صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۳۹۴۹۵
در گفت و گو با بصیرت مطرح شد

اسماعیلی: نوع ترور دختر الکساندر دوگین شبیه ترورهای موساد است

اسرائیل نمی تواند با ترور مخالفان خود روندهای  فکری مخالف خود در منطقه را تخریب و حذف کند، بلکه ترور مخالفان وجه خراب رژیم صهیونیستی را خراب تر می کند لذا مجامع بین المللی و جریان روشنفکری در جهان، این نوع رفتارها را محکوم خواهند کرد
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/ گفتگو با بشیر اسماعیلی

به گزارش بصیرت، بشیر اسماعیلی کارشناس و تحلیلگرمسائل بین الملل و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص جزئیات ترور دختر دوگین گفت:  دختر الکساندر دو گین که تحت ترور قرار گرفته در اصل هدف ترور نبوده است، چرا که پدر وی هدف اصلی ترور بوده اما اشتباه محاسباتی باعث ترور دختر الکساندر دوگین شده است.
وی درباره چرایی سوء قصد به جان آقای دوگین گفت: بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، روسیه که  دچار زوال و افول شد بسیاری از روشنفگران ملی گرای روس که به دنبال احیای قدرت از دست رفته کشور بودند به دنبال ریشه های هویتی خود و عناصر وحدت بخش روسیه بزرگ برآمدند که طبیعتا یک حرکت ناسیونالیستی به شمار می رود و چنین گرایشی در بین مردم روسیه وجود دارد.

وی در این باره تصریح کرد: به بیان بهتر، روس ها متوجه این موضوع شده اند که آنها  بخشی از گفتمان غرب هستند اما غرب آنها را دشمن درون گفتمانی خود می داند، بنابراین به این نتیجه رسیدند که برای قدرت گیری و توان افزایی خود فکر کنند چرا که اتکای به غرب آنها را ضعیف می کند. اما آنچه در این موضوع حائز اهمیت است و چرایی سوء قصد به جان آقای دوگین را برجسته می کند این است که در بین نظریه پردازان هویت گرای روسیه، الکساندر دوگین نقش برجسته تری دارد و رئیس جمهور روسیه از نظرات این فرد استفاده می کند.

بشیر اسماعیلی دراین باره خاطر نشان کرد: آقای دوگین پرچمدار این نهضت فکری به شمار می رود از این روست که دشمنان روسیه به فکر حذف دوگین هستند هر چند با حذف وی این اندیشه از بین نمی رود چرا که روسیه به این نتیجه رسیده برای احیای هویت خود باید بر هویت ملی و ریشه های فرهنگی، ژئوپلیتیکی و منابع ملی حساب کند، چرا که نگاه به غرب این کشور را به سمت ضعف و فروپاشی می برد همانطور که این تجربه در دوران گورباچوف منجر به سقوط اتحاد جماهیر شوروی شد.

بشیر اسماعیلی درباره آخرین تحقیقات این ترور خاطر نشان کرد: به طور خاص درباره این ترور تحقیقات در حال تکمیل است و هنوز به صورت روشن اینکه سوء قصد از کجا و چگونه پی ریزی شده مشخص نشده است اما براساس اطلاعات به دست آمده یکی از اتباع کشور اوکراین بعد از وقوع ترور از روسیه متواری شده است، لذا سرنخ ها به اوکراین بازمی گردد. اما در این موضوع که رژیم صهیونیستی در این قضیه موثر بوده هنوز مشخص نیست اما نوع عملیات به برنامه های ترور موساد شبیه است چرا که موساد به حذف فیزیکی افراد در سال های اخیر مبادرت ورزیده اعم از رهبران مقاومت در کرانه باختری، حزب الله لبنان، ترور دانشمندان عراقی و هسته ای و فناوری نظامی ایران. ضمن اینکه اختلاف نظراخیر بین روسیه و رژیم صهیونیستی بر سر مساله اوکراین این احتمال را تقویت می کند برنامه ریزی این موضوع را بتوان به اسرائیل ربط داد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و کارشناس بین الملل تصریح کرد: همانطور که آقای پوتین و وزیر امور خارجه روسیه در سفر به سوریه عنوان کردند به این ترور پاسخ قاطعی خواهند داد و اگر همدستی اسرائیل با اوکراین در این عملیات اثبات شود روسیه عملیات انتقامی و مقابله به مثل را در دستور کار خود قرار می دهد و قطعا در روابط با رژیم صهیونیستی تجدید نظر می کند.

وی درباره آینده روابط روسیه و اسرائیل خاطر نشان کرد: هر چند بین اسرائیل و روسیه بر سر سوریه اختلافاتی وجود داشت اما پیوندهای استراتژیک این دو کشور مستحکم بود با ثابت شدن ترور دختر آقای دوگین وهمدستی اسرائیل با اوکراین، قطعا این روابط دچار تزلزل می شود و روسیه در سیاست منطقه ای خود جایگاه اسرائیل را به عنوان یک دشمن بالقوه باز تعریف خواهد کرد. این رویارویی قطعا محتمل است چرا که اینک غرب و روسیه به صورت عملیاتی با هم تقابل دارند و اسرائیل متحد بسیار مهمی برای غرب به شمار می رود لذا نمی تواند دشمنی خود را با روسیه را پنهان کند، لذا در آینده اختلافات بیشتری بین روسیه و اسرائیل بروز می کند.

بشیر اسماعیلی کارشناس سیاست خارجی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: مساله ترور دختر الکساندر دوگین اختلافات را تسریع می کند بعد از مشخص شدن نتایج می توان تحلیل های درست تری ارائه کرد. آنچه در این موضوع مهم است اینکه ملتها ترور و اعمال شومی از این دست را هرگز از خاطر نمی برند بلکه در مقابل کسانی که با ترور به دنبال تحقق خواسته های خود هستند می ایستند. قطعا اسرائیل نمی تواند با ترور مخالفان خود روندهای فکری مخالف خود در منطقه را تخریب و حذف کند بلکه ترور مخالفان وجه خراب رژیم صهیونیستی را خراب تر می کند لذا مجامع بین المللی و جریان روشنفکری در جهان، این نوع رفتارها را محکوم خواهند کرد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات