صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۴۰۱۵۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه 10 مهرماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) جهاد تبیین را جدی بگیرید، شبهه‌زدایی از ذهن مخاطبین را جدی بگیرید. شبهه از جمله‌ چیزهایی است که عرض کردیم مثل موریانه است؛ دشمن به این موریانه‌ها دل بسته. شبهه ویروس است، مثل همین ویروس کرونا؛ وقتی که وارد شد، خارج شدنش مشکل است.(05/05/1401)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF
▼ حرف روز      تز و آنتی تز اغتشاشات

در هفته اخیر جریان ضدانقلاب با فعال‌کردن گسل‌های جنسیتی، قومی و مذهبی به‌ویژه در بستر فضای مجازی و رسانه‌ای، کشور را وارد اغتشاش کرد. این جریان ۳ هدف عمده را دنبال می‌کند. اولا به‌دنبال این است که با ایجاد التهاب کشور را وارد فضای امنیتی نماید. قطعا با امنیتی‌شدن هر کشوری، مصائب، خسارات و مشکلات به سوی آن سرازیر خواهد شد. ثانیا به جای عقلانیت، هیجان و احساسات را در جامعه حاکم نماید. دشمن با تزریق هیجان کاذب به جامعه و حتی تصمیم‌گیرندگان، مسیر حرکت کشور را از ریل اصلی منحرف می‌سازد. و ثالثا به واسطه ایجاد ناامنی در کشور، رشد و توسعه اقتصادی کشور را تضعیف نماید. با توجه به دیدگاه اقتصادی دولت سیزدهم و نگاه ویژه به تبادلات اقتصادی با کشورهای همسایه و فعال کردن مراودات اقتصادی با چین و روسیه که بنا به گزارش‌های مراکز بین‌المللی باعث رشد و ایجاد چشم‌انداز روشن اقتصادی برای کشورمان شده است، دشمن می‌خواهد در این روند مثبت، اخلال ایجاد کند.

در مقابل جریان ضد انقلاب، جریان انقلابی نیز باید برای خنثی‌سازی پروژه دشمنان، ۳ برنامه عمده را دنبال کند. نکته اول اینکه در مقابل پروژه ناامن‌سازی ضدانقلاب در کشور، آرامش روانی و میدانی را ایجاد کند. آرامش میدانی را نیروهای امنیتی پدید می‌آورند ولی آرامش روانی جامعه با برخورد عقلانی و متانت پدید می‌آید نه برخی سخنرانی‌ها و یا اظهاراتی که جز دمیدن در آتش ناآرامی‌ها حاصلی ندارد. کما این که متاسفانه برخی از سابقه‌داران انقلاب که صاحب تریبون و طرفدار نیز هستند ولی با تبیین غیرعقلانی خود، بر رادیکال‌شدن فضای هیجانی جامعه که خواست دشمن است می‌افزایند. در گام دوم جریان انقلابی باید به دور از فضای احساسی و هیجانی و در فضایی عقلانی دلایل و بسترهای ایجاد اغتشاشات اخیر را بررسی نماید و با آسیب‌شناسی حوادث اخیر بتواند راهکارهای لازم را برای پیشگیری از وقوع مجدد این مشکلات طراحی و اجرا نماید.

و در نهایت باید تلاش کرد با گذر از ناامنی، چرخ‌های اقتصادی کشور را با سرعت بیشتری به سمت جلو به حرکت درآورد. چرا که تجربه فتنه‌های 88، 96 و 98 به ما ثابت کرد که ایجاد اغتشاش در کشور با رشد اقتصادی رابطه‌ای معکوس دارد. همان‌گونه که اغتشاشات اخیر فقط در بخش ترانزیت کالا از کشورمان باعث کاهش۴۰ درصدی شده است. لذا همه دلسوزان ایران و انقلاب باید تمام تلاش خود را برای عبور از غبار فتنه و ترسیم چشم‌اندازی جدید در سپهر اقتصاد کشور مصروف نمایند.                              (مصطفی علیجان‌زاده)

▼ گزارش روز                            ادعاهایی از جنس خارج از گود

علی ربیعی از چهره‌های امنیتی و مسئول در دولت‌های موسوی، هاشمی، خاتمی و روحانی طی اظهاراتی پیرامون اغتشاشات اخیر که سایت اعتماد آنلاین آن را منتشر کرد، گفته است: من در سه سطح، مسئله را تبیین می‌کنم. نخست، سطح اقتصادی و مسئله فقر و نابرابری مزمن‌شده، سپس سطح ندیدن تحولات و تغییرات ارزشی نسل جدید و در سطح سوم انسداد مزمن سیاست‌ها در قبال زنان را سه سطح تعیین‌کننده این اعتراضات می‌دانم. در مواجهه با این سنخ از اظهار نظرها که با ژست "خارج از گود" مطرح می‌شود؛ آن هم از سوی کسانی که سابقه حضور 32 ساله در عرصه اجرایی کشور دارند؛ می‌بایست از دریچه مطالبه وارد شد.

گزاره‌های تحلیلی:

 1- جریان غربگرا در حالی انگیزه اغتشاشات اخیر را اقتصاد و نابرابری مزمن‌شده می‌خواند که حاضر نیست نقش خود را به‌عنوان مجری و سیاست‌گذار در دوره‌های متعدد بپذیرد و اشاره‌ای به سیاست‌های سرمایه‌سالارانه هم‌فکران سیاسی خویش در دولت سازندگی نمی‌کند و از آزمون خطاهای خودشان در حل مشکلات اقتصادی از طریق نظریه تک خطی توسعه بر مدار پیروی از غرب در دوره اصلاحات سخنی نمی‌گویند و از عاقبت رویکرد منفعلانه در دیپلماسی که هشت سال بی‌عملی و خسارت محض را رقم زده حرفی به میان نمی‌آورند! و به عملکرد درونزا و نگاه متکثر و موثر دولت جدید در غلبه بر چالش‌های اقتصادی با توجه به بحران جهانی اقتصاد در این مدت کوتاه نیز اشاره نمی‌کنند.

2- این جریان از تحولات و تغییرات ارزشی در نسل جدید به عنوان علت اتفاقات اخیر یاد می‌کنند و این در حالیست که باید گفت نسل جدید در کجای آموزش و پرورش تحت مدیریت شما با عقلانیت و حکمت آرایه‌ها و آموزه‌های اسلامی و دینی آشنا شده‌اند که بخواهد تغییر حالی صورت بگیرد. وقتی در 32 سال بعد از انقلاب، طی برنامه‌های پنج ساله که با مبانی نظری غیر دینی نوشته شده؛ یک روند معیوب جامعه‌پذیری و دین‌زدایی را با حذف قهرمانان دینی و ملی به مانند شهداء و پذیرش و اجرای سند 2030 بر جوانان و نوجوانان تحمیل کردید! و حال چه به این جوانان و نوجوانان از دین داده‌ایم؟ که مطالبه کنیم! چرا که جنس این هیجانات کاذب از نوع جهل و ناآگاهی از دین است نه دین زدگی!

نکته نهایی اینکه از انسداد مزمن سیاست‌ها در قبال زنان در ایران اسلامی سخن می‌گویند، در حالی‌که راه رفته نظام‌های متبوع غربی‌شان در عرصه برهنگی به نتایجی چون کالایی‌شدن زنان، رشد تجاوزات جنسی، کنترل محتوای مبتذل در فضای مجازی، تدوین قوانین پوشش در دانشگاه‌های جهان، ترویج آموزش "نه گفتن" به دختران و... منجر شده است.   (جواد خسروی)

▼ خبر ویژه                              این توهم همچنان پابرجاست

عطاالله مهاجرانی وزیر ارشاد دولت اصلاحات در واکنش به مواضع براندازان در اغتشاشات اخیر نوشت حمله صدام به ایران در واقع حمله ورشو و ناتو و کشورهاى عربى منطقه، به ایران بود، گمان مى‌کردند؛ انقلاب اسلامى را متوقف، نظام جمهورى اسلامى را سرنگون و ایران را تجزیه ملى و سرزمینى مى‌کنند، شکست خوردند. بنى‌صدر در یادداشت ۳۰ شهریور ۱۳۶۰ از پیروزى انقلاب به رهبرى خود و حذف امام خمینى سخن گفته است. صدام و رجوى و بنى‌صدر رفته‌اند اما رؤیاى سرنگونى جمهورى اسلامى همچنان برجاست! در آشوب آبان ۱۳۹۸، وزارت خارجه آمریکا و شخص پمپئو اتاق فرمان براندازى بود. حادثه درگذشت تلخ مهسا امینى، فرصتى براى تحقق همان سناریوست. اعتراض که حق طبیعى مردم است، تبدیل به محملى براى آشوب و براندازى مى‌شود. بیانیه بسیار مهم وزارت اطلاعات در واقع تبیین همان سناریوست. یورش به کلانترى‌ها در زاهدان و یا طرح اشنویه در آذربایجان غربى، نشانه‌هاى همان سناریوست که اتاق فرمان ظاهرى‌اش شبکه‌هاى تلویزیونى فارسى‌زبان است.

 

 

 

 

▼ اخبار

هشدار جدید یمنی‌ها

صدور هشدار صریح و محکم سخنگوی نیروهای مسلح یمن به شرکت‌های کشتیرانی که برای کشورهای دشمن کار می‌کنند از جمله مواضع یمنی‌ها پس از شکست آتش‌بس بود. این هشدار به ویژه برای شرکت‌های نفتی خارجی و محلی که در سراسر خاک جمهوری یمن فعالیت می‌کنند تاکید دارد که برای در امان ماندن از هرگونه حادثه بهتر است آبهای ساحلی و اقتصادی یمن را ترک کنند، چرا که تبعات هر اتفاقی متوجه خود آنها خواهد بود. این هشدار تنها دقایقی پس از صدور بیانیه هیئت مذاکره کننده یمنی در مورد شکست مذاکرات تمدید آتش‌بس که در آن طرف سعودی حاضر نشد خواسته‌های حقیقی و درست ملت یمن مانند بازگشایی کامل فرودگاه صنعا، رفت‌وآمد آزاد به بندر الحدیده، تبادل اسرا، پرداخت حقوق کارمندان و کارکنان دولت و بازنشستگان و پرداخت سهم یمن از غارت منابع نفتی این کشور و... را بپذیرد صادر شد.

جزییاتی از پرونده پزشکی مهسا امینی

دکتر قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به جوسازی رسانه‌هایی مانند سعودی اینترنشنال گفت مردم حق دارند که بپرسند چرا یک شخص جوان بدون ضربه‌ مغزی جان باخته است. این سوال برای پزشکان نیز به وجود آمد اما بررسی سی‌تی‌اسکن و پرونده بیمار نشان می‌دهد او در بیمارستان میلاد جراحی مغز انجام داده است. همه تصاویر نشان می‌دهد جمجمه بیمار از سمت راست مغز برای خارج کردن تومور باز شده و آثار جراحی روی آن مشهود است؛ همچنین قسمتی از تومور نیز در مغز بیمار باقی‌مانده. بررسی‌ها نشان می‌دهد بیمار به‌دلیل انجام این جراحی به دیابت بی‌مزه نیز مبتلا بوده است. پرونده بیمار باید توسط کمیته حقیقت‌یاب به‌صورت کامل بررسی شود تا حقی از خانواده بیمار تضییع نشود.

قیمت گاز در اروپا باز هم افزایش یافت

پس از انتشار اخباری مبنی بر اینکه اپراتور خط لوله ترک استریم مجوز خود را به دلیل آخرین تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه از دست داده است، قیمت گاز طبیعی در اروپا در روز جمعه بیش از ۱۰ درصد افزایش یافت و به ۲۱۰۰ دلار در هر هزار متر مکعب رسید. گزارش رسانه‌ها حاکی است که اگر خط لوله گاز طبیعی ترک‌استریم آسیب ببیند، این اپراتور به دلیل تحریم‌ها قادر به تعمیرات نخواهد بود. پس از خرابکاری دو خط لوله نورد استریم، ترک استریم تنها مسیر گاز طبیعی روسیه به اتحادیه اروپا در کنار خطوط لوله‌ای است که از اوکراین می‌گذرد.

کاهش تورم 3 ماهه

در خردادماه امسال آثار شوک تورمی ناشی از حذف رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی در آمار تورم پدیدار شد. در نتیجه این سیاست، تورم ماهانه دهک اول (کم‌درآمدترین قشر جامعه) به ۱۹٫۵ درصد افزایش یافت. تورم ماهانه دهک دوم و سوم هم در خردادماه به ترتیب به ۱۷٫۹ و ۱۶٫۶ درصد رسید. گزارش‌های مرکز آمار بیانگر آن است که در ماه‌های بعد از خرداد، تمام شوک تورمی ناشی از حذف رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی برای اقشار کم‌درآمد تخلیه شده است. در شهریورماه تورم ماهانه دهک‌های اول، دوم و سوم به ترتیب به ۲٫۱، ۲٫۲ و ۲٫۲ درصد رسید که نسبت به خردادماه کاهش‌های ۱۷٫۴ واحد درصد، ۱۵٫۷ واحد درصد و ۱۴٫۴ واحد درصد داشته است.

آدرس غلط برای گرین کارت

محمد گلریز، خواننده سرشناس ایرانی گفت ما از درگذشت خانم امینی غمگینیم اما این دلیل نمی‌شود که عده‌ای کشور را به آشوب و اغتشاش بکشند و تمامیت ارضی کشور را هدف قرار دهند. اکثر سلبریتی‌هایی که به مردم خط و آدرس غلط می‌دهند، هدفی بجز گرفتن گرین کارت آمریکا و تابعیت کشورهای غربی را ندارند. باید به سلبریتی‌ها بگویند که اگر می‌خواهید در مملکت فعالیت هنری یا کاری داشته باشید باید به اصول و قوانین این مملکت پایبند باشید. ما نباید نمک بخوریم نمکدان بشکنیم.

▼ اخبار کوتاه

انتقام قطعی است/ سردار سلامی فرمانده کل سپاه اعلام کرد انتقام از خون شهدای سپاه و بسیج و مردمانی که قربانی جنایت جمعه سیاه زاهدان شدند را در دستور کار خود می‌دانیم. به مردمان صبور و نجیب استان اطمینان می‌دهیم راه سردار سرافراز شهید حمیدرضا هاشمی و دیگر شهیدان به خون خفته در مقابله بی‌وقفه با توطئه‌های استکبار جهانی و تروریست‌های مزدور و اجیر شده توسط سرویس‌های امنیتی بیگانه تا سر حد شهادت ادامه خواهد داشت.

 این یک سراب است/ سیدحسن نصرالله در بخشی از نطق مهم روز گذشته خود گفت حقیقت این دولت و انقلاب حجت بن الحسن العسکری(عج) است. باید ببینید راهپیمایی‌های بزرگ ملت ایران را باید ببیند تشییع چندین میلیون نفری حاج قاسم سلیمانی را. شما(دشمنان انقلاب) دارید به سمت سراب می‌دویید.

 کاش افغان نبودند/ حقوق بشر ابزار سیاسی و بازیچه‌ای در دست کشورهای غربی برای فشار به ایران؛ مسئله‌ای که حتی صدای خبرنگار مصری را هم درآورد! "رانیا العسال"، خبرنگار مصری در واکنش به سکوت مرگبار رسانه‌ای غربی و عربی در مورد کشتار فجیع مردم در افغانستان گفت " این انفجارها باید در ایران اتفاق می‌افتاد که رسانه‌های غربی- عبری- عربی آن را پوشش می‌دادند؟! جامعه جهانی دوست‌دار انسانیت و حقوق بشر نیست و به خاطر دشمنی با ایران حقوق بشر را اهرم فشار بر این کشور قرار داده است.

 ◄هشدار اندیشکده نظامی آمریکا درخصوص بالگردهای ایران/ امیر قربانی، فرمانده هوانیروز ارتش با اشاره به بکارگیری فناوری‌های جدید در بالگردهای ارتش گفت اخیراً یکی از اندیشکده‌های نظامی آمریکا به ناو‌های آمریکایی اعلام کرده که مراقب باشند تا ایرانی‌ها در شب، نیرو‌های خود را بر روی عرشه ناو‌ها پیاده نکنند.

رشد ۴۹ درصدی صادرات ایران به ترکیه/ ‌آمارهای منتشر شده توسط اداره آمار ترکیه نشان می‌دهد مبادلات تجاری ایران با این کشور طی دوره ژانویه تا اوت سال جاری میلادی رشد ۲۹ درصدی داشته است.

آب را گل نکنیم/ سال آبی جدید (اول مهر ۱۴۰۱ تا آخر شهریور ۱۴۰۲) در حالی شروع شد که بارش‌های چندان مناسبی در کشور شاهد نیستیم؛ اما میزان مصرف آب به‌خصوص در کلان‌شهر تهران به صورت چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

 ◄ایران بر ریل سالمندی/ طبق آمار وزارت بهداشت ده و نیم درصد جمعیت کشور سالمند است و باید برنامه پزشک خانواده در شهرها با محوریت میانسالی سالم سریعتر عملیاتی شود. این در حالیست که باید هشت درصد جمعیت کشور سالمند می‌شد که این رقم به سرعت گذشت و اکنون به ۱۰ و نیم درصد رسیده است.

اصل 44 نیازمند حرکت جدی/ وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره نخستین جلسه شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی گفت کمتر از ۳۰ درصد کل واگذاری‌ها به بخش خصوصی واقعی انجام شده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات