صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۴۱۰۷۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه 17 آبان‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): الان آمریکایی‌ها در بسیاری از مناطق دنیا پایگاه دارند؛ در منطقه‌ ما، در اروپا، در آسیا، پایگاه‌های نظامی با جمعیت‌های زیاد، پولش را هم از خود آن کشور بیچاره‌ای که در آنجا پایگاه هست می‌گیرند؛ هزینه‌هایش را او باید تأمین کند و آمریکایی‌ها بخورند و آقایی کنند! این دیگر تمام می‌شود؛ دست و پای آمریکا از حضور در سراسر جهان جمع خواهد شد. این، آن خط اصلی اول، از خطوط اساسی نظم جدید آینده‌ جهان.(1401/8/11)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

▼ حرف روز

اصلاح‌طلبان و پايان بلوا

اين روزها با آشکار شدن ابعاد پنهان طراحان اغتشاشات براى افکار عمومی، و شکل‌گيرى جنایاتی چون حمله به شاه‌چراغ، شهادت مظلومانه آرمان على‌وردی و روح‌الله عجمیان و...، روز به روز بر انفعال جريان برانداز افزوده شده است. البته حجم سنگين رسانه‌ای آنان همچنان ادامه دارد و تلاش دارند تا ميلياردها دلار سرمايه‌گذاری گسترده را هر جورى شده به ثمر برسانند، اما حتى کشته‌‌سازی دروغين آنها نيز رنگ و لعاب خود را از دست داده است.
اين روزها نام‌هاى مختلفى از رئيس دولت اصلاحات تا بهزاد نبوی و احمد زیدآبادی و حتى سيدحسن خمينى و... شنيده مي‌شود که براي کاهش تنش فعال شده و راهکارهايی سياسي ارائه داده‌اند و از گفت‌وگو و وحدت ملی و... سخن گفته‌اند. اين مواضع در حالي گرفته مي‌شود که بخشی از منسوبين به اين جريان در همان آغاز بلوا بدون آنکه از ابعاد مسئله آگاه باشند، آتش‌بيار معرکه شده و عليه نيروی انتظامی موضع‌گیری کرده و اغتشاشات را تقويت کرده‌اند! همين مواضع موجب شده تا افکار عمومی و بالاخص نيروهای حامي انقلاب اسلامی آنان را در شکل‌گیری وضع موجود سهيم بدانند و مواضع امروزشان را نيز مورد توجه قرار ندهند! اما در نگاهی فراتر از ملاحظات رقابت‌های سياسی، می‌توان از اين اقدام استقبال نمود و فضايي را برای فعال‌سازی بخشی از جامعه که هنوز به اين جريان اعتماد و تعلق دارند، براي دعوت به آرامش و عقلانيت و پرهيز از خشونت و مرزبندی با ضدانقلاب و تجزيه‌طلبان و آنهايی که ايران را چندپاره می‌خواهند بهره جست.
به عنوان نمونه حجت‌الاسلام سيدحسن خميني ايراد داشته: «چه از مردم عادی با هر مذهب و تفکر و چه از مأموران دولتی، هر خونی که ريخته شود، متعلق به اين ملت بوده است و از دست رفتن هر کدام آنها خسارت‌بار است..» به نظر می‌رسد چنین پيشنهاداتی که در اين روزها مکرر مطرح شده است، هر چند ابعاد آن مشخص نگرديده است، اما می‌تواند به عنوان يک راهکار مورد اقبال قرار گيرد و در مرزبندی آنهايي که اصلاحات را متفاوت از براندازی می‌دانند مؤثر افتد. طبيعي است اصلاح‌طلبانی می‌توانند میدان‌دار اين ماجرا شوند که هنوز دل در گروه ميراث امام و خط امام که جمهوری اسلامی باشد دارند و انتظار آن است که در گام اول مرزهاي خود را از خشونت‌طلبان و اغتشاش‌گران و بالاخص طراحان و حاميان اين فتنه‌ها جدا ساخته و جامعه را به آرامش و گفت‌وگو و پيگيری مطالبات از طرق قانونی دعوت نمايند. و پس از آن سناريوی خود را براي پايان بلوا در چارچوب قانون ارائه دهند.

(مهدي سعيدی)

 

▼ گزارش روز

بر مدار اقتدار

روز شنبه ماهواره‌بر قائم 100 با موفقیت پرتاب شد. این موفقیت در برهه‌ای که نظام تحت شدیدترین تحریم‌ها بوده است یک موفقیت برای صنعت دفاعی کشور و سپاه محسوب می‌گردد.
گزاره‌های خبری: 1ـ روز شنبه 14 آبان بود که خبر پرتاب زیرماهواره‌بر قائم ۱۰۰ منتشر شد. ماهواره بر سوخت جامد قائم ۱۰۰ ماهواره‌بری سه مرحله‌ای و سوخت جامد است که قادر خواهد بود ماهواره‌های با وزن ۸۰ کیلوگرم را در مدار ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار دهد. 2ـ سردار جعفرآبادی فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه گفت: اولین پله از نقشه راه توسعه ماهواره‌برهای قائم از «قائم۱۰۰» شروع شده و سپس نوبت به ۱۰۵، ۱۱۰ و بعد هم «قائم۱۲۰» می‌رسد که به مدار ۳۶ هزار کیلومتری خواهد رفت. 3ـ به گفته کارشناسان غربی، پرتاب ماهواره‌بر قائم حامل پیام‌هایی از سوی ایران برای دیگر کشور‌ها بود. پرتابی که غربی خصوصا آمریکا آن را نه پرتاب یک ماهواره‌بر ساده، بلکه پرتاب یک موشک بالستیک قاره‌پیما تفسیر کرد.
گزاره‌های تحلیلی: 1ـ مبنای راهبردی نظام در تست ماهواره‌بر قائم بیان رهبر معظم انقلاب مقام معظم رهبری در 17 اردیبهشت‌ 1399 پس از قرار دادن ماهواره نور در مدار نزدیک به زمین موسوم به LEO است که فرمودند: «آن کسی که امروز این ماهواره‌بر را تولید می‌کند و این ماهواره را به فضا می‌رساند، همین آدم، همین نیت، همین دست خواهد توانست چند صباح دیگر همین ماهواره را به مدار ۳۶ هزار کیلومتری برساند که مورد نظر ما است؛ ما می‌خواهیم ماهواره به مدار ۳۶ هزار کیلومتری [برسد]؛ این قطعا خواهد شد، این امکان قطعاً وجود دارد.» 2ـ بر این اساس برنامه راهبردی نظام افزایش ارتفاع‌مداری در سال‌های آتی به ارتفاع ۳۶ است. این ارتفاع‌مداری یا همان مدار ژئومدار Geostationary Oribt, GEO یا مدار زمین آهنگ از این جهت مهم است که مختص ماهواره‌های مخابراتی و تلویزیونی است و یک ارتفاع‌مداری بسیار راهبردی است. ارتفاعی که ماهواره‌ها در آن نسبت به یک ناظر زمینی به شکل ثابت و ساکن هستند، چون آنجا سرعت چرخش‌شان به دور زمین با سرعت خود زمین برابر می‌شود. 3ـ در خصوص پیچیدگی این پروژه نکته‌ای که اهمیت دارد این است که جدای از پیچیدگی‌های طراحی و ساخت و مونتاژ، این سامانه از لحظه‌ شروع پرتاب تا لحظه‌ تزریق ماهواره به مدار حداقل ده مکانیزم عمده‌ مکانیکی، شیمیایی و الکترونیکی اتفاق می‌افتد که هر کدامش هم کلی جزئیات در درون‌شان دارند. از روشن شدن و خاموش شدن متوالی موتورها تا جدایش موتورها و جدایش و تزریق ماهواره به مدار که در سرعت‌های بالا اتفاق می‌افتد. همه این موضوعات با کار تیمی متخصصین داخلی به دست آمده است.
نکته مهم؛ در چند روز گذشته ما شاهد عصبانیت آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها از این توانمندی جمهوری اسلامی هستیم نکته‌ای که باید به آن اذعان داشت این است که مسئله آمریکایی‌ها در مسئله فضایی یا دفاعی نیست، آمریکا از پیشرفت کشور ایران نگران است و با فشارها و تحریم‌های خود سعی می‌کنند ایران را محدود کنند، اما در 43 سال گذشته راه اقتدار ایران متوقف نشده است و هر روز بر داشته‌های نظام افزوده شده است.

 

▼ خبر ویژه

چشم‌انداز مثبت اقتصادی آغازگر اغتشاشات

علیرضا پیمان‌پاک رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: در ماه‌های گذشته، هفته‌ای نبود که چند هیئت تجاری از کشورهای خارجی به ایران نیایند و چند هیئت هم از ایران به آن کشورها نروند؛‌ دشمن این رفت و آمدهای اقتصادی و تجاری را دید و اغتشاش ایجاد کرد. هدف اصلی از ایجاد اغتشاشات اخیر تعطیل کردن سفر هیئت‌های تجاری به ایران بود، چون هر کدام از این سفرها قرارداد اقتصادی برای کشور در پی داشته است.

 

▼ اخبار

1ـ توهین آشکار رسانه بن‌سلمان به حادثه عاشورا

شبکه سعودی ایران اینترنشنال، در مصاحبه با شخصی به نام لادن بازرگان که از فعالان اپوزیسیون در خارج کشور است، در توهینی آشکار به اعتقادات مذهبی مردم ایران، واقعه کربلا و شهادت امام حسین(ع) و حضرت علی‌اصغر(ع) را پروپاگاندا و دعوای خانوادگی دانسته و از واژه مزخرف برای اهانت استفاده کرد! این شبکه که در هفته‌های گذشته تعارف را در دفاع از اغتشاشات و آشوب‌های داخل کشور کنار گذاشت و با دعوت از چهره‌های تجزیه‌طلب و تروریست، تریبون آنها شد، حالا تعارف را در مسائل اعتقادی و مذهبی نیز کنار گذاشته و رسماً به باورهای مردم توهین می‌کند. صبح دیروز نیز فایلی صوتی از مجری شبکه بی‌بی‌سی منتشر شد که به نحو بی‌پرده‌ای از هدف تکه‌تکه و تجزیه شدن ایران سخن می‌گفت و تأکید می‌کرد که هدف پشت پرده آشوب‌طلبی‌ها نه دموکراسی، بلکه تجزیه ایران است! شبکه‌های فارسی‌زبان در روزهای گذشته، با هرچه رادیکال‌تر کردن فضا برای گرم نگه داشتن آتش اغتشاشات، ماهیت واقعی خود در عناد با تمامیت ارضی و باورهای مردم ایران را افشا کردند.

2ـ سعودی‌ها میدان‌دار اغتشاشات

امیر موسوی، رئیس مرکز مطالعات راهبردی در مصاحبه با المیادین گفت: سعودی‌ها پول زیاد و تجهیزات اطلاعاتی و جاسوسی برای اغتشاشگران به داخل ایران فرستادند اما همه اینها به دست نیروهای اطلاعاتی ایران افتاد. ریاض از قطع مذاکرات با تهران پشیمان خواهد شد. هر آنچه در ایران در حال رخ دادن است، در واقع انتقام‌گیری داعش و حامیان داعش از ایران به دلیل مقابله ایران با طرح داعش در منطقه است. ناآرامی‌های اخیر در ایران بخشی از تلاش آمریکا برای تضعیف مذاکرات وین بود. از آنجا که ایران در مذاکرات محکم ظاهر شد و بر مواضع خود پافشاری کرد، آمریکا می‌خواهد موضع ایران را متزلزل کند. آمریکایی‌ها با ارسال پیام‌هایی به تهران سعی دارد بگویند که حرف جو بایدن درباره «آزاد کردن ایران» دقیق نبوده و حرف‌های بایدن موضع رسمی آمریکا در قبال ایران نیست. ارسال پیام به تهران نشانه شکست طرح‌های آمریکا علیه ایران است.

3ـ شتر در خواب بیند پنبه‌دانه

«نابودی مراکز هسته‌ای ایران؛ آرزویی که نتانیاهو از برآورده کردنش عاجز است.» این خلاصه مطلبی است روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» نوشت، هاآرتص می‌گوید: احتمالا نتانیاهو در دولت جدید خود برای آرزویی که دو دهه است در سر می‌پروراند، برنامه‌ریزی خواهد کرد؛ یعنی ضربه نظامی به برنامه هسته‌ای ایران. این منبع با اذعان به عجز ارتش اسرائیل در محقق ساختن مأموریت فوق، خاطرنشان ساخت: حمله به تأسیسات اتمی ایران کار ساده‌ای نیست، زیرا این مراکز هسته‌ای در عمق زمین و جغرافیاهای پراکنده جانمایی شده‌اند و تحت محافظت سامانه‌های پدافندی پیشرفته هستند. جمهوری اسلامی ایران با رونمایی از سامانه ارتقایافته باور۳۷۳، دایره پدافند هوایی خود را به میزان حداقل ۱٠٠ کیلومتر افزایش داد. دستاوردی که امیدهای نتانیاهو را بیش از پیش تضعیف می‌کند.

4ـ دولت آمریکا چطور به دنیا تورم صادر می‌کند؟

مجله آمریکایی فورچون نوشت: اقدام دولت آمریکا در افزایش نرخ بهره باعث افزایش قیمت دلار در بازار جهانی شده و بالا رفتن ارزش دلار تقریباً خرید هر چیزی را برای مردم سایر کشورها سخت کرده است. قیمت دلار در سال جاری میلادی ۱۸ درصد افزایش یافته و در ماه میلادی گذشته به بالاترین رقم در ۲۰ سال گذشته رسید. این رشد قیمت دلایل عجیب و غریبی ندارد. فدرال رزرو آمریکا برای مقابله با تورم در این کشور طی سال جاری پنج بار نرخ بهره کوتاه‌مدت خود را افزایش داده و از احتمال افزایش‌های بیشتر خبر داده است. با گرانی دلار آمریکا، کشورهای دیگر مجبورند واردات کالاهای مورد نیاز خود را گران‌تر بخرند و این مسئله فشارهای تورمی در کشورها را بیش از پیش افزایش می‌دهد.

 

▼ اخبار کوتاه

توان حیرت‌انگیز باور 373/ فرمانده پدافند هوایی ارتش گفت: باور ۳۷۳ می‌تواند با جنگنده‌هایی هم که ادعا می‌کنند رادارگریز است درگیر شود. سامانه باور ۳۷۳ در فاصله ۴۰۰ کیلومتری روی هدف قفل اولیه انجام می‌دهد و در ۳۶۰ کیلومتری قفل پایدار می‌کند و کم‌تر از ۵ دقیقه طول می‌کشد تا موشک آن به هدف برخورد کند. ما در آزمایش اخیر موفق شدیم در برد ۳۰۴ کیلومتری پهپاد را هدف قرار دهیم. این سامانه کوچک‌ترین پرنده با سطح مقطع بسیار کم را کشف می‌کند.

روایت فواد ایزدی از شعار اصیل انقلاب/ فواد ایزدی کارشناس مسائل بین‌الملل و استاد دانشگاه تهران گفت: ایران، چین و روسیه سه کشوری هستند که روند افول آمریکا را تسریع کرده‌اند. در پایان، موفقیت با ایران، چین و روسیه خواهد بود نه آمریکا. اگر آمریکا افول کند ما باز هم نیاز به ایران قوی خواهیم داشت. روابط و تجارت با چین و روسیه مغایر با شعار «نه شرقی، نه غربی» نیست؛ «نه شرقی، نه غربی» یعنی نه به سلطه شرق و غرب.

دزدی آمریکایی‌ها از جیب ملت سوریه/ به گزارش خبرگزاری دولتی سوریه «سانا»، دیروز کاروانی متشکل از 43 تانکر حامل نفت مسروقه سوریه از طریق گذرگاه مرزی غیرقانونی «المحمودیه» وارد خاک عراق شده است. طی دو روز گذشته، ده‌ها تانکر حامل نفت سوریه از گذرگاه‌های غیرقانونی به پایگاه‌های آمریکا در خاک عراق منتقل شده است.

کارکنان منتظر افزایش حقوق/ سیدمسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد در تأمین هزینه‌های جاری کسری نداریم. مابه‌التفاوت افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان از مهر ماه محاسبه و در آبان ماه پرداخت می‌شود. امسال نخستین سالی است که طی چند سال گذشته ۴۰ درصد درآمد نفتی وارد صندوق توسعه ملی می‌شود.

سلاح‌ها تمام شد/ اندیشکده انگلیسی مدعی شد حملات بی‌امان پهپادی روسیه قاتل مهمات اوکراین شده است. این اندیشکده «انگلیسی» نوشته در پی حملات پهپادی روسیه، اوکراین در خطر تمام شدن تسلیحات پدافندی است و برای دفاع از خود به کمک فوری غرب نیاز دارد.

شکستن رکورد ورود پول توسط حقیقی‌ها به بورس/ روابط عمومی سازمان بورس اعلام کرد: روز گذشته و در پایان معاملات بازار سرمایه رکورد ورود پول حقیقی در سال ۱۴۰۱ شکسته شد. سهامداران حقیقی به طور خالص بیش از ۵۸۰ میلیارد تومان خریدار سهام بودند.

آزمایش موشکی مقاومت در نوار غزه/ مقاومت در نوار غزه اقدام به شلیک آزمایشی موشک جدید خود به سمت دریا کرد. این آزمایش موشکی جدید در راستای بهبود و توسعه توانمندی‌های نظامی مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی عنوان شده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات