صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۳۹۴۶۹

محدودیت‌ها عامل ۵ برابر شدن قیمت ماشین آلات معدنی

بهرام شکوری عضو کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران می گوید بخش عمده‌ای از فعالیت‌های معدنی کشور توسط ماشین آلات انجام می‌شود، بنابراین ماشین آلات نقش مهم و اساسی در تولید مواد معدنی و تشکیل زنجیره مواد معدنی دارند؛ در نتیجه فضا بایستی به گونه‌ای مهیا شود که بخش معدن در مراحل مختلف به تجهیزات و ماشین آلات معدنی دسترسی آسان داشته باشد.

به گفته وی از سوی دیگر باتوجه به افزایش نرخ ارز طی سال‌های اخیر و همچنین فقدان سیاست‌های تشویقی برای نوسازی ماشین آلات فرسوده، ناوگان معدنی کشور از حیث عمر کاری در وضعیت نامطلوبی به سر می‌برند. این محدودیت‌ها از یک سو کشور را با بحران تولید رو به رو خواهد کرد و از سوی دیگر صنایع معدنی را با بحران تامین مواد اولیه مواجه می‌سازد.

 عضو کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران در راستای ریشه محدودیت‌ها برای واردات برخی ماشین آلات معدنی توضیح داد: "طی مدت زمانی، بخشی از تولید این ماشین آلات به صورت ممتاز توسط برخی شرکت ها انجام می‌گرفت و به همین دلیل جلوی واردات گرفته شد. این در حالی است که برخی ماشین آلات در داخل تولید نمی‌شوند، به همین دلیل وزارت صمت ورود پیدا کرد و مجوز واردات ماشین آلاتی که امکان تولید در داخل را ندارند، صادر کرد" 

شکوری افزود: "اگر چه این قدم مثبتی نسبت به گذشته بود اما اساسا مشکل معدن را تمام و کمال حل نکرد و این محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها سبب شد که قیمت ماشین آلات نسبت به قیمت‌های جهانی 5 برابر افزایش یابد و این مسئله هزینه‌های معدنکاری در کشور را افزایش داد".

این عضو کمیسیون معادن اتاق بازرگانی تاکید کرد که در حال حاضر معادن به 15 هزار ماشین آلات معدنی نیاز دارند و 31 هزار دستگاه نیازمند بازسازی است.
وی در راستای حل این مسئله بیان کرد: "پس از جلسات متعددی که در وزارت صمت و صندوق بیمه داشتیم، مدیرعامل صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی عنوان کرد که اگر وزارت صمت بخشنامه واردات ماشین آلات غیر قابل تولید را لغو کرده و واردات همه نوع ماشین آلات را آزاد کند، تمام تولید داخلی را صندوق بیمه خریداری می‌کند و با شرایط اقساطی به فعالین معدنی خواهد فروخت". 
وی در این باره تاکید کرد که اگر مجوز واردات انواع ماشین آلات صادر شود و صندوق بیمه هم قرارداد خرید ماشین آلات تولید داخل را امضا کند، مطمئنا قیمت ماشین آلات و مواد معدنی در داخل کاهش می‌یابد.

شکوری همچنین در پایان تصریح کرد که حمایت از تولید داخل خوب است اما تعداد ماشین آلات داخلی کم بوده و در مقابل حجم فعالیت‌های معدنی زیاد است و کمبود آن روز به روز سبب افزایش قیمت مواد معدنی می‌شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات