صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۴۱۴۸۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه 30 آبان‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): مشکل استکبار با جمهوری اسلامی این است که اگر جمهوری اسلامی، این نظام، پیشرفت بکند، رونق بگیرد، جلوه کند در دنیا، منطق لیبرال‌دموکراسی دنیای غرب باطل خواهد شد.(1401/8/28)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز
نشانه‌های جمع شدن بساط شرارت‌ها
یک وجه از بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با مردم اصفهان، ناظر به آینده اغتشاشات بود که با تحلیلی منطقی و عقلانی فرمودند: «این حوادث و جنایت‌ها و تخریب‌ها مشکلاتی برای مردم و کسبه درست می‌کند اما افراد در صحنه و پشت صحنه این شرارت‌ها، بسیار حقیرتر از آن هستند که بتوانند به نظام آسیب بزنند». با این نگاه استوار و محکم نتیجه همان است که رهبر انقلاب اسلامی تأکید فرمودند: «بساط شرارت بدون شک جمع خواهد شد و ملت ایران با نیروی بیشتر و روحیه تازه‌تر حرکت در میدان پیشرفت کشور را ادامه خواهد داد.»
اگر مروری بر این حوادث فتنه‌گون و اغتشاشات خشن و تروریسم کور بیاندازیم، هم عمق طراحی‌ها و تلاش‌های خباثت‌آلود دشمن عنود انقلاب اسلامی را می‌بینیم و هم استیصال و روند نزولی آشوب‌طلبان در کف خیابان را در می‌یابیم؛ چرا که راهبرد اولیه دشمنان انقلاب مهار ایران اسلامی از طریق مانع‌سازی برای پیشرفت کشور و روند قدرت‌یابی آن در عرصه‌های گوناگون بود تا هم با دستان برتر در مذاکره حاضر شوند و هم مسئولان و ملت ایران را دچار اشتباه در محاسبه نمایند. این مأموریت به عهده رسانه‌ها گذاشته شده بود تا وضعیت را چنان سیاه و بن‌بست القاء و اغواگری نمایند که هیچ راهی برای مردم نماند جزء اینکه خودشان به کف خیابان بیایند و پایان نظام اسلامی را رقم بزنند.
اجرای کار برنامه‌ریزی و مرحله‌بندی شد و تاکتیک‌ها و شگردهای بی‌شمار همچون جنگ شناختی‌ـ رسانه‌ای، پمپاژ حجم باورنکردنی از دروغ، فریب و اغواگری، اهتمام به گردهمایی مردم ایران با اسم رمز اعتراض به وضعیت اقتصادی و نابرابری‌های اجتماعی در فاز اول در دستور کار قرار گرفت، اما آن طور که در نقشه راه طراحی شده از قبل بود موفقیت چشم‌گیری به دست نیاوردند. فعال‌سازی مرحله دوم در دستور کار عمله‌جات میدانی قرار گرفت؛ این مرحله خون گذاشتن روی دست نظام از طریق انتقام گرفتن از مردمی که به زعم آنها با وجود داشتن اعتراض به میدان‌داری اجیرشده‌های استعمار به کف خیابان نیامدند. این روند به لحاظ زمانی و گستره جغرافیایی طولانی شد و فراگیری در شهرهای زیادی داشت اما با وجود تحمیل هزینه‌های فراوان جانی و مالی به مردم و کشور طرفی نبستند بلکه مردم را بیشتر عصبانی کردند. این روند نزولی و قهقرایی اغتشاشات در کنار مطالبه جدی برای پایان مماشات و آغاز برخورد قاطع قضایی و امنیتی با معاندان و تحریک‌کنندگان نشانه‌هایی از نزدیک شدن به پایان شرارت‌هاست.         
(فتح‌الله پریشان) 
 
▼ گزارش روز
علت تغییر رویکرد آمریکا در منطقه چیست؟
رفتار آمریکا در منطقه غرب آسیا همواره بر محور هزینه‌ـ فایده طراحی شده است. بازپس‌گیری دلارهای نفتی که در اختیار برخی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس قرار دارد، مهم‌ترین هدف این کشور است. در کنار این موضوع نحوه دشمنی آمریکا با جمهوری اسلامی ایران سیاست‌گذاری می‌شود. یکی از مهم‌ترین بسترهای تأمین دلار نفتی از کشورهای مرتجع عرب و دشمنی با ایران قوی، خلیج‌فارس است. ایالات متحده با سیاست تبلیغات و با ترساندن اعراب از ایران تحت عنوان ایران عامل ناامنی منطقه است، نیروهای تروریستی خود را در خلیج‌فارس مستقر کرد. حال شنیده می‌شود که به دنبال تغییر نوع حضوری خود در منطقه است.
گزاره‌های خبری: 1ـ مایکل کوریلا، فرمانده «ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا» موسوم به تروریست‌های «سنتکام» در سخنانی در جریان کنفرانس سالانه «گفت‌وگوی منامه» در بحرین در این باره اظهار داشت: «تا سال آینده میلادی در همین زمان، یگان ویژه ۵۹، ناوگانی متشکل از بیش از ۱۰۰ شناور سطحی و زیرسطحی بدون سرنشین را تشکیل خواهد داد که با هم در ارتباط خواهند بود.» واکاوی خبرهای مختلف نشان می‌دهد که ایالات متحده استقرار شناورهای بدون سرنشین را در خلیج‌فارس دنبال می‌کند. 2ـ مرکز فرماندهی نیروی دریایی آمریکا تحت فرماندهی ناخدا مایکل براسور که یکی از متخصصان روباتیک و از اعضای مؤسس طرح ساماندهی دریایی بدون سرنشین ناتو بوده در حال تشکیل کارگروه TF59 می‌باشد. تا تکنولوژی جدید بی‌سرنشینی را در ابعاد هوایی، زمینی و زیرآبی آزمایش کند. هدف از این ابتکار ادغام سریع سامانه‌های خودگردان پیشرفته با عملیات‌های دریایی و کرانه‌ای در منطقه تحت کنترل ناوگان پنجم می‌باشد که شامل خلیج‌فارس، تنگه هرمز، خلیج عمان، و... است. 
گزاره‌های تحلیلی: ناتوانی آمریکا در مهار ایران و شکست‌های متعدد این کشور در منطقه باعث شده است که آنها به دنبال تغییر رویکرد باشند. ناوهای غول پیکر به خاطر وجود شناورهای تندرو و پهپادهای ایرانی کارآیی خود را از دست داده‌اند و قدرت ناوهای هواپیمابر غول پیکر میلیارد دلاری از بین رفته است. لذا رویکرد جدید آمریکایی‌ها شکل‌دهی یک ناوگان مسلح از شهپادها و پهپادهای خود موسوم به TF95 است. بدون شک وجود شناورهای بدون سرنشین آمریکایی در خلیج‌فارس و تنگه هرمز بر امنیت کشتیرانی تأثیر منفی خواهد داشت که نباید نسبت به آن بی‌تفاوت بود. توان بالای نیروی دریایی سپاه در حوزه فناوری و هشدارهای سریع مقامات امنیتی و نظامی کشورمان به ایالات متحده چالش جدید آمریکایی‌ها نیز مدیریت خواهد شد. البته هر چقدر اینها تلاش دارند که حضور این ناوگان را حمله به نفتکش در عمان مربوط کنند ولی واقعیت این است که مدت‌هاست آمریکایی‌ها به دنبال تغییر رویکرد بوده و در حال بازسازی رویکرد خود در مواجهه با نیروی دریایی سپاه هستند. از سویی نباید فراموش کرد که ایالات متحده همچنان به دنبال دوشیدن برخی از کشورهای منطقه است و همچنان به دنبال امنیت وارداتی می‌باشند و امیدوار به سراب آمریکا باقی خواند ماند.
نکته پایانی؛ نیز توجه به این موضوع است که در نگاه نخبگان سیاسی غرب تمرکز بیش از اندازه آمریکا بر منطقه غرب آسیا، باعث شده است ایالات متحده توان مدیریت دیگر کشورها بخصوص در حوزه پاسفیک از دست بدهد و این موضوع هژمونی برتر آمریکا را با چالش مواجهه کرده است. در این خصوص به قدرت‌گیری چین اشاره کرد. بنابراین در این شرایط آمریکا به دنبال کاستن حضور خود در منطقه و افزایش توان و نیروی خود در جنوب شرق آسیاست. بدیهی است که ایالات متحده توان حضور پر قدرت در دو قسمت از جهان را ندارد و این از نشانه‌های افول قدرت آمریکا در سال‌های اخیر می‌باشد.  
(اکبر معصومی) 
 
▼ اخبار 
1ـ نمایش توانمندی‌ها در روز حادثه
فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: در حوزه هواپیمای بدون سرنشین و پهپاد‌ها در تراز جهانی هستیم و حرکت‌هایی را که ارتش‌های بزرگ و قدرتمند دنیا ده‌ها سال قبل از ما شروع به‌کار کرده‌اند را به چالش کشیده‌ایم. بسیاری از دستاورد‌ها نیز وجود دارد که روز حادثه اگر لازم باشد بیرون می‌آید مانند: «اصابت دشمن در فاصله یک هزار و ۵۰ کیلومتری» که البته اینها تصادفی نبوده و مرهون عمل به تعالیم اسلام است. خبر موشک بالستیک هایپرسونیک پیشرفته که گفته شده قادر است در جو و بیرون از جو مانور داشته باشد متعلق به خیلی وقت پیش است، ولی در واقع امروز رسانه‌ای شده است. اخیراً توانستیم ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ را پرتاب کنیم که با سوخت جامد است و در سال جاری اولین ماهواره را با این ماهواره‌بر در مدار قرار خواهیم داد. توانمندی سپر دفاعی دشمن با موشک هایپرسونیک بی‌خاصیت شد. آن ابرقدرت‌هایی که با واسطه محتاج‌شان بودیم امروز محتاج ایران هستند؛ یکی نیاز به امکانات دارد دیگری تلاش می‌کند که ما امکانات ندهیم، پس هر دو محتاج کشور ما هستند.
 
2ـ حمایت همگانی از یوزهای ایرانی
امروز در حالی نخستین بازی ایران در جام‌ جهانی آغاز می‌شود که باوجود جوسازی دشمنان وطن، کاربران وطن‌دوست با سلایق مختلف سیاسی تیم‌ ملی را نمادی از وحدت ملت ایران دانستند و با توئیت‌های خود برای تیم‌ ملی آرزوی پیروزی کردند. مهاجرانی وزیر فرهنگ و ارشاد دولت اصلاحات نوشت: «تیم‌ ملى در هر رشته به ویژه در فوتبال و بالاخص در جام‌ جهانى در این روزها، عالى‌ترین و باشکوه‌ترین نماد وحدت ملى ایران است. بازیکنان و ستاره‌هاى درخشانى از اقوام مختلف ایرانى، فارس، ترک، کرد و ترکمن و... شیعه و سنى در یک تیم و با یک پرچم به میدان مى‌روند. دشمن تیم‌ ملى، دشمن ملت است!» محمد جماعت مدیر رسانه‌ای تیم ملی هم نوشت: «هواداران واقعی تیم‌ ملی از نقاط مختلف جهان خود را به قطر رسانده‌اند تا شاهد درخشش ملی‌پوشان کشور باشند. میلیون‌ها ایرانی منتظر و دعاگوی موفقیت تیم‌ ملی کشورمان هستند. پاینده باد ایران و ایرانی که دل در گرو این مرز و بوم دارند.»
 
3ـ رهای‌تان نخواهیم کرد
بامداد امروز (دوشنبه) چهار فروند موشک سپاه پاسداران به مقر حزب دموکرات کردستان ایران در «کویسنجق» اقلیم کردستان عراق اصابت کرده است. همزمان مقر حزب «کومله» در مناطق «زرگویز» و «پاناکوره» در نزدیکی سلیمانیه عراق مورد حمله هواپیماهای بدون سرنشین انتحاری سپاه پاسداران قرار گرفت. همچنین پهپادهای انتحاری اردوگاه حزب «دموکرات کردستان ایران» در «جانیکان»، در نزدیکی روستای «بهارکا» در اقلیم کردستان را مورد حمله قرار داده‌اند. این عملیات را یگان‌های پهپادی و موشکی نیروی زمینی سپاه پاسداران انجام داده است و در پاسخ به رفتار تجزیه‌طلبان این گروهک‌ها و برخی بی‌حرمتی‌ها به نوامیس کرد در اغتشاشات کردستان از جمله مهاباد است که مشخص بود بی‌جواب نخواهد ماند و جمهوری اسلامی یقه تجزیه‌طلبان را رها نخواهد کرد.
 
4ـ اولین سنگ‌اندازی جمهوری‌خواهان در اوکراین
مارگوری تیلور گرین نماینده جمهوری‌خواه کنگره آمریکا طرحی را آماده کرده تا دولت برای صرف هزینه‌های میلیاردی در اوکراین حسابرسی شود. تیلور گرین می‌گوید: کنگره ۵۴ میلیون دلار بودجه برای کمک به اوکراین اختصاص داد، بایدن هم دوباره ۳۸ میلیارد دیگر مطالبه کرد. مردم آمریکا و مالیات‌دهندگان باید بدانند که پول‌شان کجا می‌رود و چگونه هزینه می‌شود. آیا اوکراین ایالت ۵۱ام آمریکا است؟ زلینسکی چه منصبی در حکومت ما دارد؟ این موضوعی ننگین است و باید به مردم پاسخ داد. با مشخص شدن سهم جمهوری‌خواهان از کنگره، یکی از موضوعاتی که پیش‌بینی می‌شد به موضوعی چالشی بین جمهوری‌خواهان بدل شود موضوع اوکراین بود که نشانه‌های آن در حال شروع شدن است.
 
▼ اخبار کوتاه
باور نکنید تا روز مبادا/ کارشناس صهیونیست در مصاحبه تلویزیونی گفت: سخت است باور کنیم که ایران بعد از آمریکا، روسیه و چین به موشک هایپرسونیک دست پیدا کرده است و شاید هنوز در مرحله آزمایش باشند. داشتن چنین موشکی یعنی مقابله با تمام سامانه‌های پدافندی. کاربری در پاسخ به این ادعا نوشت: «باور نکنید تا روز مبادا که بر سرتان خراب خواهیم شد. قبلا هم گفتید موشک‌ها و پهپادهای‌مان فوتوشاپ است ولی ضرب شستش را دیدید.
 
دوگانه‌های بی‌پایان غربی‌ها/ ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در پیامی نوشت: شهادت و جراحت ۸ هزار کودک در جنگ علیه یمن و بازداشت بیش از ۷۵۰ و شهادت ۴۷ و جراحت ۱۶۴ کودک فلسطینی طی سال ۲۰۲۲ توسط رژیم صهیونیستی، با حمایت مدعیان حقوق بشر و سکوت سازمان‌های بین‌المللی رخ داد! یکی از اهداف جنگ رسانه‌ای و فشار سیاسی علیه ایران، تطهیر جنایت‌کاران متحد آمریکاست.
 
عواقب قطعه قطعه کردن زمین‌های کشاورزی/ مجتبی خیام نکویی، معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار بهره‌بردار کشاورزی داشتیم که به ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر رسیده است. تعداد بهره‌برداران اروپا بر خلاف ایران کم شده است. مگر می‌شود کارخانه را هنگام تقسیم ارث قطعه قطعه می‌کنند؟ چرا در خصوص زمین تصمیم حاکمیتی نمی‌گیریم که زمین‌ها قطعه قطعه نشود.
 
تلاش برای زمستان بدون قطعی برق/ معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی ایران گفت: دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون لیتر سوخت در مخازن نیروگاه‌ها برای تأمین برق پایدار پیک زمستان امسال ذخیره‌سازی شده است. برای تأمین نیاز برق مردم، سوخت مایع اولویت دوم نیروگاه‌های حرارتی کشور است. تا پیک برق آینده نزدیک به ٦٠٠٠ مگاوات به ظرفیت نیروگاهی افزوده خواهد شد.
 
ضلع سوم براندازی/ مثلث براندازی را زنان، دانشجویان و کارگران تشکیل می‌دهد. ظرفیت زنان و دانشجویان با شبکه‌سازی و عملیات رسانه‌ای بر محور مطالبات سیاسی اجتماعی فعال شده است. می‌ماند فعال‌سازی ظرفیت کارگران که میسر نمی‌گردد مگر با شلیک به معیشت. پروژه‌ای که از مجرای اعتصاب، احتکار و گرانی دنبال می‌شود ولی قطعا ناکام خواهد ماند.
 
نیامده شاخ و شانه می‌کشد/ نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل که رؤیای ریاست‌جمهوری را در سر می‌پروراند، گفته در روز اول ریاست‌جمهوری برجام را پاره خواهد کرد. «نیکی هیلی» گفت: اگر بایدن در بازگرداندن ما به توافق با ایران موفق شود، به شما یک قول خواهم داد رئیس‌جمهور بعدی (نیکی هیلی) در روز اول ریاست‌جمهوری، آن را پاره خواهد کرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات