صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۴۱۸۹۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه 12 آذرماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): سؤال من از آمریکایی‌ها این است که شما در این چهار دهه‌ای که از انقلاب گذشته، چه ‌کار می‌توانستید علیه ملت ایران بکنید که نکردید؟ هر کاری نکرده‌اند، چون نمی‌توانستید، چون برای‌شان صرفه نداشته؛ اگر می‌توانستند، می‌کردند.(1401/8/11)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز
جنبه راهبردی سفر رئیس‌جمهور به کردستان
دومین سفر رئیس‌ دولت سیزدهم به استان کردستان از جهات مختلف با دیگر سفرهای استانی متفاوت بود. اگر چه این سفر در ادامه سفرهای استانی رئیس‌جمهور بوده است، اما انتخاب زمان آن و نوع برنامه‌ریزی برای برخی دیدارها توانست بخش زیادی از توطئه‌ها و نقشه‌های دشمن را خنثی یا تضعیف نماید. از حیث رویکرد توسعه‌ای در این استان، طرح انتقال آب سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج از جمله پروژه‌های بزرگ دولت در حوزه آبرسانی شهری بود که در این سفر افتتاح گردید. قرار دادن این پروژه در کنار طرح‌های بزرگی در سیستان و بلوچستان، مثل توسعه سواحل مکران و راه آهن خاش‌ـ زاهدان، نشان می‌دهد نظام نسبت به توسعه و افزایش رفاه مردم از اقوام و مناطق مختلف، تفاوتی قائل نیست و در توسعه زیرساخت‌ها به همه استان‌ها توجه دارد.
یکی از مباحثی که دشمن همیشه بر آن تکیه داشته و این اواخر بیشتر سعی در شعله‌ور کردن آن داشت، گسستهای قومی و مذهبی می‌باشد. از این حیث، و در رویکرد وحدت بخشی برای خنثی‌سازی نقشه دشمن، سیدابراهیم رئیسی پس از اقامه نماز جماعت، با جمعی از علمای اهل سنت و شیعه استان کردستان دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار صمیمی که علما و بزرگان حضور داشتند، اگر چه نقدها و مطالبات بسیاری مطرح گردید اما تجسمی بود از وحدت در عین انتقادات، که اوج آن در صف نماز جماعت تجلی یافت تا از این منظر نیز نشان داده شود آنچه دشمن بر سر آن روایت‌سازی کرده است، دروغی بیش نیست و مردم کرد مثل اقوام دیگر پای نظام اسلامی هستند. وجه دیگر این سفر، نمایش و تبلور وجود امنیت در کردستان بود. حضور رئیس‌جمهور در بازار و گفت‌وگوی صمیمی با مردم و شنیدن مشکلات آنها، آن هم در شرایطی که رسانه‌های خارج القای بی‌ثباتی در کردستان را داشتند، نشان داد که آنچه دشمن در فضای مجازی به دنبال تجسم آن در ذهن مردم است، کاملا با واقعیت متفاوت بوده و اتفاقا جنس امنیت در کردستان از نوع امنیتی است که مردم در کنار نیروهای نظامی و انتظامی در پی تحقق آن هستند.
به نظر می‌رسد سفر اخیر رئیس‌جمهور به کردستان علاوه بر دستاوردهای اقتصادی و توسعه‌ای، تأثیر بسزای در خنثی‌سازی توطئه دشمن در روایت‌سازی جعلی از واقعیات، برجای گذاشت. این نوع رویکرد رئیس‌جمهور باید توسط دیگر مسئولان و سران قوا در برهه فعلی انجام پذیرد تا بتوان پایه‌های وحدت را در کشور تقویت کرد.
(علی محمدی) 
 
▼ گزارش روز
خبرهایی که نباید دیده شود
دو نمونه از تکنیک‌های رسانه‌های تجزیه‌طلب مانند ایران‌اینترنشنال که در اغتشاشات اخیر نمود بیشتری یافت تکنیک‌های حذف و برجسته‌سازی است. در تکنیک‌های برجسته‌سازی و حذف گفته می‌شود که «شاید رسانه‌ها موفق نشوند به اشخاص بگویند که چگونه فکر کنند، اما با تأثیر فوق‌العاده‌ای که بر آنها دارند می‌توانند بگویند به چه چیز باید فکر کنند.» در این تکنیک‌ها برخی اخبار که بر ضد منافع این رسانه‌هاست حذف، کمرنگ و یا تغییر ماهیت داده می‌شوند و آنچه به نفع‌شان هست ولو خبر کوچکی باشد برجسته می‌شود.
گزاره‌های خبری: 1ـ یکی از خبرهای خوب در چند هفته اخیر که اصلا ماهیت سیاسی نداشت این بود که فاز اول پروژه ژن‌درمانی کودکان در ایران کلید خورد. این فناوری پیشرفته درمان سرطان با نام «کارتی‌سل تراپی» پیش از این تنها در انحصار آمریکا و چین بود و حالا در نتیجه ۷ سال تلاش محققان، ایران سومین کشور صاحب این فناوری شده‌ است. اما رسانه بن‌سلمان این خبر را اصلا رسانه‌ای نکرد. یک جست‌وجوی ساده نشان می‌دهد در حالی که این خبر افتخاری برای دانشمندان کشور بود به تیغ سانسور سپرده شد که در 27 فوریه(8 اسفند 1400) دستیابی دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا به این فناوری برجسته شده و بزرگنمایی می‌شود. 2ـ یکی از اخبار مهم اخیر نیز که باز هم ماهیت علمی و غیر سیاسی داشت راه‌اندازی رصدخانه ملی ایران با تلسکوپ ایرانی بود. پروفسور لورنزو زاگو یکی از مشاوران این طرح به مجله معتبر ساینس می‌گوید: آنچه من را شگفت‌زده می‌کند این است که محققان ایرانی این پروژه، دانش چگونگی ساخت سایر اجزا این تلسکوپ را به سرعت به دست آوردند. آنها سخت کار کرده‌اند. اما این بار هم خبر راه‌اندازی رصدخانه ملی ایران نیز توسط ایران‌اینترنشنال به تیغ سانسور سپرده شد و صرفا با یک خودتحقیری تیتر زد «افتتاح رصدخانه ملی ایران بدون تلسکوپ».
گزاره‌های تحلیلی: 1ـ علت استفاده رسانه‌های تجزیه‌طلبی مانند سعودی‌اینترنشنال از چنین ترفندهایی این است که کارکرد آنها برای رسیدن به اهداف‌شان یعنی تجزیه‌طلبی، بزرگ‌نمایی مشکلات، سیاه‌نمایی از وضعیت کشور، سانسور اخبار خوب، مقابله با امیدآفرینی برای مردم و... است. به همین دلیل اکبر گنجی به صراحت می‌گوید: «ما کارمند رسمی ‌بخش پروپاگاندای آمریکا، انگلیس، اسرائیل و سعودی هستیم. وظیفه ما فرو پاشاندن سازمان اجتماعی و کشاندن مردم به خشونت جمعی است... گمان باطل نکنید که ما مخالف سیاسی، مدافع حقوق‌بشر، فمینیست و... هستیم؛ نه، ما فقط کارمند پروپاگاندای دولت‌های راست افراطی هستیم.» 2ـ این رسانه‌ها به علت ماهیت تجزیه‌طلبانه‌شان آنجا که جامعه در پدیده‌ای مانند جام جهانی فوتبال نیاز به شادی و نشاط دارد در حال عزاداری و شیون هستند و آنجا که جامعه مانند حادثه تروریستی شاهچراغ در سوگ و عزاست به دنبال برگرداندن انگشت اتهام به سوی نظام و تشویش اذهان ملتند. 3ـ نمونه این رویکرد را باید در سفر اخیر آیت‌الله رئیسی به کردستان دید و جای تعجب دارد که صفحه سعودی‌اینترنشنال در تلگرام حتی یک خبر از این سفر درج نکرد چون مخالف ماهیت تجزیه‌طلبانه آنها بود.
قطعا ما از رسانه بن‌سلمان که مخالف خود را با اره قطعه قطعه می‌کند انتظاری جز این نداریم. اما بازخوانی این موارد با این هدف است که با توجه به اینکه بیش از 70 درصد جامعه در شبکه‌های اجتماعی با این رویکردهای دشمن مواجهند و ضعف سواد رسانه‌ای موجب آسیب به برخی شده و می‌شود باید یک تأمل اساسی برای سواد رسانه‌ای جامعه کرد تا به درستی ماهیت تجزیه‌طلبانه دشمن را بشناسند.
(یعقوب ربیعی)
 
▼ اخبار 
1ـ اغتشاش خوب و اعتراض بد
ریشی سوناک نخست‌وزیر انگلیس در صفحه توئیتر خود نوشت: پلیس حق دارد هر گونه اعتراض غیرقانونی را سرکوب کند و در این راه از حمایت دولتی برخوردار است. مردم به اندازه کافی از این هرج و مرج‌ها رنج می‌برند و کسانی که قانون را زیر پا می‌گذارند باید حضور قدرت را احساس کنند. اخیرا اعتراض‌های مردمی و اعتصاب سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف در انگلیس افزایش یافته است. نخست‌وزیر کانادا به اعتراضات در این کشور واکنش نشان داده و گفته است: «معترضان حق بستن و اشغال خیابان را ندارند.» این در حالیست که نخست‌وزیر انگلیس هفته گذشته در واکنش به ناآرامی‌ها در ایران گفته بود که ️اوضاع در ایران پیچیده شده است. معترضان ایرانی همچنان تظاهرات می‌کنند و سرکوب می‌شوند. زنان ایرانی با ایستادن در مقابل دین‌سالاری، شجاعت بی‌حد و حصری از خود به نمایش گذاشته‌اند. کاربری به این خبرها واکنش نشان داده و گفته اغتشاش خوب است ولی فقط و فقط در ایران!
 
2ـ از تناقض نمیرید!
محمد ایمانی در کانالش با اشاره به تناقضات جریان برانداز نوشت: «بامزه نیست؟ کانال‌های رسانه‌ای و اجاره‌ای از دو هفته قبل مدعی شدند: تیم ملی، تیم ایران نیست، بلکه تیم جمهوری اسلامی است(!) برای این که بیشتر روی اعصاب مردم راه بروند، برای برد تیم ملی ابراز ناراحتی کردند، اما از باخت این تیم، ذوق مرگ شدند! با این همه، حالا سوژه جدیدی را دست گرفته‌اند و می‌گویند: «چرا کارلوس کی‌روش را جای دراگان اسکوچیچ آوردند که تیم ملی ببازد؟ اگر اسکوچیچ بود، می‌بردیم و راهی مرحله بعد جام جهانی می‌شدیم». از این همه تناقض اذیت نمی‌شوند؟! یعنی مخاطب را این قدر بی‌حافظه تصور کرده‌اند که هر توهینی را به شعور او روا می‌دارند؟ شما که با تیم انگلیس و آمریکا و عربستان بودید؛ ناگهان طرفدار تیم ملی ایران شدید؟!
 
3ـ اذعان تندروهای آمریکا به ناکارآمدی تحریم‌ها
جان بولتون مشاور امنیت ملی پیشین کاخ سفید در تحلیلی ضمن اذعان به اثربخش نبودن تحریم‌ها توصیه کرده آمریکا به یک «انقلاب در سیاست‌های تحریمی» نیاز دارد. بولتون در این یادداشت در پایگاه هیل نوشته آمریکا به این نکته توجه نکرده که کشورهای هدف تحریم‌، «حیله‌گر و خلاق» هستند و راهبردهای موفقی برای گریز از تحریم‌ها یا تعدیل اثرات آن طراحی می‌کنند. بولتون نوشته به همین دلیل تحریم‌ها تنها اثرات حاشیه‌ای دارند و حتی بدتر از آن، اثرات خودتوهمی ایجاد می‌کنند. مقام سابق کاخ سفید از فروش نفت ایران به عنوان یکی از مصادیق شکست سیاست‌‌های تحریمی یاد کرده و نوشته این موضوع ضرورت ایجاد یک «انقلاب فرهنگی» در سیاست‌های تحریمی آمریکا را پیش می‌کشند.
 
4ـ عسل و ارده پشت اعتصاب دروغین
علی نوری زندانی سیاسی بند ۴ اوین درباره ماجرای دروغین اعتصاب و شکستگی پاهای حسین رونقی نوشته است: «رونقی موقعی که به زندان آمد هیچ‌ آسیب بدنی نداشت و پاهایش کاملا سالم بود. زمانی هم که توسط زندانی‌های سیاسی دیگر مدام‌‌تر و خشک می‌شد، مصرف عسل و ارده بخشی از اعتصابش بود. قصد صحبت درباره حواشی نمایش اعزامش به بیمارستان را ندارم، بعد از آمدن از بیمارستان در یک سوییت اختصاصی تحت درمان با سرم و مکمل و ویتامین بود و چند روز بعد هم آزاد شد».
 
5ـ شایعه‌سازی برای اختلاف‌افکنی
احسان حسینی، خبرنگار حوزه انرژی نوشت: طبق آمار اوپک، صادرات نفت ایران قبل از جنگ اوکراین روزانه ۸۳۳ هزار بشکه بود اما بعدش به ۸۶۵ هزار بشکه رسید، یعنی ۳۲ هزار بشکه بیشتر. اما عده‌ای همچنان شایعه تصاحب بازار نفت ایران توسط روسیه را تکرار می‌کنند تا مانع هم‌افزایی دو کشور برای بی‌اثرسازی تحریم آمریکا بشوند.
 
▼ اخبار کوتاه
ترس صهیونیست‌ها از قدرت هکری ایران/ مدیر امنیت سایبری رژیم صهیونیستی با اشاره به قدرت هکری و سایبری ایران گفت: ایرانیان قدرت هک و نفوذ به پهپادهای اسرائیلی و آمریکایی را دارند! اینگونه پیشرفت‌ها در اختیار کشورهای بسیار محدودی از قبیل آمریکا، روسیه و چین بود؛ این توانایی‌ می‌تواند چالش‌های عمده‌ای برای کشورها به وجود بیاورد.
 
اقتداری از جنس بزرگمردی/ سردار اوصانلو فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهداء(ع) گفت: می‌توانستیم رهبر یکی از این گروه‌های تروریستی را هدف قرار دهیم اما این کار را نکردیم، چون در کنار همسر و خانواده‌اش بود. توانستیم یکی دیگر از سرکردگان گروه‌های تروریستی را مجروح کنیم که در حال حاضر به بیمارستانی در اربیل منتقل شده است.
 
دولت مرکزی عراق پاسبان مرز اقلیم/ معاون کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق از تشکیل ۲ تیپ نظامی جدید برای حفاظت از مرزهای مشترک منطقه کردستان عراق خبر داد. این ۲ تیپ از ساکنان منطقه کردستان عراق تشکیل خواهند شد و منابع مالی برای تشکیل آنها، از بودجه دولت فدرال اختصاص خواهد یافت.
 
تانک‌های اسقاطی آلمان در راه اوکراین!/ آلمان در ادامه کمک‌های تسلیحاتی خود به اوکراین، قرار است هفت تانک گپارد به این کشور تحویل دهد. به نوشته اشپیگل تانک‌های گپارد از مجموعه تسلیحاتی است که قرار بود اسقاط شود، اما حالا در کارخانه تسلیحاتی مونیخ در حال تعمیرات است تا بهار آینده به اوکراین ارسال شود.
 
اعترافات شنیدنی افسر سابق سازمان سیا/ جان استاکوِل؛ افسر سابق سازمان سیا مدعی شد که چهارصد روزنامه‌نگار با سازمان سیا همکاری داشتند. ما داستان‌هایی که می‌خواستیم را می‌نوشتیم و منتشر می‌کردیم. سپس همان داستان را برای خبرنگارانی در اروپا که از ما حقوق می‌گرفتند می‌فرستادیم تا پوشش دهند.
 
سرقت فرهنگی در خواب مسئولان/ سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) روز پنجشنبه از ثبت «فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای» به نام جمهوری آذربایجان در فهرست میراث ناملموس بشری خبر داد. اقدامی که می‌توان آن را یک سرقت ادبی در خواب مسئولان نامید.
 
درآمد یک میلیونی آمریکایی از نفت دزدی/ جبار العوده عضو چارچوب هماهنگی عراق گفت: نیروهای آمریکایی با حمل محموله‌های بزرگ سوخت سرقتی از میادین نفتی سوریه و فروش آنها به چندین خارجی، روزانه به مبلغی بالغ بر یک میلیون دلار دست می‌یابد.
 
واردات هند از ایران ۲ برابر شد/ جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی و صنعت هند نشان می‌دهد کل مبادلات تجاری این کشور با ایران در ۸ ماهه سال جاری میلادی به ۱ میلیارد و ۷۹۱ میلیون دلار رسیده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات