صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۴۱۵۲۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه 1 آذرماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): ما داریم پیشرفت می‌کنیم، دنبال پیشرفتیم، می‌خواهند این نباشد. همه‌ قدرت‌های استکباری دنیا که عمدتاً آمریکا و اروپا است، در مقابل این حرکت پیشرفت جمهوری اسلامی حرص می‌خورند، مضطرب می‌شوند، ناراحت می‌شوند، لذا وارد میدان می‌شوند و هر کاری از دست‌شان برمی‌آید می‌کنند.(1401/8/28)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز
تلخ و شيرين يک مسابقه
تيم ملي فوتبال ايران در حالي در اولين ديدار خود در جام جهاني 2022 به مصاف انگليس رفت که تا به حال اين رويارويي را در جام جهاني تجربه نکرده بود. تيم ملي انگليس که گران‌ترين تيم حاضر در مسابقات جهاني است يکي از مدعيان اصلي قهرماني است که با همه توان در ميدان حاضر شده بود. نتيجه حاصله نيز براي مردم ما تلخ بود و به نوعي سنگين‌ترين شکست تاريخ فوتبال کشورمان رقم خورد. اما در مورد اين تحليل بازي به چند نکته بايد توجه نمود.
نکته اول اینکه، اين مسابقه در حالي برگزار شد که تيم ملي فوتبال ايران زير سنگين هجمه‌هاي رواني در دو ماه اخير قرار گرفته که در تاريخ آماده‌سازي تيم ملي براي ورود به جام جهاني سابقه نداشته است. بيگانگان و ضدانقلاب‌هاي بي‌وطن هفته‌ها تلاش کردند تا در گام اول از از شکل‌گيري تيم ملي ممانعت به عمل آورند و بازيکنان را براي قهر با تيم تحت فشار گذاشتند! پس از ناکامي، تلاش کردند تا با راه‌اندازي کارزاري براي اخراج تيم ملي فوتبال ايران از رقابت‌هاي جام‌جهاني امضا جمع‌آوري نمايند که همه اين نقشه‌ها نقش بر آب گرديد! 
نکته دوم اینکه، فراموش نبايد کرد که شکست در برابر تيمي که مدعي قهرماني جهان است، مطابق با معيارهاي فوتبالي و آنچه از دل عدد و رقم بيرون مي‌آمد، تقريبا نتيجه‌‌اي قابل پيش‌بيني بود که عکس آن دور از دسترس به نظر مي‌رسيد. نتبجه سنگين پيش آمده نيز در دنياي ورزش پيش از اين بارها اتفاق افتاده است. شکست هفت بر يک برزيل از آلمان (2014)، شکست پنج بر يک اسپانيا از هلند (2014)، شکست شش بر صفر صربستان از آرژانتين (2006) و... تنها نمونه‌هايي از آن است. بازي نسبتا مناسب تيم ملی در نيمه دوم که حاصل آن زدن دو گل به انگليس بود، اميدهاي بسياري را براي موفقيت تيم ملي در دو بازي پيش‌رو فراهم آورد. تيمی که بتواند به دفاع قدرتمند انگليس دو گل بزند، بدون شک در عبور از دفاع تيم ولز و آمريکا کار آسانتري پيش‌رو خواهد داشت و همين مسئله اميدها را براي صعود شگفتي‌ساز به دور دوم بيش از پيش زنده نگه داشته است.
بازی اول تمام شد و نتيجه آن هر چه بود را بايد فراموش کرد و دقت نمود که چيزي تغيير نکرده است! و تيم ملي براي صعود بايد به امتيازگيري از دو بازي خود که بدون شک بازي آسانتري خواهد بود اميدوار باشد و با تدبير و همه توان به ميدان آيد و دعاي خير يک ملت که همراه جوانان ايراني خواهد بود.    
(مهدي سعيدی)
 
▼ گزارش روز
سیره نبوی(ص) در برخورد با اغتشاشگران
چگونگی برخورد و مجازات اغتشاشگران، حامیان و تحریک‌کنندگان آنها یکی از مهم‌ترین مسائلی که این روزها در جامعه رسانه‌ای کشور مطرح می‌شود.
گزاره‌های خبری: 1ـ مقام معظم رهبری در دیدار با دانش‌آموختگان نیروهای مسلح فرمودند: «این کسانی که در خیابان فساد و تخریب می‌کنند و کردند، اینها همه یک حکم ندارند. یک عده کسانی هستند که آنها را احساس و هیجان به خیابان می‌کشاند، مشکل اینها را با یک تنبیهی می‌شود حل کرد، یعنی هدایت‌شان کرد و تفهیم‌شان کرد که دارند اشتباه می‌کنند، لکن بعضی از اینها این جور نیستند، بعضی از اینها بازمانده عناصر ضربت خورده چهل سال گذشته هستند: منافقین، تجزیه‌طلب‌ها، بقایای رژیم منهوس پهلوی، خانواده ساواکی‌های مطرود و منفور... قوه قضائیه بایستی اینها را به میزان مشارکت‌شان در تخریب و ضربه‌ به امنیت خیابان‌ها محاکمه کند.» 2ـ رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیرشان با مردم اصفهان دوباره بر این مسئله تأکید کردند و فرمودند: «پس ما هم نصیحت داریم، هم مجازات داریم، مثل پیغمبر، روش رسول‌الله.»
گزاره‌های تحلیلی: 1ـ یکی از نکات مورد تأیید رهبر انقلاب در خصوض اغتشاشات اخیر، سطح‌بندی اغتشاشگران است، کسانی که احساسی ورود کردند، در برابر کسانی که با ارتباط‌گیری با عناصر و گرو‌ه‌های ضد انقلاب با هدف فروپاشی و تجزیه کشور وارد خیابان‌ها شده‌اند، باید مشخص شوند. 2ـ این دیدگاه مقام معظم رهبری هم ریشه عقلایی دارد و هم برگرفته از سیره پیامبر اسلام می‌باشد. زیرا حضرت محمد(ص) وقتی که نضربن حارث (پسرخاله پیامبر) را در جنگ بدر اسیر شد، دستور قتل او را صادر کرد. تحریک و تغییر موضع دیگران علیه پیامبر، طراحی نقشه قتل پیامبر، نویسندگی پیمان‌نامه شعب ابی‌طالب و محاصره مسلمانان و... از جمله موارد فتنه‌انگیزی نضر ابن حارث علیه مسلمانان بود. اما در سویی دیگر، پیامبر در زمان فتح مکه، مشرکان مکه را مورد بخشش قرار می‌دهد و در پاسخ کسانی که شعار (امروز روز درهم کوبیدن است) فرمودند بگویید: «امروز روز رحمت است.» 3ـ این تفاوت برخوردها به این دلیل است که حکومت اسلامی در حوزه اجتماعی و عمومی با کسانی که نقش راهبری بر هم زدن نظم اجتماعی را دارند، جامعه را دچار اختلال و فتنه کردند و یا جنگ شناختی راه انداختند، باید قاطعانه برخورد کند.
نکته پایانی؛ نظام اسلامی در مواجهه با اغتشاشگران سعی کرده که از خود مدارا نشان دهد. زیرا برخی از افراد حاضر در کف خیابان، قربانیان جنگ شناختی هستند. خوش رفتاری، سعه‌صدر، آرامش و برطرف کردن ضعف‌های جدی نیروهای انقلاب در نبرد رسانه‌ای می‌تواند، عامل درمان مجروحان گردد. از آن‌سو از برخورد طبق سیره نبوی(ص) از برخورد با عاملان و آمران اغتشاشات نیز غافل نخواه شد.  
(فرهاد کوچک‌زاده)
 
▼ خبر ویژه
نتایج صدور دموکراسی آمریکایی به عراق
وزارت بهداشت عراق از افزایش خطرناک آمار ابتلای کودکان عراقی به بیماری سرطان خبر داد و تأکید کرد ماهانه ابتلای 20 تا 25 کودک در عراق به بیماری سرطان ثبت می‌شود. قاسم راهی‌عیسی، مدیر بیمارستان مرکزی کودکان در بغداد اظهار داشت: شاهد افزایش خطرناک ابتلای به سرطان در میان کودکان عراقی هستیم، بیمارستان‌های کشور ماهانه حدود 25 مورد ابتلا را ثبت می‌کند که آماری بالا و بسیار خطرناک است. در آغاز حمله آمریکا به عراق، برخی کارشناسان و تحلیل‌گران ورود تسلیحات و گلوله‌های آغشته شده با اورانیوم ضعیف شده را عاملی برای رشد آینده سرطان در عراق می‌دانستند. این موضوع را باید یکی از صدها نتایج نفرت آور صدور دموکراسی! آمریکایی به عراق دانست.
 
▼ اخبار 
1ـ جنگ، جنگ است...
عزیز غضنفری در کانال شخصی خود نوشت: تصور کنید دشمن به ایران عزیزمان و شهرهای مناطق گوناگون حمله نظامی کرده است. در این صورت حتما جمعی از مردم مجروح و کشته می‌شوند. این نتیجه طبیعی جنگ است. حالا دشمنان ملت ایران عظیم‌ترین جنگ تبلیغاتی و رسانه‌ای تاریخ جهان را علیه مردم ایران به راه انداخته‌اند. فرقی هم نمی‌کند. جنگ، جنگ است؛ روزی نبرد نظامی در جریان است و روزگاری جنگ تبلیغاتی بر یک ملت مسلط می‌شود. برخی اهالی ورزش و هنر و برخی دیگر از گروه‌های مردم جزو قربانیان این جنگ شناختی بی‌سابقه به حساب می‌آیند. مجروح را باید درمان کرد. مجروحان در گذر زمان احتمالا به سمت بهبودی سوق پیدا می‌کنند. کافی است ما از کج‌خلقی و رفتارهای ناپسند قربانيان جنگ شناختی سراسیمه نشویم و برافروخته نگردیم. از آن‌سو لازم است خوش رفتاری، آرامش و سعه‌صدر را در پیش بگیریم و فرصت گفت‌وگو و تنظیم روابط صمیمانه با گروه‌های تحت فشار رسانه‌ای‌ را از دست ندهیم. در کنار اینها ضعف‌های جدی که در نبرد تبلیغاتی داریم را برطرف سازیم. کاستی‌های ما در این زمینه چه در آفند و چه پدافند یکی دو تا نیست. در این بخش به یک تحول اساسی محتاج هستیم.
 
2ـ ناکامی در اجرای مرصاد جدید
مهدی محمدی،‌ مشاور رئیس مجلس در امور راهبردی در توئیتر نوشت: قرارگاه حمزه سیدالشهدا شب دوشنبه چیزهای بسیار مهم‌تر از مقر ضد انقلاب کردی را منهدم کرد. این حملات با درخواست، پشتیبانی و مشارکت گروه‌های بسیار مهم مردمی و سران قومی برجسته کردستان انجام شد. بنابراین اولین چیزی که منهدم شده «توهم مقبولیت اجتماعی ضدانقلاب در کردستان» عزیز است. کردستان عراق چیزی بسیار فراتر از مقر فیزیکی ضد انقلاب است. اطلاعات راستی‌آزمایی شده نشان می‌دهد مناطق منهدم شده در واقع اتاق‌های جنگ مشترک سرویس‌های اطلاعاتی بوده که بیش از هر جای دیگر در همسایگی ایران، در شمال عراق متمرکزند. شاهد سانسور شدید تلفات حتما خواهید بود. صهیونیست‌ها با این برآورد که آشوب در ایران به هدف خود یعنی خلق یک حرکت سراسری نینجامیده، در فکر طراحی و ‌اجرای یک «مرصاد جدید» در مرزهای غربی ایران بودند. آنچه منهدم شده برنامه یک بی‌ثباتی حاد در مرزهای ایران است که مأموریت اصلی آن بسط خشونت مسلحانه به مرکز کشور بود.
 
3ـ کودک‌کشی که اتهام می‌زند
«یائیر نتانیاهو» پسر بنیامین نتانیاهو که در توئیتر خود را با عناوینی چون «مجری رادیو، ستون‌نویس، کنشگر محافظه‌کار و سخنران جهانی حامی اسرائیل» معرفی می‌کند با انتشار پیامی علیه کشور قطر در توئیتر، خواستار تحریم جام‌جهانی ۲۰۲۲ به میزبانی این کشور شد. وی، در پیامی نوشت: «قطر اولین حامی شماره یک تروریسم در جهان! است. (قطری‌ها) برده دارند. آنها زنان را سرکوب و هم‌جنس‌بازان را اعدام می‌کنند. در آنجا پیروی کردن از یهودیت، مسیحیت یا هر مذهب دیگری غیر از اسلام، غیرقانونی است. این واقعیت که جام‌جهانی (فوتبال) دارد در اینجا برگزار می‌شود، شرم‌آور است. قطر را تحریم کنید». او هیچ اشاره‌ای به ده‌ها سال غارت و کشتار فلسطینی‌ها توسط رژیم صهیونیستی نکرد.
 
4ـ نمی‌گذاریم غارت کنید
منابع خبری از وقوع انفجار در بندر الضبه در حضرموت یمن خبر دادند که در اشغال ائتلاف متجاوز سعودی‌ـ اماراتی قرار دارد. پایگاه «الخبر الیمنی» گفته یک پهپاد، این بندر را هدف قرار داده و این حمله فقط چند ساعت قبل از ورود یک نفتکش خارجی صورت گرفته است. این پایگاه با بیان اینکه تلاش دیگری برای غارت نفت یمن توسط آمریکا ناکام ماند، نوشت: این نفتکش قصد داشته محموله دو میلیون بشکه‌ای حامل نفت خام را پس از غارت از این بندر، به بازارهای اروپایی انتقال دهد.
 
▼ اخبار کوتاه
اتمام حجت برای پایان عملیات‌های تروریستی/ سخنگوی وزارت خارجه درباره خبرها مبنی بر قصد ایران برای عملیات زمینی در عراق گفت: امیدواریم دولت عراق با استقرار نیروهای خود در مرزهای مشترک، مانع فعالیت‌های گروه‌های تروریستی علیه امنیت ایران شود و ایران مجبور نباشد برای دفع تهدید به اقدامات بازدارنده دیگری دست زند. به وعده‌ دولت عراق امیدواریم و آرزو می‌کنیم در اجرای تعهدات موفق باشد و مرزها را توام با صلح و امنیت و پیوندهای دوستی و برادری قرار دهیم.
 
قاسمی می‌رود بذرپاش می‌آید/ سیدمحمد حسینی معاون رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤالی درباره گزینه‌های پیشنهادی دولت برای جایگزینی رستم قاسمی گفت: تا این لحظه آقای مهرداد بذرپاش گزینه اصلی برای تصدی وزارت راه و شهرسازی است. بذرپاش که سابقه مدیریت در دولت‌های نهم و دهم و همچنین نمایندگی مردم تهران در مجلس نهم را در کارنامه دارد، هم‌اکنون ریاست دیوان محاسبات کشور را عهده‌دار است.
 
سوریه‌سازی از زبان وزیر سوری/ فیصل مقداد، وزیر امور خارجه سوریه در گفت‌وگو با تلویزیون ویون هند با اشاره به اغتشاشات در ایران و سوءاستفاده گروه‌های تروریستی از این فرصت برای تشدید ناآرامی در کشور گفت: بگذارید صادقانه به شما بگویم که همه تاکتیک‌هایی که توسط گروه‌های تروریستی در سوریه دنبال و اجرا شد به همان شکل مشابه در تهران در حال پیگیری است.
 
ایران برنامه هسته‌ای نظامی ندارد/ گروسی رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: در سطح فعلی تولید اورانیوم غنی شده، ایران توانسته که مواد کافی برای ساخت بیش از یک وسیله (انفجاری) را، در صورتیکه قصد ساخت آن را داشته باشد، فراهم سازد. اما ما هیچ اطلاعاتی در مورد آنکه نشان دهد ایران در حال حاضر برنامه هسته‌ای نظامی دارد، در اختیار نداریم.
 
فضاحت اینستاگرام در سانسور/ اینستاگرام ویدئوی مربوط به تلاوت قرآن کریم در افتتاحیه ‌جام‌جهانی قطر را که از طریق پیج نورنیوز منتشر شده بود بلاک کرد! اینستاگرام در اغتشاشات اخیر بسیاری از کلیپ‌ها و عکس‌های خشونت براندازان و تجزیه‌طلب را سانسور نکرد. موضوعی که نشان می‌دهد آستانه آزادی بیان این برنامه تا چه حد است.
 
سنگ‌اندازی برای جلوگیری از پیشرفت/ پمپئو وزیر خارجه سابق آمریکا در گفت‌‌وگو با یک رسانه صهیونیستی به رشد اقتصادی ایران اعتراف و از آن ابراز نگرانی کرد و گفت ایران امسال بین ۶ تا ۸ درصد رشد اقتصادی خواهد داشت. حال شاید بتوان علت تلاش آمریکایی‌ها جهت ایجاد اغتشاش در کشور را متوجه شد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات