صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۴۰۶۸۴
علیرضا داودی، کارشناس رسانه و علوم شناختی در گفت‌وگو با صبح صادق

رسانه آفندی نیاز جنگ روایت‌ها است

وجود رسانه‌های مرجع در کشور برای اطلاع‌رسانی و مدیریت افکار عمومی یکی از اصول غیر قابل کتمانی است که هیچ کارشناس و صاحب فکر و اندیشه آن ضرورت شکل‌گیری آن را در هر جامعه‌‌ای رد نمی‌کند، کشور ما نیز از این اصل مستثنی نیست[...]
پایگاه بصیرت / گروه پرونده

وجود رسانه‌های مرجع در کشور برای اطلاع‌رسانی و مدیریت افکار عمومی یکی از اصول غیر قابل کتمانی است که هیچ کارشناس و صاحب فکر و اندیشه آن ضرورت شکل‌گیری آن را در هر جامعه‌‌ای رد نمی‌کند، کشور ما نیز از این اصل مستثنی نیست و می‌توان گفت صدا و سیما اصلی‌ترین رسانه‌ای است که در این میان باید این نقش را بر عهده گرفته و باید ایجاد اعتماد عمومی مرجعیت رسانه‌ای را در دست بگیرد، برای بررسی بیشتر این مسئله با علیرضا داودی، کارشناس‌‌ رسانه و علوم شناختی به گفت‌وگو نشستیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

این کارشناس رسانه با طرح این پرسش که روایت به چه منظور تولید می‌شود، عنوان کرد: «برای اینکه بتوانند خط سیر تفصیلی از یک موضوع را که قرار است هم در رسانه حائز اهمیت باشد و هم در میدان قابلیت عملیات پیدا کند کنار هم بچینند، به تولید روایت دست می‌زنند.»
داودی در ادامه کارکرد روایت را بیان کرد و گفت: «کارکرد روایت این است که رسانه‌ها با سوژه میدانی، اداره رسانه‌ای، پردازش رسانه‌ای، تحلیل میدانی، عکس رسانه‌ای و امتداد میدانی بتوانند این سیر را ایجاد کنند. کار روایت هم شرح و بسط دادن یک ماجرا به نفع سازه‌ای است که در هر رسانه مدنظر قرار می‌گیرد.»
به گفته داودی، رسانه در محیط یا افکاری که قصد عملیات دارد همه گزاره‌ها را یکجا در اختیار ندارد؛ پس ذهن مخاطب را نیابتاً در اختیار خود می‌گیرد، دال مرکزی را ارائه می‌کند و در نهایت مدلول‌های مختلف، یعنی قرائت‌های متنوع را دریافت می‌کند. قرائت‌های متنوع باعث می‌شود که محیط بر اساس آن فضای مهندسی ‌شده، یا تمرکز بیشتری داشته باشد یا دچار به‌هم‌ریختگی متکثر شود.» وی در ادامه تأکید کرد: «مسئله مهم این است که در حال رسیدن از روایت‌ها به قرائت‌ها هستیم و این نقطه مرکزی یک رسانه در میزان قدرتش برای در اختیار داشتن افکار عمومی است.» وی توضیح داد: «دنیای امروز در نبردهای رسانه‌ای، دنیای مدل‌ها و اقدامات است. مدل‌ها و اقدامات اساساً بر مبنای دانش، روش، منش، بینش، نگرش کافی و وافی نسبت به شناخت مخاطب، محیط، رقیب و نقش خود طراحی می‌شوند.» وی خاطرنشان کرد: «با این اوصاف رسانه ملی که مهم‌ترین رکن در عبور دادن انقلاب از جنگ روایت هاست.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات