صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۱:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۳۹۴۷۱

بازی گروسی در زمین صهیونیستها/ چرا مدیر کل آژانس نقش پلیس بد را روند احیای برجام را انتخاب کرده است؟

رفتار دوگانه غرب و آژانس در جریان مذاکرات احیای برجام، نشان دهنده بازی دوگانه " جلب اعتماد- کسب امتیاز" توسط محور غرب- آژانس" می باشد. 
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل /علی احمدی

 یکی از اصلی ترین کارکرد نهادهای بین المللی تلاش برای ایجاد صلح و امنیت در جهان است. بطوری که اگر میان دو کشور اختلافی پیش بیاید، بدون شک انتظار از سازمان بین الملل بعنوان یک سازمان بین المللی، تلاش برای حل اختلاف بین آن دو کشور  است.

حال اگر سازمان ملل خلاف این عمل کند، قطعا مرجعیت و جایگاه بین المللی خود را از دست خواهد داد. در واقع اعمال یک طرفه قانون علیه یک کشور توسط مدیر کل سازمان های بین المللی بزرگترین خیانتی است که ممکن است علیه آنها رخ دهد.

یکی از سازمان هایی که در چند سال اخیر متاسفانه در راستای منافع رژیم صهیونیستی و برخلاف جایگاه واقعی خود حرکت کرده است، آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

شوربختانه رافانل گروسی در مدت حضور خود بعنوان مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در راستای رویکرد ضد ایرانی صهیونیست ها  و بر مبنای اسناد غیر واقعی منافقین و اسرائیل، اقدام به اقدامات و رفتار ضد ایرانی کرده است.

بطوری که هر از گاهی با ارائه گزارشات جهت دار، بدنبال محکوم کردن جمهوری اسلامی ایران برآمده است. این در حالی است که  رفتار مدیر کل در جریان احیای توافق نامه هسته ای بصورت واضح نشان داد که گروسی سعی در نگه داشتن فضای ضد ایرانی در جامعه بین المللی برآمده است.

در حالیکه بسیاری از رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از نظر مثبت بیشتر اعضای حاضر در مذاکرات بازگشت آمریکا به برجام و رفع تحریم ها درباره متن پیشنهادی اتحادیه اروپا خبر می‌دهند، بار دیگر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش غیر واقعی را دوباره بر زبان آورد. وی از ایران خواست تا تهران به ادعای سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی درباره فعالیت‌های سایت‌های اعلام نشده خود پاسخ دهد. خواسته ای که بیشتر از جانب سخنگوی کشورها دیده شده بود نه از جانب یک مدیر کل. 

مصاحبه رافائل گروسی با شبکه پی.بی.اس نشان می دهد که وی جایگاه و منافع آژانس بین المللی انرژی اتمی را  قربانی اهداف رژیم صهیونیستی کرده است. گروسی بنحوی درباره پرونده‌های پادمانی ایران صحبت کرده است که این موضوع در سال 2015  بین ایران و آژانس بسته شده است و وی صرفا براساس جانبداری از رژیم صهیونیستی سخن گفته است. وارد شدن مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به مباحث سیاسی، به معنای تضعیف آن نهاد بین المللی از جایگاه فنی می باشد.
در حالی که در جریان اجرای برجام 15 بار آژانس رفتار ایران را تایید کرده است، اما سه شنبه 23 آگوست گروسی در مصاحبه با شبکه «پی.بی.اس»، در اظهاراتی غیر سازنده ایران را به همکاری کافی نداشتن با آژانس متهم کرد، در پاسخ به سؤال مجری این شبکه درباره جواب ایران به ادعای مواد هسته‌ای اعلام نشده، پاسخ منفی داد و افزود: باید توضیح کافی درباره فعالیت انجام شده، نوع آن و مواد استفاده شده داشته باشیم. 
به نظر می‌آید مدیر کل آژانس به دنبال فرا رفتن از متن برجام و در نقش بازوی جاسوسی دولت‌های غربی به دنبال دسترسی به نقاط حساس و اعلام نشده کشور است. پیش تر نیز در دور نخست مذاکرات رفع تحریم ها آمریکایی خواستار دسترسی به مناطق خاصی همچون پایگاه‌های نظامی کشور بودند، اما مسئول وقت این سازمان درگیر بازی‌های سیاسی نشد و وظیفه ذاتی آژانس را دنبال می‌کرد. حال رافائل گروسی با تکرار ادعاهای بی‌پایه صهیونیست‌ها که ریشه در جنگ اطلاعاتی و رسانه‌ای دارد، به دنبال باز نگه داشتن پرونده ایران حتی با وجود بازگشت آمریکا به برجام است.

به نظر می‌آید بازگو شدن مجدد این ادعاها در رسانه‌ها یکی از آخرین تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای حفظ وضع امنیتی علیه کشورمان باشد تا به این وسیله جلوی رفع تحریم ها را بگیرند یا آنکه اجازه بهره‌مندی تهران از امتیازات اقتصادی این توافق را ندهند.
پافشاری بر روی این اصول طبق رهنمودهای مقام معظم رهبری در آغاز دور جدید مذاکرات رفع تحریم ها و با هدف جلوگیری از بدعهدی مجدد و خروج آمریکا از توافق هسته‌ای دنبال شده است. اکنون پافشاری غیر حرفه‌ای گروسی در زمینه بازرسی مأموران آژانس از سایت‌های غیراتمی ایران به معنای ایجاد حفره مجدد در توافق احتمالی برای زیر فشار قرار دادن تهران و بهانه لازم برای نقض عهد مجدد توافق است. در چنین شرایطی تیم سیاسی-فنی کشورمان باید به دور از هیجان رسانه‌ای بر روی خطوط قرمز نظام تأکید کند و اجازه تحمیل توافقی ضعیف را به طرف غربی ندهند.

رفتار دوگانه غرب و آژانس در جریان مذاکرات احیای برجام، نشان دهنده بازی دوگانه " جلب اعتماد- کسب امتیاز" توسط محور غرب- آژانس" می باشد. 
حال که جوزپ بول، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سخن از پاسخ معقولانه ایران می‌دهد و گروسی صحبت از همکاری لازم نداشتن ایران با آژانس به میان می‌آورد، به نظر می‌آید غربی‌ها بازی تکراری جلب اعتماد تیم مذاکره کننده و سپس کسب امتیاز از تهران را آغاز کرده اند.

حال که پیامد رفتار دوگانه غرب کامل مشخص است و بطور واضح تجربه شده است، انتظار می رودکه در این دور از مذاکرات احیای برجام، اجازه مطرح شدن غیر واقعی انحراف در صنعت هسته ای ایران داده نشود و در صورت تکرار چنین رفتاری توسط محور مذکور، پاسخ معتبر، پیشیمان کننده به غرب داده شود. 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
روح اله دولاح
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
0
0
با سلام و عرض ادب خدمت رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای عزیز فرمانده دلها اینجا جمهوری اسلامی ایران است ما نه از اسرائیل ترسی داریم و نه از بزرگتر او یعنی شیطان بزرگ آمریکا ما ملت جمهوری اسلامی ایران پشت سر مسئولان نظام هستیم و با صدای بلند شعار میدیم انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات