صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۳۹۲۲۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۲۴ مرداد ماه

امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) جهت‌گیری در عزاداری امام حسین به این نحو باید باشد: گسترش تبیین، بیان، آگاه‌سازی، محکم کردن ایمان مردم، روح تدین را در مردم گسترشِ دادن، روح شجاعت و غیرت دینی را در مردم زیاد کردن، حالت بی‌تفاوتی و سکر و بی‌حالی را از مردم گرفتن؛ این‌هاست معنای قیام حسینی و بزرگداشت عزاداری امام‌حسین (ع) در زمان ما. www.basirat.ir

▼حرف روز                 

ایران زور نمی‌پذیرد!

پس از آنکه دور اخیر مذاکرات رفع تحریم‌ها، دوشنبه هفته گذشته، پس از 5 روز به پایان رسید؛ اظهارات مختلفی از سوی رسانه‌ها و مقامات سیاسی کشورهای حاضر در مذاکرات وین تاکنون مطرح می‌شود که تأمل در آن‌ها به همراه الحاق خط داخلی مبلّغ مذاکره به هر قیمت به این اظهارات نشان می‌دهد تناقض‌ها، روایتگری‌های غیرواقع و عملیات روانی با هدف تصمیم‌سازی غیرمسئولانه در آن‌ها موج می‌زند؛ چرا این تلاش‌ها انجام می‌شود؟

نکات تحلیلی: 1- در بررسی مذاکرات وین باید سه موضوع را از هم تفکیک کرد؛ واقعیت مذاکرات، روایت مذاکرات و فرامتن مذاکرات. واقعیت مذاکرات آن روندی است که بیش از یک سال است در جریان است و در یک نقطه تعیین‌کننده راهبردی متوقف شده است. منطق و علت اصرار ایران برای دنیا روشن است؛ عمل به برجامی را می‌خواهد که لغو تحریم‌ها و تضمین انتفاع اقتصادی مردم ایران در قید شده است؛ اما آمریکا چطور؟ 2- اما آنچه در بیرون و پیرامون مذاکره رقم می‌خورد، روایتی است که جبهه منسجم غربی- عبری- عربی از مذاکره به مدد توان شبکه‌سازی رسانه‌ای ارائه می‌دهد. درواقع، مذاکره وین امروز در کانون جنگ روایت‌های نظام سلطه قرار گرفته است. برآیند اظهارات ضلع غربی میز مذاکرات وین این بود که با پایان یافتن گفتگوها، متن نهایی آماده شده و طرفین مذاکرات باید با بیان کلمه بله یا خیر نظر خود را در مورد متن نهایی اعلام کنند؛ اما ایران با فهم این بازی و شناخت ذات فریبکار آمریکایی، صراحتاً اعلام کرد که هیچ متن یا پیشنهادی را به‌عنوان متن نهایی به رسمیت نمی‌شناسد و ضمن دریافت ایده‌های معاون هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی، موارد ارائه شده را در تهران موردبررسی دقیق‌تر قرار خواهد داد و نظرات خود را در این رابطه اعلام می‌کند. 3- اما فرامتن مذاکرات چیست؟ اراده بازیگر اصلی آن است. درواقع، این دو دهه بازی هسته‌ای به کارگردانی و بازیگری واشنگتن، باوجود طرح و مسئله‌سازی پیرامون ابعاد حقوقی و فنی صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران علت تامه تصمیم‌گیری‌های آمریکا دراین‌باره نبوده، بلکه اراده سیاسی آمریکا که مخالف انقلاب اسلامی و هر چه متعلق به آن است، مسئله اصلی و علت اساسی مخالفت آمریکا با مذاکرات و هر مقوله ایرانی است؛ لذا راه‌حل توقف مذاکره نیز منوط به اراده سیاسی آمریکاست که باید تصمیم بگیرد.

نکته پایانی: فرار به جلو برای عدم پاسخگویی به نگرانی منطقی ایران و استفاده از ادبیاتی که برای تحت‌فشار قرار دادن ایران برای پذیرش بدون قید و شرط ایده‌های هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی در روند مذاکره اخیر دیده می‌شود، چیزی نیست که ایران معناداری آن را درک نکند یا تحت تأثیر فشارها، حرف زور را بپذیرد. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                           

تداوم تنش سیاسی در عراق

عراق همچنان صحنه اعتراض و تحصن طرفداران صدر و پیشنهادهای سیاسی توسط برخی احزاب برای مصالحه و گفت‌وگوهای ملی است؛ جریان صدر همچنان بر تحصن و اعتصاب تکیه کرده است و در مقابل، جریان اطار تنسیقی نیز همچنان بر انجام گفت‌وگوهای سیاسی تأکید دارد. در مقابل اخیراً جریان صدر انتخابات زودهنگام را نیز مطرح کرده است. دلایل تأکید جریان صدر بر انتخابات زودهنگام، چند عامل است: الف) با توجه به انصراف جریان صدر از پارلمان و عدم حضور این جریان به‌صورت مستقیم در عرصه سیاسی، مقتدی صدر با طرح انتخابات زودهنگام به دنبال حضور مجدد در عرصه سیاسی و پارلمان است. ب) مقتدی صدر امید دارد که در صورت وقوع انتخابات زودهنگام، کرسی‌های بیشتری نسبت به دور قبلی کسب کند و از این طریق کتله اکبر یا فراکسیون اکثریت را در ائتلاف با سایر جریان‌ها به دست آورد. ج) تنها گزاره‌ای که مقتدی صدر از طریق آن می‌تواند به عرصه سیاسی باز گردد و در عرصه سیاسی دارای چانه‌زنی باشد، حضور مجدد در پارلمان است و این گزاره تنها از طریق انتخابات مجدد فراهم خواهد شد. در این میان همچنان برخی جریان‌ها برای خروج از بن‌بست موجود، پیشنهادهایی ارائه داده‌اند که مهم‌ترین آن بحث رسیدن به گزینه واحد از سوی جریان اطار و صدر برای نخست‌وزیری است. این در حالی است که صدر همچنان به این گزاره اعتقاد دارد که باید انتخابات مجدد برگزار شود و به همین دلیل است که جریان صدر از اهرم افکار عمومی برای تأثیرگذاری بر عرصه سیاسی استفاده می‌کند؛ به‌گونه‌ای که مقتدی صدر از هواداران خود در سراسر عراق خواست تا با حضور در بغداد تظاهرات میلیونی برگزار کنند. دعوت به تظاهرات و برگزاری این نوع تجمعات بیش از همه منجر به فرسایشی شدن وضعیت موجود و به درازا کشیدن وضعیت سیاسی می‌شود. درمجموع می‌توان گفت که تنها راه خروج عراق از بن‌بست فعلی، وحدت و انجام گفت‌وگوهای ملی است؛ زیرا ادامه این روند شرایط را برای دشمنان عراق جهت دخالت بیشتر در این کشور فراهم می‌کند و همین عاملی در جهت امنیتی شدن بحران فعلی و فرسایشی شدن آن می‌شود. وقوع این دو گزاره نیز منجر به تقابل افکار عمومی با جریان‌های سیاسی و طولانی شدن شرایط موجود می‌شود. (نویسنده: محمدرضا فرهادی)

▼خبر ویژه                               

خط‌ونشان بیخ گوش آمریکا

برای اولین بار ایران به همراه متحدین چینی و روس خود در عمق دریای کارائیب و در حیاط‌خلوت ایالات‌متحده آمریکا دست به انجام رزمایش مشترک نظامی می‌زند. رزمایش مشترکی که از دو روز پیش به مدت دو هفته در شمال غرب ونزوئلا آغاز شده و موردتوجه رسانه‌ها و تحلیل گران بین‌المللی قرار گرفته است. هر چند کشورهایی نظیر الجزایر، بلاروس، ویتنام، هند، قزاقستان و ازبکستان نیز در این رزمایش شرکت کرده‌اند؛ بااین‌حال، بی‌بروبرگرد کانون اهمیت، موضوع حضور ایران، روسیه و چین به‌عنوان مثلث کشورهایی است که صف‌بندی جدی در برابر ایالات‌متحده دارند و در ائتلاف سه‌گانه با تحکیم همکاری‌های نظامی، امنیتی و سیاسی‌شان بلوک جدیدی از قدرت را در برابر رویکرد یک‌جانبه‌گرایی آمریکا و متحدانش معرفی کرده و به دنبال تحقق مهار هژمونی آن هستند. یکی از نکات قابل‌توجه در این رزمایش، بهره‌گیری ارتش ونزوئلا از پهپادهای «مهاجر 2 است». پهپاد‌هایی که ویژگی خیره‌کننده رصد، شناسایی و حمله با قابلیت ضدتانک و ضدنفر را داراست و این روزها در این کشور آمریکای جنوبی ساخته می‌شود. در آخر اما باید گفت که جمهوری اسلامی ایران با حضور در رزمایش مشترک در آب‌های ونزوئلا علاوه بر نمایان ساختن قدرت دریایی و نظامی خود، اثبات می‌کند که دامنه تأمین امنیت دریایی خود را تا هزاران کیلومتر دورتر از جغرافیای سرزمینی تعریف کرده و برای تأمین امنیت دریایی خود تنها به محدوده خلیج‌فارس اکتفا نکرده است.                                   

▼ اخبار

دلایل کاهش قیمت خودرو چیست؟

بازار خودروی کشور در ماه‌های اخیر شاهد یک ثبات نسبی شده است. بررسی نوسانات قیمتی در بازار خودرو حاکی از ریزش گسترده قیمت خودروهای پژو، تیبا، ساینا، سمند و کوییک است که نشان می‌دهد بازار همچنان روند نزولی را در پیش گرفته است. کارشناسان صنعت خودرو عوامل ذیل را مؤثر در کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو می‌دانند: 1- مصوبه واردات خودرو در مجلس و همراهی دولت در این زمینه؛ 2- انجام تعهدات شرکت سایپا در قبال خریداران و عرضه خودرو به بازار؛ 3- به اعتقاد کارشناسان صنعت خودرو، عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند اثرات عمیقی در کشف عادلانه قیمت، کاهش واسطه‌گری، افزایش شفافیت در بازار، ضابطه‌مند شدن و درنهایت خرسندی مصرف‌کننده نهایی از خرید در زمان موردنیاز و بدون واسطه ایفا کند. 4- در این مدت قیمت ارز روی بازار خودرو تأثیر قابل‌توجهی نگذاشته است و بیشتر محدودیت عرضه است که موجب شده تا قیمت برخی محصولات همچنان روند کاهشی نداشته باشد؛ 5- کاهش خودروهای ناقص در کف پارکینگ؛ تعداد خودرو‌های موجود در کف پارکینگ‌ها سال گذشته بیش از ۸۲ هزار خودرو بود که اکنون به ۱۸ هزار دستگاه کاهش یافته است؛ یعنی حدود ۷۰ درصد خودروهای ناقص کاهش داشته‌اند. 8- یکی از اقدامات مهم و راهبردی، حرکت به سمت تولید کامل است و همین سبب ایجاد روند کاهشی در تعداد خودرو‌های ناقص شده است. این در حالی است که در گذشته تأکید داشتند که تحریم‌ها باعث کاهش ورود قطعات خودرو و افزایش خودروهای پارکینگی شده است.

نعمت رهبری و کم‌کاری‌های ما

حدود ۳۵ دسته سیاست‌های کلان نظام از سوی مقام معظم رهبری در طول ۳۳ سال گذشته ابلاغ شده و در صدها سخنرانی رهبر معظم انقلاب، نقشه راه انقلاب و طرح‌های عملیاتی برای تحقق دولت، جامعه و تمدن اسلامی، خصوصاً نیازهای گام دوم انقلاب تبیین شد. ولی چه اتفاقی از سوی کارگزاران و دولتمردان و نیز خواص جامعه در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها و نهادهای انقلابی اتفاق افتاد. از جهاد تبیین تا تولید نظامات و ارتقای نهادها و سازمان‌ها و تحول در حوزه‌های گوناگون حکمرانی، تا ده‌ها مسئله خرد و کلان در پیگیری فرمان رهبری؛ باید اعتراف کنیم فرصت سوزی کردیم. قطعاً یکی از سؤالات از همه ما، سؤال از نعمت ولایت و اینکه با اندیشه و بیانات و فراخوان‌های گوناگون رهبری چه کردید، است. این سؤال جدی فردای ماست که باید در مقابل این کم‌کاری‌ها و کوتاهی‌های خود در پیشگاه الهی پاسخگو باشیم. در شرایط امروز کشور می‌طلبد اولاً فهم و درک عمیق‌تر از مکتب رهبری داشته باشیم؛ ثانیاً اهتمام لازم در جهت معرفی و گفتمان سازی منظومه فکری رهبری پیشه کنیم و ثالثاً با تعارف و تعامل و تضایف در جریان انقلاب برای نهادینه‌سازی و اجرای بیانات رهبری جبهه‌ای عمل کنیم تا آورده برای ایران قوی و پیشرفته داشته باشیم. (رمضان شعبانی سارویی)

صدیق شریف: آثار مذهبی تاریخی همیشه برای مخاطب جذاب بوده است

بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، ساخت پروژه‌های تاریخی و مذهبی را نیاز امروز دانست و گفت: «به نظر من ما زمینه و پتانسیل بالایی برای تولید آثار مذهبی تاریخی داریم، ما باید از تکرار و پخش مکرر آثار به‌نحوی‌که آن‌ها را کهنه کنند، جلوگیری کنیم. وقتی می‌توانیم هرساله ازاین‌دست آثار باکیفیت تولید کنیم چرا تعداد تولید آثاری همچون یوسف پیامبر، مختارنامه و ولایت عشق کم است؟». صدیق شریف در همین رابطه تأکید کرد: «امروز می‌بینیم که مختارنامه بارها بازپخش شده است، ولایت عشق همچنان مخاطب دارد و سریال «امام علی (ع)» نیز هنوز هم مخاطب دارد، این یعنی مردم عاشق این‌گونه آثار هستند و باوجود تکراری بودن باز هم آن‌ها را تماشا می‌کنند، پس باید برای این ژانر آثاری تازه و با کیفیت بسازیم». وی افزود: «ساخت آثار مذهبی تاریخی از لحاظ بودجه، دکور، نیروی انسانی، تحقیقات و پژوهش و بسیاری دیگر از مسائل بسیار سخت هستند؛ اما اگر از من می‌پرسید، برای مخاطب باید هر سختی را به جان بخریم. این‌گونه آثار همیشه برای مخاطبان جذاب بوده‌اند و مخاطب شناسی حکم می‌کند که این آثار بیشتر ساخته شود».

اخبار کوتاه

واکنش فرمانده هوافضای سپاه به بیانیه میرحسین موسوی/ «سردار امیرعلی حاجی‌زاده» فرمانده نیروی هوافضای سپاه در جمع خبرنگاران در حاشیه مراسم ختم پدر رئیس سازمان بسیج مستضعفان در پاسخ به سؤال ایسنا، در واکنش به بیانیه اخیر میرحسین موسوی که حاوی مطالبی علیه سردار همدانی و شهدای مدافع حرم بود، گفت: «چهره نورانی شهید همدانی با صحبت‌های فردی ورشکسته، سیاسی و عقیدتی خدشه‌دار نمی‌شود، این فرد توهم پیدا کرده است».

زبان زور ایران برای پس گرفتن نفتش از آمریکا/ خبرگزاری‌های رویترز و BBC گزارش دادند: «یک نفت‌کش ایرانی، در حال بارگیری نفتی است که اوایل سال جاری میلادی، در یونان از سوی آمریکا توقیف شده بود. عقب‌نشینی آمریکا از این راهزنی دریایی زمانی اتفاق افتاد که ایران در اقدامی متقابل، دو نفت‌کش یونانی را توقیف کرده بود».

سهم ایران از بازار بزرگ آفریقا؛ چیزی کمتر از نیم درصد!/ «وحید گرجی» عضو کمیسیون خدمات فنی و مهندسی اتاق بازرگانی گفت: «مشکلات بازار آفریقا به عدم آشنایی شرکت‌های ایرانی با بازار آفریقا برمی‌گردد. تا می‌گویند صادرات، همه یاد افغانستان، عراق و سوریه می‌افتند، کسی به فکر بازار آفریقا نیست. شرکت‌های ایرانی حاضر نیستند حتی برای رایزنی به آفریقا بروند. ترکیه بازار آفریقا را به‌طور کامل تصاحب کرده ولی سهم ایران در بازار آفریقا کمتر از نیم درصد است! کنیایی‌ها منتظرند تا شرکت‌های ایرانی به آن‌ها مصالح ساختمانی بدهند ولی کسی توجه نمی‌کند!».

شما در برابر دوربین‌های مخفی اینستاگرام و فیس‌بوک قرار دارید!/ «فلیکس کراوس» کارمند سابق گوگل، در تحقیقات خود متوجه شده که اینستاگرام و فیس‌بوک حرکات مشتریان خود را هنگامی که داخل این دو اپلیکیشن هستند، «به صورت کامل» رصد می‌کنند. کراوس می‌گوید: «این دو برنامه کدهای رهیابی را درون هر وب‌سایتی که نمایش می‌دهند، قرار داده‌اند. اگر هر لینک دیگری، ازجمله تبلیغ‌ها را باز کنید، متوجه می‌شوند و کلمه عبور، اطلاعات کارت بانکی، آدرس و هر اطلاعات دیگری که در این دو برنامه تایپ کنید، ذخیره می‌شود».

 کیسینجر: آمریکا در آستانه جنگ با روسیه و چین قرار دارد/ «هنری کیسینجر» وزیر امور خارجه سابق آمریکا (از 1973 تا 1977) در مصاحبه با وال‌استریت ژورنال بیان داشت: «ما در آستانه جنگ با روسیه و چین در مورد مسائلی هستیم که تا حدی، بدون اینکه هیچ تصوری از اینکه چگونه پایان خواهند یافت یا به کجا باید منجر شوند، خودمان ایجاد کرده‌ایم».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات