صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۴۰۰۹۶
حسن حیدری اقتصاد دان و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت و گوی اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، مطرح کرد:

افزایش تعرفه صادراتی بر محصولات آب اقدامی درست در راستای حفظ منابع آبی کشور است

در موضوع استفاده درست از منابع آبی کشور در بخش کشاورزی به نظرمی رسد وزارت کشاورزی باید به سمت اصلاح الگوی کشت برود تا در این بخش در کنار حفظ و عدم هدر رفت منابع آبی، بهره وری قابل توجهی در تولید محصولات کشاورزی و زراعی داشته باشیم.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی / گفت و گو با حسن حیدری

اخبار حسن حیدری - آخرین و جدیدترین خبر های حسن حیدری

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، حسن حیدری اقتصاد دان و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت و گو با بصیرت در خصوص موضوع افزایش تعرفه صادراتی محصولات آب بری مثل هندوانه در راستای کمک به حفظ منابع آبی کشور، گفت: قطع به یقین افزایش تعرفه صادراتی محصولات آب بری مثل هندوانه باید بسیار پیش تر مصوب می شد چرا که در دنیای امروز حفظ منابع آبی بسیار حائز اهمیت است.

وی در این باره گفت: با توجه به وضعیت جغرافیایی ایران و اینکه خشکسالی و کمبود بارش مساله بسیار جدی است چنین تمهیدات و سیاست گذاری هایی باید پیش از بحران کم آبی اتخاذ می گردید اما به هر حال اتفاق خوبی است و این موضوع باید زودتر به وقوع می پیوست.

حیدری در خصوص استفاده از منابع آبی اظهارداشت: منابع آبی در محصولاتی باید مورد استفاده قرار بگیرند که ارزش افزوده بسیاری برای ما داشته باشند. قرار دادن تعرفه بالا برای محصولاتی مثل هندوانه سیاست خوبی است چرا که اگر در ایران محصولی مثل هندوانه تولید یا مصرف نشود  اتفاق خاصی رخ نمی دهد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: برخی محصولات مثل گندم یا سیب زمینی و برنج برای تامین امنیت غذایی با رعایت فاکتورهای اساسی کشت و محل کشت باید کاشته شوند؛ یعنی این محصولات با هندوانه فرق دارند، بنابراین تا اینجای کار اقدام خوبی به شمار می رود.

حسن حیدری در این زمینه عنوان کرد: در موضوع استفاده درست از منابع آبی کشور در بخش کشاورزی به نظرمی رسد وزارت کشاورزی باید به سمت اصلاح الگوی کشت برود تا در این بخش در کنار حفظ و عدم هدر رفت منابع آبی، بهره وری قابل توجهی در تولید محصولات کشاورزی و زراعی داشته باشیم.

حسن حیدری استاد دانشگاه تربیت مدرس در خصوص راهکارهایی برای جلوگیری از بیکاری هندوانه کاران گفت: به هر حال کشاورزانی که محصولاتی تولید می کنند که به لحاظ آب بری صرفه ندارند نگران به خطر افتادن شغل خود هستند برای جلوگیری از به خطر افتادن این دست از مشاغل، کشاورزان و باغداران باید به سمت تولید محصول جایگزین هدایت شوند تا براساس مصوبات هر چند لازم و درست، زندگی و معیشت کشاورزان به خطر نی

حیدری استاد اقتصاد افزود: به طور مثال، به همین منظور مسوولین ذی ربط باید به هندوانه کاران بگویند در عوض کاشت هندوانه می توانی این محصول یا محصولات را جایگزین کنی. تا کشاورز گمان نکند سیاست های محدود کننده ای علیه کسب و کار او اتخاذ شده است.

استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس توضیح داد: اگر مسوولین بدون اینکه پیش پای کشاورزان گزینه ای برای جایگزینی کشت بگذارند و به آنها مشورت لازم را ارائه ندهند قطعا منجر به شکل گیری اعتراضاتی می شود در حالی که با آموزش و پیش آگهی مسوولین می توانند گزینه های بهتری را به جای کشت هندوانه آب بر ارائه دهند. آموزش هایی منطبق با وضعیت اقلیمی که کشاورز درآن به سر می برد ودادن اطمینان به کشاورز برای خرید تضمینی محصولش، کمک شایان توجهی به حفظ و استفاده درست از منابع آبی کشور است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات