صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۴۱۷۹۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه 7 آذرماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): نیروی دریایی هم برای نیروهای مسلح و هم برای کشور مایه‌ آبرو و عزت بوده و یاد شهدای این نیرو از جمله شهدای فداکار ناوچه پیکان همواره در تاریخ این کشور ماندگار خواهد بود.(1393/9/9)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز
مواجهه با شرایط فتنه‌گون!
عبور از شرایط خاص این روزها نیاز به الزاماتی دارد که متفاوت از شرایط عادی اعتراضی و حتی بی‌نظمی مقطعی است. تأمل پیرامون این سؤال اساسی که چگونه می‌شود جامعه‌ای که در فتنه گرفتار شده است را به سمت آرامش رهنمون کرد؟ نیاز امروز ماست و لازم است همگان به آن بیاندیشند.
بیشترین کاربرد واژه فتنه در متون دینی در سه مورد است: اول: امتحان و آزمون؛ دوم: آمیختگی حق و باطل و سوم: آشوب و بلوا. اگر با سنجه‌ همین مفاهیم به سنجش شرایط امروز بپردازیم، درمی‌یابیم که ما امروز درگیر امتحانی سخت و دشوار در سطح فردی و ملی شده‌ايم که در آن فضا به شدت گرگ و میش است و حق و باطل به هم درآمیخته یا بوق‌هایی می‌خواهند این گونه آن را تصویر و ترسیم نمایند. لذا آشوبی به راه انداخته‌اند تا راه گریز از این شرایط را سخت و برای برخی افراد و جریان‌ها حتی محال نمایند! با ابزارهای نوین در جامعه و بین مؤمنان فتنه‌گری می‌کنند تا در پرتو این معصیت و از طریق ترکیب چندین گناه چون غیبت، تهمت، تعارض شناختی، دروغ‌بافی، تولید شبهات تردیدافزا، تهمت ‌زدن و وارونه‌نمایی دستاوردهای انقلاب و نظام اسلامی و حتی وقایع روز، زمین ذهن مردم به ویژه جوانان را شخم بزنند و بذر نفرت، خشم، کینه، دروغ و تهمت در آن بکارند تا نافرمانی و سلب امنیت از سطح وسیعی از اجتماع را از آن برداشت نمایند!
در چنین هنگامه‌ای باید کسانی باشند که این فضای فتنه‌زده را بشناسند و به دیگران بشناسانند. اینها خواص اهل حق و اصحاب تبیین و تنویر افکار عمومی هستند؛ همان‌ها که تبار فکری‌شان به عمار و نقش‌آفرینی‌اش در جنگ صفین می‌رسد. عمار با صبوری و حوصله به مردی که در وسط معرکه صفین به حقانیت جبهه علی تردید کرده بود راه را نشان داد. البته امروز عرصه عملکرد عمارهای زمانه بس پیچیده‌تر شده است.
امام علی(ع) در خطبه 151 درباره نحوه مواجهه مردم با فتنه و این که مردم در عبور از فتنه‌ها چه وظیفه‌ای دارند می‌فرمایند: «با سردمداران فتنه‌ها و بدعت‌ها همكارى نكنيد و به آنچه ضامن بقاى جامعه اسلامى و اطاعت پروردگار است پایبند باشید. اگر بر سر دو راهى ظلم کردن و مظلوم ماندن قرار گرفتيد ظلم نکنید و از نزدیک شدن به گناه، ظلم و فساد دوری کنید و لقمه‌هاى حرام را هر چند اندک باشد وارد شكم خود نسازيد؛ چرا كه شما در منظر كسى هستيد كه گناه را بر شما حرام كرده و راه‌های اطاعت را براى شما آسان ساخته است».    
(فتح‌الله پریشان)
 
▼ گزارش روز
صهیونیست‌ها در شوک امنیتی جدید
مدتی است سرزمین‌های اشغالی با حوادثی روبه‌رو هستند که کمتر شاهد این وقایع بوده. انفجار در قدس اشغالی و مختل شدن شبکه ریلی و برق برخی از این مناطق از اتفاقات اخیر در وادی صهیونیست‌هاست.
گزاره‌های خبری: 1ـ بتسلسل اسموتریچ رئیس حزب صهیونیسم دینی نیز در واکنش به انفجارهای اخیر در قدس گفت: عملیات‌های اخیر در قدس اشغالی، من را به ۲۰ سال قبل در زمان اوج انتفاضه قدس بازگرداند. 2ـ یونی بن مناحیم تحلیل‌گر صهیونیست گفت: ما وارد دوران جدید از جنگ درون‌شهرهای اسرائیلی شده‌ایم که طی آن عملیات‌های سازمان‌یافته از طریق بمب‌گذاری انجام می‌شود.
گزاره‌های تحلیلی: ۱ـ امنیت که مهم‌ترین مؤلفه برای صهیونیست‌ها به شمار می‌رود و همواره بر روی آن تأکید دارند، امروزه به نقطه ضعف اصلی این رژیم تبدیل شده است و بنابر اذعان خود صهیونیست‌ها به دوران انتفاضه برگشته‌اند. چالش امنیتی فراگیر تمام سرزمین‌های اشغالی را فراگرفته و این چالش قابلیت تسری به سایر عرصه‌ها را نیز پیدا کرده است. ۲ـ گروه‌های مقاومت به پیشرفت قابل توجهی از نظر سطح توانمندی‌ و تجهیز به سلاح‌های مدرن رسیده‌اند که انجام عملیات در قدس اشغالی را طرحریزی می‌کنند. انفجار در غرب قدس نشان داد که عملیات فلسطینی‌ها صرفاً استشهادی نیست و توان انجام عملیات از راه دور را نیز دارند. این توانمندی‌ها نشان‌دهنده تغییر موازنه قوا در ابعاد نظامی است که گروه‌های فلسطینی و مقاومت با تغییر بستر مکان‌های نظامی آن را به داخل سرزمین‌های اشغالی کشانده‌اند. این در حالی است که صهیونیست‌ها همواره اعلام می‌کردند که جنگ آنها با فلسطینیان خارج از مناطق اشغالی است و موضوعی شهرک‌نشینان را تهدید نمی‌کند. اما اکنون عملیات‌ها به قلب سرزمین‌های اشغالی کشیده شده و این رژیم نیز ناتوان در مقابله با آن است. ۳ـ عملیات‌های اتفاق افتاده در سرزمین‌های اشغالی نشان می‌دهد که این عملیات‌ها هم از نظر وسعت و هم از نظر کمیت پیشرفت قابل توجهی داشته است. به گونه‌ای که در ابتدای عملیات‌ها بیشتر عملیات‌های استشهادی و با سلاح سرد بود، اما اکنون عملیات‌های نظامی و به روز است. این امر نشان‌دهنده قدرت روزافزون مقاومت در کنار ضعف روزافزون صهیونیست‌ها است.
در مجموع می‌توان گفت که معادلات نظامی‌ـ امنیتی در سرزمین‌های اشغالی دچار تغییرات شگرفی شده که صهیونیست‌ها را در موضع ضعف و تدافعی قرار داده است.
(محمدرضا فرهادی)
 
▼ خبر ویژه
خشم رسانه سعودی از نماینده ولی‌فقیه در تیم ملی!
کارلوس کی‌روش که در روزهای گذشته تلاش کرده تا تیم ملی فوتبال به دور از حواشی کار خود را پیش ببرد و پس از شکست در برابر تیم انگلیس توانست تیم را بازیابد و پیروزی در برابر ولز به دست آورد، این روزها بیش از دیگر اعضای تیم ملی مورد هجمه رسانه‌های فارسی‌زبان به خصوص اینترنشنال است. اگرچه اینترنشنال از حضور در قطر بازمانده و نتوانسته در نشست‌های خبری کی‌روش حضور پیدا کند، اما به نظر می‌رسد پاسخ‌های سرمربی تیم ملی به سؤالات سیاسی تعدادی از خبرنگاران موجب شده تا آن رسانه را به استفاده از تعابیر عجیب و غریب برای کی‌روش وادارد. این شبکه سعودی شب گذشته در یک گزارش کی‌روش را نماینده ولی‌فقیه خواند. محمد تقوی نیز در صحبت‌هایی سرمربی تیم ملی ایران را شبیه آخوندهایی دانست که در حوزه‌های علمیه درس خوانده است. تعابیری که نشان می‌دهد با وجود شکست این رسانه در جنگ روانی خود و پیروزی تیم ملی در ولز این جنگ روانی پایان نپذیرفته و این رسانه همچنان به دنبال ماهیت تخربی خود است.
 
▼ اخبار 
1ـ شورای انقلاب یا مجمع دیوانگان؟
امیرعباس فخرآور از اعضای برانداز و تجزیه‌طلب لیست را به اسم «شورای انقلاب» منتشر کرده که همگی ساکن خارج از ایران هستند. از شاهین نجفی خواننده همجنس‌باز و توهین‌کننده به امام معصوم، تا یک رقاصه و بازیگری که افتخارش عکس برهنه خود است، از علی کریمی با مدرک سیکل! و مصی علی‌نژاد حقوق‌بگیر رسمی وزارت خارجه آمریکا و رضا پهلوی با ۴۳ سال سابقه بیکاری و دریافت پول توجیبی از مادر جزو این لیست هستند. نکته مهم اینکه سال ۱۳۵۷ اگر امام در دی ماه، برای انتقال قدرت شورای انقلاب تشکیل داد، تمامی اعضای شورا در داخل کشور بودند، یا در زندان یا در تبعید! نه اینکه ازخارج ‌یک عده برای داخل تصمیم بگیرند و با تولید ناامنی جانِ جوان مردم را به خطر بیاندازند. کاربری با انتشار این لیست نوشت: «این شورای انقلاب است یا مجمع دیوانگان؟ این بیشتر به سیرک می‌ماند تا انقلاب کردن و براندازی».
 
2ـ غرب خط قرمز توئیتر
پس از شکست دیشب بلژیک از مراکش، ویدیوهایی از آغاز درگیری و خشونت بین مهاجران مراکشی و بلژیکی‌ها در بروکسل پایتخت این کشور مخابره شد. تعداد زیادی مراکشی مهاجر عمدتا شیعه در این کشور زندگی می‌کنند که سال‌ها تحت تبعیض‌نژادی شدیدی در این کشور اروپایی قرار داشته‌اند. جالب اینکه توئیتر با دقت تمام در حال پاک کردن ویدیوهای این درگیری‌هاست و حساب‌های کسانی که این ویدیوها را پخش می‌کنند تعلیق می‌کند. نکته قابل تأمل اینکه ظاهرا نمایش خشونت فقط در ایران و کشورهای تحت فشار امپریالیسم غربی در توئیتر مجاز و برای مو بورها و چشم‌زاغ‌های اروپایی ممنوع است‌.
 
3ـ این گرگ سال‌هاست که با گله آشناست
امیر مکی پژوهشگر تاریخ معاصر می‌گوید: آمریکایی‌ها از دوره قاجار به ایران آمدند و پیش از آنکه به دنبال نفت کشورمان باشند، در جست‌وجوی دستیابی به معادن ایران بودند. به اعتقاد مکی ورود آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها به غرب آسیا با مسیونرهای مسیحی بود تا مسیحیت را تبلیغ کنند و بر نسل‌های نوجوان و جوان اثر بگذارند. بعد از شهریور سال ۱۳۲۰ و سقوط رضاشاه به دنبال برقراری رابطه بُرد‌ـ بُرد با آمریکا بودیم اما آنها کودتای ۲۸ مرداد انجام دادند و ۲۵ سال بر ایران غلبه یافتند.
 
4ـ مبارکتون باشه
محسن مقصودی مجری برنامه ثریا با اشاره به شکست شب گذشته کانادا در جام جهانی و حذف از رقابت‌ها در توئیتر نوشت: «کانادا با شکست امشب از جام جهانی حذف شد. کانادا اولین کشوری بود که با کمپین حامد اسماعیلیون با لغو دیدار دوستانه فوتبال با ایران به کمپین حذف ایران از جام جهانی دامن زده بود. حالا ایران امیدوار مانده و کانادا حذف شده است. این حذف بر جاستین ترودو و وطن‌فروشان مبارک باد».
 
5ـ هزینه‌های کمرشکن اوکراین بای ناتو
ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو با اذعان به اینکه حمایت مالی و نظامی غرب از اوکراین برای شهروندان اروپا پرهزینه بوده است، هشدار داد که مردمان این قاره دوران سختی پیش‌رو دارند. مقام‌های اروپایی ناشناس به طور خصوصی به رسانه‌های محلی اروپایی در مورد اقدامات آمریکا گلایه کرده و واشنگتن را به سودجویی از درگیری در اوکراین از طریق فروش انرژی و سلاح متهم کرده‌اند.
 
6ـ شکایت برادر ابومهدی از قاتلان شهید سلیمانی
محمدحسن جعفر، برادر ابومهدی المهندس، نائب رئیس الحشدالشعبی عراقى از برخى مقامات آمریکایی و عراقی به اتهام دست داشتن در ترور شهیدان قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس شکایت کرد. ترامپ، مایک پمپئو، مصطفی الکاظمی، سفیر سابق آمریکا در عراق و ضیاء الموسوی سرپرست اطلاعات نظامی عراق در لیست این شکایت قرار دارند.
 
▼ اخبار کوتاه
نوسازی نظام حکمرانی از زبان رئیس بهارستان/ دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نسخه شفابخش فرهنگ بسیجی، تکیه بر مردم و باور به سنت‌های الهی بود و بر همین اساس است که تصریح می‌کنم تا این دو باور در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مبنای برنامه‌ریزی و اقدام قرار نگیرد، نخواهیم توانست چالش‌های این عرصه‌‎ها را حل کنیم. لذا تأکید می‌کنم تنها راه برون‌رفت کشور از مشکلات پیش‌رو مخصوصاً در حوزه اقتصاد، نوسازی نظام حکمرانی با بازگشت به مردم و تأکید بر خداباوری به‌عنوان دو رکن اصلی فرهنگ بسیجی است که باید مورد توجه ما مسئولان قرار گیرد.
 
رطب خورده‌هایی که منع رطب می‌کنند/ نوآم چامسکی، مورخ و فیلسوف برجسته آمریکایی در گفت‌وگو با روزنامه ال موندو گفت: «غرب پس از حمله به عراق و لیبی و نابودی این دو کشور نمی‌تواند روسیه را مورد انتقاد قرار دهد. آمریکا به همراه فرانسه و انگلیس به لیبی حمله و آن را نابود کردند، متحدان غربی با اقدامات خود منشور سازمان ملل را نقض کردند. فراموش نکنید که انگلیس و فرانسه در رأس نیروهایی بودند که لیبی را ویران کردند و انگلیس در بدترین جنایت قرن یعنی حمله و اشغال عراق شرکت داشت».
 
داد نماینده ایرلند از فیک نیوزها/ میک والاس نماینده ایرلند در پارلمان اروپا گفت: درباره ایران بسیاری اطلاعات نادرست توسط رسانه‌های اروپا منتشر می‌شود. هفته پیش اعلام شد حکم اعدام ۱۵۰۰۰ نفر صادر شده این دروغ است در ایران اعتراضات مسالمت‌آمیز وجود دارد اما خشونت و قتل توسط برخی معترضان، خسارات ویرانی در هیچ کجا قابل تحمل نخواهد بود.
 
جام جهانی نفرت/ نشریه یدیعوت آحارونوت رژیم صهیونیستی در صفحه نخست دیروز خود با تیتر «جام جهانی نفرت» نوشت: «خیابان‌های اینجا در دوحه برای ما اسرائیلی‌ها بسیار خطرناک است. اسرائیلی‌ها در محاصره دشمن قرار دارند و در هر گوشه‌ای همواره در معرض تهدید هستند.»
 
آمار قتل عام بن‌سلمان در یمن/ براساس گزارش مرکز حقوق بشری «عین‌الانسانیه» در ۲ هزار و ۸۰۰ روز تجاوز به یمن، ۱۸ هزار و ۱۳ یمنی کشته و ۲۹ هزار و ۶۶۰ نفر دیگر زخمی شدند. بر اساس این گزارش، ۴ هزار و ۶۱ کودک یمنی و ۲ هزار و ۴۵۴ زن جزو کشته‌شدگان این حملات وحشیانه هستند.
 
کنایه گازی اردوغان به اروپا/ اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه گفت: ️«اروپا نگران زمستان است، اما ترکیه با خیال راحت به استقبال زمستان می‌رود. ما در حال آمادگی برای قرارداد جدید گندم هستیم تا برای کشور‌های فقیرتر آرد فراهم کنیم.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات