صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۴۰۹۶۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه 14 آبان‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): بدون تردید نقش حضرت معصومه(سلام‌الله علیها) در قم شدن قم و عظمت‌ یافتن این شهر عریقِ مذهبىِ تاریخی، یک نقش ما لا کلام فیه است... . فرود آمدن {ایشان} در قم، موجب شده است که این شهر به عنوان پایگاه اصلی معارف اهل‌ بیت(علیهم‌السلام) در آن دوره‌ ظلمانی و تاریکِ حکومت جباران بدرخشد و پایگاهی بشود که انوار علم و انوار معارف اهل‌ بیت را به سراسر دنیای اسلام از شرق و غرب منتقل کند.(1389/7/29) *وفات كريمه اهل بيت حضرت فاطمه‌معصومه«سلام‌الله علیها» تسلیت باد*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

▼ حرف روز

ایران آزاد شد

پیرامون علت تخاصم و دشمنی بین ایران و ایالات متحده دو نگاه وجود دارد. نگاه تقلیل‌گرا که در بین برخی از نیروهای داخلی و بین آمریکایی‌ها شایع است و علت این تخاصم را پساانقلابی و مربوط به تسخیر لانه جاسوسی می‌دانند؛ در صورتی که اسناد لانه جاسوسی و برخی حوادث تاریخی مانند کودتا علیه دولت دکتر محمد مصدق نشان می‌دهد که این نگاه یک نگاه اشتباهی است. رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیرشان با دانش‌آموزان به این موضوع اشاره کردند و فرمودند: «آمریکایی‌ها در اظهارات‌شان، در تبلیغات‌شان، در مصاحبه‌های‌شان، در مصاحبه‌ای که با خود من کردند در سفر نیویورک در زمان ریاست‌جمهوری... می‌گویند علت اینکه آمریکایی‌ها در مقابل ملت ایران ایستادند، حرکتی بود که شما در سفارت انجام دادید... دروغ می‌گویند؛ مسئله این نیست. آغاز چالش بین ملت ایران و آمریکا بیست‌وهشتم مرداد است؛ بیست‌وهشتم مرداد سال ۱۳۳۲.» لذا باید آغاز تنازع بین ایالات متحده و ملت ایران را کودتای ۲۸ مرداد دانست که آنها دولت مردمی محمد مصدق را با کودتا سرنگون کردند.
اگر این موضوع را اصل قرار بدهیم چند مؤلفه تحلیلی برای ما شکل می‌گیرد. مؤلفه اول اینکه دشمنی موجود مربوط به پدید آمدن انقلاب اسلامی و پدیده‌های پس از آن نیست؛ بلکه رفتار آنها با دولت مصدق نشان داد که آمریکایی‌ها با هر کسی که تفکر ملی‌گرایی و آرمان استقلال‌خواهی داشته باشد مخالفند؛ خواه مُکَلّا باشد یا از سنخ روحانیت. مؤلفه دوم اینکه سنخ این تخاصم از نوع ماهوی و راهبردی است نه تاکتیکی و شکلی که با مذاکره و یا تفاهمات این چنینی برطرف گردد. مؤلفه سوم اینکه دشمنی آمریکایی‌ها قائم به شخص یا موضوع نیست چنانچه در طول تاریخ از آیزنهاور در ۱۳۳۲ تا بایدن در ۱۴۰۱ و از موضوع ملی شدن صنعت نفت تا مذاکرات هسته‌ای، آمریکایی‌ها بر خلاف منافع ملت ایران اقدام کره‌اند.
نکته مهم و پایانی آنکه پیرمردی فرتوت مانند جوبایدن‌ـ که ده‌ها سال در سیستم سیاست‌گذاری آمریکا بوده- خطاب به ایرانیان می‌گوید ما ایران را آزاد خواهیم کرد، برای ما مایه تعجب است؛ چرا که امروز نتیجه آزادسازی‌های آمریکایی‌ها را باید در افغانستان با ۸۰۰ هزار کشته، عراق با یک میلیون و سیصد هزار کشته و دیگر کشورها مانند لیبی مشاهده کرد. ثانیاً برخلاف رئیس‌جمهور خواب‌آلود که به دنبال آزادسازی ایرانیان است، کارنامه سیاه آمریکایی‌ها در دوره‌های مختلف ایرانی‌ها را بیدار کرده و همین بیداری بود که ایرانی‌ها خود را آزاد کردند؛ آزاد از یوغ یانکی‌های انسان‌کش.

(یعقوب ربیعی)

 

▼ گزارش روز

دنده معکوس اغتشاشات

راهپیمایی گسترده و بی‌نظیر ۱۳ آبان در سراسر کشور و تجمعات دانشجویان در مقابله با حرمت‌شکنان و برخوردهای مردمی با شعاردهندگان، شعارنویسان تهدیدکنندگان حیثیت مردم نشان از آن دارد که مردم بیش از گذشته ماهیت اغتشاش‌گران را شناخته‌اند و نه تنها از همراهی با آنها برائت می‌جویند بلکه خواهان برخورد قاطع نظام با اغتشاشگران هستند.
گزاره‌های خبری: 1ـ در هفته‌های ابتدایی اغتشاشات تلاش‌هایی برای بُعد دوم تحریم بر مبنای اعتصابات بازاری‌ها، کارمندان برخی اپلیکیشن‌های مؤثر و کارگران شرکت نفت و تا حدودی قشر کامیون‌داران، پزشکان و وکلا صورت گرفت اما به علت عدم استقبال اقشار فوق، این راهبرد کور با شکست مواجه شد، جریان ضد انقلاب حتی برای به اعتصاب وادار کردن مردم آنها را تهدید به شکستن شیشه مغازه‌ها، غارت آنها و حتی آتش زدن آنها کرد که با هوشیاری مردم در نطفه خفه شد. 2ـ کاهش همراهی مردم و دانشجویان با اغتشاشات از روزهای اول ملموس‌تر شده است و چون این موج در حال فروکش کردن است، نیروی ضد انقلاب، افزایش خشونت‌های خیابانی را کلید زده‌اند که البته سطح خشونت‌ها نسبت به گذشته بیشتر شده است و می‌توان حدس زد که راهپیمایی‌های باشکوه مردمی در روزهای اخیر به خصوص ۱۳ آبان و درخواست برخورد شدید با عاملان این ناآرامی‌ها باعث جدا شدن خط آشوب‌گران از مردم و برخوردهای قاطع‌تر و دنده معکوس اغتشاشات خواهد شد. 3ـ کمپین‌های منافقین، معاندین با پرچم‌های مختلف از تجزیه‌طلب تا همجنس‌گرایان در کشورهای اروپایی و آمریکایی خط براندازها و اغتشاش‌گران را برای مردم روشن کرد و نشان داد که هدف این اغتشاشات نه تنها در قالب هیچ قانونی به جز قانون جنگل نیست، بلکه اصولاً برای تجزیه و ضربه زدن به وطن است و فراهم کردن فرصت برای فروش کشور به دشمنان این مرز و بوم است و همین تجمعات در برلین و برخی دیگر از کشورها به جای اینکه بتواند باعث اخلال در کشور شود بلکه باعث اتحاد بیشتر مردم در مقابل تجزیه‌طلبان شده است. 4ـ به دنبال حمایت‌های آمریکا، کانادا و برخی کشورهای اروپایی از براندازان، جریان‌های ضد انقلاب داخلی و خارجی تلاش‌هایی برای انزوای دیپلماتیک ایران، حذف ایران از جام جهانی، درخواست برای اخراج سفرای جمهوری اسلامی ایران از کشورهای غربی و... از شروع اغتشاشات کلید زدند اما نه تنها به موفقیتی دست نیافتند بلکه عامه مردم نسبت به ماهیت ضد ایرانی آنها بیشتر آشنا شدند و جاذبه آنها برای دهه هشتادی‌هایی که در روزهای اول به خاطر هیجانات و احساسات اسیر آنها شدند از دست رفته است.
نکته پایانی؛ هر چه این آشوب بیشتر ادامه پیدا کند، بدبینی و واکنش منفی مردم نسبت به اغتشاش‌گران بیشتر خواهد شد و آنها را مقصر هرگونه رفتار ضد ایرانی در ترور، تحریم و تهدیدات نظامی بیگانگان می‌دانند و در آینده در هیچ اعتراضی با آنان همراهی نخواهند کرد.

(فرهاد مهدوی)

 

▼ خبر ویژه

شما فوتبال را سیاسی کردید

اینفانتینو در نامه‌ای از ۳۲ کشور حاضر در جام‌ جهانی خواست در قطر فقط روی فوتبال تمرکز کنند. در این نامه آمده است ما می‌دانیم که فوتبال نقش مهمی در کشورها دارد و به همان اندازه می‌دانیم که چالش‌ها و مشکلات زیادی با ماهیت سیاسی در سراسر جهان وجود دارد. اما لطفا اجازه ندهید فوتبال به هر جنگ ایدئولوژیک یا سیاسی که وجود دارد کشیده شود. این در حالیست که فیفا در یک اقدام سیاسی تیم روسیه را به خاطر جنگ با اوکراین از جام جهانی حذف کرد ولی به کشتار سعودی‌ها در یمن، قتل عام صهیونیست در فسطین و نسل‌کشی آمریکایی‌ها در عراق و افغانستان هیچ واکنشی نشان نداده است و این نشان از سیاست دوگانه فیفا دارد.


▼ اخبار

1ـ حماسه مردم در قاب رسانه

خبرگزاری رویترز با تیتر «ایران تسخیر سفارت آمریکا در سال ۱۹۷۹ را جشن گرفت» به بازنشر حضور مردم در خیابان‌ها پرداخت. خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار تصاویری از گردهمایی مردم در تهران به نشر سخنان رئیس‌جمهوری کشورمان در روز ۱۳ آبان پرداخت. پایگاه خبری هیل در خبری نوشت: «راهپیمایی امروز در ایران در جهت گرامی‌ داشت سالیانه بالا رفتن دانشجویان از حصار سفارت آمریکا بوده است.» شبکه ای‌بی‌سی نیوز با بازتاب خبر راهپیمایی ۱۳ آبان نوشت: «مطابق با تصاویر پخش شده از صدا و سیمای ایران، جمعیت کسانی که در تهران در این راهپیمایی شرکت کرده بودند زیاد به نظر می‌رسید.» خبرگزاری صهیونیستی تایمز او اسرائیل در گزارشی با تیتر «ایران تجمعاتی را جهت یادآوری تسخیر سفارت آمریکا ترتیب داد» به انتشار تصاویری از راهپیمایی و سخنان سیدابراهیم رئیسی در این مراسم پرداخت. عرب‌نیوز نیز با تیتری مشابه نوشت: «راهپیمایان با در دست داشتن عروسک‌هایی از امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و محمدبن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی شعار «مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل» سر دادند.» یاهونیوز با انتشار عکس‌هایی از راهپیمایی یوم‌الله ۱۳ آبان نوشت: «دانش‌آموزان بنرهایی را در حمایت از حمله به سفارت آمریکا حمل کردند و پرچم ایران را به اهتزاز درآوردند.» شبکه سی‌بی‌اس نیز با اشاره به راهپیمایی ایرانیان در یوم‌الله ۱۳ آبان به انتشار سخنرانی رئیس‌جمهوری پرداخت. واشنگتن پست نوشت: «ایرانیان در روز جمعه با داشتن پلاکاردهایی در دست در جشن تسخیر سفارت آمریکا شرکت کردند.»

2ـ عقب‌نشینی سخنگو از ادعای احمقانه

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید از اظهارات جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا که گفته بود: «ایران را آزاد خواهیم کرد»، عقب‌نشینی کرد. بایدن بامداد جمعه به وقت تهران در یک گردهمایی تبلیغاتی به هواداران خود گفت نگران نباشید، ما ایران را آزاد خواهیم کرد! آنها به زودی خود را آزاد خواهند کرد! یک خبرنگار در کنفرانس خبری از جان کربی پرسید منظور جو بایدن از این اظهارات چه بوده است. او در پاسخ گفت: او یک بار دیگر همبستگی‌ ما را با معترضان ایران ابراز کرد؛ یعنی همان کاری که از ابتدا انجام داده است. ایجاد تغییر به عهده مردم ایران است. باید به عهده مردم ایران باشد که درباره آینده‌شان تصمیم بگیرند. او همچنین در پاسخ به سؤال یک خبرنگار دیگر که پرسید آیا این جمله بایدن که «آنها به زودی خودشان را آزاد خواهند کرد.» مبتنی بر ارزیابی‌هایی است که حکومت ایران در آستانه سقوط است گفت: «ما هیچ نشانه‌ای از چنین چیزی نداریم.»

3ـ پاسخی به یک مغالطه

عمادالدین باقی،‌ فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مطلبی پیرامون اغتشاشات اخیر نوشت: هشتگ #نه‌ـ به‌ـ خشونت را به عنوان شعاری علیه دو اقلیت حاکم و غیر حاکم در ایران، باید ترند کرد، شعاری علیه خشونت نیروهای امنیتی و لباس شخصی حکومت و علیه آن دسته از اپوزیسیونی که نانش در خشونت است و به پابوس قدرت‌های خارجی می‌رود. پرویز امینی استاد دانشگاه و جامعه‌شناس در پاسخ به این مطلب در توییتی نوشت: توقف #چرخه‌ـ خشونت در برابر اقدامات تروریستی مثل شاه‌چراغ و کرج، تطبیق مفهوم درست بر مصداق غلط است. اقدامات تروریستی، ذاتا تولیدکننده و بازتولیدکننده خشونت و با هدف گسترش آن، انجام می‌شود. باید بین خشونت حاصل از خشم و نفرت افراد معترض یا خطای نیروی حافظ امنیت با اقدام تروریستی که کار مردم عادی ولو معترض نیست و عامدانه و هدفمند خشونت تولید می‌کند و چناچه اقتدار و قاطعیتی در برابر خود نبیند، به گسترش خود می‌پردازد، تفاوت قائل بود.

 

▼ اخبار کوتاه

تحریم خوب و تحریم بد/ وزارت خزانه‌داری آمریکا صدور تجهیزات و ارائه سرویس‌ اینترنت ماهواره‌ای به ایران را از تحریم‌ها معاف کرد. ایلان ماسک، مدیر عامل اسپیس ایکس ممکن است برای ارائه‌ خدمات پهن‌باند ماهواره‌ای Starlink در ایران به مجوز نیازی نداشته باشد. آمریکا حتی داروی کودکان سرطانی را هم برای مردم ایران تحریم کرده است، اما برای مدیریت افکار عمومی و ایجاد آشوب و فتنه در ایران تمامی محدودیت‌ها و تحریم‌ها علیه ایران را برمی‌دارد.

دموکراسی دروغین/ طرفداران رئیس‌جمهور سابق برزیل که از شکست در انتخابات عصبانی هستند دست به آشوب و تظاهرات زده‌اند و از ارتش خواسته‌اند رئیس‌جمهور را عوض کند. سؤالی که پدید می‌آید این است که چرا هر وقت آمریکا در دموکراسی کم می‌آورد، دست به آشوب می‌زنند؟ مگر قرار بر دموکراسی نبود؟ این دقیقا بدعتی است که ما در اردوکشی خیابانی سال ۱۳۸۸ دیدیم و عده‌ای با تحریک خارجی نتیجه انتخابات را نپذیرفتند و به خیابان لشکرکشی کردند.

خبرنگاران بی‌وطن/ خبرنگار بی‌بی‌سی در مصاحبه با لیندا توماس سفیر آمریکا در سازمان ملل با التماس خواستار تشدید تحریم‌ها علیه ملت ایران شد و گفت خیلی از مردم ایران خواهان تحریم و صدور قطعنامه علیه کشورشان هستند! وقتی شما از تحریم سخن می‌گویید باید بدانید که خیلی از این افراد قرار نیست به آمریکا بیایند.

ترامپ می‌آید/ ترامپ شامگاه پنجشنبه در یک نشست انتخاباتی پیش از برگزاری انتخابات میان‌دوره‌‌ای کنگره در ۸ نوامبر(۱۷ آبان) اعلام کرد: برای موفقیت، امنیت و شکوه کشورم، به احتمال خیلی خیلی زیاد دوباره نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری خواهم شد. وی خطاب به هواداران خود در ایالات آیووای آمریکا خاطرنشان کرد: آماده باشید.

تحریم‌های ناکارآمد/ نشریه فوربس در یادداشتی‏به قلم آریل کوهن عضو ارشد شورای آتلانتیک‏ نوشت: انگیزه غرب از حمایت آشوب‌ها در داخل ایران به این دلیل است که تحریم دیگر ابزار مناسبی برای تحت فشار قرار دادن ایران نیست. ‏استراتژی‌های ایران کارساز است و درآمدهای خارجی ایران در حال رشد است.

ذخایر ارزی ایران چقدر است؟/ صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود ذخایر ارزی واقعی ایران را ۱۲۲ میلیارد دلار اعلام و ایران را به عنوان سومین کشور بزرگ دارنده ذخایر ارزی در منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی معرفی کرد.

رکورد جدید اردوغان/ انتشار آمار رسمی در ترکیه در روز پنجشنبه نشان داد که نرخ تورم سالانه این در ماه اکتبر به 85/51 درصد رسیده که که بالاترین نرخ تورم این کشور سطح از سال ۱۹۹۷ است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات