صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۴۲۵۶۲

با اردوغان دیدار نکنید، پیروز شدیم جبران می‌کنیم

حزب مردم جمهوری‌خواه ترکیه از بشار اسد خواست با رجب طیب اردوغان دیدار نکند. این حزب متعهد شد که کمک‌های مالی را به سوریه ارائه و نیروهای ترکیه را از سوریه خارج کند
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif در حالی که در دمشق مقامات سوریه هیچ انگیزه‌ای برای دیدار با رئیس جمهور ترکیه ندارند و چنین اقدامی را توهین به خون صدها هزار شهیدی که در 11 سال گذشته به دلیل مداخله وحشیانه حزب عدالت و توسعه حاکم بر ترکیه در جنگ علیه ملت خود می‌دانند، برخی از سیاسیون ترکیه مانند مسوولان سوری بر این باور هستند که آنچه اردوغان دارد انجام می‌دهد بیش از آنکه راهبردی باشد، تاکتیکی است.

* در این رابطه حزب مردم جمهوری‌خواه ترکیه از بشار اسد خواست با رجب طیب اردوغان دیدار نکند. این حزب متعهد شد که کمک‌های مالی را به سوریه ارائه و نیروهای ترکیه را از سوریه خارج کند. روزنامه Turkiye Gazetesi نوشت: حزب مردم جمهوری‌خواه ترکیه در نامه‌ای به بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه اعلام کرد: زمانی که به قدرت برسیم متعهد می‌شویم که تمام نیروهای ترکیه را از خاک سوریه از جمله ادلب خارج کرده و تمام خواسته‌های دولت سوریه را برآورده و کمک‌های مالی را به این کشور ارائه کنیم.

* این روزنامه نوشت: این حزب در کنار احزاب دیگری که با آن ائتلاف دارند برای ممانعت از نشست احتمالی بشار اسد و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه تلاش می‌کنند. احزاب مخالف ترکیه ظرف پنج ماه گذشته هفت درخواست را برای عدم دیدار بشار اسد با اردوغان ارائه کرده‌اند. این درخواست‌ها در حالی مطرح می‌شود که روس‌ها بنا به درخواست‌های متعدد و پیاپی اردوغان بارها از رئیس جمهور سوریه خواسته‌اند تا با این دیدار در مسکو موافقت کند.

* این روزنامه براساس اطلاعاتی که از وزارت خارجه سوریه به دست آورده است اعلام کرد، دو تن از رهبران حزب مردم جمهوری‌خواه نامه‌ای را از طریق حزب بعث حاکم در سوریه برای بشار اسد فرستادند و در آن گفتند: روزهای اردوغان به سر آمده است و هیچ دیداری بر آینده او تاثیر نمی‌گذارد. برای همین ما زمانی که به قدرت برسیم تمام نیروهای ترکیه را از خاک سوریه به ویژه از ادلب خارج کرده و تمام خواسته‌های دولت سوریه را برآورده و کمک‌های مالی را به این کشور ارائه می‌کنیم.

* در حالی که حدود 8 ماه دیگر تا انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه باقی مانده، اردوغان تلاش‌های بی‌حد و حصر خود را بر این گذاشته تا به هر شکل ممکن در این انتخابات پیروز شود. اقدامات غیرقانونی بسیاری که او و سیستم امنیتی که در طول 22 سال گذشته به صورت کامل در اختیارش بوده، این قدرت را به اردوغان داده تا هم مخالفانش را سرکوب کند، هم رقبایش مانند امام اوغلو شهردار استانبول را راهی زندان کند، هم درحوزه امنیتی برایش بمب‌گذاری کنند تا بلکه بتواند از رهگذر این بمب‌گذاری‌ها فضا را ملتهب و امنیتی کند.

* هر چند کارکرد چنین نامه‌ای که توسط این روزنامه ترک منتشر شده چندان مشخص نیست، اما ترکیه امروز دیگر قدرت و پولی ندارد که بخواهد به سوریه کمک کند و حتی باوجود تمایل ایران و روسیه برای باقی ماندن اردوغان درقدرت (انتخاب میان بد و بدتر است) در دمشق باوجود چند سفر متوالی هاکان فیدان به این شهر و دیدار او با مقامات عالیرتبه امنیتی سوریه کسی چندان مشتاق انجام ملاقات میان آقای اسد و رجب اردوغان نیست. دلیل این مساله هم بسیار روشن و مبرهن است. فیدان در این ملاقات‌ها حاضر شده بود تعهدات متعددی هم بدهد اما افاقه نکرد.

* پس از آنکه سوری‌ها پیش‌شرط‌هایی مانند خروج نظامیان اشغالگر ترک از خاک سوریه و پایان دادن حمایت از گروهک‌های تروریستی را به عنوان حسن‌نیت مقدمه چنین دیداری مطرح کردند، طرف ترکیه‌ای شروع به جفتک‌انداختن کرد. به عبارتی ابراهیم کالین که از نزدیکان اردوغان به شمار می‌رود مدعی شد که رئیسش هیچ برنامه‌ای برای دیدار با اسد ندارد! این مساله باعث شد که همه تلاش‌ روس‌ها برای قانع کردن اسد هم راه به جایی نبرد، چرا که او با یک مثال ساده به روس‌ها ثابت کرد دیدار با اردوغان جز آبروریزی چیزی نیست. او به روس‌ها گفت: چند سال است که اردوغان تعهد کرده بزرگراه حلب به لاذقیه راه‌اندازی شود؟ آیا او به این تعهد کوچک که امضا هم کرده، عمل کرده که بخواهیم به وعده‌های دیگرش امیدوار باشیم!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات