صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۵:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۳۹۳۶۸
همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه:

عرضه خودرو در بورس چه دستاوردهایی دارد؟

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه به دلیل فشارهای واردشده از سوی خودروسازان به وزارت صنعت، معدن و تجارت، مانع بزرگی بر سر راه عرضه و فروش خودرو در بورس ایجاد شده بود، گفت: وقتی عرضه خودرو وارد مکانیزم شفافی مانند بورس می‌شود، به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده است.

روز گذشته هشت خودرو از ۶ گروه خودروسازی راهی بورس کالا شدند. در جلسه هیئت پذیرش بورس کالای ایران، خودروهای هایما در دو مدل S7 و S5 از گروه ایران خودرو، لاماری ایما از گروه آرین پارس موتور، دایون y5 از گروه خودروسازی ایلیا، وانت دو کابین کاپرا از گروه بهمن موتور، کامیونت ۶ تن فاو تایگر (Tiger V) و کشنده تک محور CA4180 از گروه سیباموتور، کامیون فورس و امپاور هم از گروه بهمن دیزل هشت محصول خودرویی جدید از ۶ گروه خودروسازی هستند که در بورس کالای ایران پذیرش شده‌اند.
عرضه خودرو در بازار بورس کالا به اندازه ای اهمیت دارد که فعالان بازار سرمایه با انتشار نامه ای از اقدام و دستور آیت الله رئیسی، رئیس جمهور کشورمان قدردانی کردند. در نامه مجازی جمعی از سهامداران و فعالان بازار سرمایه  خطاب به آیت الله رئیسی آمده است: عرضه دوباره خودرو در بورس کالا اجرایی شده که این موضوع از چند جنبه قابل تأمل و در خور قدردانی و تحسین از حمایت‌های حضرتعالی و تصمیمات دولت سیزدهم در راستای شفافیت و تقویت اقتصاد و بازار سرمایه و نیز ایجاد امیدواری در مردم است.
این نامه می افزاید: نخست، اینکه عرضه خودرو در بورس کالا مقدمه‌ای برای توزیع تمام خودروهای داخلی در بورس و همچنین در راستای از میان رفتن قیمت‌گذاری دستوری، کوتاه‌شدن دست دلالان و شفافیت در فروش و واقعی شدن قیمت خودروست. از سوی دیگر با حذف دلالان و واسطه‌ها، سود واقعی به شرکت‌های خودروساز و درنهایت سهامداران بازار سرمایه و همچنین جامعه ۵۰ میلیونی سهامداران عدالت که بعضاً از اقشار کم‌درآمد و کم بضاعت هستند، خواهد رسید.
عرضه خودرو در بورس کالا مقدمه‌ای برای توزیع تمام خودروهای داخلی در بورس و همچنین در راستای از میان رفتن قیمت‌گذاری دستوری، کوتاه‌شدن دست دلالان و شفافیت در فروش و واقعی شدن قیمت خودروست
همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با «راهبرد معاصر» درباره فروش و عرضه خودرو در بورس برای جلوگیری از دلالی و سفته بازی در عرضه این کالا به متقاضیان واقعی گفت: با وجود اینکه مخالفت جدی با این موضوع وجود داشت و به دلیل فشارهای واردشده از سوی خودروسازان به وزارت صنعت، معدن و تجارت، بار مانع بزرگی بر سر راه عرضه و فروش خودرو در بورس ایجاد شد، اما با عرضه خودرو در بورس شاهد بودیم کشف قیمتی زیر قیمت بازار انجام شد.
وی درباره محاسن عرضه خودرو در بورس افزود: زمانی که کالایی به دور از قیمت گذاری دستوری عرضه می شود و در بازاری مانند بورس که شفافیت بر آن حاکم است به دست خریدار واقعی می رسد، شاهد کشف قیمتی زیر قیمت بازار خواهیم بود که دلالان تعیین کرده اند. این موضوع نه تنها به ضرر تولید کننده نشد، بلکه عرضه خودرو در بورس به نفع تولید کننده و مصرف کننده و به زیان دلال و سفته باز تمام شد.
این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: وقتی عرضه خودرو وارد مکانیزم شفافی مانند بورس می شود، به نفع تولید کننده و مصرف کننده است. نه تنها خودرو، بلکه قیمت مصادیق مختلفی مانند اوراق مسکن با وارد شدن به بورس بسیار کاهش یافت، درحالی که در بیرون از بورس قیمت ها مدام در حال افزایش بود. با ورود اوراق مسکن به بورس، نسبت به چهار ماه گذشته قیمت اوراق دچار افت شدیدی شد.
دارابی تصریح کرد: نمونه دیگر کاهش انواع مواد و محصولات مانند سیمان و میلگرد است. کالاهایی که در بازار آزاد به قیمت های بالا بدون قاعده و ضابطه فروخته می شد درحالی که با عرضه در بورس کالا و درگیر شدن با مکانیزم شفاف قیمت ها اصولی شد.
همایون دارابی معتقد است: عرضه خودرو در بورس به جمع شدن بساط دلالی منجر می شود و فقط خریدار واقعی خودرو در این بازار باقی می ماند. بی شک هنگامی که لاتاری خودرو گذاشته می شود، 6 میلیون ثبت نام کننده متقاضی واقعی نیستند، بلکه همه می خواهند به قصد خرید با قیمت بالاتر خودروی خود را به فروش برسانند یا دلالها برای ایجاد کمبود مصنوعی خودرو در بازار خودرو خریداری و مدتی در پارکینگ ها نگه می دارند تا با قیمت های بسیار بالاتری به متقاضی واقعی بفروشند.
عرضه خودرو در بورس به جمع شدن بساط دلالی منجر می شود و فقط خریدار واقعی خودرو در این بازار باقی می ماند
این کارشناس بورس درباره اهمیت عرضه خودرو در بورس تأکید کرد: با عرضه در محیط شفاف در دراز مدت قیمت ها واقعی می شود، البته به این معنا نیست قیمت ممکن است کاهش قابل ملاحظه ای داشته باشد، زیرا باید تورم و رشد دائمی قیمت ها را در کشور در نظر بگیریم. هنگامی که نرخ واقعی تورم در کشور 45 درصد است، سبد کالاهای ما ظرف یک سال 45 تا 54 درصد افزایش می یابد و طبعاً همه کالاها در دراز مدت افزایش قیمت خواهند داشت؛ اما این افزایش قیمت معقول و متناسب با تورم انجام می شود، نه متناسب با دلالی و واسطه گری.
وی افزود: اگر یک گروه خودرویی خودروهای عرضه شده در بورس را بر مبنای ساختار لاتاری یا ساختار ثبت نامی واگذار می کرد، 130 میلیارد تومان پول به جیب دلالان واریز می شد. امروز 130 میلیون تومان در همان گروه خودرویی حفظ شد، بنابراین می تواند پول قطعات خود را بدهد و کارگران و سهامدارانش را راضی نگه دارد. علاوه بر این، دولت از این رقم 25 درصد مالیات و 10 درصد مالیات بر ارزش افزوده دریافت می کند. بنابراین امیدواریم درباره تمامی خودروها و کالاهایی که مشمول قیمت گذاری هستند، این رویه انجام شود تا شاهد شفاف شدن قیمت ها و جلوگیری از دلالی باشیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات