صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۵:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۴۰۲۶۹
محمدرضا نصوری، معاون بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) پاسخ داد:

وظایف شیعیان منتظر در دوران غیبت چیست؟

محمدرضا نصوری، معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) با بیان اینکه شناخت امام زمان (عج) به‌عنوان وظیفه عام موضوعی است که همگان باید آن را جدی بگیرند، گفت: مشکلات مسلمانان در دوران غیبت زیاد است، اما آنچه اهمیت دارد تکیه به صبر و بردباری برای پشت سر گذاشتن دوران غیبت و آماده بودن برای زمان ظهور است.

 بشارت ظهور مهدی(عج) قرن‌هاست گوش زمین و مردمانش را نوازش می‌دهد و آزادی خواهان و مظلومان را امیدوار و چشم انتظار نگه داشته است. به روایت دل‌های بی‌قرار، ظهور منجی عالم بشریت زمانی که جهان مهیای آمدنش باشد محقق می‌شود تا آیینه‌های زنگار گرفته قرن‌ها جهالت و سکوت و روزمرگی را از نو جلا دهد. اما ظهور مقدمه‌ای دارد که بدون آن تحقق نمی‌یابد و آرمان شهر مهدوی، همان روزگاری که دیگر جایی از بی‌عدالتی و ظلم و فساد در آن به چشم نمی‌خورد، ایجاد نمی‌شود.
در روایات آمده است، منجی عالم بشریت در آخرالزمان و وقتی که جهانیان دیگر یاری رسانی برای خود نمی‌بینند و ظلم، فساد، بیماری، جنگ، فقر و بی‌عدالتی بیداد می‌کند، خواهد آمد برخی حتی شیوع بیماری همه گیر در دنیا را از نشانه‌های آخر الزمان و ظهور منجی بر می‌شمارند. اما آنچه اهمیت دارد، اینکه چه نشانه‌های آخرالزمان و ظهور منجی در حال رخ نمودن باشد و چه نباشد منتظران در دوران قبل از ظهور وظایفی دارند که عمل به آن خود زمینه ساز ظهور است و سبب تعجیل آن خواهد شد.
باید عنوان کرد، مردم این روزها بیش از هر زمان دیگری مستأصل شده، چشم به آخر داستان دوخته اند و نمی دانند چه خواهد شد و منتظر همان منجی ای هستند که بشارتش را ادیان آسمانی داده اند؟ 
شناخت امام زمان (عج) موضوعی است که همگان باید آن را جدی بگیرند، زیرا به پایداری در محبت به اهل بیت و اطاعت پذیری، پرهیزگاری و رعایت تقوای الهی منجر می شود
حجت الاسلام محمدرضا نصوری، معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) درباره اهمیت آغاز امامت امام زمان (عج) که بعد از شهادت پدر بزرگوارشان امام حسن عسکری (ع) در دو دوره غیبت صغری و کبری آغاز شد، به «راهبرد معاصر» گفت: تا زمان ظهور حضرت حجت (عج) تبیین صحیح موضوع شناخت و اطاعت از امام زمان در پرده غیبت می تواند جامعه و جهان را از دسیسه ها و فتنه انگیزی ها ایمن بدارد.
وی افزود: شناخت امام زمان (عج) به عنوان وظیفه عام موضوعی است که همگان باید آن را جدی بگیرند، زیرا به پایداری در محبت به اهل بیت (علیهم السلام) و اطاعت پذیری، پرهیزگاری و رعایت تقوای الهی منجر می شود.
معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) عنوان کرد: پیروی از دستورات امام زمان در کنار سایر وظایف دینی ازجمله وظایف عامی به شمار می رود که همه باید به آن توجه کنند، اما بر هر مسلمانی انجام یک سری وظایف خاص مانند دوستی با دوستان و دشمنی با دشمنان امام زمان و همچنین صبر بر سختی های دوران غیبت واجب شده است.
نصوری گفت: هجمه و مشکلات علیه مسلمانان و  شیعیان در دوران غیبت بسیار  زیاد است، اما آنچه اهمیت دارد تکیه به صبر و بردباری برای پشت سر گذاشتن دوران غیبت و آماده بودن برای زمان ظهور است. دعا یکی از ابزارهای تقویت صبر و بسترسازی برای ظهور منجی عالم بشریت است که  به تقویت رابطه فرد با امام زمان (عج) منجر می شود. امام باقر (ع) ذیل آیه 230 سوره مبارکه آل عمران می فرمایند «بر انجام واجبات شکیبا باشید، یکدیگر را در برابر دشمنان یاری کنید و برای یاری پیشوای خود همواره آماده باشید.
معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) تصریح کرد: آمادگی برای تمدن سازی که در بیانیه گام دوم رهبر انقلاب ذکر شده، ناظر بر تحقق این موضوع مهم است. بنابراین وظیفه ما به عنوان مسلمان تغییر فرهنگ عام به فرهنگ انتظار است. یکایک مسلمانان و شیعیان باید فرهنگ انتظار را تقویت و پررنگ کنند و در برابر فرهنگ ابتذال بایستند. این موضوع زمانی محقق می شود که محبت به امام افزایش یابد و فعالیت برای بستر سازی و زمینه سازی ظهور حضرت افزایش یابد.
نصوری گفت: از نظر فردی غیبت امام زمان (عج) برای ما همچون یک بحران است، به همین دلیل در دوران غیبت شاهد بروز بحران های مختلفی هستیم که ما را نسبت به فرا نرسیدن ظهور محزون می کند. بنابراین باید برای ظهور آن حضرت تلاش کنیم و همواره آماده باشیم.
وی افزود: در حوزه رفتاری باید شبیه انسان منتظر زندگی و در جامعه به اندازه ای با بصیرت رفتار کنیم که مدل هایی از حکومت را تشکیل دهیم که بتواند بسترساز ظهور امام زمان (عج) باشد. یکی از مهمترین وظایف دوران غیبت محکم کردن عهد و پیمان با امام زمان است. به این معنا که باید معرفت و محبت خود را به امام بیشتر کنیم، زیرا زمینه ساز ظهور آن حضرت می شود.
از نظر فردی غیبت امام زمان (عج) برای ما همچون یک بحران است، به همین دلیل در دوران غیبت شاهد بروز بحران های مختلفی هستیم که ما را نسبت به فرا نرسیدن ظهور محزون می کند

نصوری با بیان لزوم عهد بستن و التزام داشتن به تعهد به حضرت، عنوان کرد: در دعای عهد بر این نکته تأکید شده است که باید با امام زمان عهد بست، خود را به خواسته های امام زمان گره زد و پای آن خواسته ها ایستاد. باید تلاش کرد بر سر عهد باقی ماند و بیعت با امام عصر (عج) را تقویت کرد، زیرا در قرآن کریم آمده است «در روز قیامت مردم با امام خود محشور می شوند»؛ یعنی مردم دوران امیرالمومنین با حضرت علی (ع)، طرفداران معاویه با وی و خوارج با دوستان خود محشور می شوند. امروز نیز ما با امام زمان خود محشور می شویم، یعنی از هر کسی اطاعت کنیم به نوعی او را امام خود می دانیم، لذا بهترین اطاعت؛ اطاعت از فرستاده خداست.
وی عنوان کرد: برای رستگاری دنیا وآخرت باید با امام زمان تجدید عهد و بیعت کرد و باید بررسی کنیم آیا واقعا در مسیر درست قرار داریم یا خیر و آیا یاری دهنده واقعی امام زمان هستیم یا خیر، آیا در برابر برآورده کردن حاجت امام تلاش کرده ایم، آیا ازجمله حمایت کنندگان بی دریغ امام هستیم، آیا برای شهادت در رکاب امام حاضریم، آیا برای تحقق عدالت در جامعه برای یاری دادن امام دست از همه خواسته های خود می کشیم؟ طبعاً پاسخ به این سؤالات مشخص می کند تا چه حد ولایت پذیر و در صراط مستقیم قرار داریم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات