صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۴۲۰۶۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه 14 آذرماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): سیاستمداران آمریکا با کمال ریاکاری و بی‌شرمی می‌گویند ما طرف‌دار ملت ایرانیم! می‌شنوید دیگر از قول اینها در خبرها و در فضای مجازی و جاهای دیگر؛ می‌گویند ما طرف‌دار ملّت ایرانیم؛ خب این ادعا بشدت بی‌شرمانه است. سؤال من از آمریکایی‌ها این است که شما در این چهار دهه‌ای که از انقلاب گذشته، چه ‌کار می‌توانستید علیه ملّت ایران بکنید که نکردید؟(1401/8/11)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

▼ حرف روز

درست فکر کردن

امسال در حالی به استقبال روز 16 آذر و بزرگداشت روز دانشجو می‌رویم که 69 سال از زمانی که خون سه دانشجوی ایرانی بر زمین ریخت و فرش قرمزی برای استقبال از ورود ریچارد نیکسون، معاون رئیس جمهور وقت آمریکا به تهران شد می‌گذرد. اما اینک در آستانه پاسداشت رشادت آن خون‌های حماسه‌آفرین، که برجستگی خردورزانه و رفتار عقلانی دانشجویان در برابر مداخله و کودتای آمریکا در ایران را در تاریخ به نمایش گذاشت، دنیا شاهد مداخله‌ و طراحی دیگری از سوی آمریکا و دنباله‌روهای داخلی و خارجی‌اش در ایجاد ناآرامی‌ها و تبدیل اعتراض‌ها به اغتشاشات و سپس روی آوردن به تروریسم کور در جمهوری اسلامی ایران هستیم.

به موازات این روند در بیرون، نگاه و ندای دیگری در داخل از سوی تعداد اندکی دانشجونما در چند دانشگاه محدود سر داده ‌شد که نه شأن دانشجو بود و نه دانشگاه و زبان از شدت رکیک بودن پاره‌ای از شعارها و نامأنوس بودن ناسزاها از قشر دانشجو شرم از تکرار آنها دارد. فعالیت‌های جسته و گریخته این قبیل دانشجویان‌نمایان هتاک، پرده از این واقعیت تلخ برداشت که امروز هم همانند گذشته بلکه بیشتر، دانشجو مورد طمع دشمن و در کانون توجه و سوء استفاده نظام سلطه به ویژه آمریکا و هم‌پیمانان آن قرار دارد. جریان سلطه با همراهی ایادی داخلی‌اش از گروهک‌های تجزیه‌طلب تا جریان‌های سیاسی غرب‌گرا قصد دارند در پرتو جنگ شناختی و توسل به نهایت دروغ‌پردازی و فریب، دانشجویان را دچار اشتباه محاسباتی نمایند و در بین جوانان، دانشجویان و مردم، جنبش دانشجویی ایرانی را که با انقلاب و نفس حق امامین انقلاب توانست خود را از جریان بیمار روشنفکری برهاند و با رویکرد انقلابی در صفوف فشرده مردمی قرار دهد، از روح و هدف متعالی‌اش، یعنی اعتراض به استعمارگری و هر نوع مداخله خارجی و مانع‌سازی بر مسیر پیشرفت و رفاه ملت ایران و مطالبه کارآمدی تهی نماید. لذا امروز عده‌ای بدون توجه به زمینه و خاستگاه شعار «مرگ بر آمریکا»، دنبال تبرئه و تطهیر چهره مسبب اصلی مشکلات دیروز و امروز ایران اسلامی، یعنی آمریکای جنایتکار هستند و تلاش می‌کنند این چهره‌سازی و بزک نمودن آمریکا را عقلایی جلوه داده، برای جا انداختن آن استدلال منطقی اقامه نمایند.

به نظر می‌رسد بارها لازم است این پاسخ رهبر معظم انقلاب را در جلسه پرسش و پاسخ دانشجويان دانشگاه شهيد بهشتى(1382/2/22) به اين سؤال که در اوضاع آشفته، وظيفه يك دانشجوى آگاه و آماده چيست؟ مرور کنیم و نسبت خودمان را با آن بسنجیم. ایشان فرمودند:«درست فكر كردن، درست تحليل كردن، تحليل درست را به ديگران منتقل كردن و سعى در روشن و آگاه كردن كسى كه فكر مى‏كنيد ناآگاه است».                                             

(فتح‌الله پریشان)

 

▼ گزارش روز

تهدیدهای توخالی

طی چند وقت اخیر برخی مسئولان آمریکایی و صهیونیستی مواضعی را اتخاذ کردند که نشان دهد، همچنان گزینه نظامی علیه ایران معتبر است و برای باورپذیری آن رزمایش مشترک برمبنای حمله به ایران! برگزار کردند.

گزاره‌های خبری: 1ـ دیوید بارنیا، رئیس موساد در اظهاراتی در کنفرانس سالانه مؤسسه مبارزه با تروریسم در دانشگاه «رایشمن» اسرائیل گفت: اگر رژیم تل‌آویو به طور مستقیم یا از طریق نیروهای نیابتی ایران مورد حمله واقع شود، ما مسئولان فرستادن نیروهای نیابتی، کسانی که آنها را مسلح کردند و دستوردهندگان را شکار خواهیم کرد و این در تهران، کرمانشاه و اصفهان اتفاق خواهد افتاد. ۲ـ رابرت مالی اما معتقد است که باب دیپلماسی با ایران باز است اما به دلیل انتخاب‌های ایران درباره درخواست‌های فرابرجامی و ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، رسیدن به توافق در اولویت کاخ سفید نیست و تمرکز واشنگتن بر تحریم تسلیحاتی ایران و اغتشاش‌های داخلی است.

گزاره‌های تحلیلی: ۱ـ از سال ۲۰۰۰ میلادی و همزمان با بحث محور شرارت توسط نومحافظه‌کاران آمریکایی، ایران همواره به حمله نظامی تهدید می‌شود و از این گزاره در جهت ایجاد یک وضعیت جنگی در حمله به ایران استفاده می‌کنند. 2ـ گزینه نظامی معتبر یکی از استراتژی‌های اصلی رژیم صهیونیستی علیه ایران است که این رژیم طی سال‌های گذشته و با پررنگ ‌کردن بحث هسته‌ای ایران و نظامی‌سازی آن قصد داشته این گزینه را همواره علیه ایران همچون شمشیر دامکلوس داشته باشد. این در حالی است که این رژیم، اکنون با بدترین شرایط امنیتی و نظامی خود مواجه است و بنابر ادعای روزنامه جروزالم پست ارتش این رژیم درحال فروپاشی است. 3ـ تهدیدهای این چنینی نشان می‌دهد که عمق شکست‌های آنها از ایران به اندازه‌ای بوده است که دیگر تحمل آن برای‌شان امکان‌پذیر نیست و تنها با این‌ مواضع به دنبال جبران تحقیرهای خود هستند. البته برنامه محور آمریکایی-صهیونیستی برای مقابله با ایران همچنان بر روی دو گزاره استوار است: الف‌ـ تحریم که طی چند وقت اخیر شاهد آن در موضوعات مختلف به ویژه در حوزه حقوق بشری بوده‌ایم. ب‌ـ تمرکز بر اغتشاش‌ها که آمریکایی‌ها به‌دنبال اغتشاش‌های ترکیبی و مقطعی هستند که ویژگی بارز آن ایجاد گزاره و موضوعات دارای چالش در یک بازه زمانی کوتاه همچون ایجاد تجمعات اقتصادی و امنیتی به صورت همزمان است که با ادامه‌دار کردن این روند، فشارهای خود را بر ایران افزایش دهند.

در مجموع باید گفت که محور آمریکایی‌ـ صهیونیستی از آنجایی که توان عملیاتی را علیه ایران ندارند، تنها به تهدیدهای واهی دل خوش کرده‌اند تا از این طریق افکار عمومی را متقاعد کنند. نشانه ضعف آنها نیز عدم‌ تشکیل دولت در سرزمین‌های اشغالی و ناتوانی آمریکا در حمایت از متحدین خود در اروپا است.                                     

(محمدرضا فرهادی)

 

▼خبر ویژه

شکست کمپین‌های دروغین

طبق گزارش بانک مرکزی ایران، در مهرماه تراکنش‌های شاپرک کاهش 5/15 هزار میلیارد تومانی نسبت به شهریور داشت که برخی از تحلیگران این موضوع را به اغتشاشات ربط داده و برخی دیگر معتقد بودند در شهریور به‌دلیل شروع سال تحصیلی خریدها افزایش یافته و کاهش آن در مهرماه تاحدودی طبیعی است. اما در آبان‌ماه رقم تراکنش‌های شبکه شاپرک به حدود ۷۷۱ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به تراکنش‌های مهرماه رشد نزدیک به ۶۶ هزار میلیارد تومانی را نشان می‌دهد. همچنین  تراکنش‌های شاپرک در آبان، رکورددار سال جاری است. در ماه‌های اخیر، رسانه‌های خارجی با راه‌اندازی اخبار دروغ، قصد داشتند با ایجاد کمپین‌های تحریمی علیه برندهای ملی، اقتصاد ایران را زمین‌گیر کنند که این آمارها نشان می‌دهد کمپین‌های دروغین با شکست روبه‌رو شده است.

 

▼ اخبار

1ـ آزادی یعنی این...

مغازه‌دار سنندجی رئیس‌جمهور را جلوی مغازه‌اش دیده، خوشحال شده و با روی باز از او استقبال کرده؛ طرفداران شعار آزادی آنقدر تهدیدش کرده‌اند و آدرس و شماره‌اش را پخش کرده‌اند که مجبور شده ویدئو بدهد و عذرخواهی کند. از رعنا رحیم‌پور مجری بی‌بی‌سی که یک عمر در خدمت جریان دروغ فعالیت کرد، یک فایل صوتی منتشر شد که نسبت به شبکه اینترنشنال نقدهایی داشت؛ با او کاری کردند که پست خداحافظی منتشر کرد و فرار کرد! مهران مدیری ویدئویی انتقادی منتشر کرد؛ قهرمانش کردند؛ چند وقت بعد ویدئوی عذرخواهی منتشر کرد؛ به سرعت برایش شایعه درست کردند که او بخشی از عملیات ربایش علی کریمی بوده! تا دیگر کسی جرأت نکند از قطار اجباری آنها پیاده شود! احمد زیدآبادی حتی می‌گفت فحش رکیک دانشجویان هم باد هواست؛ اما بخاطر یک متن در نقد حامد اسماعیلیون چنان تهدیدش کردند که پست خداحافظی گذاشت و رفت! علیه بازیکنان تیم ملی فوتبال آنقدر عملیات روانی کردند، و تهدید و فشار را ادامه دادند که اینها تیم جمهوری اسلامی‌اند نه تیم ملی؛ اینها شایسته‌ترینها نبوده‌اند، انتخاب‌های آخوندها بوده‌اند! بازیکنان از شدت آن فشارها در یک بازی سرود ملی نخواندند؛ اما آنها به این هم راضی نشدند و برای باختشان جشن گرفتند و عکس زخمی بیرانوند را منتشر کردند و نوشتند آهِ مردم گرفته! وقتی دیدند کی‌روش محکم جواب سیاسی‌کاری‌های رسانه‌های انگلیسی را می‌دهد، به مربی پرتغالی هم رحم نکردند و او را در شبکه‌شان، نماینده ولی‌فقیه خطاب کردند!

2ـ توپخانه یا رسانه؟

ماشاالله شمس الواعظین روزنامه‌نگار و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگویی در کلاب‌هوس گفت ایران اینترنشنال توپخانه‌ای است که به جای توپ، پیام شلیک می‌کند. پیامش هم خصمانه و با منافع ملی ایران در تعارض است. اگر رسانه به جای تولید محتوای ژورنالیستی، تولید نفرت کند یعنی با مأموریتی مشخص پا به عرصه گذاشته است. بعد از دستگیری زم از او با عنوان روزنامه‌نگار یاد کردند و ما گفتیم هر صفت یا اسمی که می‌خواهید برایش انتخاب کنید اما به خدا قسمتان می‌دهیم دور روزنامه‌نگاری را خط بکشید. من نه در دانشگاه نه در چهل سال روزنامه‌نگاری نیاموختم که مردم کوکتل مولوتوف درست کنند، چون کار رسانه این نیست. اخیراً دیدم که ایران اینترنشنال از عمامه‌پرانی جانبداری می‌کند. اینکه گفته می‌شود برای عمامه‌پرانی چه مسائلی رعایت شود، این سخنان چه ربطی به خبررسانی دارد؟ خوشحالم که این حرکت از سوی خود بچه‌های دهه هشتادی متوقف شد چرا که خودشان آن را به صلاح پاکیزگی اعتراضات ندانستند. تبلیغ خشونت، مشروع جلوه دادن واکنش به نیروی به اصطلاح مهارکننده‌ ناآرامی‌ها تحت عنوان حق دفاع از خویش که دارد بازتر هم می‌شود، نشانه‌های یک جنگ داخلی را به همراه دارد بسیار مخاطره‌آمیز است. بی‌بی‌سی فارسی از ترس عقب افتادن از ایران اینترنشنال به نوعی مسابقه مزایده‌خواهی تن داده و این خطرناک است که برای عقب نماندن از یک رسانه به مثلاً تولید خبرهای فیک و تأمین نکردن منابع خبری و توجه به شایعات به جای تأمین منابع خبری مطمئن یا مصاحبه کردن با عناصر غیراستاندارد مثل رهبران کومله که در دسته‌بندی‌های امروز جهانی تروریست محسوب می‌شوند، رو آورد.

3ـ شفافیت دیر ولی در ریل اجرا

مجلس آماده اجرای داوطلبانه شفافیت می شود این خبری است که رئیس مجلس اعلام کرد. قالیباف گفت در جلسه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره موضوع شفافیت بحث و صحبت شد و آن را پیگیری می‌کنیم، با توجه به اینکه مجلس موضوع شفافیت را به تصویب رسانده و نمایندگانی که داوطلب هستند آرای آنها اعلام شود، سیستم می‌تواند این کار را انجام دهد و بخش فنی مجلس آمادگی آن را دارد. نمایندگانی که تمایل داشته باشند می‌توانند منتظر نظر مجمع باقی بمانند. این موضوع درباره بخش مجلس بود و درباره سایر دستگاه‌ها، روال مجمع سپری خواهد شد.

 

▼ اخبار کوتاه

چرا این‌ها گستاخ شده‌اند؟/ تعطیلی طلافروشی فلان سلبریتی و کامرانیه شمالی را که کنار هم بگذاری به یک تناقض عجیب می‌رسی. ثروتمندترین‌ها علیه چه چیزی شوریده‌اند و اعتصاب می‌کنند؟ تمام مال و ثروت و امکانات کشور به خدمت این‌ها در آمده و باز هم صدایشان بلند است. حالا که شورش علیه وضعیت فعلی را باز هم به نفع طبقه برخوردار خودتان تمام نمی‌کنید، امیدواریم که مسئولین به این فهم برسد که این تعطیلی حتما باید بیشتر از سه روز طول بکشد. اگر قرار است اعتصاب کنید و دیگران را هم به جنگ با ساختار اقتصادی کشور دعوت کنید، مجازاتتان هم باید مقرون به شرایط جنگی و متناسب با وضعیت فعلی باشد. موافقید آقای سلبریتی و همسر محترم؟

خسارت ۱۷۰۰ میلیارد تومانی اغتشاشات/ معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور گفت: در اغتشاشات اخیر ۱۷ هزار میلیارد ریال خسارت به مکان‌های دولتی و خصوصی، اشخاص، خودروها، منازل و... وارد شد. حمله به مأمور۵۰ میلیون تومان یا کشتن مأمور برای افراد شرایط پناهندگی یا فرصت خدمات قابل توجهی را در خارج از کشور فراهم می‌کرد. مشوق‌ها و مسائل پیشنهادی داده می‌شود تا افراد را تهییج و تحریک کنند.

اینجا ایران نیست/ کاربری در واکنش به فیلم برخورد با معترضین در اروپا نوشت اینجا ایران نیست! اینجا قطر نیست! حمله پلیس آلمان به بیش از ۹۰ خانه در ۱۴ ایالت این کشور برای دستگیری برخی از کاربران فضای مجازی به اتهام توهین (به سیاستمداران)، شایعه پراکنی و تحریک به خشونت در پیام‌رسان‌ها و فضای مجازی. اگر ایران بود اینها و رسانه سعودی چه می‌کردند؟

آقای عبدالحمید یادتان هست/ سفارش مولوی محبی از بزرگان اهل سنت به مولوی عبدالحمید از نکات جالب رسانه‌ای روز گذشته بود. مولوی محبی نوشت: ‌یادتان می‌آید که در زمان شاه اگر مهمان خاصی برای خان می‌آمد و ما علما را احضار می‌کرد تا برویم و پای مهمان را شستشو داده و ماساژ دهیم‌؟ به لطف خدا امروز صاحب عزت و احترام هستیم.

کدام فسادزا هستند، تیک‌تاک یا اینستاگرام یا هردو؟!/ فاکس نیوز گفته تیک تاک خنجری است که به قلب ایالات متحده نشانه رفته و کارشناسان و سیاستمداران هشدار می‌دهند که «جوانان آمریکایی را فاسد» می‌کند. این مطالب درحالی مطرح می‌شود که بسیاری از کارشناسان و روانشناسان جهان اینستاگرام را عاملی فسادزا‌ و باعث و بانی افسردگی بسیاری از جوانان می‌دانند و چندین تن از سلبریتی‌های معروف جهان بخاطر مضرات فراوان این پلتفرم آن را رها کرده‌اند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات