صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۴۰۵۳۶

ارائه گزارش جنایات جنگی اوکراین به سازمان ملل

کمیسیون ناظر حقوق بشر سازمان ملل متحد دستکم دو جنایت جنگی ارتش اوکراین در بحبوحه درگیری با ارتش روسیه را ثبت کرد.

به گزارش وبگاه شبکه خبری «راشاتودی» نسخه اولیه و ویرایش نشده این سند که توسط کمیسیون مستقل بین‌المللی تحقیق درباره اوکراین گردآوری شده، روز سه شنبه به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه شد.

بر اساس این گزارش، دو مورد مستند شده این کمیسیون نشان می‌دهد که نیرو‌های مسلح اوکراین به اسرای روس شلیک، آن‌ها را مجروح و شکنجه کرده‌اند. هر دو مورد این جنایات جنگی در اوایل درگیری بین روسیه و اوکراین رخ داد.

اولین حادثه‌ای که کمیسیون سازمان ملل به آن اذعان کرده اواخر ماه مارس در روستای «مالایا روگان» در «خارکی‌یف» رخ داد. طی این جنایت جنگی، نیرو‌های اوکراینی به طور عمدی به پا‌های سه اسیر ارتش روسیه از فاصله نزدیک شلیک کردند و در حین بازجویی یکی از آن‌ها را با قنداق تفنگ مورد ضرب و شتم قرار دادند.

فیلم‌های منتشر شده از این جنایات نشان می‌دهد که بیش از ده‌ها اسیر جنگی روس مورد چنین بد رفتاری قرار گرفته‌اند و برخی از آن‌ها  در جریان بازجویی اوکراینی‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

یک حادثه مستند دیگر در روستای «دمیتروفکام» اطراف «کی‌یف» حین عقب نشینی نیرو‌های روس از منطقه رخ داد و طی آن یک نظامی اوکراین از فاصله نزدیک با شلیک سه گلوله یک نظامی ارتش روسیه را مجروح کرد. فیلمی دیگر نظامیان بی‌جان ارتش روسیه را نشان می‌دهد که با دست‌های بسته‌شده از پشت و زخمی در و احتمالا اعدام شده بودند.
«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه پنجم اسفند گذشته دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو به طور رسمی  استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت.    رئیس‌جمهور روسیه هدف از عملیات نظامی کشورش را «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» از این کشور اعلام کرد.

روسیه  اعلام کرده  اوکراین به تعهداتش ذیل توافقات مینسک که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای حل مناقشه‌های موجود میان جدایی‌خواهان و کی‌یف حاصل شده بود، عمل نکرده است.

منبع: فارس

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات