صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۴۱۰۹۵

حیرت دشمنان ایران با پرتاب ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰»

گزارش ها حاکی است،‌ آزمایش پروازی ماهواره‌بر با موتور سوخت جامد رافع در مرحله نخست با موفقیت انجام شد.

چهاردهم آبان ماه انتشار خبری از سوی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بار دیگر بُهت و حیرت رسانه های معاند، صهیونیست ها و آمریکایی ها، منافقان و سلطنت طلب ها، آنهایی که چشم دیدن عزت، افتخار و پیشرفت ایران اسلامی را ندارند و همه آنهایی را که به دنبال دمیدن بر آتش اغتشاش و آشوب داخلی هستند برانگیخت؛ خبری که حکایت از پیشرفتی مقتدرانه برای ایران قوی داشت و آن، پرتاب موفقیت آمیز ماهواره بر جدیدی از سوی نیروی هوافضای سپاه بود.
 
دستاورد ایرانی در کشور اسلامی
زیرمداری ماهواره‌بر «قائم 100» نیروی هوافضای سپاه با موفقیت پرتاب شد. ماهواره بری که عنوان می شود نخستین ماهواره بر سه مرحله ای با سوخت جامد است و به وسیله دانشمندان ایرانی و با فناوری بومی از لایه های ازون عبور کرد و در مدار قرار گرفت.
گزارش ها حاکی است،‌ آزمایش پروازی ماهواره‌بر با موتور سوخت جامد رافع در مرحله نخست با موفقیت انجام شد. ماهواره‌بر سوخت جامد قائم 100 ماهواره‌ای است که با سه مرحله سوخت جامد قادر خواهد بود ماهواره‌های با وزن 80 کیلوگرم را در مدار 500 کیلومتری از سطح زمین قرار دهد.
 
موفقیت های پی در پی
در این آزمایش موفقیت آمیز موتور مرحله نخست ماهواره‌بر قائم 100 که همان موتور سوخت جامد رافع است و در دی‌ماه 1400 آزمایش زمینی خود را با موفقیت پشت سر گذاشت، آزمایش پروازی زیر مداری شد.

گفته می شود با عبور از این مرحله، ماهواره ناهید سازمان هوافضای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به وسیله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بهره‌برداری از ماهواره‌بر سه مرحله‌ای قائم 100 در مدار قرار می‌گیرد.
 
بهت رسانه های معاند
ساخت و پرتاب این ماهواره بر علاوه بر بهت و حیرت جهانی نسبت به توان و نبوغ متخصصان ایرانی سبب واکنش های مختلف در رسانه های خارجی شد؛ چنانکه به اعتراف روزنامه صهیونیستی معاریو، ایران نخستین موشک ماهواره بر خود را پرتاب کرد و اسنادش منتشر شده است. این موشک ماهواره بر قادر است تا ارتفاع 500 کیلومتری از زمین برسد و ظاهراً در پرتاب بعدی ماهواره‌ای از نوع ناهید را به مدار زمین خواهد برد.
 
هرچند این رسانه ها همانند صاحبان خود دست از تحلیل های موذیانه برنداشتند و در ادامه نسبت به خطرناک بودن این فعالیت ها ابراز نگرانی کردند، گزارش آنها می افزاید: تهران ادعا می‌کند برنامه فضایی همانند برنامه هسته‌ای‌اش غیرنظامی و برای تحقیقات علمی است؛ اما آمریکا، کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی معتقدند این برنامه‌ها اهدافی نظامی دارند و می‌توان همین فناوری را برای شلیک موشک‌های بالستیک به کار برد.
 
ماهیت علمی پروژه
هرچند ماهیت ماهواره بر همواره علمی و تحقیقاتی اعلام شده است، اما رسانه های معاند با اعتراف به این دستاورد بزرگ ایران، دشمنی خود را در خطرناک بودن آن نشان داده اند. با وجود این، ماهواره بر قائم ۱۰۰ جزو آن دسته از موفقیت هایی است که در میان بلوایی که دشمن به دنبال شعله ور شدن آن است، تجربه ایران اسلامی را با دانشمندان و متخصصان اسلامی اش به رخ می کشد.
 
مسیر پیشرفت، از نقطه آغاز تا پله های ترقی
سردار علی جعفرآبادی، فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیش تر در توضیحاتی عنوان کرد: ماهواره زیرمداری یعنی ماهواره‌بر برای آزمایش بدون نصب ماهواره که با انرژی کمتر پرتاب می‌شود و بدون چرخش بر دور کره زمین به زمین بازمی‌گردد.

وی افزود: ماهواره‌بر قاصد نقطه شروع و میان‌بر برای ورود سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به باشگاه فضایی دنیا بود، اما قائم 100 نخستین پله از نقشه راه سپاه در توسعه سری ماهواره‌برهای قائم است که از قائم 100 شروع شده است و سپس 105، 110 و بعد هم قائم 120 که ان‌شاءالله به مدار 36 هزار کیلومتر پرتاب خواهد شد.
 
ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰» هم‌وزن ماهواره‌بر قاصد است، اما وزنی که می‌تواند در مدار قرار دهد دو برابر قاصد خواهد بود و ماهواره ناهید را قرار است در پرتاب بعدی در مدار قرار دهد.

 

 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
0
0
با توجه به اینکه رسانه در زمره قدرت نرم از حوزه نفوذ گسترده جغرافیایی برخوردار می باشد در ایجاد تغییرات فکری،فرهنگی با توجه به تکنیک های به کار رفته در متن،زیرمتن و فرامتن بسیار کارا بوده و متاسفانه در قضایای اخیر دشمن با استفاده از جنگ رسانه ای تا حدودی با انتشار اخبار جعلی و فضاسازی های رسانه ای موفق به فریب برخی از هموطنان مخصوصا قشر نوجوان گردد و بر همین اساس توانمندی در دستیابی به منظومه کامل قدرت رسانه ای،ازتولید تجهیزات بومی ماهواره و ماهواره بر به مدار ۳۶ هزارکیلومتری یا ژئو گرفته تا تولید محتوا و رسانه های مورد نیاز جهت عرضه محصولات فرهنگی در برابرتبلیغات مسموم جبهه کفر،از مهم‌ترین نیازمندی های کشور جهت خنثی سازی اقدامات خصمانه رسانه ای دشمنان می باشد.خوشبختانه در حوزه ایجاد زیرساخت تولید ماهواره و ماهواره بر بومی اقدامات شتابنده ای صورت می گیرد ولی در حوزه تولید محتوا نیز باید با حرکت انقلابی و تشکیل شرکت های تخصصی مجهز به تکنیک های روز پابه پای صنعت هوافضا در تولید اثرهای فرهنگی مختص فرهنگ ایرانی اسلامی( مخصوصا انیمیشن )اقدام گردد.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات