قدس و مقاومت به دورترین نقطه رسید و تصاویر ویرانی گسترده در شهرک های صهیونیست‌نشین منتشر شد.

سازمان ملل متحد به رغم سانسور خبری صهیونیستی در گزارش توینیسلند اعتراف کرد که بیش از 70 صهیونیست به خاطر موشک های مقاومت زخمی و 13 نفر کشته شدند.

ویدئوهای منتشره از داخل فلسطین میزان قدرت و رشادت مقاومت در این نبرد را نشان داد و موشک‌های مقاومت را به نمایش گذاشت که به قدس، نتانیا و شهرک‌های اطراف غزه اصابت کرد و دشمن را وادار به پذیرش آتش‌بس نمود که البته میانجیگری مصر نیز نقش مهمی در پایان این نبرد داشت.

سازمان ملل متأسفانه طوری عمل می‌کند که گویی یک سازمان خیریه است

العالم: می خواهیم درباره پشت صحنه ارتباطات صورت گرفته برای رسیدن به آتش‌بس صحبت کنیم، به خصوص که مستقیماً به ارتباطات بین المللی و عربی صورت گرفته پاسخ دادید، از پشت صحنه‌های رسیدن به آتش‌بس صلح بگویید؟

البطش: این اولین بار نیست که ما به آتش بس یا توقف تجاوزات علیه مردم فلسطین در نوار غزه می رسیم، در هر دور از درگیری که اسرائیل علیه مردم ما آغاز می کند، مصر میانچیگری می کند، اولا، من و اسماعیل هنیه از نقش مصر در توقف تجاوزات اخیر علیه مردم فلسطین در نوار غزه و تلاش های عمان برای توقف تجاوزات و قتل عام علیه مردم فلسطین در غزه قدردانی می کنیم.

ثانیاً، زمانی که تجاوز علیه مردم فلسطین بالا گرفت و نیز شهادت شهید تیسیر الجعبری و شهید سلامه عابد و همچنین بمباران هوایی اسرائیل با 44 حمله هوایی به غزه علیه جنبش جهاد اسلامی صورت گرفت، مصر میانجیگری کرد و پیشنهاد آتش بس را مطرح نمود. ما نیز طبق فرهنگمان، با هر گونه تلاش برای توقف تجاوز علیه مردم فلسطین موافقیم.

شاید طرف مصری مهم‌ترین و تأثیرگذارترین نقش را بر رژیم صهیونیستی داشت، سازمان ملل متأسفانه طوری عمل می‌کند که گویی یک سازمان خیریه است، به عنوان یک انجمن حقوق بشر و نه به عنوان یک سازمان بین المللی یا بین المللی رفتار می کند و متأسفانه مطابق خواست اسرائیل کار می کند.

آتش بس را طرف مصری صبح روز یکشنبه مطرح کرد و ما استقبال کردیم و برای اجرای آن کاملا آماده بودیم، ساعت چهار پیشنهاد کردند اما دشمن نپذیرفت و گفت می‌خواهم آتش‌بس ساعت شش و نیم صبح برقرار شود، چون برای برقراری تماس نیاز به زمان داشت و هنگامی که مصری ها نتوانستند آتش در میدان را متوقف کنند، ساعت 9 درخواست کردیم تا بتوانیم به پایگاه ها و تشکیلات خود اطلاع دهیم، وقتی اسرائیلی متوجه شد که با این کار به اهدافی مانند راهپیمایی شهرک نشینان نمی رسد، آتش بس انسان دوستانه را رد کرد و نپذیرفت و پیشنهاد مصر را رد کرد.

و هنگامی که این رژیم متوجه شد که نمی تواند آتش بس را در ساعت شش و نیم برقرار کند، ایده آتش بس بشردوستانه را خنثی کرد، از ورود هرگونه کمک بشردوستانه به نوار غزه خودداری کرد و به بمباران بی وقفه مردم فلسطین ادامه داد.

ما در جهاد اسلامی به دنبال جلوگیری از ریختن حتی یک قطره خون هستیم، ما از همه تلاش‌ها برای آتش بس استقبال کردیم.

بدون قدرت مقاومت در پاسخگویی به تجاوزها، تضمینی وجود ندارد

العالم: چه تضمین‌هایی از جانب میانجی داده شد؟ در جامعه فلسطین این سوال مطرح می شود که آیا هرلحظه امکان نقض آتش بس وجود دارد؟

البطش: هیچ ضمانتی از سوی رژیم اشغالگر اسراییل وجود ندارد و این احتمال وجود دارد که این رژیم ترور هر یکی از رهبران جهاد اسلامی یا حماس یا فتح یا مردم فلسطین را از سرگیرد، همان طور که دیدیم، این رژیم شهید نابلسی فرمانده گردان‌های الاقصی را در مرکز نابلس ترور کرد.

بنابراین این رژیم حیله گر و جنایتکار است و درنتیجه، تضمین‌ها در قدرت مقاومت و توان آن در پاسخ به جنایت های این رژیم نهفته است.

زمانیکه شهید الجعبری ترور می شود، تل آویو و دیگر مناطق هدف حمله قرار می گیرد تا دشمن بداند که این جنبش در پاسخ دادن به تجاوزگری جدی است، بنابراین بدون قدرت مقاومت در پاسخگویی به تجاوزها، تضمینی وجود ندارد، زیرا ما در وضعیت درگیری و نبرد مستمر با رژیم اسراییل هستیم و تضمین ها تفنگ و موشک هستند.

ما حتی وقتی هم که به سمت آتش بس می رویم، یک سری خواسته‌های انسانی داریم اولا اینکه زندگی به غزه به وضعیت قبل از این تحولات بازگردد.

گفته شد که «اسراییل» به باریکه غزه حمله کرد و تجاوزی انسانی را درحق اهالی این منطقه تحت محاصره اعمال کرد و تلاش کرد که میان مردم و مقاومت شکاف ایجاد کند.

دوم اینکه رژیم اشغالگر به بازداشت اداری اسیر خلیل العواوده پایان دهد و ما به میانجی‌ها و دیگران گفتیم که بازداشت اداری یک میراث باقی مانده از بریتانیا است و اگر اسراییل می خواهد که به اعتصاب ها پایان دهد، باید بازداشت اداری را پایان دهد.

یک فلسطینی هیچ گاه از جهاد و مبارزه خود شرم نمی کند، چه زمانی که به خاطر مبارزه و جهاد خود به دادگاه می روند و چه زمانی که در خانه هایشان هستند و ما موضوع خلیل عواوده را برای نجات جانش مطرح کردیم و عملا شرط کردیم که مساله دوم، نجات جان عواوده باشد و از مصر به عنوان میانجی تشکر می کنیم که همه تلاش خود را در این زمینه به کار گرفت و متعهد شد که برای آزادی خلیل عواوده و نجات جان وی تلاش کند و ما به طرف مصری در این زمینه اطمیمنان بسیار داریم.

همچنین مذاکرات غیرمستقیم با رژیم اشغالگر برای آزادی الاخرس و هناء الشلبی و دیگر اسرای اعتصاب کننده درجریان است و تلاش می شود تا این موضوع حل و فصل پیدا کند.

در نتیجه با طرف مصری برای فیصله دادن به این موضوع توافق کردیم و مصر درحال مذاکره با اسراییل است و هر آنچه غیر از این گفته می شود، کذب است.

مساله سوم، موضوع بسام السعدی است که ما خواهان آزادی وی و حفظ سلامت وی هستیم و سازمان ملل دراین باره به ما قول داده است و مصری ها به ما گفتند که به ما وقت کافی برای حل مساله بسام السعدی بدهید.

در نتیجه، توقف حملات و تجاوزگری ها و بازداشت اوضاع زندگی به قبل از حملات و نجات جان خلیل و بسام برای توقف این دور از نبرد کافی بود، بنابراین، ما با طرف اسراییلی مذاکره نکردیم، طرف مقابل ما کشور بزرگ مصر است که به تلاش های وی اطمینان داریم و این کشور به ما تعهد داده است.

نبرد با اشغالگران نبرد همیشگی است

العالم: شما گفتید رژیم اشغالگر می‌خواهد با جنبش جهاد اسلامی تسویه حساب کند، آیا هنوز این حساب باز است؟

البطش: تا زمانی که دشمن در سرزمین ما است، حساب بسته نمی شود و تا زمانی که او سرزمین ما را اشغال کرده است، ما نیز حسابمان را با او نمی بندیم، این درگیری با «اسرائیل» همیشگی است و درگیری با رژیم اشغالگر، نبردی پیوسته است و نبرد ضربتی نیست.

العالم: پس این حساب به طور مطلق و همیشگی است و مشخصا مربوط به این نبرد نیست؟

البطش: هم مربوط به این جنگ است و هم مربوط به سایر جنگ ها. منظورم این است که آنها نمی خواهند جهاد گردان‌های قدس در کرانه باختری گسترش یابد و نمی خواهد هیچ جناح دیگری، تشکیلات نظامی ایجاد کند همچون گردان های قدس که گردان‌های خود را در جنین، نابلس و طوباس تأسیس کردند.

فقط می خواهد ارتباط مقاومت با مردم فلسطین را قطع کند. دشمن کرانه باختری را قلب پروژه صهیونیستی خود می داند، می خواهد دولت خود را در آن مستقر کند و شهرک های خود را برپا نموده و شهرک نشینان یهودی را در آن برای همیشه مستقر کند.

این پروژه اصلی صهیونیست ها پیرامون کرانه باختری و بیت المقدس با خواست فلسطینیان در تضاد است.

بنابراین ما می خواهیم کرانه باختری پایدار بایستد و به حالت عادی خود برگردد و نقش طبیعی خود را بازی کنند همانگونه که پیشتر این کرانه باختری بود که هنگام انتفاضه الاقصی به آزادی غزه کمک کرد.

بنابراین کرانه باختری اگر قیام کند و به نقش خود بازگردد، با توجه به آنچه در نبرد دیوار دفاعی اتفاق افتاد، کرانه باختری می‌تواند پروژه صهیونیستی را متوقف کند و به دست آوردی برسد که هیچ منطقه دیگری در درگیری با «اسرائیل» نمی تواند به دست آورد.

العالم: مقاومت در زمین در حال گسترش است و در عین حال شاهد پیشرفت در عملکرد و تسلیحاتش نیز می باشد، اما می خواهم درباره فناوری لیزر صحبت کنم که رژیم صهیونیستی می کوشد با آن مردمش را فریب دهد. رژیم صهیونهیستی ادعا می کند بعد از 4 سال با فعال کردن فناوری لیزر، موشک های مقاومت را از بین می برد، گزارش های رسیده حاکیست که در حمله اخیر کوشید این فناوری را آزمایش کند، همزمان، انفجار برخی از موشک های سامانه گنبد آهنین به شهادت تعداد زیادی از مردم فلسطین انجامید، لطفا توضیح دهید که مقاومت چگونه می خواهد با این مساله برخورد کند؟

البطش: نباید توانایی رژیم صهیونیستی را دستکم بگیریم و آن را ضعیف بدانیم، بلکه رژیم صهیونیستی از نظر نظامی قوی است اما از داخل از هم پاشیده است، او قدرت دارد و ما اراده داریم، ما اراده جنگیدن داریم و او دارای میلیونها گلوله، توپ، موک انداز، موشک های هسته ای و غیره است.

به همین دلیل برای حفاظت از جبهه داخلی اش از گنبد آهنین و فناوری لیزر استفاده می کند که در جنگ اخیر علیه غزه نیز از آن استفاده کرد.

مردم غزه تحت 5 نوع آتشباری اسرائیلی هستند، توپخانه، آتشباری دریایی، پهبادهای شناسایی، جنگنده ها و موشک های گنبد آهنین که بر سر این مردم می رزید و فناوری لیزر که برخی از موشک های دست ساز فلسطینی را روی مناطق مسکونی غزه منفجر کرد.

رژیم صهیونیستی تعداد گنبد آهنین را در خط آتش بس 1948 افزایش داد و آن را به دستگاه زاویه بندی 45 درجه مجهز نمود تا موشک های شلیک شده از غزه را بر سر مردم فلسطین منهدم کند، از سوی دیگر در جنگ اخیر، 190 حمله هوایی صهیونیستی توسط پهبادهای شناسایی، صدها پرواز توسط جنگنده های اف 16 و صدها آتشباری توسط قایق های جنگی، توپخانه انجام و صدها موشک تامیر شلیک شد. تمام این موشک ها بر سر مردم غزه فرود آمد و گزارش ایکاد حاوی بهایی سنگینی است که مردم به خاطر حمایت از مقاومت و اصابت این موشک ها پرداختند.

 

العالم - فلسطین اشغالی

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات