صبح صادق >>  جهان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۴۱۳۳۲
سیاست خارجی آمریکا چگونه شرکت‌های بزرگ فناوری را در مقابل دولت بایدن قرار داد؟

رویارویی با غول‌های فناوری

غول‌های فناوری و حوزه زیرساختی و ارتباطی آمریکا، به دلیل وسعت و بزرگی اقدامات‌شان و درآمدهای سرشار حاصل از این اقدامات و قدرت ناشی از آن، هم اکنون در رویارویی مستقیم با دولت آمریکا قرار دارند. دولت آمریکا وعده داده است[...]
پایگاه بصیرت / ثمانه اکوان
غول‌های فناوری و حوزه زیرساختی و ارتباطی آمریکا، به دلیل وسعت و بزرگی اقدامات‌شان و درآمدهای سرشار حاصل از این اقدامات و قدرت ناشی از آن، هم اکنون در رویارویی مستقیم با دولت آمریکا قرار دارند. دولت آمریکا وعده داده است، قوانین سختگیرانه‌تری را برای بررسی اقدامات این شرکت‌ها در خارج از مرزهای آمریکا انجام می‌دهد. یکی از شرکت‌ها و افرادی که بر اساس سیاست جدید دولت آمریکا بررسی می‌شود، ایلان ماسک و شرکت توئیتر و همچنین ماهواره‌های اینترنتی استارلینک هستند. 
از زمانی که ایلان ماسک راه‌های خاص خود برای پایان دادن به بحران اوکراین را به دنیا پیشنهاد کرد و در انتخابات کنگره نیز از حامیان و طرفدارانش خواست به جمهوری‌خواهان رأی دهند، دشمنی دولت بایدن با او نیز ابعاد تازه‌ای پیدا کرد. در یک نشست خبری از بایدن پرسیده شد که «آیا فکر می‌کند ماسک تهدیدی برای امنیت ملی است و آیا خرید توئیتر با کمک یک شرکت عربستانی باید از سوی دولت ایالات متحده بررسی شود؟» بایدن گفت: «فکر می‌کنم همکاری یا روابط فنی ایلان ماسک با سایر کشورها قابل بررسی است. منظورم این نیست که او اقدام نامناسبی انجام داده یا نه، فقط معتقدم این موضوع ارزش آن را دارد که به آن نگاهی شود، و تمام چیزی که می‌خواهم بگویم همین است.»
یکی از مسائلی که به نظر دولت بایدن باید در زمینه فعالیت توئیتر و ایلان ماسک بررسی شود، بررسی ارتباط این شرکت با خاندان سعودی است. امیر ولیدبن‌طلال، از اعضای خانواده سلطنتی سعودی با خرید 89/1 میلیارد دلار از سهام توئیتر، فرصت بهتری را برای مالکیت این شرکت از سوی ماسک فراهم آورد. چندی پیش، سرمایه‌گذاری قابل توجه عربستان در توئیتر توجه یکی از سناتورهای حزب دموکرات را به خود جلب کرد و او خواستار تحقیقات در این زمینه شد.
از زمان روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا، روابط دولت او با عربستان سعودی به مراتب سردتر از معمول بوده و به خصوص دولت سعودی از قبول درخواست او برای افزایش تولید نفت به منظور کاهش بهای آن خودداری ورزیده است. کاخ سفید ماه گذشته اعلام کرد، گزارش‌ها مبنی بر اینکه دولت در حال مذاکره برای بررسی شرایط امنیت ملی برخی از سرمایه‌گذاری‌های ماسک، از جمله توئیتر است، «صحت ندارد.» بر اساس گزارش رسانه‌ها، خرید توئیتر از سوی ماسک نگرانی‌هایی را ایجاد کرد که او ممکن است با فشار کشورهایی که سعی در کنترل اظهارنظرهای برخط دارند، مواجه شود. ماسک همچنین مدیرعامل شرکت اینترنتی موشکی و ماهواره‌ای اسپیس ایکس و دیگران است. ماسک قبلاً پیشنهاد کرده بود، تنش بین چین و تایوان می‌تواند با واگذاری کنترل تایوان به پکن حل شود. ماسک همچنین گفت، چین به دنبال تضمینی است که او سرویس اینترنت استارلینک اسپیس ایکس را در آنجا ارائه نخواهد کرد. او همچنین پیشنهاد کرده است، اوکراین کریمه را برای همیشه به روسیه واگذار کند. این در حالی است که در همان ماه، ماسک اعلام کرده بود، دیگر نمی‌تواند اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را به صورت رایگان در اختیار اوکراین قرار دهد. این اقدام موجب عصبانیت شدید اوکراین و افزایش تهدیدهای دولت آمریکا علیه ماسک و شرکت استارلینک شد. 
این رویارویی تنها به شرکت‌هایی، نظیر شرکت‌های فناوری ارتباطات و اطلاعات ایلان ماسک ختم نمی‌شود و در جریان انتخابات سال 2020 نیز، دموکرات‌ها جنگی تمام عیار را علیه فیس‌بوک آغاز کردند که در نهایت منجر به اخراج ترامپ از فیس‌بوک و توئیتر و مقابله با کمپین اخبار علیه دموکرات‌ها در این فضای مجازی شد. به نظر می‌رسد، دولت آمریکا به دنبال سیاست‌های جنگ‌طلبانه و تهاجمی خود در کشورهای دیگر، نظیر روسیه و چین، به شدت به دنبال محدود کردن فعالیت شرکت‌های بزرگ فناوری در این کشورها یا استفاده از داده‌ها و خدمات آنها به منزله ابزار نظامی است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات