صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۴۲۰۸۷
در گفت‌وگو با بصیرت مطرح شد

دانشمند: پایان دوران چک مدت‌دار با حضور چک الکترونیکی

عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: اساسا در دنیای امروز شیوه‌های پرداخت با گذشته بسیار متفاوت شده است. چک الکترونیکی نوع جدیدی از چک است که سرعت، دقت و امنیت بیشتری در عملکرد و نقدشوندگی نسبت به چک‌های کاغذی دارد و با یک امضای الکترونیکی اعتبار پیدا می‌کند.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ گفتگو با مسعود دانشمند
https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif به گزارش بصیرت، چک الکترونیک که طی هفته‌های گذشته با حضور وزرای اقتصاد، صنعت و معدن و تجارت و رئیس کل بانک مرکزی رونمایی شد نوع جدیدی از چک است که سرعت، دقت و امنیت بیشتری در عملکرد و نقدشوندگی نسبت به چک‌های کاغذی دارد به همین دلیل تمام قوانین چک کاغذی برای آن قابل اجراست و با یک امضای الکترونیکی اعتبار پیدا می‌کند.
به همین منظور، سامانه چکاد با هدف ایجاد بستری برای ارائه چک امن دیجیتال و رفع مخاطرات احتمالی چک‌های کاغذی راه‌اندازی شده است که امکان مدیریت و نظارت آنلاین مبادله چک را برای شبکه بانکی و بانک مرکزی فراهم می‌کند.
آنچه در این موضوع حائز اهمیت است مزیت‌های چک الکترونیکی است که از جمله آنها می‌توان به  سرعت بالا در ثبت و پردازش چک‌های الکترونیکی، عدم نیاز به ارسال نسخه فیزیکی چک، حذف نگرانی افراد در خصوص ثبت چک در سامانه و امنیت بالا و عدم امکان سرقت یا تحریف چک اشاره کرد. عضو اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با بصیرت برخی از مزایای چک را نام برده است.

* مسعود دانشمند عضو اتاق بازرگانی و فعال اقتصادی در گفت‌وگو با بصیرت در خصوص تازه‌ترین راهبرد بانک مرکزی در راه‌اندازی و استفاده از سامانه چک الکترونیکی گفت:
قطع به یقین این طرح و برنامه‌ای که از سوی بانک مرکزی به مرحله عمل و اجرا درآمده است راهبرد بسیار خوب و مدیریتی در خور تاملی داشته است به این معنا که رئیس بانک مرکزی اتفاقا به قانون عمل کرده است.

* وی در این‌باره توضیح داد:
به این معنا که قانونگذار به صراحت تاکید کرده که «چک»  سند روز است، بنابراین سندی که امروز ارائه می‌دهید باید از پشتوانه مالی برخوردار باشد یعنی باید در بانک پول داشته باشید تا اجازه و اختیار صادر کردن سند را داشته باشید.

* این فعال اقتصادی در این‌باره خاطر نشان کرد:
به بیان دیگر می‌توان گفت اتفاقا چک مدت‌دار با قانون چک مغایر است. به عنوان مثال سفته و برات جزیی از اسناد تجاری برای فعالیت‌های دارای سر رسید به شمار می‌روند که کارکرد آنها با چک متفاوت است به همین دلیل در متن سفته و برات تاریخ صدور و سررسید قید شده اما درباره چک حتما باید در بانک پول و سپرده داشته باشید تا صدور چک امری خلاف قانون به شمار نیاید. 

* مسعود دانشمند در خصوص تغییر شیوه و روش پرداخت‌ها در دنیای امروز گفت
: اساسا در دنیای امروز شیوه‌های پرداخت با گذشته بسیار متفاوت شده است به طوری که پرداخت‌ها به صورت آنلاین انجام می‌شود.
به این ترتیب که اصولا پرداخت‌ها بلافاصله روی سیستم‌های رایانه‌ای ثبت و انجام می‌شود و هر فردی که تراکنشی انجام می‌دهد و خواهان انجام نقل و انتقال مالی است به صورت آنلاین این وظیفه را به بانک خود محول می‌کند تا این میزان بابت فلان موضوع از حساب وی برداشت کند و به حساب فرد مذکور واریز کند.
در این وضعیت دیگر لازم نیست فرد مذکور برگ چکی را برای احضار هویت به بانک ببرد و مراحلی را طی کند که ما تا پیش از صدور چک‌های الکترونیکی بدان متوسل می‌شدیم و از این شیوه استفاده می‌کردیم.

* فعال اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی معتقد است:
راهبرد بانک مرکزی برای الکترونیکی کردن چک یک قدم به سمت جلو و آنلاین کردن معاملات است به این دلیل که نوشتن چک‌های مدت‌دار و پشت‌نویسی چک مدت‌هاست که دورانش به پایان رسیده است.

* وی در پایان گفت‌وگو در خصوص مزیت‌های صدور چک الکترونیکی گفت:
یکی از مزایای طرح الکترونیکی کردن چک این است که چک به عنوان سند پرداخت روز جایگاه خود را پیدا کرده است چرا که برای پرداخت‌های وعده‌دار حتما باید از پدیده‌ای به نام سفته استفاده شود.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات