صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۴۰۹۲۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه 11 آبان‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): چرا امروز جنگ نرم علیه ما این‌ قدر سخت است؟ علت، این است که ما قوی شده‌ایم؛ ما قوی شده‌ایم. امروز جبهه‌ حق از لحاظ زیرساخت‌‌ها، از لحاظ امکانات قوی شده. امروز چالش دشمن با جبهه‌ حق آسان نیست، کار دشواری است؛ لذاست که به جنگ نرم متوسل می‌شوند و همه‌ تلاش خودشان را می‌کنند که ذهنیات را خراب کنند؛ این به خاطر قدرت و قوت ما است.(1400/12/19) *میلاد یازدهمین امام، کشتی نجات آقا امام حسن عسکری(علیه‌السلام) مبارک باد*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

▼ حرف روز

بیم و امیدهای بازار مسکن

بر اساس روایت مرکز آمار ایران از تحولات بازار مسکن شهر تهران شاخص قیمت آپارتمان‌‌‌های مسکونی شهر تهران در مهرماه به عدد 159/5 رسیده است که این میزان نیز در مقایسه با عدد شاخص قیمت مسکن تهران در شهریور امسال 0/1 درصد کاهش داشته است. این در حالی است که تورم سالانه این شاخص 32/7 درصد بوده است. در رابطه با این گزارش چند نکته قابل بررسی می‌باشد:
1ـ در شهریور ماه ۱۴۰۱، بر اساس گزارش مرکز آمار ایران تعداد ۵۱۵۹ معامله خرید مسکن در شهر تهران به ثبت رسیده بود که این میزان با کاهش 6/3 درصدی در مهرماه به ۴۸۳۰ فقره معامله خرید کاهش یافته است. اگرچه بخشی از کاهش معاملات به موقعیت‌های فصلی بر می‌گردد و همواره در مهرماه و بعد از پایان فصل نقل و انتقالات مسکن، بازار خرید و فروش و همچنین اجاره مسکن راکد می‌شود ولیکن می‌توان همین رکود و کاهش معاملات را اصلی‌ترین عامل کاهش اندک قیمت مسکن در تهران دانست.
2ـ کارشناسان اقتصادی در دو سال گذشته همواره با تأکید بر اینکه فاصله قدرت خرید خانه اولی‌ها و قیمت مسکن باعث رکود در بازار مسکن می‌شود پیش‌بینی می‌کردند که رشد قیمت مسکن متوقف شود ولیکن بر خلاف این پیش‌بینی مشاهده ‌شد که به رغم رکود در بازار مسکن، قیمت‌ها با شیب زیاد افزایشی بود و حتی بعد از رشد بسیار زیاد 4 سال پیش که قیمت مسکن بیش از سه برابر شد در دو سال گذشته نیز تقریبا قیمت مسکن 2 برابر شده است.
3ـ تجربه مسکن مهر نشان می‌دهد زمانی قیمت مسکن از تب‌وتاب می‌افتد که عرضه مسکن به صورت گسترده صورت بگیرد؛ با افزایش عرضه مسکن، این کالای اساسی ماهیت سرمایه‌ای خود را از دست می‌دهد و تبدیل به یک کالای مصرفی می‌شود و بدین‌ترتیب قیمت آن به سمت منطقی شدن پیش می‌رود. در حال حاضر نیز راهکار اساسی دولت افزایش عرضه مسکن است، در کنار افزایش عرضه، برخی سیاست‌ها مانند مالیات بر خانه‌های خالی و... می‌تواند به اجرای این سیاست کمک کند.
سخن پایانی اینکه بازار مسکن در ایران به صورت توأمان با بیم‌ها و امیدهایی همراه است! امید به سرعت گرفتن طرح جهش تولید مسکن توسط دولت و منطقی شدن قیمت این کالای اساسی و بیم کند بودن حرکت دولت و ادامه افزایش قیمت این کالای اساسی؛ بنابراین سیاست‌گذاری و عملکرد دولت است که در آینده نشان خواهد داد بیم‌ها واقعی‌تر بوده است یا امیدها؟

(علی کارگر)

 

▼ گزارش روز

هالووین و دوگانه‌های عصر مدرنیته

هر ساله در ۳۱ اکتبر(9 آبان) در برخی از کشورهای غربی جشنی با عنوان هالووین که در آیین مسیحیت غربی جایگاه ویژه‌ای دارد برگزار می‌شود. اما امسال در برخی از کشورها، از جمله کره جنوبی و آمریکا این جشن با حوادثی مواجه شد و در کمال تعجب و برای اولین بار نیز کشوری مثل عربستان سعودی این جشن را برگزار کرد! جشنی که از فرهنگ غرب نشئت گرفته و هیچ سنخیت فرهنگی با جهان اسلام ندارد. برگزاری جشنی که به نام عربستان سعودی زده نخواهد شد، بلکه به نام اسلام و مسلمانان خواهد خورد.
گزاره‌های خبری: 1ـ وزارت کشور و امنیت کره جنوبی اعلام کرد شمار قربانی‌های جشن هالووین در شهر سئول به ۱۵۶ نفر افزایش یافته، ۱۵۱ نفر نیز زخمی شدند که ۴۰ نفر از آنها همچنان در بیمارستان بستری است و شرایط ۲۹ نفر از آنها وخیم گزارش شده است.» متأسفانه تاکنون ۵ نفر از اتباع کشورمان در میان قربانیان این حادثه بوده‌اند. 2ـ به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، به گفته پلیس، دست‌کم ۱۴ نفر شامل دو کودک و یک نوجوان در جشن هالووین دوشنبه شب در غرب شیکاگو هدف تیراندازی از سوی یک خودروی در حال حرکت قرار گرفتند. 3ـ این جشن محدود به کشورهای غربی و غیراسلامی نشد بلکه این جشن در حاشیه جشنواره تفریحی ریاض و با اسم «ویکند الرعب» برگزار شد که با واکنش‌های مثبت و منفی بسیاری در شبکه‌های اجتماعی سعودی همراه بود. به طوری که برخی فعالان فرهنگی و مجازی در عربستان سعودی از این جشن به شدت انتقاد کردند.
گزاره‌های تحلیلی: 1ـ در رابطه با جشن هالووین اولین معضلی که ممکن است برخی کشورهای عربستان سعودی با آن مواجه شود، بحران هویت خواهد بود. بحرانی که جامعه سنتی عربستان سعودی نمی‌تواند خود را با فرهنگ غربی که در تضاد با داشته‌های سنتی تطبیق دهد و ممکن است در آینده منجر به تحولاتی شود همانطور که همین درگیری‌های هویتی حاصل از برنامه‌هایی مانند جشن هنر شیراز منجر به سرنگونی محمدرضا پهلوی گردید. 2ـ نکته دیگر این که رسانه‌ها، بخصوص رسانه‌های غربی با توجه به سیاست‌ها و اهدافی که برایشان تعریف شده از تکنیک برجسته‌سازی استفاده می‌کنند و طبق همان اهداف به برخی از اخبار ضریب خبری می‌دهند، اما خبرهایی که ممکن است به سیاست‌های‌شان لطمه وارد سازد، حتی اگر خبر بسیار مهمی باشد از آن به راحتی عبور می‌کنند. به طور مثال خبری مانند: حادثه متروپل را ضریب بسیار بالایی می‌دهند، اگر چه این حادثه برای نظام و کشور حادثه بسیار تلخی بشمار می‌آمد، اما از لحاظ خسارت‌های جانی و مالی قابل قیاس با حادثه هالووین کره جنوبی و یا کشتاری که در آمریکا رخ داد، نبود. اما رسانه‌های آنها از تکنیک برجسته‌سازی استفاده کردند، چرا؟ چون این حادثه می‌تواند به موضوعی برای ضربه زدن به نظام اسلامی و ایران باشد. 3ـ سیاست دوگانه آمریکا و غرب نسبت به اخبار و حوادث روز دنیا در این حادثه به خوبی قابل مشاهده است. آیا واقعا غرب و آمریکا نسبت به مسئله حقوق بشر و آزادی زنان دغدغه دارد؟ یا اینکه هر کجا که منافع‌شان تضمین گردد از شعارهای حقوق بشر، آزادی زنان و... استفاده می‌کند؟
نکته پایانی: در حال حاضر و با توجه به انتشار اینگونه اخبار، احساس می‌شود، جامعه نیاز مبرم به آموزش در زمینه سواد رسانه دارد تا از این طریق بتواند سیاست‌های دوگانه غرب را بهتر بشناسد و در بزنگاه‌ها دچار تذبذب در تصمیم‌گیری‌ها و شناخت راه حق از باطل نگردد.

(رضا زین‌العابدین)

 

▼ اخبار

1ـ تسلیم شدیم

رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی توافق با لبنان بر سر ترسیم مرزهای دریایی را «مشکوک» و «تسلیم شدن محض در برابر حزب‌الله» دانست. بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسبق و رئیس کنونی اپوزیسیون رژیم صهیونیستی در یک گفت‌وگوی رادیویی گفت: که توافق با لبنان بر سر ترسیم مرزهایی دریایی، توافقی مشکوک و تسلیم شدن محض در برابر حزب‌الله است. وی که این مصاحبه را در آستانه برگزاری انتخابات کنست انجام داده است، افزود: «یائیر لاپید» (نخست‌وزیر) و «بنی گانتس» (وزیر جنگ) هیچ‌گاه به دنبال استخراج گاز از زیر دریا نبودند و به همین دلیل است که اکنون توافقی مشکوک را که «تسلیم محض در برابر حزب‌الله» است، امضاء کردند. رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی با اشاره تلویحی به اینکه در صورت تصدی سمت نخست‌وزیری، این توافق را لغو می‌کند، تصریح کرد: «با این توافق همان کاری را خواهم کرد که با توافق اوسلو کردم؛ چرا که توافق اوسلو هم یک توافق تسلیم از جانب دولت چپگرا بود.»

2ـ خاورمیانه قادر به جبران کمبود انرژی اروپا نخواهد بود!

مجله معتبر اکونومیست در گزارشی نوشته کشورهای خاورمیانه که روی اقیانوسی از گاز طبیعی نشسته‌اند؛ قادر به ارسال گاز به اروپا و تأمین انرژی مورد نیاز این قاره نیستندـ و به این دلیل هم هست که نمی‌توانند از تقاضای بسیار زیادی که در اروپا برای گاز وجود دارد، بهره ببرند. اکونومیست معتقد است؛ به ندرت پیش می‌آید که دولت اسرائیل با شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان هم‌عقیده باشد. اما این اتفاق اخیرا روی داده‌ـ که البته نباید با صلح اشتباه گرفته شود. بله؛ توافق اسرائیل با حزب‌الله ربطی به یک توافق صلح ندارد. این توافق اگرچه مرزهای دریایی اسرائیل با لبنان را مشخص می‌کند، اما نمی‌تواند جنگ طولانی بین آنها را پایان دهد. با این حال این امر تا همین حد هم برای غرب قابل توجه بوده. به خصوص به دلیل ایجاد این امیدواری‌ـ که شاید بتواند راه ارسال منابع گاز مورد نیاز اروپا را‌ـ که از زمان تهاجم روسیه به اوکراین مختل شده‌ـ باز کند.

3ـ زیر سایه صهیونیست‌ها

یک پژوهشگر و فعال سعودی در توئیتی با استناد به گزارشی از روزنامه صهیونیستی هاآرتص نوشت: سامانه‌های موشکی رژیم صهیونیستی به امارات در دفع حملات پهپادهای یمنی کمک می‌کند. فهد الغفیلی، پژوهشگر و فعال توئیتری در یادداشتی با اشاره به هراس امارات از حملات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، تصریح کرد که «بن زاید از ترس به اربابان صهیونیست خود پناه برده است». روزنامه عبری هاارتس فاش کرد که عکس‌ها و گزارش‌های جدید ماهواره‌ها حکایت از استقرار سکوهای موشکی پدافند هوایی باراک ساخت اشغالگران صهیونیست در اطراف پایگاه نظامی الظفره در جنوب ابوظبی دارند. خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی فاش کرد که امارات سامانه اسپایدر ضد هوایی و یک سامانه دیگر بدون ذکر نام و مدل از این رژیم خریداری کرده است.

4ـ تحریم‌کنندگان روسیه مشتری‌اش شده‌اند

با وجود اینکه غرب تلاش دارد حلقه تحریم‌ها را بر روسیه محکم‌تر کند ولی روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در مطلبی نوشت: طبق داده‌های تجاری رصدخانه پیچیدگی اقتصادی، برخی از کشورهایی که نقش فعالی در تحریم روسیه داشتتند حالا خرید محصولات روسیه را افزایش داده‌اند. اسپانیا، بلژیک، هلند، ژاپن، آلمان و نروژ به ترتیب ۱۱۲ درصد، ۱۳۰ درصد، ۷۴ درصد، ۴۰ درصد، ۳۸ درصد و ۲۱ درصد واردات از روسیه را بیشتر کرده‌اند. آمریکا و انگلیس هم صادرات به روسیه را به ترتیب ۸۴ درصد و ۷۱ درصد کاهش داده‌اند اما صادرات چین به روسیه ۲۴ درصد و ترکیه ۱۱۳ درصد افزایش یافته است.

 

▼ اخبار کوتاه

ابو اره مالک توئیتر/ مورفی سناتور آمریکایی در توئیتر نوشت: «ما باید نگران باشیم که سعودی‌ها که منافع آشکاری در سرکوب سخنان سیاسی و تأثیرگذاری بر سیاست ایالات متحده دارند، اکنون دومین مالک بزرگ یک پلتفرم رسانه‌های اجتماعی بزرگ هستند.» پس از آنکه ایلان ماسک، میلیاردر آمریکا شرکت توئیتر را خریداری کرد، شرکت هلدینگ پادشاهی عربستان (KHC) به همراه دفتر شخصی ولید بن‌طلال، شاهزاده سعودی، با سهامی معادل 1/89 میلیارد دلار، همچنان به عنوان دومین سهام‌دار عمده این شرکت ادامه فعالیت خواهند داد.

پاسخ خواهیم داد/ وزیر خارجه سوریه درباره دلایل عدم پاسخ به حملات مکرر رژیم صهیونیستی گفت: آنها از عبور چند هواپیمای غیرنظامی استفاده می‌کنند و از زیر یا بالای آنها به اهداف خود حمله می‌کنند. در این صورت وقتی موشک‌های سوری بخواهند پاسخ دهند ممکن است آنها به هواپیمای غیرنظامی اصابت کرده و بعد تقصیر به گردن دولت سوریه بیفتد؛ بنابراین در چنین مواقعی ما واکنشی نشان نمی‌دهیم. مواضع ما در قبال حملات روشن است؛ ما هشدار می‌دهیم اسرائیل دیر یا زود پاسخ همه این دشمنی‌ها را خواهد گرفت.

درسی سخت برای صهیونیست‌ها/ روزنامه صهیونیستی هاآرتص نوشت: شکست بولسونارو در انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل، درس سختی برای اسرائیل است. رژیم صهیونیستی دلایل موجهی برای جشن در صورت شکست لولا داسیلوا داشت، چون او منتقد سرسخت سیاست‌های تل‌آویو است و پیشتر از پذیرش سفیر اسرائیل در برزیل خودداری کرده بود.

پرونده‌ها باید بسته شود/ اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: پرونده طرح اتهامات و ادعاها علیه برنامه هسته‌ای ایران باید بسته شود. تحریم‌ها علیه ایران باید برداشته شود. توافق باید به گونه‌ای باشد که تمام طرف‌ها به آن پایبند باشند. ما به توافق ۲۰۱۵ پایبند هستیم به شرطی که دیگران نیز به بندهای آن و در رأس آن برداشت تحریم‌ها پایبند باشند.

رکوردشکنی آلمانی‌ها در تورم/ اکتبر دومین ماه متوالی است که قدرت اول اقتصادی اتحادیه اروپا شاهد تورم دو رقمی است. در این ماه تورم قیمت انرژی به ۴۳ درصد، رشد قیمت مواد غذایی به 20/3 درصد و نرخ تورم این بلوک تقریباً به ۱۱ درصد رسید.

داریم منفجر می‌شویم/ تسیپی لیونی وزیر خارجه پیشین رژیم صهیونیستی با تأیید وجود ترس‌هایی در محافل اسرائیلی از کابینه بعدی، گفت: احزابی با ایدئولوژی‌های خطرناک، وضعیت بی‌ثبات این رژیم را منفجر خواهند کرد.

موشک جواب پهپاد/ ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفت: حملات به زیرساخت‌های اوکراین و تصمیم برای توقف مشارکت در برنامه صادرات غلات دریای سیاه، پاسخی به حمله پهپادی به ناوگان مسکو در کریمه است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات