صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۵:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۴۰۵۲۸
منافع و مزایای تعامل جدید گازی با روسیه

سوآپ یا خرید گاز روسیه چه منافعی برای ایران ایجاد خواهد کرد؟

جنگ روسیه و اوکراین به ایجاد اختلال در روند صادرات گاز روسیه به اروپا منجر شده است. همین امر، مسکو را متوجه ظرفیت همسایگانش در سوآپ گاز این کشور کرده است. در بین کشورهای در دسترس روسیه برای سوآپ یا خرید گاز این کشور، ایران به دلیل ظرفیت های بالای زیرساختی در پهنه کشور و همچنین دسترسی به منابع عظیم گازی در پارس جنوبی، امکان بسیار بیشتری برای همکاری با روسیه دارد. همین امر سبب شده است تهران و مسکو به سراغ این سیاست مهم و بزرگ بروند. ایران گاز اضافه ای برای صادرات ندارد، اما با خرید یا سوآپ گاز مازاد روسیه با تخفیف مناسب عملا درآمد بالایی کسب می کند و از مزایای دیگری همچون تقویت جایگاه سیاسی در منطقه بهره مند می شود. در واقع، سوآپ گاز روسیه و ایران موجب در هم تنیدگی بالای روابط اقتصادی و سیاسی کشورمان با روسیه و همچنین کشور مقصد گازی خواهد شد، این امر تقویت موقعیت سیاسی و اقتصادی ایران را در منطقه به دنبال خواهد داشت. کارشناسان به منافع بی شمار سوآپ گازی روسیه و ایران از جمله دستیابی به درآمدهای ارزی، اشتغال آفرینی، خنثی سازی تحریم ها و افزایش موقعیت سیاسی ایران در منطقه اشاره می کنند. نظرات دو تن از نمایندگان مجلس در این رابطه را خواهید خواند.
  سوآپ گازی روسیه و ایران به خنثی سازی تحریم ها و افزایش ارزآوری در کشور منجر می شود
کیومرث سرمدی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه یکی از ویژگی های مثبت دولت فعلی توجه به افزایش ارتباطات با کشورهای همسایه در زمینه های مختلف است، تصریح کرد: دولت آقای رئیسی از ابتدای شروع به کارش با نگاه مثبت به همسایگان و بهره مندی از فرصت های دوگانه  بین ایران و کشورهای همسایه پیش رفته است. این رویکرد باعث شده بتوانیم به صادرات گاز خودمان مبادرت کنیم و تبدیل به واسطه ای برای فروش گاز سایر کشورها مانند ترکمنستان شویم. حالا بر اثر جنگ روسیه و اوکراین و اینکه صادرات گاز مسکو به اروپا دچار اختلال شده، موضوع سوآپ گازی روسیه و ایران مطرح شده است. اقدامات ایران باعث شده که هم عایدات اقتصادی خودمان را از همکاری با کشورهای منطقه در زمینه  انرژی داشته باشیم و هم به تقویت جایگاه خود بپردازیم و به عنوان یک متوازن کننده  اقتصادی و امنیتی در منطقه و آسیا عمل کنیم. به عقیده بنده، سیاست های آقای رئیسی در این زمینه ها تا کنون سنجیده بوده و منافع کشورمان را تأمین کرده است.
وی در ادامه گفت: هر چقدر ما بتوانیم به گسترش روابط خود در زمینه  انرژی با کشورهای دیگر بپردازیم، موقعیت خود را در منطقه تحکیم می کنیم. استفاده از ظرفیت ها و زیرساخت های کشور در راستای سوآپ گازی روسیه و ایران می تواند گشایش اقتصادی خوبی برای کشورمان داشته باشد. هجمه و توطئه ای که از طریق تحریم های غرب بر کشورمان تحمیل شده است تا نتوانیم نقشی در اقتصاد دنیا داشته باشیم و از مزایای آن بهره مند شویم، به واسطه  سیاست سوآپ گازی ایران و روسیه قابلیت خنثی سازی دارد. 
این عضو کمیسیون اجتماعی گفت: سوآپ گازی روسیه و ایران می تواند گشایش بزرگی در زمینه  حل مشکلات ارزی کشورمان باشد. از طریق عملیاتی کردن این سیاست می توانیم اشتغال زایی داشته باشیم. از آنجایی که در حال حاضر یکی از دغدغه های مهم مسئولین کشور موضوع اشتغال است، این طرح می تواند در شرایط فعلی کشور کمک کننده باشد. ما الان جوانان جویای کار زیادی داریم که اکثراً تحصیلکرده هستند و اتفاقاً در رشته های مرتبط با نفت و گاز نیز تحصیل کرده اند. سوآپ گازی روسیه و ایران ضمن اینکه باعث می شود بتوانیم ظرفیت ها و زیرساخت های بلااستفاده  خود را به کار بیندازیم، به لحاظ ایجاد شغل نیز برای کشورمان مزیت دارد. 
وی در ادامه یادآوری کرد: اگرچه یکی از اهداف اصلی غرب از اعمال تحریم ها علیه کشورمان ایجاد مشکلات اقتصادی است، اما یکی دیگر از مهم ترین اهداف این است که کشورمان را به لحاظ سیاسی در منطقه و دنیا منزوی کنند. هدف این است که ایران را به یک کشور در انزوا و بدون ارتباط با کشورهای دیگر تبدیل کنند. به طوری که هیچ گونه تأثیرگذاری ای در سیاست های منطقه ای و بین المللی نداشته باشد. سیاست های دولت فعلی در خصوص افزایش روابط با همسایگان و بالا بردن سطح مراودات با آن ها از طریق سیاست های مختلف انرژی و گازی می تواند در بی اثر سازی توطئه های دشمنان موثر باشد و به خنثی سازی تحریم ها منجر شود. در نتیجه  سیاست های فعال ایران در منطقه، آمریکا و متحدانش به این نتیجه می رسند که امروز در دنیای بسته ای زندگی نمی کنیم که بتوان بر اثر سیاست های اعمالی خود یک کشور را منزوی کرد. 
  ارتباط‌ ما با کشورهای مختلف در حوزه انرژی، کشور را به یک هاب انرژی تبدیل می‌کند
 محمدصالحی دارانی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور در مجلس بیان کرد: با توجه به شرایط و وضعیت انرژی در اروپا اگر ایران بتواند با خرید گاز با قیمت مناسب و استفاده از آن در استان‌های شمالی، گاز خود را به جای صرفه هزینه و انتقال به شمال، از جنوب که محل تولید است به همسایگان خود از جمله پاکستان و عراق و... صادر کند، قطعاً می‌تواند فرصت های خوبی را برای کشور به ارمغان آورد. 
وی افزود: ارتباط سیاسی و تجاری ما با کشور روسیه خوب است و ما نباید خرید و سوآپ گاز از روسیه را از دست بدهیم و باید از تمامی فرصت‌ها به بهترین روش استفاده کنیم. شرایط به گونه ای است که ما در تحریم کامل هستیم و اگر از این فرصت ها در بزنگاه ها استفاده نکنیم و کمک یکدیگر نباشیم فشارهای تحریم بر ایران بیشتر خواهد شد. در واقع این فرصت از لحاظ سیاسی و اقتصادی به نفع هر دو کشور است.   این نماینده مجلس اظهار داشت: رویکرد دولت سیزدهم در استفاده از فرصت‌های کشورهای همسایه بسیار مهم است و خوشبختانه توانسته است ارتباط خوبی با کشورهای همسایه برقرار کند. دولت در کنار ارتباط‌گیری در حوزه انرژی توانسته است از فرصت های سیاسی و اقتصادی هم استفاده کند و آرامش و امنیت را برای کشور برقرار کند.  صالحی دارانی ادامه داد: کشورهای همسایه با توجه به موقعیت و شرایطی که دارند توانسته اند مرکز خدمات‌رسانی به کشورهای همسایه شوند. به عنوان مثال در حوزه پرواز مسافرت های  هوایی، کشورهایی همچون امارات و ترکیه توانسته‌اند اقدامات خوبی انجام دهند و کار را در دست بگیرند. این‌گونه اقدامات چرا برای کشور ما صورت نگیرد؟ 
وی افزود: ایران با توجه به موقعیت استراتژیکی که دارد می‌تواند نقطه اتصال و اتکا باشد و نبض انرژی را در حوزه خلیج‌ فارس، کشورهای خاورمیانه و آسیای مرکزی در مدیریت خودش قرار دهد. در حقیقت ارتباط‌ ما با کشورهای مختلف در حوزه انرژی، می‌تواند کشور را به یک هاب انرژی تبدیل کند.نماینده مردم فریدن، چادگان، فریدونشهر، بوئین میاندشت خرید و سوآپ گاز از روسیه را یک فرصت مناسب در حوزه اشتغال دانست و بیان کرد: بسیاری از فرصت های شغلی که در کشور وجود دارد، وابسته به انرژی است و اگر انرژی به میزان کافی در کشور داشته باشیم، به عنوان مثال حتی در قالب ترانزیت هم موجود باشد و بتوانیم انرژی را وارد کشور و سپس از کشور خارج کنیم، می‌توانیم فرصت های شغلی خوبی برای کشور ایجاد کنیم. خرید و سوآپ گاز از روسیه قطعاً چنین شرایطی را برای کشور ایجاد خواهد کرد.صالحی دارانی در پایان تأکید کرد: استفاده از تمامی فرصت ها در منطقه می‌تواند درآمد ارزی، رشد و رونق اقتصادی را در برداشته باشد و امنیت و آرامش را برای کشور به ارمغان آورد. این نکته را نباید فراموش کرد که ارتباط ما با کشورهای همسایه می‌تواند تحریم های ظالمانه‌ای را که به کشور ما اعمال شده است بی‌اثر و خنثی کند.
منبع: روزنامه رسالت 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات