صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۳۹۱۱۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۱۸ مرداد ماه

امام حسین (ع) فرمودند: امام حسین (ع) باید تا ابد به عنوان پرچم حق باقی بماند. این بود که سیدالشهدا فرمود: «هیهات منّا الذّلّة». افتخار متعلّق به آن انسان، ملت و جماعتی است که پای حرفشان بایستند و نگذارند پرچمی را که آن‌ها بلند کرده‌اند، توفان‌ها از بین ببرد و بخواباند. امام حسین این پرچم را محکم نگه داشت و تا پای شهادتِ عزیزان و اسارتِ حرم شریفش ایستاد. ۰۹/۰۱/۱۳۸۱ www.basirat.ir

حرف روز              

الگوي زيست مسلماني

هر سال محرم مي‌آيد و مي‌رود و نام حسين(ع) و اصحاب عاشورايي‌اش بارها و بارها در گستره يک ملت در اين سرزمين تکرار مي‌شود و جامعه‌اي را متلاطم مي‌کند و اين حقيقت را آشکار مي‌سازد که ذکر نام اباعبدالله(ع) تنها يادکرد حادثه‌اي در ميان حوادث تاريخ نيست که غبار گذر روزگار آن را به فراموشي بسپارد. تکرار نام حسين(ع) يادآوري و بازخواني نوعي از مرگ نيست، بلکه سخن از سبک زندگي است که از چگونه زيستني سخن مي‌گويد که نهايت آن آن‌گونه مردني شرافتمندانه است! الگويي که براي بشريت سرگردان همه اعصار تاريخ مي‌تواند نجات‌بخش باشد.

بازخواني دفتر عاشورا، آشنايي با جريان عدالت‌خواه تاريخي است که مسئولانه زيستن را مي‌آموزاند و خود را وقف ايستادگي در برابر ظلم و ذلت نموده و روحيه مبارزه و انقلابی‌گری را به کالبد جامعه مرده تزريق مي‌کند. سرور و سالار شهيدان پيام‌آور حريت و آزادگي است و تلاش‌گر بزرگ براي اقامه امر و به معروف و نهي از منکر و احياگر اسلام نابي که در شام فراگير حاکميت اموي، نویدبخش صبح ظهور حکومت علوي است!

حرکت امام حسين(ع) تنها نهضتي انفعالي و واکنشي به وضع موجود نيست! بلکه فراتر از آن، ارائه الگويي براي همه ملت‌هاي در بند است که «خوب زيستن» دغدغه آنان است. غايت حرکت حسيني تحقق تمدني اسلامي است که در آن زندگي عاشورايي، «الگوي زيست مسلماني» بشريت است. در آن تمدن، همه مفاهيم متعالي از عدالت و آزادي و صلح و امنيت و معنويت و اخلاق تجلي خواهد يافت.

آرمان برجسته نهضت حسين علیه‌السلام ظلم‌ستیزی و ايستادگي در برابر زياده خواهان است كه توجه و تقويت آن به يكي ديگر از نيازهاي امروز انقلاب ما تبديل شده است. روح ايستادگي و استقامت در برابر استكبار جهاني و استعمارگران زياده‌خواه و تأکید بر شعار «نه شرقي نه غربي» و حمايت از مظلومان و مستضعفان عالم، آرمان‌هايي است كه منشأ و مبدأ آن را در حركت حسين بن علي(ع) بايد جستجو نمود. در جهاني كه نظام سرمايه‌داري - صهيونيستي، در تلاش است تا همه مخالفين و منتقدين خود را به بردگي مدرن و تسليم و وادادگي بكشاند، توجه به روح قيام امام حسين(ع) و عدم تسليم در برابر قدرت فاسق و فاجر زمانه به‌خوبی مي‌تواند به مانيفست سياست خارجه جمهوري اسلامي بدل گردد. کلیدواژه‌هایی چون حريت و آزادگي، شجاعت، ايستادگي، غيرت، ايثار، ازخودگذشتگی، وفاي به عهد، صبر، توكل، رضا؛ مفاهيم ارزشمند سبك زندگي حسيني است كه تمسك به آن پیام‌آور عزت ملت ايران در اين زمانه خواهد بود. (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                             

در مذاکرات چه می‌خواهیم؟

مذاکرات هسته‌ای از چند روز گذشته وارد فاز جدیدی شده است و این موضوع باعث گردیده تا رسانه‌ها و تریبون‌های رسمی و غیررسمی طرفین به انتشار خبرها و تحلیل‌های جهت‌دهی شده در راستای اهداف خود بپردازند.

گزاره‌های خبری: ۱- میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین اعلام کرد: «۵ دقیقه یا ۵ ثانیه با خط پایان فاصله داریم. مذاکرات به‌ویژه برای ایرانی‌ها و آمریکایی‌ها حساس است. نمی‌توانم ضمانت کنم؛ اما برداشت‌ موجود این است که گفت‌وگوها در مسیر درست پیش می‌رود». وی همچنین در توئیت دیگری نوشت: «خبر فوری! هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا «متن نهایی» پیش‌نویس توافق احیای برجام را توزیع کرد. شرکت‌کنندگان در گفت‌وگوهای وین اکنون باید تصمیم بگیرند این پیش‌نویس مورد پذیرش آن‌ها هست یا خیر. چنانچه مخالفتی وجود نداشته باشد، توافق هسته‌ای احیا خواهد شد». 2- یک مقام ارشد وزارت امور خارجه کشورمان نیز در گفتگو با خبرگزاری فارس اعلام کرد که «در ۴ روز گذشته مذاکرات فشرده‌ای در خصوص چند موضوع باقی‌مانده برای اطمینان از تأمین ملاحظات و‌ نگرانی‌های کشورمان برگزار شد. در جریان این گفت‌وگوها ما مواضع خود را با طرف‌های مقابل به اشتراک گذاشتیم و در برخی موضوعات نیز پیشرفت‌های نسبی حاصل شد. بدون تردید اصل اساسی برای ما حراست از حقوق و تأمین منافع ملت ایران است. احقاق این حقوق و تأمین منافع و تضمین اجرای پایدار تعهدات طرف مقابل و جلوگیری از تکرار رفتارهای غیرقانونی آمریکا، دغدغه جدی تیم مذاکره‌کننده است».

گزاره‌های تحلیلی: ۱- آنچه از سوی رسانه‌ها، چه خوش‌بینانه و چه بدبینانه به‌عنوان گام آخر مذاکرات مطرح می‌گردد، صرفاً جنبه رسانه‌ای و روانی دارد. هرچند ایران از فرسایشی شدن توافق استقبال نمی‌کند ولی تا حصول نتیجه مدنظر خود، از مواضع اصولی‌اش کوتاه نخواهد آمد. لذا نکته‌ای که باید از سوی رسانه‌های انقلابی و جریان انقلابی مدنظر قرار گیرد، عدم پمپاژ خبرهای با پشت زمینه ناامیدکننده و یا ارسال خبرهایی است که موجب خوشحالی کاذب می‌گردد. 2- در شرایط فعلی ایران درخواست‌هایی را بر روی میز دارد که یکی از موضوعات محوری، حذف هرگونه اهرم فشار علیه ایران در آینده است که نمونه‌ای از آن بستن ادعاهای پادمانی علیه برنامه هسته‌ای است. علت این خواسته هم مشخص است؛ چراکه بسته نشدن این موارد به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه می‌دهد هر از چند گاهی به بهانه ادعاهای طرف‌های ثالث ازجمله رژیم صهیونیستی، سؤالات و ادعاهای تازه‌ای علیه ایران باز کند و این کار آثاری سوء بر محیط داخلی و ریسک سرمایه‌گذاری در ایران خواهد گذاشت. 3- موضوع دیگری که ایران بر آن تأکید دارد، رفع پایدار و باثبات تحریم‌ها برای اطمینان‌بخشی به شرکای تجاری است. آنچه پیش‌ازاین هم تأکید شده است این است که پس از امضای برجام در ۲۰۱۵، آمریکایی‌ها به علت زیاده‌خواهی، راه سرمایه‌گذاری در ایران را سد کرده و مانع از حضور سرمایه‌گذار خارجی در ایران شدند. بر این اساس ارائه تضمین برای تسهیل تجارت بین‌المللی یکی از خواسته‌های ایران در شرایط فعلی است.

نکته پایانی: این یک اصل اساسی است که برجام نقطه پایانی در مواجهه ایران با غرب نبوده و نیست و آنچه طرف مقابل مدنظر دارد، تخلیه قدرت ایران و گرفتن مؤلفه‌های قدرت‌ساز جمهوری اسلامی است؛ لذا علاوه بر تیزبینی در مواجهه با دشمن، آنچه باید مدنظر قرار گیرد، متوازن کردن سیاست خارجی و دیپلماسی از یک‌سو و قوی‌تر شدن پایه‌های اقتصادی از سوی دیگر است؛ چراکه از قدیم‌الایام گفته‌اند برو قوی شو اگر راحت جهان طلبی؛ که در نظام طبیعت ضعیف پامال است. (نویسنده: یعقوب ربیعی)

▼ اخبار

عرضه ندارید خودتان سلاح بسازید، به ایران انتقاد می‌کنید؟!

مجری شبکه عربی الحوار گفت: «خجالت‌آور است، درحالی‌که ایران فناوری بومی ساخت سلاح دارد، کشورهای عربی در سال 2022 میلادی هنوز به دنبال خرید چند موشک با قیمت‌های چند میلیارد دلاری از آمریکا هستند، موشک‌هایی که در هر جنگی، در چند ثانیه دود خواهند شد. ناراحتید ایران توان هسته‌ای دارد؟ گوارای وجودشان چون با دست خودشان به آن رسیده‌اند! شما هم خودتان سلاح بسازید، ببینید در این برنامه چه خواهم گفت. چطور می‌گویید ایران تحت تسلط آمریکاست؟ این هیاهوی بیهوده عربی را تمام کنید، باید اعتراف کنیم ایران خود را در مقابل آمریکا ثابت کرده است. دو کشور عربی بزرگ تا توانسته‌اند سلاح خریده‌اند؛ اما هنوز حتی از پس یمنی‌ها نتوانسته‌اند بر بیایند، بلکه این آن‌ها هستند که به عمق کشورهای شما رسیده‌اند».

مدیرانی که فرزندانشان در خارج از کشور هستند

«محمد صالح هاشمی گلپایگانی» دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر با بیان اینکه ۳ الی ۴ هزار فرزند مدیر میانی در طی سال‌های گذشته تاکنون در خارج از کشور هستند، گفت: «چه اصراری است فردی مسئول باشد، درحالی‌که فرزندش در خارج از کشور باشد. یک رقابتی بین مسئولان نیز وجود دارد؛ یعنی نمی‌شود افراد به دنبال تأمین یورو و دلار برای فرزندانشان باشند، اما با صدای بلند استقلال کشور را اعلام کنند. برخی از این مدیران همچنان در حال فعالیت هستند. متأسفانه قانونی در این زمینه نداریم. البته به ما ایراد گرفتند که اگر مدیری فرزندش در یک کشور دیگر است به مدیر چه ارتباطی دارد و چرا باید از وجود یک مدیر توانمند محروم شد. چه بخواهد این مدیر در مسئولیت خود باشد چه نباشد، باید مجلس در این خصوص تصمیم بگیرد که ما هم در این زمینه به مجلس نامه ارسال کرده‌ایم. اقداماتی نیز در این زمینه در صحن مجلس انجام شده بود اما اقدامی که به‌صورت قاطع باشد هنوز صورت نگرفته است».

پیروزی بزرگ فلسطین!

«زیاد النخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی پس از اعلام آتش‌بس در نوار غزه گفت: «این دشمن صهیونیستی بود که به دنبال آتش‌بس بود. آزادی شیخ بسام السعدی و خلیل العواده را شرط آتش‌بس کردیم. اگر رژیم صهیونیستی به شروط ما عمل نکند جنگ دوباره از سر گرفته خواهد شد. جنبش جهاد اسلامی برای دفاع از وحدت ملت فلسطین و رویارویی در عرصه‌های مقاومت پا به عرصه وجود گذاشت و ثابت و استوار باقی می‌ماند. ۵۸ شهرک صهیونیست‌نشین به‌طور هم‌زمان زیر آتش راکت‌های سرایا القدس قرار داشت و اشغالگران نتوانستند هیچ‌یک از شروط خود را بر ما تحمیل کنند. این پیروزی را به تمام ملت‌هایی که در کنار ملت فلسطین ایستادگی کردند، تقدیم می‌کنم». سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز در پی اجرای آتش‌بس در فلسطین اشغالی گفت: «شرایط اسرائیل کاملاً مشخص بود که خواهان پایان جنگ است؛ زیرا توان بیش از این را نداشت. شهرک‌نشینان اطراف غزه و نیز عسقلان و تل‌آویو تاب ادامه جنگ را نداشتند. این یکی از نقاط ضعف دشمن است که مقاومت قبلاً آن را نمایان ساخته است و باید همیشه روی آن تمرکز شود».

پاسخ‌ وزیر امور خارجه به سؤالات نمایندگان

«امیرعبدالهیان» با شرکت در جلسه رسمی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، به سؤالات نمایندگان مردم پاسخ داد. وی گفت: «روند انتصابات در وزارت امور خارجه به‌عنوان یک دستگاه حاکمیتی و کاملاً تخصصی، تابع ضوابطی است و مراجع ذیصلاح در خصوص انتصاب یا ابقای افراد در سمت‌های حساس اعلام نظر می‌کنند. موافقت‌نامه همکاری بیست‌ساله با روسیه فعلاً در مرحله بررسی میان دو کشور قرار دارد و در صورت تأیید نهایی حتماً باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد. با پیگیری وزارت امور خارجه و در رایزنی‌های فشرده با ترکیه، کارگروه مشترکی بین دو کشور برای رسیدگی به موضوع آب تشکیل شده است که با هم ارتباط دارند. در مدت استقرار دولت جدید، حجم مبادلات تجاری از ۲۷ درصد تا ۵۷۰ درصد افزایش یافته است. همچنین با همکاری وزارت صنعت معدن و تجارت، تعداد رایزن‌های بازرگانی افزایش یافته‌اند. با کشورهای افغانستان و ترکیه رایزنی‌های فشرده و گسترده‌ای برای حفظ حقابه ایران از رودخانه‌های هیرمند و ارس انجام شده است».

▼اخبار کوتاه

ضرب و شتم عزاداران حسینی در کابل/ گروهی از قبیله مسلح طالبان به سقاخانه‌های دشت برچی کابل هجوم بردند و بدون مقدمه مانع توزیع نذر و فعالیت‌های موکب‌های عزاداری مردم افغانستان شده‌اند. گفته می‌شود در پی رفتار خشونت‌آمیز طالبان، چندین نفر از عزاداران حسینی به‌شدت زخمی و مجروح شده‌اند. صبح دیروز نیز شماری از زنان عزادار حسینی به‌منظور شرکت در مراسم سوگواری شهادت امام حسین (ع) و روز عاشورا، از نواحی مختلف شهر مزار شریف با پای پیاده به زیارت سخی در این شهر آمدند، اما باوجود این‌که روز‌های دوشنبه مختص زنان است، آنان اجازه ورود به صحن روضه را نیافتند.

روزنامه آمریکایی: زمستان در اروپا می‌تواند بهار پوتین باشد/ «وال‌استریت ژورنال» درباره طرح کرملین برای افزایش قیمت انرژی، ایجاد آشوب اجتماعی و وادار کردن دولت‌های حامی اوکراین به استعفا، می‌نویسد؛ در ماه‌های آینده، اروپا باید با آسیا برای گاز طبیعی مایع روسیه بجنگد؛ زیرا وضعیت کشورهای اتحادیه اروپا با نزدیک شدن به زمستان، بدتر می‌شود. قیمت بالای انرژی باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود که منجر به ناآرامی می‌شود و مردم با کیف پول خالی شروع به رأی دادن می‌کنند. هدف نهایی پوتین به قدرت رساندن دولت‌هایی است که قصد حمایت از اوکراین را ندارند.

جانشین پلیس راهور: ادعای افزایش کیفیت خودروهای داخل، داستان‌سرایی است!/ «سردار تیمور حسینی» در خصوص کیفیت خودروهای تولیدی کشور گفت: «کیفیت خودروهای تولید داخل هیچ تفاوتی با گذشته نکرده و از نظر پلیس کماکان مشکل کیفیت وجود دارد. اگر وزارت صنعت ادعا کرده در حال افزایش کیفیت است، این‌ها داستان و ادعایی بیش نیست و هیچ اتفاقی نیفتاده. رانت و مافیا همچنان با قوت کار خود را پیش می‌برد و به کسی پاسخ‌گو نیست و همچنان شاهد مشکلات کیسه هوا در خودروها هستیم».

تأکید ایران بر خواسته‌ای مشروع خود در مذاکرات/ «محمد مرندی» مشاور رسانه‌ای هیئت مذاکره‌کننده ایران گفت: «پیشرفت کلی در مذاکرات وین حاصل شده اما برخی مسائل همچنان نیاز به حل‌وفصل دارد. اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در تحمیل خواسته‌ها و تصمیمات خود بر ایران در خصوص توافق هسته‌ای شکست خوردند و موضوع سپاه پاسداران نیز شرطی در مذاکرات نبوده، بلکه رسانه‌های غربی درباره آن بزرگنمایی کرده‌اند».

ابراز نگرانی بایدن از مانور چین/ رئیس‌جمهور آمریکا گفته از بابت تایوان نگران نیست؛ اما در خصوص اقدامات چین در منطقه نگران است. تنش‌ها در این منطقه پس از سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بالا گرفت. ارتش چین اعلام کرده است به مدت یک ماه در شمال دریای زرد رزمایش برگزار می‌کند. تایوان هم خبر داده که آن‌ها هم رزمایش ۳ روزه دفاع در برابر حمله را انجام می‌دهند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات