صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۴۰۱۷۴

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه 11 مهرماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): ما دو کار سیاسى داریم؛ (یکى) سیاست‏‌زدگى و سیاست‌بازى است. این را من به هیچ وجه تأیید نمى‏کنم؛ نه در دانشگاه و نه در بیرون دانشگاه، به خصوص در دانشگاه. یکى هم سیاست‌گرى است، یعنى حقیقتا فهم و قدرت تحلیل سیاسى پیدا کردن که یکى از وظایف تشکل‌هاى دانشجویى این است.(1385/7/25)
 

▼ حرف روز

نقطه پایان توطئه‌ها کجاست؟

آیا باورپذیر است که بگوییم صرفا یا عمده‌ دلیل حرکت‌های هنجارشکن، مخرب و خسارت‌بار دو هفته اخیر شکل‌گیری فضای احساسی‌ـ اعتراضی پیرامون فوت مرحومه مهسا امینی است؟ به عبارت دیگر دلایل، عوامل و انگیزه‌های اصلی چیست؟ بازیگران عمده کیستند؟ چرا که بررسی تبار فتنه‌های 40 سال اخیر نشان می‌دهد که قریب به اتفاق فتنه‌ها و اغتشاشات سال‌های اخیر به ویژه از دهه 70 به این طرف عموما با مداخله سرویس‌های جاسوسی غربی و عبری و پشتیابانی‌های ارتجاع عربی شکل گرفته است.
جبهه استکبار در طول این چهل سال به هر نحو توانسته دشمنی کرده و نظام هم با توانمندی پاسخ این دشمنی و شیطنت‌ها را داده است؛ لذا امروز هم خط همان است و همچنان مبارزه در جریان است و تنها روش و شیوه تغییر کرده و دشمنان این مبارزه و جنگ را به دلیل ناکامی ‌در عرصه‌ها و جبهه‌های قبلی به صحنه‌ای دیگر کشانده ‌است و راه مقابله هم همان مقاومت باورمند است. البته به دلیل تغییر شرایط، تغییر نسل، تغییر شیوه‌ها و... ما هم نیاز به تغییراتی در سبک حکمرانی، زندگی، مدیریت مواجهه با جوانان و مردم داریم. باید اهمیت و ضرورت مقاومت در برابر استکبار را برای نسل فضای مجازی به صورت واقعی تبیین کرد و ابزار و یراق جنگ جدید را که این نسل بدون شناخت عمیق در دست دارد برایش توضیح داد.
به عبارت دیگر، اگر می‌خواهیم همان غیرت و مقاومت دیروز را در نسل امروز و فردا برای صیانت از اسلام و ایران ببینیم باید در خیلی چیزها تجدیدنظر کنیم، از آموزش فعلی این نسل تراز تربیت نمی‌شود. خیلی وقت نداریم این اتفاقات حکمت و خیریتی داشته و آن ضرورت رفتن نهادهای متولی و دلسوز به سمت یک آسیب‌شناسی جدی در ابعاد مختلف حکمرانی در فضا و شرایط جدید است. این آسیب‌شناسی ممکن است با هزینه‌هایی هم همراه باشد، گریز از پرداختن آنها برای حفظ اصل نظام و کشور و مردم نیست.
نکته پایانی؛ «راهبرد ایجاد اغتشاش و درگیری» در جمهوری اسلامی ‌ایران از سوی دشمنان قسم‌خورده آن به ویژه رأس جبهه استکبار پدیده‌ای صرفا امروزی و یا برای ماه‌ها ‌و سال‌های اخیر نیست بلکه می‌توان گفت روندی کاملاً شناخته شده است که گاه با ماهیت راهبردی و گاه به مثابه تاکتیک و بهانه‌ در معارضه و مقابله با انقلاب و جمهوری اسلامی ‌عمل کرده است و تا ماهیت اسلامی‌ و الهام‌بخشی انقلاب و جمهوری اسلامی‌ پا برجاست، نمی‌توان بر روند تولید بهانه‌ها و تداوم اغتشاشات نقطه پایانی گذاشت.

(فتح‌الله پریشان)

▼ گزارش روز

چرایی عدم ‌تمدید آتش‌بس در یمن

آتش‌بس در یمن که به مدت ۶ ماه با میانجی‌گری سازمان ملل به دست آمده بود و در یک بازه ۶ ماه و در سه مقطع دو ماهه تمدید شده بود، این بار مورد تمدید واقع نشد و دلیل آن عدم پذیرش شروط یمنی‌ها بود.
گزاره خبری: سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح ارتش یمن خطاب به کشورهای متجاوز هشدار داد که «ممکن است بار دیگر بازگردیم». وی در صفحه توئیتر خود نوشت: «بلافاصله پس از پایان دوره آتش‌بس در یمن و در صورت عدم دستیابی ملت به خواسته‌های بحق خود، ما به سمت شما روانه خواهیم شد. نیروهای مسلح ما در حال آماده شدن برای هرگونه تحولات طی ساعات آینده هستند.»
گزاره‌های تحلیلی: 1ـ براساس شروط مورد پذیرش توسط عربستان سعودی، ریاض باید به محاصره زمین، دریایی، هوایی و بنادر یمن خاتمه می‌داد که این اقدام صورت نگرفت. همچنین پایبندی دولت مورد حمایت ائتلاف سعودی به پرداخت حقوق کارمندان در دولت نجات ملی بود که باید یک مرکز مالی در بانک مرکزی در استان الحدیده ایجاد شود و همه عوائد حاصل از بندر الحدیده در این مرکز و حساب واریز شود. اما هیچ کدام از این شروط و حتی بحث آتش‌بس توسط سعودی‌ها رعایت نشد. 2ـ بسیاری عدم تمایل عربستان در تمدید آتش‌بس را آمادگی ریاض برای انجام حملات جدید در یمن است و این دوره ۶ ماهه را یک نوع تنفس برای ازسرگیری حملات جدید می‌دانند. 3ـ یک گزاره دیگر وجود دارد و بحث آمریکا است. باتوجه به مشکلات انرژی در سطح جهانی و احتمال افزایش تنش بین یمن و عربستان و احتمال هدف قرار گرفتن تأسیسات نفتی در عربستان در صورت انجام حملات به یمن و افزایش قیمت انرژی، این مسئله برای آمریکایی‌ها و کشورهای اروپایی نگران‌کننده خواهد بود. در برخی خبرها نیز این بحث منتشر شده که آمریکایی‌ها از سعودی‌ها خواسته بودند که آتش‌بس را به دلیل عدم مشکلات در بحث انرژی جهانی از ترس نیروهای یمنی تمدید کنند، اما از آنجایی که رابطه بن‌سلمان و بایدن در سطح مطلوبی قرار ندارد، ریاض از این اقدام ‌امتناع کرده است تا شرایط را برای دموکرات‌ها در انتخابات ماه آینده کنگره سخت کند. در واقع بن سلمان با بازی انرژی مترصد شکست دموکرات‌ها در انتخابات آتی است.
نکته مهم؛ هر چند ممکن است سعودی‌ها در توهم پیروزی و برتری نظامی ‌دست به تمدید آتش‌بس نزده‌اند اما آنچه از اراده و توانایی رزمی ‌یمنی‌ها در این مدت هویدا شده این است که دیر یا زود سعودی‌ها مقهور و مبهوت توانمندی یمنی‌ها خواهند شد و آن موقع است که بار دیگر دست صلح را از آستین خود بیرون خواهند کشید که شاید دیر باشد.

(محمدرضا فرهادی)

▼ خبر ویژه

منتظر انتقام سخت باشید

سازمان اطلاعات سپاه اعلام کرد بی‌شک ملت شهیدپرور ایران و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ‌ایران، تعرض به امنیت و جان مردم و سربازان وطن را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت. دشمنان کینه‌توز ملت سرافراز ایران و انقلاب اسلامی، به ویژه گروهک‌های ظالم و تجزیه‌طلب بدانند، فرزندان ایران اسلامی‌ در حفاظت از انقلاب لحظه‌ای غافل نبوده و با چشمان بیدار و اشراف کامل اطلاعاتی تمامی‌ توطئه‌ها و فتنه‌های کور آنان را رصد نموده؛ به مدد الهی ضربات مهلکی را توسط پاسداران گمنام امام زمان(عج) دریافت خواهند کرد. بی‌شک فرزندان ملت سرافراز ایران اسلامی ‌همچون گذشته انتقام خون پاک شهدای مظلوم زاهدان در جمعه سیاه را از دشمنان خواهند گرفت و حملات ناجوانمردانه معاندین مسلح، اشرار و آشوب‌طلبان را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت و به فضل الهی بساط حرکات کور و ددمنشانه دشمنان را برمی‌چینند.


▼ اخبار

1ـ یک پرسش دقیق از استاد دانشگاه شریف

علی علیزاده فعال رسانه‌ای از یکی از اساتید دانشگاه شریف که پیگیری تعطیلات دانشگاه است و مورد استقبال رسانه‌های ضدانقلاب قرار گرفت سؤال مهمی ‌پرسیده است از استاد محترم که استاد هوش مصنوعی است می‌پرسم: از ۱۴۰ هزار لایک و ۴۲ هزار ریتوییتی که توئیتش گرفته چندتایش متعلق به اکانت‌های واقعی و چندتایش متعلق به ربات‌ها و اکانت‌های مصنوعی است؟ این ربات‌ها در کدام کشورها مستقرند؟ گمانم همین سؤال را جواب دهند مسائل بسیاری روشن می‌شود. واضح و مبرهن است کسی نگفته معترضین ربات هستند. ولی ربات‌ها دارند به اعتراضات ضریب یک به صد می‌دهند. همانطور که در سوریه و لیبی این کار را کردند. و استاد دانشگاهی که در مقام کنشگر سیاسی نقش‌آفرینی می‌کند آیا از خودش نپرسیده که چرا ارتش سایبری فلان کشورها تا این حد حمایتش می‌کنند؟ علیزاده در توییت دیگری نوشته شما شاید این روزها عمیقا حس کنید انقلابی در جریان است. حس‌تان اشتباه نیست. اما آن بیرون مطلقا هیچگونه انقلاب یا حتی شورشی در کار نیست. ماجرا این است که شما به واسطه عملیات رسانه‌‌ای روانی بسیاری پیچیده‌ای به داخل یک Virtual Revolution Simulator پرت شده‌اید. به عصر دیجیتال خوش آمدید.

2ـ چرایی لیدری سلبریتی‌ها در اغتشاشات

ابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تفاوت این اغتشاشات با تحولات گذشته بیان معتقد است نقطه تمایزی که در این اغتشاشات شاهد هستیم حضور فعال سلبریتی‌ها و به نوعی ملتهب کردن این فضا توسط این گروه است چرا که ما در اعتراضات سابق شاهد اعتراض این گروه‌ها مانند سایر اقشار جامعه بودیم اما حضور پررنگ اینها در اغتشاشات اخیر حاکی از یک برنامه‌ریزی عملیاتی مدون است. رضایی معتقد است این موضوع سناریوی جدید اصلاح‌طلبان است که می‌خواهند حرف خود را از زبان سلبریتی‌ها بازگو کنند تا کمتر به جریان سیاسی آنها خسارتی وارد شود این موضوعی است که سعید حجاریان در سال 1397 مطرح کرد و گفت ما باید حرف‌مان را از زبان سلبریتی‌ها بازگو کنیم. وی با اشاره به اینکه سلبریتی‌ها به علت اینکه دارای سواد خاصی نیستند نمی‌توانند به عنوان افراد مرجع مورد رجوع و لیدر قرار بگیرند، خاطرنشان کرد مثلا علی کریمی ‌با این همه سروصدایی که پدید آورد دارای مدرک دیپلم است. قدرت‌گیری چنین سلبریتی‌هایی دقیقا مشابه بلایی است که زلنسکی بر سر اوکراین آورد.

3ـ انتقام به سبک داعش

در یکی از فیلم‌های منتشر شده از ارتش آذربایجان، جسد یک سرباز زن ارمنی در حالی که برهنه شده است، روی بدنش شعارنویسی شده و یکی از چشم‌های وی از حدقه خارج شده است و یک تکه سنگ در چشمش گذاشته شده و انگشت دستش را بریده و در دهانش قرار داده‌اند دیده می‌شود، همچنین تصاویری متعددی از سرهای بریده شده سربازان ارمنی در دستان سربازان جمهوری باکو در فضای مجازی دست به دست می‌شود پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان در واکنش به این ویدئو وحشتناک اعلام کرد نیروهای باکو خودسرانه اسیران جنگی ارمنی را در خاک ارمنستان اعدام می‌کنند. جامعه جهانی باید این جنایت جنگی را به شدت محکوم و به آن رسیدگی کند و اقدامات مقتضی را برای توقف تجاوزات باکو اتخاذ کند.

4ـ چقدر اینها بدبختند

محمد ایمانی در کانالش نوشت سیاستمداران آمریکایی، حتما برخی اوباش سیاسی ورشکسته و فریب‌خوردگان مجازی را تحمیق می‌کنند تا خود را با سر، به دیوار استوار جمهوری اسلامی ‌بکوبند و از این طریق، علیه ایران تصویرسازی کنند؛ اما همان آمریکایی‌ها یقین دارند که این نظام، ماندگار است و باید با واقعیت کنار بیایند. تازه‌ترین سند بر این ادعا، آزادسازی ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران است. بیچاره و بدبخت، همه آن بازی خوردگانی که روی دیوار آمریکایی‌ها یادگاری می‌نویسند و به وعده‌های فریبنده آنها دل خوش می‌کنند.

▼ اخبار کوتاه

زمان واقع‌بینی آمریکاست/ وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز گفت: ️معتقدم در گام‌های پایانی مسیر توافق قرار داریم، اما طبعاً گام‌های پایانی مسیر دشواری را طی می‌کند. اگر آمریکا واقع‌بینانه برخورد کند و شجاعت تصمیم‌گیری را داشته باشد، می‌توانیم به توافق دست یابیم. طرف آمریکایی بارها به ما پیام داده که آنها از اراده لازم برای رسیدن به توافق برخوردارند. ما ابتکارات زیادی را برای سرعت دادن به توافق در طول مذاکرات از خودمان نشان دادیم. الان وقت ابتکار و واقع‌بینی طرف آمریکایی است.

آچمز نوه پهلوی در اغتشاشات/ یاسمین پهلوی در حالی در اغتشاشات دیروز حضور پیدا کرد که با واکنش برخی نیروهای ضدانقلاب مخالف سلطنت و شعار مرگ بر شاه آنها مواجه شد. سلطنت‌طلبان همراه یاسمین پهلوی برای اینکه از طرف مقابل عقب نیفتند شعار مرگ بر لنین و استالین سر دادند. کاربری در واکنش به این صحنه نوشته است: این دیوونه‌ها از کجا اومدن؟ اینا الان قدرت ندارن دعوا می‌کنن اگه به قدرت برسن چی میشه؟

آرزو یا خبر؟/ عبدالله گنجی، مدیر مسئول روزنامه همشهری در توئیتی نوشت: در تجمعات دو هفته گذشته در هیچ شهری جمعیت از۴٠٠ عبور نکرده. عمدتا بین ٢٠ نفر تا ٣۵٠ بوده. علت چیه؟ چون مردم نمی‌پیوندند. چرایی این موضوع را باید تحلیل دقیق کرد. محتوای تولیدی اپوزیسیون فاقد اخلاق، بیشتر تبدیل آرزو به خبر است.

راز مواضع عجیب برخی از سلبریتی‌ها علیه کشور خودشان/ در روزهای گذشته مستند تروکاژ در مورد سلبریتی‌ها و مواضع آنها علیه جمهوری اسلامی ‌در فضای مجازی بازخورد زیادی داشت. این مستند اثبات می‌کند که متقاضیان دریافت گرین کارت، باید گزارش ۵ ساله از فعالیت خود در شبکه‌های اجتماعی ارائه دهند.

دقت اصابت ۹۹ درصدی در حمله به ضدانقلاب/ سردار پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه گفت: رژیم صهیونیستی از پایگاه‌های ضد انقلاب در اقلیم شمال عراق بهره‌برداری می‌کند. در چند منطقه حدود ۴۰ هدف را با بیش از ۷۰ موشک و ده‌ها پهپاد انتحاری مورد هدف قرار دادیم که با دقت ۹۹ درصدی همراه بود.

صهیونیست‌ها به خط شدند/ به گزارش روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست» وزارت جنگ رژیم صهیونیستی گفته است گسترش انتفاضه مردمی‌ و نبرد مسلحانه مبارزان فلسطینی در کرانه باختری رود اردن، رژیم صهیونیستی را مجبور کرد تا ادوات سنگین نظامی ‌خود را به شمال این منطقه ارسال کند.

شفافیت در گام آخر/ سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها از رفع ایرادات شورای نگهبان در خصوص طرح شفافیت قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها در نشست امروز این کمیسیون خبر داد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات