صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۴۰۹۷۵
در گفت‌وگو با بصیرت مطرح شد

واعظ آشتیانی: ارتباط صنعت و دانشگاه، پلی به سمت بهره‌وری اقتصادی است

معاون اسبق وزارت صمت گفـت: اگر به دنبال همکاری و ارتباط توسعه‌ای وسیع بین دانش‌بنیان‌ها و صنعت کشور هستیم در وهله اول نیازمند دگرگونی فکری در مدیران و باور به عبور از افکار سنتی و روش‌های قدیمی هستیم که مانع رشد صنعت کشور شده است.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ گفتگو با واعظ آشتیانی

به گزارش بصیرت، امیررضا واعظ آشتیانی معاون اسبق وزارت صمت و کارشناس صنعت در گفت‌وگو با بصیرت در خصوص توسعه ارتباط بین دانشگاه و صنعت برای بهره‌وری هر چه بیشتر و افزایش تولیدات دانش‌بنیان گفت: ارتباط دانشگاه با صنعت از جمله موضوعات مهم مورد نظر رهبر معظم انقلاب است، ضمن اینکه نامگذاری امسال اهمیت توجه به تولیدات و اقتصاد علم محور و دانش پایه را دو صدچندان نمود. رهبر انقلاب از گذشته ها بر این موضوع تاکید داشتند که ارتباط بین صنعت و دانشگاه ضروری است، برای اینکه یافته‌های جدید دانشگاه کمک شایان توجهی به رشد صنعت است و در اتفاقات جدید و نوآوری ها کشور را در مسیر رو به رشد و توسعه قرار می دهد.
وی در این‌باره افزود: دنیای امروز، دنیا نوآوری است حتی با جرات می توان گفت از این فضا هم عبور شده و جهان شاهد تحولات ویژه‌ای در حوزه صنعت، تولید، امکانات سخت‌افزاری، دانش فنی است و با شتاب زیادی به این سمت حرکت می کند، به همین دلیل مقام معظم رهبری این موضوع را در سال‌های گذشته به نحو دیگری بیان کردند، ضمن اینکه امسال نیز مجددا بر اهمیت حضور دانش‌بنیان‌ها در کنار صنعت برای جهش تولید تاکید کردند. 
واعظ آشتیانی خاطر نشان کرد: این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است چرا که تولید مبتنی بر دانش که همراه با کیفیت و نوآوری باشد درون‌زا و برون‌زایی آن نیز لحاظ شده باشد به طوری که منجر به صادرات و ارزآوری شود از هر جهت نسبت به سایر تولیدات در رده اهمیت بیشتری قرار دارد، به همین دلیل باید از ظرفیت آموزش علمی دانشگاه ها و نخبگان در توسعه این امر مهم استفاده کرد.
وی در این‌باره افزود: نکته دیگر اینکه برخی از کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی بضاعت لازم برای ایجاد مکان‌های تحقیق و پژوهش را ندارند به همین دلیل برقراری ارتباط با  دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان‌ها به صورتی منطقی و منصفانه بسیار مهم است چرا که منجر به استفاده بهینه از امکانات دانشگاه‌ها و دانش‌بنیان‌ها برای صنعت و صنعت نیز از تازه‌ترین دستاوردهای علمی مطلع می‌شود پس یک ارتباط دو سویه برقرار می‌شود. 
وی در خصوص چرایی عدم همکاری مطلوب و مثبت بین صنعت و دانشگاه و شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: در سالهای گذشته برخی از صنعتگران و کارخانه‌های خصوصی یا منتسب به دولت اینگونه می‌اندیشند که دانشگاه‌ها یا شرکت‌های دانش‌بنیان‌ها قصد دخالت در امور اجرایی را دارند چرا که این اتفاق در دهه‌های گذشته کم و بیش دیده می‌شد؛ در حالی که در واقعیت اینگونه نبود. 
وی با انتقاد از برخی مدیریت‌های فاقد نوآوری گفـت: برخی از مدیران و تولیدکنندگان ایرانی فرسنگ‌ها راه با تفکر پیشرفت و نوآوری فاصله دارند. آنها گمان می‌کنند در این بازار پر رقیب با اتکا به تولیدات قدیمی همچنان می‌توانند در بازار بمانند در حالی که دنیای امروز، دنیای رقابت است، به همین دلیل دانش‌بنیان‌ها می‌توانند نقش بسیار کارآمدی در کشف بازارهای جدید ایفا کنند و منجر به رشد صنعت و تولید کشور شوند و شرایط رقابت کالای ایرانی را با محصولات خارجی مشابه فراهم کند.
امیررضا واعظ آشتیانی افزود: اگر به دنبال همکاری و ارتباط توسعه‌ای وسیع بین دانش‌بنیان‌ها و صنعت کشور هستیم در وهله اول نیازمند دگرگونی فکری در مدیران و باور به عبور از افکار سنتی و روش‌های قدیمی هستیم که مانع رشد صنعت کشور شده است. مدیران باید روشن شوند که تحول و حرکت با سرعت بالا به سمت نوآوری و اتفاقات جدید در حوزه تولید و صنعت الزام عصر کنونی است. امکانات سخت‌افزاری و تولید دانش یکی از موضوعات بسیار با اهمیت است به عنوان مثال در کشوری مانند لهستان که نفت و گازی برای درآمدزایی ندارد در تولید دانش در حوزه سخت‌افزاری، استخراج نفت را در اختیار گرفته و با تولید دانش و فروش دستگاه‌های مربوط به استخراج نفت و معدن، تولید ثروت می‌کند.

وضعیت در این کشور به گونه‌ای است که حتی فروشندگان تکنولوژی‌های جدید در دنیا سودشان حتی بیشتر از تولیدکنندگان محصول با همان دستگاه‌ها است، بنابراین باید بدانیم تولیدات دانش‌بنیان  و همکاری آنها با بخش صنعت بسیار مهم است؛ به همین خاطر رهبر انقلاب به  درستی تاکید کردند که باید به سمت تولید دانش رفته و دانش‌بنیان‌ها را تقویت کنیم، جدا از اینکه امکانات سخت‌افزاری در تولید دانش به دست بیاوریم؛ حتی باید بتوانیم این تکنولوژی‌ها را به کشورهای دیگر صادر کنیم .
کارشناس صنعت خاطر نشان کرد: در صورتی که این اتفاق رقم نخورد، همواره مصرف‌کننده دانش دیگر کشورها خواهیم بود و تکنولوژی این دانش‌ها هیچوقت به ما منتقل نمی‌شود و مصرف‌کننده می‌مانیم، برای اینکه از این مصرف‌کنندگی نجات پیدا کنیم باید به سمت تولید دانش و تکنولوژی با متدهای روز دنیا برویم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات