صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۴۱۸۳۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه 8 آذرماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): رشد معنوی خودتان را اندازه بگیرید. مراقب باشید که دارید جلو می‌روید یا دارید عقب می‌روید؛ این مهم است. ببینید شما در ماه قبل چه کارهای خوبی انجام دادید، چه حرکت نیکی انجام دادید، چه کمکی کردید، یا خدای نکرده چه کار بدی انجام دادید؛ این ماه آیا کار خیرتان بیشتر شده یا کمتر شده؟ یا مثلاً آن کار خلافی که انجام می‌دادید، این ماه بیشتر شده یا کمتر شده؟ اندازه بگیرید. سعی کنید جلو بروید، پیش بروید.(1401/9/5)
 
▼ حرف روز
تدبير دستگاه قضايی
با گذر زمان، ابعاد بيشتری از پشت پرده آشوب‌هاى اخير کشور در حال آشکار شدن است و اهداف و اغراض کسانى که به بهانه‌هاى واهی اغتشاش به پا کرده‌اند را می‌توان در اظهارات صريح آنان مشاهده نمود. گذر زمان البته به نفع آنان نبوده است و ماهیت ملت‌ستيزی و ايران‌ستيزی آنان روز به روز بيشتر آشکار شده است! اينان همان‌هايى هستند که حتى وطن‌فروشی خود را نيز آشکار کرده و در حالى که يک ملت خوشحال از پيروزى تيم ملى است، براى باخت آن دعا می‌کنند!
در اين بين آنچه به عنوان يک مطالبه عمومى فراگير شده است، «پايان مماشات» و برخورد قاطع دستگاه قضا است. بايد توجه کرد که اين قاطعيت به معنای برخورد خشونت‌آميز و فراقانونی نيست، بلکه برخورد قانونى و مؤثر و بدون تعارف است. اين امر موجب شده تا دستگاه قضا اقدامات جديدی را برای اجراى عدالت در دستور کار خود قرار دهد که از جمله می‌توان به دستور قاضیالقضات اشاره کرد که به مسئولان قضايی فرموده: «از دروغگو نگذريد و او را در کمترين زمان ممکن احضار کنيد. چنانچه فرد منتشرکننده دروغ، نه تنها مستنداتی ارائه نکرد که حتى سوء‌نيت او نيز محرز گشت و ابراز تنبه و جبران خطا نيز در رفتار او مشاهده نشد، مشخص است که در راستاى اهداف دشمن اقدام می‌کند لذا براى او به سرعت کيفرخواست صادر خواهد شد و پرونده‌اش به دادگاه ارسال می‌شود.»
اين رويکرد يکى از روش‌هاى صحيح و منطقى است که مى‌تواند مبناى مواجهه با افرادى باشد که در فضای مبهم و آلوده مجازى به دروغ‌پراکنی مشغولند و در قبال اقدامات خود پاسخگو نيستند! اين منطق مى‌تواند آنان را به تغيير رفتار وادارد و در برابر افکار عمومی رسوا سازد. به عنوان نمونه همين منطق موجب شده تا صادق زيباکلام به اشتباه خود اعتراف کند. وى که ظاهرا مدعى کشته شدن ده‌ها نفر در جريان وقايع ايران شده بود، با مراجعه به دادسرا به توضيح در اين مورد پرداخته و از او‌ مدرک و مستند اظهاراتش خواسته شده است و اعتراف کرده که «لازم می‌دانم در خصوص رقم کشته‌شدگان، اين توضيح را بدهم که بنده هيچ منبع و مأخذ موثقی پيرامون صحت و سقم آمار کشته‌شدگان ندارم. رقم ذکر شده در پست ديروز، صرفاً بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر ايران در نروژ، مسموعات در فضاى مجازى و گفته‌هاى رسانه‌هاى فارسى‌زبان خارج از کشور مى‌بود. من خودم شخصاً هيچ علم و اطلاع موثقی از آمار کشته‌شدگان ندارم!.»
تدابير منطقى و راهگشا، اين روزها ميان افکار عمومی خريدار بسيار دارد. بر اين تدابير بيفزاييد و پافشارى نماييد!    
(مهدى سعيدی)
 
▼ گزارش روز
شورای حقوق بشر یا پادوی سیاسی غرب؟
تشکیل شورای حقوق بشر علیه ایران را باید یکی از بخش‌های پازل فشار علیه ایران دانست.
گزاره خبری: 1ـ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد سرانجام بعد از حرف‌ و‌ حدیث‌‌‌ها و فضاسازی‌‌‌های بسیار، پنج‌شنبه‌شب قطعنامه ضدایرانی درباره «وضعیت حقوق بشر در ایران» خوانده شده و به تصویب رساند. اگر کمیته حقیقت‌یاب مستقل در ایران تشکیل شود، برای اولین‌بار بعد از انقلاب خواهد بود که چنین اتفاقی می‌‌‌افتد. تا پیش از این گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران حضور داشت و از این طریق به مسائل حقوق بشری رسیدگی می‌‌‌شد. 2ـ کاظم غریب‌آبادی «دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران» در واکنش به برگزاری این نشست نوشت: «رژیم آلمان حقوق بشر ایرانیان را از طریق تحریم‌های غیر انسانی یک‌جانبه نقض می‌کند و با سابقه سیاه خود در هم‌دستی برای ترور شهید سلیمانی، باید به سیاست فریبکارانه و مزورانه خود در حوزه حقوق بشر پایان دهد.»
گزاره‌های تحلیلی: 1ـ تصویب قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران در نشست ویژه شورای حقوق بشر را باید ادامه زنجیره تشدید فشار دانست. زنجیره‌ای که از دو ماه گذشته، از چند جبهه آغاز شده و ادامه دارد. با شروع اعتراض‌ها در ایران به مرگ مهسا امینی، تروئیکای اروپایی و ایالات متحده ابتدا روند مذاکره با ایران برای احیای برجام را کند کردند و سپس اعلام کردند که فعلا به سرانجام رساندن این توافق در اولویت کاری آنها نیست. به عبارت دیگر غربی‌ها به دنبال افزایش فشار علیه جمهوری اسلامی و گرفتن امتیاز در پرونده‌های فی‌مابین هستند. 2ـ در مسیری موازی، تشدید تحریم‌ها و فشار علیه ایران به دلیل آنچه نقض حقوق بشر خوانده شده نیز ادامه دارد و اروپا و آمریکا نیز ایران را متهم به همراهی نظامی با روسیه در جنگ اوکراین کرده‌اند. با توصیف این شرایط میدانی، به نظر می‌رسد که طرف مقابل ایران به دنبال پیشبرد پروژه امنیتی‌سازی ایران در سطح بین‌المللی است. 3ـ آمریکا و اروپا در نقض حقوق بشر تاریخ طولانی و در استعمار ملت‌ها و کشورها تاریخ سیاهی دارند، حق ندارند خود را در جایگاه مدعی قرار دهند. شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با اتخاذ استانداردهای دوگانه در حالی به اتهام‌زنی علیه جمهوری اسلامی ایران روی آورده که هیچ‌گاه علیه ناقضان اصلی حقوق بشر واکنشی نشان نداده است. چرا که برای مواردی مانند؛ برخورد پلیس آمریکا با سیاه‌پوستان، خشونت انگلیس علیه معترضان و اعدام ده‌ها نفر طی یک شب در عربستان و... قطعنامه‌ای صادر نکرد. 4ـ دلسوزی‌های آلمان که تأمین‌کننده سلاح‌های شیمیایی برای رژیم صدام جهت استفاده علیه مردم ایران بوده و موجب شهادت و مجروحیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر ایرانی شده، غیرواقعی و ریاکارانه است. غربی‌ها اگر در بحث حقوق بشر صادق هستند، می‌بایست به تحریم‌های اقتصادی که علیه ایران وضع شده و باعث کمبودهایی در بخش دارو و درمان شده است، ورود می‌کردند.
نکته پایانی؛ تجربه همکاری ما با آژانس انرژی اتمی در چند سال گذشته نشان داده است که این شوراها یک رویکرد حقوقی و یا فنی ندارند بلکه کاملاً تابعی از رفتار و سیاست غربی‌ها تصمیم می‌گیرد لذا ما از رابطه با آژانس انرژی اتمی یاد گرفته‌ایم که در مواجهه با آنها کاملاً معقولانه، منطقی و به دور از فشارهای وارد شده از سوی این سازمان‌ها حرکت کنیم و تصمیم بگیریم. براساس آنچه سخنگوی وزارت خارجه نیز اعلام کرد قطعاً ما اجازه مداخله کمیته حقیقت‌یاب مدنظر آنها را نخواهیم داد اما برای احقاق حقوق جامعه با استفاده از همه ظرفیت‌های داخلی خودمان کمیته حقیقت‌یاب جهت بررسی حوادث اخیر تشکیل داده و مسائل درون کشور را با استفاده از ظرفیت داخلی پیگیری و حل خواهیم نمود.         
(فرهاد کوچک‌زاده)
 
▼ اخبار 
1ـ خواهرزاده رهبری یا دختر شیخ فریب خورده؟ 
خواهرزاده آیت‌الله خامنه‌ای بازداشت شد. این خبری هست که شبکه‌های معاند از جمله بی‌بی‌سی و ایران‌اینترنشنال ‌در سطح گسترده منتشر کردند و تلاش نمودند با بهره‌گیری از این خبر به نوعی اعتبار نظام را زیر سؤال ببرند. این رسانه‌ها در حالی از فریده مرادخانی به خواهرزاده رهبری یاد کردند که او دختر شیخ علی تهرانی است که در زمان جنگ به همراه پدرش به نزد صدام رفته و زیر پرچم صدام و با پول منافقین و بعثی‌ها بزرگ شده است. کاربری در ذیل این خبر رسانه سعودی نوشت: اما کج‌فهم‌ها نمی‌فهمند که انتشار این خبر اتفاقا تبلیغی برای جمهوری اسلامی هست و این اقدام نشون میده رهبر انقلاب در راه حفظ نظام و انقلاب با هیچکس مماشات نمی‌کنه حتی منتسبان نزدیکش. در جمهوری اسلامی ایران خواهرزاده رهبر بودن امتیاز حساب نمیشه و فرقی با سایر مردم نداره. رهبر مملکت با خواهرزاده خودش هم طبق قانون برخورد میکنه.
 
2ـ صهیونیست‌ها پشت پرده تجزیه‌طلبی
هر چه تحولات به پیش می‌رود چهره عریان تجزیه‌طلبی عیان‌تر می‌شود و ماهیت آن آشکارتر می‌گردد. افسر پیشین اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی در مصاحبه با شبکه ۱۴ این رژیم گفت: «چیزی به‌ نام «ملت ایران» وجود ندارد، پشت سر من پرچم اهواز قرار دارد. باید همه اقلیت‌های خواهان استقلال را مسلح کرد، آموزش و پول داد. این همان چیزی است که کشور را تجزیه خواهد کرد، سقوط ایران دقیقا همان چیزی است که به نفع بازی ماست.» اما «حسن مرهج» تحلیلگر سیاسی در شبکه «i24» صهیونیستی این حرف‌ها را به باد انتقاد گرفته و گفت: «گروه‌هایی در مرز با پاکستان حضور دارند، کومله نیز در عراق مستقر است و مجاهدین خلق [منافقین] نیز در اروپا حضور دارند و این آشوب‌ها را هدایت می‌کنند و با وارد کردن تسلیحات به داخل ایران، به قتل‌ها دامن زدند. توقع دارید ایران با گُل از اغتشاشگران استقبال کند؟!»
 
3ـ کابینه دیوانه در انتظار صهیونیست‌ها 
یائیر لاپید، نخست‌وزیر پیشبرد امور رژیم صهیونیستی که دوره‌اش با روی کار آمدن کابینه آتی این رژیم به پایان می‌رسد، انتخاب آوی ماعوز را «دیوانگی» دانست. حزب لیکود به رهبری نتانیاهو توافقی با حزب دینی «نوعم» امضا کرد که بر اساس آن، آوی ماعوز رهبر این حزب به عنوان معاون وزیر در دفتر نخست‌وزیری منصوب می‌شود. ماعوز همچنین مکلف به تشکیل نهادی موسوم به «هیئت هویت یهودی» شد که ریاست آن برعهده خواهد داشت. یائیر لاپید در توئیتى نوشت: «هر روز که می‌گذارد روشن می‌شود که به جای کابینه‌ای کاملا راست‌گرا یک دولت کاملا دیوانه در حال تشکیل است.»
 
4ـ آیا کامیون‌داران اعتصاب کرده‌اند؟
خدایی، رئیس کانون سراسری کامیون‌داران ایران گفت: رانندگان اعتراضات صنفی دارند اما همواره تأکید دارند که نباید این اعتراضات به اعتصاب عمومی و توقف حمل بار منجر شود. فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی به عنوان اعتصابات کامیون‌داران و توقف حمل بار منتشر شده، صحت ندارد و عمدتا ساختگی است. مشکل اصلی کامیون‌داران، کمبود سوخت است. برخی جایگاهداران سوخت حاضر نیستند گازوئیل ۶۰۰ تومانی به کامیون‌داران بدهند و با هر قیمتی که بخواهند، گازوئیل آزاد می‌فروشند.
 
5ـ مزایای همگرایی با شرق
اصغر ابراهیمی‌اصل، معاون قرارگاه اقتصاد مقاومتی ستاد کل نیروهای مسلح گفت: ابتدای امسال معاون نخست‌وزیر روسیه، سفیر ایران در این کشور را به جلسه‌ای دعوت کرد و به او گفت: «به ما در این تحریم‌ها کمک کنید، او لیست ۹۳ قلم کالا به سفیر ایران داد و به او گفت: می‌خواهیم این لیست را از شما تهیه کنیم.» از حدود ۲۸۷ میلیارد دلار واردات روس‌ها، آنها می‌خواهند ۸۰ میلیارد دلارش را، ایران برای‌شان تأمین کند.
 
▼ اخبار کوتاه
نه می‌بخشیم نه فراموش می‌کنیم/ رضا نجفی، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در کنفرانس کشورهای عضو کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی در لاهه گفت: ایران به عنوان بزرگترین قربانی استفاده سیستماتیک از سلاح‌های شیمیایی در تاریخ معاصر، عاملان و حامیان این جنایت را نه می‌بخشد و نه فراموش می‌کند. در طول جنگ تحمیلی، شرکت‌های آلمانی و آمریکایی به رژیم صدام تجهیزات و مواد شیمیایی پیش‌ساز ساخت سلاح‌های شیمیایی دادند و شریک جرم جنایات صدام هستند. عاملان و حامیان این جنایت جنگی باید به دست عدالت سپرده شوند.
 
تجارت خارجی ایران در مرز ۷۰ میلیارد دلار/ سخنگوی گمرک ایران اعلام کرد: تجارت خارجی کشور در ۸ ماهه سال جاری با ۱۰ درصد افزایش به رقم ۶۹ میلیارد و ۴۸۴ میلیون دلار رسید. از مجموع تجارت خارجی کشور، ۳۷ میلیارد و ۱۱۶ میلیون دلار به واردات و ۳۲ میلیارد و ۳۶۸ میلیون دلار به صادرات اختصاص داشت. کشورهای امارات متحده عربی، چین، ترکیه، هند و آلمان ۵ کشور عمده مبدأ واردات در ۸ ماهه سال جاری بودند.
 
منتظر سرما، موشک/ «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین روز دوشنبه به اوکراینی‌ها هشدار داد که منتظر هفته‌ بی‌رحمانه دیگری از سرما و تاریکی باشند. زلنسکی پیش‌بینی کرد که حملات روسیه به زیرساخت‌ها و تا زمانی که موشک‌های مسکو تمام نشود متوقف نمی‌شوند. روسیه از اوایل اکتبر تقریباً هر هفته بمباران‌های موشکی گسترده‌ای را علیه زیرساخت‌های انرژی اوکراین انجام می‌دهد که هر حمله تأثیر بیشتری نسبت به قبل داشته است.
 
مفسر بزرگ عرب حامی تیم ملی/ عبدالباری عطوان مفسر و تحلیلگر بزرگ عرب خطاب به آمریکایی‌ها و تجزیه‌طلبان گفت: «نشان پرچم ایران را حذف می‌کنید؟ با چه منطقی؟ مگر شما آمریکایی‌ها ادعای دموکراسی و متمدن بودن ندارید؟ این نشان از غرور، تکبر و نژادپرست بودن شما دارد! فردا برای بازی پرچم ایران به دست می‌گیریم و پای تلویزیون حامی ایران خواهیم بود.»
 
حکمرانی مجازی به سبک ایرلندی/ نهاد تنظیم مقررات ارتباطی ایرلند «متا» که شرکت مالک اینستاگرام و فیسبوک است را مبلغ ۲۶۵ میلیون یورو (حدود ۲۷۵ میلیون دلار) جریمه کرد. روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته با این جریمه «کمیسیون محافظت از اطلاعات» ایرلند از سال گذشته تاکنون شرکت متا را بیش از ۹۰۰ میلیون دلار جریمه کرده است.
 
مدرنیته و بحران مصرف داروهای ضد افسردگی/ طبق داده‌های سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) استفاده از داروهای ضد افسردگی از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ در ۱۸ کشور اروپایی تقریبا دو و نیم برابر افزایش یافته است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات