صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۴۱۷۱۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های یک‌شنبه 6 آذرماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): روحیه‌ کار جهادی بدون توقع و بدون نام و نشان، بدون تظاهر، در کشور جهش ایجاد می‌کند. کاری که در مقابل تحسین و برای نشان دادن به این و آن و خود نشان دادن باشد، برکتی ندارد. خود این کار بی‌توقع و کار جهادی، کشور را به راه می‌اندازد و پیش می‌برد؛ این هم یکی از برکات و ثمرات بسیج است.(1401/9/5)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز
پیروزی در سایه آرامش و همدلی
ما دو بازی خود در جام جهانی را پشت سر گذاشته‌ایم؛ دو بازی با ویژگی‌های متفاوت که به زبان عامیانه می‌توان گفت: تفاوت‌های 180 درجه‌ای داشتند. بازی اول را در حالی باختیم که حاشیه‌های بیرونی بر کارکرد فنی و تاکتیکی تیم تأثیر گذاشته و غالب شده بود؛ اما بازی دوم با تغییر فضا و جو روانی ما شاهد بازگشت یوزها به عرصه جام‌ جهانی بودیم. پیروزی تیم ملی ایران در بازی مقابل ولز در بازی‌های جام جهانی بار دیگر نشان داد که تیمی موفق خواهد شد و طعم شیرین پیروزی را بچشد که بتوانند میان خود همدلی و آرامش را حفظ نمایند. اگر این قاعده را به سایر ساحت‌های حیات سیاسی و اجتماعی جوامع تسری ببخشیم آنگاه خواهیم دید که جوامعی هر اندازه که توانسته‌اند مؤلفه‌های پیوستگی و انسجام سیاسی و اجتماعی را میان خود تقویت و عوامل گسستگی و اختلاف را خنثی کنند به توسعه و پیشرفت نزدیک‌تر شده‌اند.
این مهم برای ملت‌هایی که مدعی رقابت با قدرت‌های برتر هستند و اصطلاحا می‌خواهند سری در میان سرها درآورند صد چندان خواهد شد. چرا که اساسا قدرت‌های برتر تلاش می‌کنند با استفاده از نقاط ضعف، نقص‌ها و کمبودهای حریف، بر آتش اختلافات داخلی بدمند و با برجسته‌سازی آنها اهرم‌های قوت او را تحت‌الشعاع قرار دهند. ایران سرزمینی متکثر از اقوام، زبان‌ها و مذاهبی است که ذیل یک کلمه واحد به نام ایران توانسته است در طول تاریخ هویت جمعی خود را حفظ نماید، این هویت علی‌رغم داشتن پس زمینه‌های گوناگون اختلاف و افتراق، آنچنان پیوندهای محکمی دارد که گسستنی و شکستنی نیست؛ با این حال قدرت‌های رقیب امیدوارند که با فعال‌سازی شکاف‌های خاموش در میان ایرانیان، آنها را به خود مشغول ساخته و از سرعت حرکت آن بکاهند.
بر این اساس لازم است تا ایرانیان در هر جایگاه و مرامی که هستند هوشیارانه از هرگونه ناآرامی و خشونت بپرهیزند و سعی نمایند اختلافات را از طریق گفت‌وگو و اصلاح ساختارها و روندهای معیوب مرتفع نمایند. به واقع رمز پیروزی آن است که همچنان یک کل همبسته و منسجم باقی بمانیم، کلی که به مصداق آیه شریفه «أَشداءُ عَلَى الكُفار رُحَماءُ بَينَهُم» (فتح/ 29) در مقابل دشمن دارای پوسته‌ای سخت و محکم و در درون خود هسته‌ای مهربان و منعطف را داراست.
(حسین حسینی‌نژاد)
 
▼ گزارش روز
انقلاب اسلامی خط بطلان سلطه مآبی
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار میلیون‌ها بسیجی سراسر کشور، انقلاب اسلامی را عامل خروج کشور از هویت وابستگی، رهایی از آویزان بودن به انگلیس و آمریکا و تبدیل شدن به یک هویت مستقل و مستحکم دانست که روی پای خود ایستادن، حرف قدرتمندانه زدن و باج ندادن آنها سبب بیداری ملت‌ها شده است و این استقلال، اقتدار و مقاومت علت اصلی مخالفت و دشمنی غرب با ایران اسلامی است.
گزاره‌های خبری: 1ـ وسلی کلارک فرمانده سابق آمریکایی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (‌ناتو)‌ در سال 2007 می‌گوید: «۱۱ سپتامبر بهانه‌ای بود برای ویران کردن عراق، لبنان، سوریه، لیبی، سومالی، سودان و ایران. تمام 6 کشور به غیر از ایران با جنگ نابود شدند؛ ولی به دلیل قدرت نظامی ایران، استراتژی به نابودی نرم تغییر کرد.» 2ـ سیمور هرش روزنامه‌نگار و نویسنده آمریکایی در مجله «نیویورکر» در مقاله‌ای با عنوان تغییر مسیر (The Redirection) که در مارس سال 2007 میلادی منتشر شد می‌گوید: «دولت جورج دبلیو بوش موافقت‌نامه‌ای را با هدف تضعیف ایران، عراق و سوریه با حکومت‌های سنی حاشیه خلیج‌فارس منعقد ساخته بود که منجر به تقویت گروه‌های سنی افراط‌گرا در منطقه خاورمیانه شد؛ گروه‌هایی که تصور و برداشتی جنگ‌طلبانه از اسلام داشتند».
گزاره‌های تحلیلی: رهبر معظم انقلاب اسلامی علت‌العلل دشمنی غرب با انقلاب اسلامی را بر هم زدن ارکان نظام سلطه و به چالش کشاندن رابطه بردگی و غارت کشورهای صاحب منابع در منطقه توسط غرب می‌دانند که نتایج زیر را در پی داشت:
اولا؛ انقلاب اسلامی، نظام مطیع و فرمانبرداری چون پهلوی که حیاط خلوت آمریکا، انگلیس و سایر سلطه‌گران غربی بود را از کف‌شان ربود کاری که در ملی کردن صنعت نفت با کودتای آمریکایی ناکام ماند. ثانیا؛ با مانایی توأم با قدرت و پیشرفت در این مسیر باعث برانگیختن روحیه آزادگی و استقلال‌خواهی در منطقه و حتی جهان شده است که دومینووار بساط استثمار و چپاول آنها را برچیده است. ثالثا؛ بر اساس شواهدی که از دید متفکران و سیاست‌مداران غربی و آمریکایی پنهان نمانده است، افول هژمونی آمریکا و فروپاشی لیبرال دموکراسی غرب را به ارمغان آورده است و رابعا؛ نشان داده راه برون‌رفت از مشکلات نه تنها هماوایی و همراهی با سیاست‌های غربی بلکه پرداختن به ساخت درونی قدرت است چرا که غربی‌های دو رو و دغلباز به مثابه «رفیق دزد و شریک قافله‌اند» که برای حفظ برتری خویش در ابعاد مختلف از جمله اقتصاد و در جهت نهادینه کردن غارت منابع خام کشورهای غنی و برخوردار منطقه از یک‌سو و حفظ هویت وابستگی و مصرف‌کنندگی آنها؛ طرح‌هایی به اسم پیشرفت، دموکراسی، صلح و ثبات از طریق ساختارهای اجیر خود در سازمان ملل ترسیم کردند که نتیجه پیروی و رفتن در راهشان چیزی جز عقب‌ماندگی، خفقان، جنگ و ناامنی نبوده و نخواهد بود مثل سوریه، عراق، افغانستان و لیبی.
نکته پایانی؛ در تبیین دقیق فتنه‌های متنوع و متکثری که در مسیر ایران اسلامی توسط غرب طراحی و اجرا شده، باید گفت: این بیش‌فعالی در حقیقت مهر تأییدی است بر درستی راه مقاومت، استقلال و آزادگی که هزینه آن به مراتب کمتر از تسلیم شدن در برابر آنان است و همه این سراسیمگی و تلاش بیش از حد تصور دشمنان علیه کشور، نشانه ضعف و رو به زوال بودن آنهاست. چرا که الغريق يتشبث بکل حشيش. انسان در حال غرق شدن، به هر شاخه خشکيده‌اي چنگ مي‌زند، تا خود را نجات دهد.
(جواد خسروی)
 
▼ اخبار 
1ـ سایه تندروها بر کابینه لرزان نتانیاهو
حزب لیکود به رهبری «بنیامین نتانیاهو» و حزب «عظمت یهود» به رهبری «ایتمار بن غفیر» روز گذشته به اولین توافق ائتلافی دست یافتند که راه را برای توافقات بیشتر در راستای تشکیل کابینه باز می‌کند. طبق این توافق قرار است بن غفیر در کابینه نتانیاهو وزارت امنیت داخلی را بر عهده بگیرد. فردی که همه از آمریکا تا تشکیلات خودگردان و «بنی گانتز» وزیر دفاع اسرائیل از انتخاب او برای این پست نگران هستند. این در حالی است که به دنبال وقوع دو انفجار قوی در شهر تل‌آویو در سرزمین‌های اشغالی، آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که صهیونیست‌ها کابینه آتی رژیم صهیونیستی به ریاست بنیامین نتانیاهو را قادر به مقابله با حملات رو به افزایش فلسطینیان نمی‌دانند. نظرسنجی یک اندیشکده تخصصی رژیم صهیونیستی برای شبکه ۱۲ این رژیم نشان می‌دهد که بیشتر صهیونیست‌ها بر این باورند که کابینه جدید این رژیم به ریاست نتانیاهو راه حلی برای مقابله با حملات اخیر رو به افزایش نخواهد داشت.
 
2ـ روایت خبرنگار صهیونیست از نفرت مسلمانان
راز شش‌نیک خبرنگار اسرائیلی با انتشار فیلمی پیرامون نفرت مسلمان‌ها از صهیونیسم نوشت: در قطر فهمیدم که نفرت مردم در خیابان از ما چقدر است. چقدر دوست دارند ما را از روی زمین محو کنند. تا چه حد به هر چیزی که به اسرائيل مربوط می‌شود نفرت شدیدی را در آنها بر می‌انگیزد. ما اینجا در کنار ایرانی‌ها، لبنانی‌ها، قطری‌ها، سوری‌ها راه می‌رویم و همه آنها نگاه‌های غضبناکی به ما می‌کنند. تنها نگاه عربستانی‌ها کمی متفاوت است و گاهی به من لبخند می‌زنند. ما تصمیم گرفتیم اینجا خودمان را اکوادوری جا بزنیم. بعد بازی برزیل بدترین تجربه را داشتیم. ما می‌خواستیم با هواداران برزیل عکس بگیریم اما مسلمان‌ها مدام می‌آمدند و پرچم فلسطین را کنار ما بلند می‌کردند و عکس را برهم می‌زدند. من به عنوان یک اسرائیلی لیبرال همیشه فکر می‌کردم مشکل ما با اعراب و مسلمان‌ها با دولت‌های آنهاست. اما من اینجا از مستی پریدم. من فهمیدم که چقدر مسلمان‌ها از ما متنفرند و این ربطی به دولت‌ها ندارد.
 
3ـ اشک تمساح را باور کنیم یا قربانیان سلاح شیمیایی را؟!
تحلیلگر تلویزیون العالم گفت: «قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل که با حمایت و تحریک کشورهای غربی با موضوع آغاز تحقیقات بین‌المللی درباره اغتشاشات اخیر در ایران به تصویب رسید، وقتی که همه محافل بین‌المللی و سازمان‌های حقوق بشر غربی درباره هفتاد سال نسل‌کشی در فلسطین و اشغال افغانستان و عراق و قتل عام و آواره کردن ملت‌های این دو کشور و تخریب سوریه و لیبی و آواره کردن ملت‌های این دو کشور و فاجعه انسانی در یمن‌ـ که به گفته سازمان ملل بزرگ‌ترین فاجعه انسانی عصر حاضر است‌ـ سکوت می‌کنند ولی برای شهروندان ایرانی اشک می‌ریزند، کاملا مشخص است که این اشک، اشک تمساح است.»
 
4ـ مصرف گوشت دهک اول 60 درصد کمتر از میانگین کشوری
براساس داده‏های منتشره مرکز آمار ایران متوسط مصرف گوشت (اعم از گوشت دام، پرندگان و حیوانات دریایی) در کل کشور به ‌صورت سالانه در سال 1400 برابر 5 میلیون و 168 هزار تومان است. این مقدار در دهک اول درآمدی 2 میلیون و 27 هزار تومان است که 39 درصد میانگین کشوری را شامل می‌شود. از طرفی آمار دهک‏های بعدی نیز نشان می‏دهد از دهک ششم به بعد یعنی تنها دهک‏های هفتم تا دهم مقدار مصرف بیش از میانگین کشوری دارند، به ‌طوری که سهم مصرف گوشت در دهک نهم 7 میلیون و 160 هزار تومان بوده که در دهک دهم به 9 میلیون و 600 هزار تومان می‏رسد.
 
▼ اخبار کوتاه
چهره عریان تجزیه‌طلبی/ دستور کار سعودی اینترنشنال بر از بین بردن تابوهایی مانند تجزیه‌طلبی قرار گرفته است و اخیرا «من یک تجزیه‌طلب هستم» شعاری است که وقیحانه آن را به خورد معترضان می‌دهد! سعودی اینترنشنال بعد از واکنش منفی مخاطبین به حضور سران تجزیه‌طلب در این شبکه به دنبال قبح‌زدایی از کلمه تجزیه‌طلبی است و با دعوت از افراد به اصطلاح کارشناس رسما در تلویزیون می‌گویند همه کشور شعار «من هم یک تجزیه‌طلب هستم» را سر دهند!
 
ايران و اوكراين در دستور مذاكرات مکرون‌ـ بایدن/ امانوئل مکرون، به عنوان اولین رئیس‌جمهوری خارجی به دعوت «جو بایدن»، روز سه‌شنبه به واشنگتن خواهد رفت. گفته می‌شود موضوع همکاری برای مهار تورم، تحولات اوکراین، روابط با چین، مسائل داخلی ایران و پرونده هسته‌ای این کشور از موضوعات مورد بحث میان مانوئل مکرون و جو بایدن خواهد بود.
 
غرش شیر در دل دریا/ امیر شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: وقتی ناوشکن دنا حرکت می‌کند سؤال همه این است که می‌خواهد چه کار بکند. کار خاصی هم ما انجام نمی‌دهیم خیلی هم نباید نگرانی داشته باشند و بترسند. شیر گاهی اوقات حرکت می‌کند ولی این شیر، شیر سیری است و خیلی دنبال شکار نیست مگر اینکه شکار مشکلی داشته باشد.
 
یک بام و دو هوای اردوغان/ روزنامه ینی شفق به نقل از یک گزارش از خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه در نشست محرمانه‌ای نوشت: که عملیات زمینی در خاک به زودی انجام خواهد شد. این در حالی است که رسانه‌ها چند روز قبل از احتمال دیدار بشار اسد و اردوغان خبر داده بودند.
 
تسلیحات کشورهای ناتو رو به اتمام است/ نیویورک‌تایمز به نقل از یک مقام ناتو نوشت: ۲۰ کشور از ۳۰ عضو ناتو هم تقریبا به انتهای منابع خود رسیده‌اند ۱۰ کشور باقیمانده که عموما دولت‌های قوی‌تر مانند فرانسه، آلمان، ایتالیا و هلند هستند، به ارسال کمک نظامی به اوکراین ادامه خواهند داد.
 
رونمایی از مرحله نخست مرکز ژن‌‌درمانی/ فاز اول پروژه ژن‌درمانی در مرکز طبی کودکان بعد از درمان نخستین بیمار مبتلا به سرطان خون، روز گذشته در کشور رونمایی شد. ایران و دو شرکت چندملتی در دنیا تنها کسانی هستند که به این توانایی دست یافته‌اند.
 
147 هزار قربانی سرما و انرژی/ مجله معتبر اکونومیست پیش‌بینی کرد؛ امسال ۱۴۷ هزار نفر بر اثر سرما و بالا رفتن قیمت انرژی در اروپا تلف خواهند شد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات