صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۴۸۴۴۷

دادستان کل کشور: عده ای با رانت‌های اطلاعاتی در بورس یک شبه پول زیادی کسب کردند

حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور در مراسم افتتاح شعبه تخصصی ویژه بازار سرمایه شورای حل اختلاف گفت: تشکر می‌کنم که این کار ارزشمند و قابل تقدیر به سرانجام رسید و امروز شاهد اولین شعبه از شورای حل اختلاف سازمان بورس هستیم.

وی ادامه داد: در جهت تقویت این امر با هر آنچه در توان بنده هست، کمک و پشتیبانی خواهم کرد.

دادستان کل کشور با اشاره به اهمیت و جایگاه بازار بورس و نقش آن در رشد اقتصاد و تولید کشور و سود رساندن به کسانی که از این محل زندگی خود را تامین می‌کنند، بیان کرد: اهمیت بازار سرمایه به قدری است که سه سال گذشته شاهد آثار منفی پایین آمدن وضعیت بورس بودیم.

حجت‌الاسلام منتظری خاطرنشان کرد: جایگاه سرمایه، ثروت و اقتصاد در جامعه بسیار مهم و بی‌بدیل است. امام صادق(ع) می‌فرمایند که به درستی بقا مسلمین و اسلام به این است که سرمایه، مال و اقتصاد جامعه در دست کسانی باشد که دارای دو ویژگی هستند، اول اینکه مسیر حق را بشناسند و دوم اینکه سرمایه خود را در مسیر درست و حق به کار بگیرند. نابودی جامعه اسلامی به این است که ثروت و اقتصاد کشور دست کسانی باشند که نه حق را می‌شناسند و نه به درستی سرمایه را به کار بگیرند‌. این حدیث بیانگر دیدگاه اسلام به سرمایه است.

وی افزود: سازمان بورس باید این دو مولفه (استفاده سرمایه در مسیر حق و هم به کارگیری درست سرمایه) را مد نظر داشته باشد. کارگزاران و مدیران بورس باید بدانند، سرمایه مردم را در چه مسیری به کار بگیرند‌. نمی‌دانم دست اندرکاران سازمان بورس چه میزان بر اهمیت کار خود و نقش خود برای سرمایه داران توجه لازم را دارند.

دادستان کل کشور گفت: در گذشته شاهدفعالیت افرادی بودیم که با ترفندهایی در نظام بازار سرمایه و استفاده از روابط پشت پرده‌ای که داشتند و با استفاده از رانت اطلاعاتی یک شبه به پول های زیادی دست پیدا کردند. سازمان بورس موظف است مراقبت های لازم را داشته باشد‌. تلاش های زیادی برای شفاف سازی در این سازمان شد تا جلوی این عده گرفته شود.

حجت‌الاسلام منتظری بیان کرد: نزدیک به ۶۰ میلیون نفر در بورس سرمایه گذاری کرده اند، مسؤولان سازمان بورس امانت‌دار مال مردم هستند و بایداز سرمایه موجود به درستی استفاده کنند تا افراد بتوانند از محل درآمد این سهام‌داری و داد و ستد به زندگی خود ادامه دهند. این مسؤولیت بسیار سنگین و خطیر است.

وی ادامه داد: در این داد و ستد و رفت آمد های سرمایه، گاهی اختلافاتی پیش می آید، سازمان بورس برای رفع این اختلافات تدبیر کند. متاسفانه باید به یک نکته ای اشاره کنم و امیدوارم که دیگر شاهد آن نباشیم. در دوره های گذشته، پرونده هایی که در معاونت حقوقی سازمان بورس تشکیل می شد و به چه سرنوشتی دچار می شد. وارد جزئیات نمی‌شوم. در یک مقطعی پیگیری‌های ما به نتیجه نمی رسید و در برخی از بدنه های مدیریت اهتمام لازم را شاهد نبودم. خوشبختانه بعد از فعل و انفعالاتی که در دولت و سازمان بورس اتفاق افتاد، این امر تا حد قابل قبولی به سرانجام رسید؛ اما هنوز جای کار دارد و بنده از معاونت حقوقی سازمان بورس می‌خواهم نه تنها به مسائل روز بلکه به مسائل گذشته نیز اهتمام داشته باشدچرا که ما باید پاسخگو باشیم.

وی خطاب به رئیس سازمان بورس و معاونان این سازمان گفت: شما موظف هستید اگر پرونده ای تشکیل شده و به نتیجه نرسیده آن را پیگیری کنید. با گذشت زمان حق ضایع نمی شود.

دادستان کل کشور با اشاره به صلح و سازش بیان کرد: در پرونده هایی که بحث عموم (سهامداران) مطرح است، کار مشکل خواهد بود‌. ممکن است مدیر یک شرکت اختیاراتی از سوی سهامداران داشته باشد، چنانچه مدیری چنین اختیاراتی داشته باشد، اشکالی ندارد. اما زمانی که سهامداران زیاد هستند و اطمینان حاصل شده که حقی از آنان ضایع شده است، دیگر شورای حل اختلاف نمی تواند کاری کند و پرونده باید به دستگاه قضائی ارجاع داده شود. شورای حل اختلاف در مواجه اسناد جعلی پرونده را باید به مرجع قضائی واگذار کند.

حجت‌الاسلام منتظری گفت: شورای حل اختلاف یک نهاد مقدس و ارزشمندی است که بخشی از بار دستگاه قضائی را به دوش کشیده است وخدمات بسیار ارزشمندی انجام داده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات