صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۴۰۹۵۵

چین و روسیه برگزاری جلسه شورای امنیت علیه ایران را محکوم کردند

 نمایندگان چین و روسیه اقدام آمریکا و آلبانی در برگزاری جلسه غیررسمی شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره تحولات ایران را محکوم کردند.
این جلسه، موسوم به «جلسه فرمول آریا درباره اعتراضات جاری در ایران» که از ساعاتی پیش به درخواست آمریکا و آلبانی آغاز شد بخشی از تلاش‌های کشورهای غربی برای تنفس مصنوعی به اغتشاشات ایران است.
نماینده چین در سازمان ملل تصریح کرد هدف نشست‌های فرمول آریا، گزارش‌دهی غیررسمی به اعضای شورای امنیت درباره مسائل مرتبط با صلح و امنیت است، در حالی که مسائل اخیر ایران در حیطه مسائل داخلی این کشور است و نباید در دستور کار نشست فرمول آریا قرار گیرد. 
«نشست فرمول آریا»، نوعی نشست غیررسمی در شورای امنیت سازمان ملل متحد است که توسط یکی از اعضای این شورا برگزار می‌شود. در چنین نشست‌هایی به دلیل ساختار غیررسمی، حضور افراد یا سازمان‌های غیردولتی مجاز است. 
نماینده روسیه در این جلسه از مرگ «مهسا امینی» ابراز تأسف کرد اما برای نشان دادن رفتار دوگانه کشورهای غربی به مرگ «اشلی بابیت» اشاره کرد. بابیت دختری بود که در جریان حمله به ساختمان کنگره آمریکا در روز ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به ضرب گلوله پلیس کشته شد.
آمریکا از زمان آغاز ناآرامی‌ها در ایران تلاش کرده با اعمال تحریم‌‌های جدید، تبلیغات رسانه‌ای و موضع‌گیری‌های تند و غیرمتناسب به فضای آشوب و اغتشاشات در ایران تنفس مصنوعی بدهد.
تحلیلگران در ایران پیش از این گفته‌اند اغتشاشات که نشات گرفته از شکاف‌های درونی جامعه و با تحریک عوامل خارجی است، می‌تواند آمریکا و غرب را به این نتیجه برساند که با استفاده از سلاح تحریم‌ها و افزایش فشار اقتصادی شکاف‌های میان جامعه و حاکمیت را گسترش دهد تا در نتیجه نظام در اثر فشارهای داخلی و بیرونی تن به تغییر رفتار در حوزه‌های مورد خواست طرف‌های خارجی دهد.
به گزارش فارس، علیرضا فقیهی‌راد کارشناس مسائل بین‌الملل چند روز پیش در همین خصوص گفت: «هرگونه ناآرامی و آشوب در ایران منجر به ارسال پالس ضعف به بیرون خواهد شد و زمینه و مشروعیت برای تحریم و فشار بیشتر را مهیا می‌کند. برای نمونه در جریان فتنه ۸۸ بود که مقامات آمریکایی اغتشاشات درون ایران را فرصتی برای فشار بیشتر جهت تغییر رفتار جمهوری اسلامی قلمداد کردند و بی‌سابقه‌ترین تحریم‌های تاریخ را علیه ایران به بهانه‌های حقوق بشری وضع کردند.»
فقیهی‌راد گفت: اوباما رئیس جمهور وقت آمریکا در کتاب خاطرات خود با عنوان «سرزمین موعود» خیلی صریح به این موضوع اشاره می‎کند و می‌نویسد که «بعد از آنکه تلاش‌های ما برای آغاز مذاکره با ایران رد شد، در شرایطی که این کشور وارد چرخه هرج‌ و مرج و سرکوبگری بیشتر می‌شد، ما راهبردمان را به‌سمت دومین گام راهبرد منع اشاعه‌ای خودمان تغییر دادیم؛ یعنی بسیج کردن جامعه بین‌المللی برای اعمال تحریم‌های اقتصادی سخت و چندجانبه‌ای که می‌تواند ایران را وادار به حضور در میز مذاکره کند».
کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: هیلاری کلینتون وزیر خارجه وقت آمریکا نیز در کتاب خود با عنوان «انتخاب‌های سخت»، فتنه 88 و بهانه‌های حقوق بشری را عامل همراهی بقیه کشورها در اعمال تحریم می‌داند و می‌نویسد، «پس از اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات در سال ۸۸، آمریکا توانست کشورهای دیگر را برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران همراه سازد».
وی ادامه داد: جان بولتون مشاور قبلی امنیت ملی کاخ سفید هم خیلی صریح در این باره می‌گوید «این ناآرامی‌های ایران در سال ۸۸ بود که گزینه تحریم ایران را که بیش از دو سال از دستور کار خارج شده بود، مجددا به روی میز برگرداند».
فقیهی‌راد افزود:‌ «قطعنامه ۱۹۲۹، قانون تحریم‌های ثانویه بانکی ایران موسوم به سیسادا و سپس قانون اختیارات دفاع ملی برای سال ۲۰۱۲ و امثالهم همگی ثمره اغتشاش های سال ۸۸ بود.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات