صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۴۱۱۶۴
در گفت‌وگو با بصیرت مطرح شد

بیضایی: مساعدت و حمایت از بخش خصوصی راهکار تسریع ساخت‌وساز مسکن است

به نظر می‌رسد دولت باید روی ساخت‌وساز بافت‌های فرسوده و حاشیه‌نشینی با تامین زیرساخت‌های مهم و ضروری زندگی شهری برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کند،
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ گفتگو با فرهاد بیضایی
کارشناس و تحلیلگر بازار و صنعت مسکن گفت: به نظر می‌رسد دولت باید روی ساخت‌وساز بافت‌های فرسوده و حاشیه‌نشینی با تامین زیرساخت‌های مهم و ضروری زندگی شهری برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کند، البته با همراهی و مساعدت بخش خصوصی.
الفباخبر :: الان زمان خوبی برای خرید مسکن نیست
 
به گزارش بصیرت؛ فرهاد بیضایی کارشناس بازار و صنعت مسکن در خصوص اهمیت تلاش دولت برای ایجاد تغییراتی در راهبردهای قبلی ناظر به ساخت‌و‌ساز مسکن گفت: بی‌شک توسعه ساخت‌و‌ساز و زمینه‌سازی برای ساخت مسکن یکی از مهمترین مسائلی است که دولت باید آن را در پیش بگیرد. با توجه به اینکه مسکن یکی از ضروری‌ترین کالاهایی است که جزیی از نیاز و مطالبات اصلی مردم است و نمی‌توان آن را کنار گذاشت و یا از آن استفاده نکرد، دولت برای خروج این بازار از رکود و افزایش تولید مسکن تغییراتی در سیاست‌های ناکارآمدی که تاکنون مانع موفقیت و دستاورد دولت در این بخش شده را ایجاد کند.
وی در این‌باره افزود: افزایش تورم در چند سال اخیر که با تشدید تحریم‌ها و نوسانات شدید در نرخ ارز همراه شد بار زیادی روی بخش مسکن تخلیه کرد بنحوی که براساس آمارها تورم در بخش مسکن به مراتب بیشتر از تورم در سایر کالاها بوده است. تورم بالای مسکن مانع بزرگی در برابر خرید مسکن و خانه‌دار شدن مردم است که دولت برای این منظور نیز باید راهکاری قابل قبول و عملی داشته باشد.
فرهاد بیضایی کارشناس بازار و صنعت مسکن گفت: آنچه در این موضوع حائز اهمیت است افزایش قدرت خرید مردم برای خرید خانه است. البته ساخت‌و‌ساز و عرضه بیشتر در کنار اتخاذ راهبردهایی برای افزایش قدرت خرید مردم بخش مهم و کمک‌کننده کاهش فشارهای بخش مسکن بر اقشار متوسط به پایین جامعه است.
کارشناس و تحلیلگر مسائل بازار و صنعت مسکن با تاکید بر اینکه دولت باید بسترهای لازم برای ورود بخش خصوصی به ساخت‌وساز مسکن را فراهم کند، گفت: برای اینکه دولت چالش‌های مختلفی که بر سر راه بخش مسکن و قیمت مسکن وجود دارد را حل کند باید در وهله اول از اعتماد‌سازی برای بخش خصوصی و ایجاد میل و رغبت در این بخش مهم برای ساخت‌و‌ساز و تولید مسکن کار را کلید بزند.
وی در این‌باره افزود: تا زمانی که بسترهای مناسب فراهم نشده باشد و بخش خصوصی به این اطمینان نرسیده باشد که زمینه‌های لازم برای تسهیل‌گری ساخت‌وساز فراهم شده است مشکل مسکن به صورت اساسی حل نمی شود، بنابراین در وهله اول نیازمند ایجاد میل و رغبت در بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در بخش مسکن هستیم.
وی در این‌باره توضیح داد: علاوه بر تامین زیرساخت‌های ورود بخش خصوصی به ساخت‌وساز و تسهیل‌گری، دولت باید سود‌آوری بخش خصوصی را تضمین کند چرا که گران بودن زمین انگیزه‌ای برای ورود بخش خصوصی به عرصه ساخت‌وساز باقی نگذاشته است. قطع به یقین بخش خصوصی انتظار دارد زمین رایگان یا ارزان‌ترین زمین‌ها برای ساخت‌وساز در اختیار آنها گذاشته شود.
بیضایی درخصوص مشکلات کمبود زمین نیز توضیحی داد و گفت: متاسفانه زمین‌های ذخیره شهری که می‌توان بر روی آنها ساخت‌وساز جدید انجام داد کم شده است به گونه‌ای که در کلانشهرها به پایان رسیده لذا در شهرهای بزرگ روی این موضوع نمی‌توان چندان مانور داد پس زمین‌های اطراف شهری با تامین زیر‌ساخت‌های زندگی شهری باید در دستور کار قرار بگیرد.
وی در خصوص چالش‌های بعدی ساخت‌وساز مسکن گفت: تامین مالی مسکن برای دولت بسیار سخت است چرا که نیاز انباشته مسکن در سال‌های گذشته که مسکنی ساخته و عرضه نشد بسیار سنگین شده است به همین خاطر است که دولت در بحث تامین مالی گروه‌های هدف یا تسهیلاتی که برای طرح‌هایی مثل نهضت ملی یا مسکن روستایی در نظر گرفته دچار محدودیت‌هایی شده و منابع کافی برای تزریق به این طرح ها ندارد.
فرهاد بیضایی خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد دولت باید روی ساخت‌وساز بافت‌های فرسوده و حاشیه‌نشینی با تامین زیرساخت‌های مهم و ضروری زندگی شهری برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کند، البته با همراهی و مساعدت بخش خصوصی، البته به شرط تغییر راهبردهایی که در سال های گذشته موفق نبودند، بلکه راهکارهای کارآمدی باید اتخاذ شود که علاوه بر تقویت ساخت‌وساز و ایجاد اشتیاق در بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این بخش، سیاست‌گذاری‌هایی نیز در جهت کاهش نرخ تورم و ثبات اقتصادی در نظر گرفته شود تا از جهت ساخت‌وساز مسکن در دوری مثبت قرار بگیریم.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات