صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۴۰۷۷۷

ریشه این همه روس ستیزی کجاست؟

نگاه جزئی و حداقلی به روابط کشورها در عرصه بین الملل موجب کوربینی خواهد شد و این بحرانی است که گریبانگیر بسیاری از سیاست مداران و حتی جریان های سیاسی کشور شده است. 
پایگاه بصیرت / گروه بین المللی

بازی خوردن ایران از روسیه، نقش مخرب روس ها در برجام و روند احیای آن و تله روسیه برای حضور ایران در جنگ اوکراین؛ این ها جملات و کلیدواژه هایی هستند که در هفته ها و ماه های اخیر به کرات توسط برخی سیاست مداران کشور اعم از کنونی و سابق شنیده شده و نقطه کانونی آن بر نقش آفرینی روسیه علیه منافع ملی کشور متمرکز بوده که البته این اظهارات و مواضع، امری مسبوق به سابقه است و معطوف به تحولات بین المللی اخیر نیست.
اگرچه پیشینه تاریخی منفی روابط دو کشور و قراردادهای ننگینی چون گلستان و ترکمانچای که به ایران تحمیل شد قابل انکار نیست اما ضروری است با عینک دیگری به مسائل نگریسته شود. نگاه جزئی و حداقلی به روابط کشورها در عرصه بین الملل موجب کوربینی خواهد شد و این بحرانی است که گریبانگیر بسیاری از سیاست مداران و حتی جریان های سیاسی کشور شده است. 
تردیدی نیست که روسیه و هر کشوری در عرصه بین الملل سعی در تامین منافع خود دارد و این مهم درباره ایران هم صدق می کند. ایران کنونی که تحت تحریم هاست، سعی در تامین منافع خود داشته و در برهه کنونی منفعتش را در همکاری با روسیه در عرصه های مختلف دیده و چه ایرادی است که در مقابل هجمه های آمریکا قاعده بازی جدیدی را بر مبنای همکاری و تعامل با دیگر کشورها تعریف کند؟ ایران همواره نشان داده که سعی در تعامل متوازن با دنیای شرق و غرب داشته و برجام موید این نکته است اما این کوربینی موجب انحراف در تحلیل نهایی و نتیجه گیری از روابط بین کشورها می گردد.
در جهانی که آمریکا و اروپا با سنگین ترین هجمه ها ایران را تحت انزوا و فشار اقتصادی قرار داده اند، باید به گونه ای متفاوت نقش آفرینی کرد تا غرب مجبور به امتیاز دادن شود. 
در جهان امروز خوش بینی و بدبینی معنایی ندارد و آنچه که اهمیت دارد، تامین منافع ملی است و این مسئله در مقاطع و موقعیت های متفاوت به اشکال مختلفی تعبیر می شود و امری ثابت و لایتغیر نیست. در یک مقطع منافع ملی کشور در رابطه بیشتر با غرب تعریف می شود و در برهه ای استفاده از شکاف های موجود بین شرق و غرب و مقابله با نظم غربی. 
عصر نظام تک قطبی در حال افول است و و نمی توان با نسخه های گذشته در این نظام به ایفای نقش پرداخت. قاعده امروز ما بر مبنای تحمیل هزینه به طرف های غربی است و نباید این را بازی خوردن از روسیه تعبیر کرد. حتی اگر با تکیه بر اقوال این صاحب نظران و سیاست مردان، قرار باشد که این رابطه یک طرفه – بنا بر فرض – تمام شود، ایران باید در بزنگاه ها ایفای نقش موثر انجام دهد و به جایگاه تاثیرگذار در نظام جهانی برسد تا این رابطه متوازن گردد.
باید دید سیاست مدارانی که از قضا روزی در نهاد های قانون گذاری و اجرایی کشور صاحب منصب بودند، بر چه مبنایی منافع ملی را قربانی نگاه غرب گرایانه خود می کنند؟ آیا این روس ستیزی نسبتی با واقعیت های عینی موجود دارد؟

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات