صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۴۱۳۸۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه 25 آبان‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): طبق آماری که در اختیار است، هفده هزار [نفر] از مردم عادی را، مردم کوچه و بازار را، به شهادت رساندند؛ اینها تروریست‌های معمولی‌ای نیستند؛ پناهگاه اینها فرانسه و پاریس است، آن وقت اینها ادعای حقوق بشر می‌کنند، ادعای آزادی می‌کنند. همین دولت به گرگ خونخواری مثل صدام در دوره‌ جنگ تحمیلی بیشترین کمک را کرد.(1399/8/13)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز
دولت سیزدهم و مبارزه با فساد
مقابله و برخورد با فساد و همچنین جلوگیری از وقوع فساد، همواره از طرف همه اقشار جامعه مورد مطالبه جدی قرار دارد و دولت‌های مختلف در این مسیر افت‌وخیزهای زیادی داشته‌اند. احساس وجود فساد در جامعه ایران بسیار زیاد است و روند مبارزه با فساد نتوانسته است رضایت مردم را به همراه داشته باشد. در این خصوص چند محور قابل توجه است.
1ـ فساد در کشور ما بسیار بزرگنمایی می‌شود؛ نتیجه بزرگنمایی همواره نارضایتی مردم است زیرا قاضی وقتی که بر اساس بینات و دلایل روشن قضاوت می‌کند برخوردی کمتر از انتظار با مفسدین اقتصادی دارد و افکار عمومی حکم قاضی را دلیلی برای تعلل و کوتاهی قوه قضائیه در برخورد با فساد می‌دانند. 2ـ رسانه‌های ما وقوع فساد را مستند یا غیر مستند به صورت بزرگ تیتر می‌زنند ولی برخورد با فساد را مورد توجه قرار نمی‌دهند. این سیاست رسانه‌ای که صرفا برای جذب مخاطب بیشتر صورت می‌گیرد باعث می‌شود چیزی که مردم می‌شنوند همواره وقوع فساد باشد نه برخورد با فساد. 3ـ دولت سیزدهم در راستای پیشگیری و مقابله با فساد در ابتدای دولت خود و در تاریخ 24 شهریور 1400، اصول 12گانه‌ای را به اعضای دولت و دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرده است که عبارتند از: شفاف‌سازی، مدیریت تعارض منافع، فرهنگ‌سازی و نظارت همگانی، متناسب‌سازی ساختار و تشکیلات دولت و... . 4ـ رفتار دولت سیزدهم در عملیاتی‌سازی اصول مورد اشاره نسبی است و در برخی محورها موفقیت بیشتری داشته و برخی دیکر موفقیت کمتری داشته است. عملکرد دولت سیزدهم در اصلاح هدفمندسازی یارانه‌ها در کاهش فساد در جامعه نقش بسزایی داشته است و یا در سهولت فرآیندها، شایسته‌گزینی، دولت الکترونیک، نظارت همگانی اقدامات قابل ذکر و برجسته‌ای انجام داده است ولی در عین حال در سایر محورها انتظار جامعه بیش از اقدامات دولت است. 5ـ به رغم آنکه دولت اقدامات خوبی را در این زمینه انجام داده و یا در حال انجام است اما گزارش اقدامات انجام شده آنچنان که باید به مردم داده نشده است و ضعف دستگاه اطلاع‌رسانی دولت در این حوزه نیز قابل مشاهده است.
سخن پایانی آنکه دولت سیزهم مبارزه با فساد را مبدأ فساد شروع کرده و در حال جمع‌آوری بسترهای فساد در جامعه می‌باشد. اصلاح ساختار توزیع ارز ترجیحی و درگاه یکپارچه خدمات دولت را می‌توان دو اقدام بزرگ دولت در این راستا ارزیابی کرد. از این جهت دولت سیزدهم را پیشگام مقابله با فساد در مقایسه با دولت‌های گذشته ارزیابی کرد.   
(علی کارگر)
 
▼ گزارش روز
ابعاد پیچیده عملیات تروریستی استانبول
عملیات تروریستی خیابان استقلال در مرکز استانبول که شش کشته و 81 نفر مجروح در پی داشت، همچنان در کانون توجه محافل رسانه‌ای و سیاسی منطقه قرار دارد؛ این عملیات که عامل آن یک زن بوده و هم اکنون در بازداشت به سر می‌برد، فضای سیاسی و امنیتی ترکیه را تا حدودی ملتهب کرده است.
گزاره‌های خبری: 1ـ شبکه تلویزیونی ان‌تی‌وی ترکیه در گزارش گفته است، این زن که برخی منابع او را «جیان توسون» معرفی کرده‌اند و اهل دیاربکر است، از پ‌‌ک‌‌ک (حزب کارگران کردستان) دستور گرفته است. در گزارش‌های اولیه آمده بود که این زن در سوریه توسط پ‌ک‌ک آموزش دیده و از طریق عفرین وارد ترکیه شده است. اما شبکه خبری الجزیره از دستگیری دو سوری در این رابطه خبر داده است. پلیس همچنین گفته ۴۶ مظنون دیگر را در این رابطه دستگیر کرده است. 2‌ـ اردوغان در واکنش به این عملیات اظهار داشته است: «عناصری که تلاش می‌کنند دولت ترکیه را تضعیف کنند به جاه‌طلبی‌های خود نخواهند رسید. تلاش برای تسخیر ترکیه و ملت آن از طریق تروریسم، امروز و فردا مانند دیروز به هدف خود نخواهد رسید.»
گزاره‌های تحلیلی: در خصوص اهداف و پیامدهای عملیات تروریستی اخیر در شهر استانبول تاکنون مطالب متعددی منتشر شده است؛ با وجود گمانه‌زنی‌های مختلف، تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این عملیات را بر عهده نگرفته است. با اینکه مقامات ترکیه تلاش می‌کنند، پ‌ک‌ک را عامل طراح و مجری عملیات مذکور معرفی کنند، ولی با توجه به اینکه پ‌ک‌ک دست داشتن در این عملیات را رد کرده است، لذا به نظر می‌رسد ماجرا با ابعاد و اهداف مهم و پیچیده‌ای همراه باشد. در این خصوص دو فرضیه مطرح است:
برخی از نیروهای اپوزیسیون ترکیه انگشت اتهام را به سمت اردوغان نشانه رفته و معتقدند وقوع چنین عملیاتی به فاصله 7 ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه آن هم در شرایطی که عمدتاً به علت به مشکلات اقتصادی، اردوغان از وضعیت مطلوبی برای پیروزی در انتخابات پیش‌رو برخوردار نیست و با عنایت به شرایط فعلی امکان شکست او بر پیروزی غلبه دارد می‌تواند کار دولت باشد. این گروه برای اثبات نظر خود به هم‌زمانی عملیات خیابان استقلال استانبول با برنامه‌هایی که ترکیه در خصوص حمله به شمال سوریه و کردها دارد اشاره می‌کنند. این موضع نمی‌تواند انگاره‌ای صحیح تلقی گردد چرا که اقتصاد ترکیه یک اقتصاد توریست‌محور و تجارت‌محور است و پایین آمدن سطح امنیت، ریسک سرمایه‌گذاری و کاهش توریست‌ها را به همراه دارد لذا باید عامل کار و علت آن را در جایی دیگر جست.
امروز بیشتر از اینکه به سیاست‌های کوتاه‌مدت اشاره کنیم به نظر می‌رسد باید به اشتباه بودن راهبردهای بلندمدت کشورهایی اشاره کرد که برای براندازی دولت بشار و تجزیه عراق دست به دامان تروریست‌ها شدند. امروز بهترین متهم آمریکا و رژیم‌های مرتجع منطقه هستند که مأمن و ملجا و تولید‌کننده این گروهک‌های تروریستی شدند. و این گروهک روزی سر از شاهچراغ در می‌آورند و روز دیگر از میدان تکسیم ترکیه. نکته مهم اینکه قطعا دود این تروریست‌پروری در بلندمدت به چشم عاملان و آمران آنها خواهد رفت و برای یک بار هم که شده داس دسته خود را خواهد برید و سگ هار پای صاحبانش را گاز خواهد گرفت. مطمئن باشیم اتفاق خواهد افتاد.
 
▼ خبر ویژه
قهرمان؛ سلیمانی...
نماهنگ جدیدی از از روایت رهبر معظم انقلاب درباره کار بزرگ سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در برابر توطئه گسترده رژیم ایالات متحده در منطقه منتشر شد. در این نماهنگ رهبر انقلاب اشاره و بازخوانی مجاهدت‌های این سردار شهید با مرور بیانات رهبر معظم انقلاب است.
 
▼ اخبار 
1ـ سخنران‌ها محرک آشوب زاهدان
حجت‌الاسلام حاج ‌علی ‌اکبری رئیس هیئت اعزامی رهبر معظم انقلاب به سیستان و بلوچستان در تحلیل حوادث سیستان گفت: در حوادث اخیر استان کسانی که با توئیت زدن و سخنرانی‌های تحریک‌کننده آب به آسیاب دشمن ریخته‌اند باید پاسخگو باشند؛ آنها حتماً در خون‌های بی‌گناهی که به زمین ریخته شد سهیم هستند. همین جور انسان عین حرف‌های دشمن را بگیرد و در باب زنان و مباحث مختلف بیان کند؟ دشمن می‌خواهد از بانوان ما با یک مشت عناصر معلوم‌الحال، خارج‌نشینان، سلطنت‌طلبان فرسوده و منافقان کودک‌کش و آواره و بی‌هویت انتقام بگیرد؛ آن وقت شما در سخنرانی‌ها با حرف‌های مبهم و یکی به میخ و یکی به نعل زدن، طرح مباحث تحریک‌کننده و زیر سؤال بردن نظام آسیب بزنید؟! البته این موضوعات مختص حوادث اخیر نیست چرا که پیش از این هم هر جا فرصت کرده‌اند نیش زده‌اند و ابهام‌آفرینی و تولید بی‌اعتمادی و دلسردی کرده‌اند. این همه زحمات و خدماتی که نظام مظلوم ما در طول ۴۳ سال انجام داده یک بار از زبان اینها بیان نشده و در این حوزه لال هستند اما زمانی که بخواهند اشکالات را مطرح‌ کنند زبان‌شان دراز است.
 
2ـ ادامه حملات تا خلع سلاح کامل
یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم اعلام کرد: که هر محلی را که از ناحیه آن احساس تهدید کنیم و از آن محل اقدامی علیه امنیت ملی ما صورت گیرد،‌ خاک دشمن تلقی می‌کنیم. بر این اساس حق اجرای هرگونه عملیات نظامی اعم از عملیات زمینی، موشکی،‌ توپخانه‌ای و پهپادی برای نابود کردن تهدیدات را برای خود محفوظ می‌دانیم. عملیات ربیع۲ نیز بر همین اساس طراحی شده و در حال اجرا است و تا زمانی که این گروهک‌ها به صورت کامل خلع سلاح نشوند و یا از اقلیم کردستان عراق اخراج نشوند سلسله عملیات‌های نیروی زمینی سپاه پاسداران ادامه خواهد داشت. این موضوع نشان می‌دهد عزم جمهوری اسلامی در خلع سلاح نیروهای تروریست تجزیه‌طلب یک عزم جدی است و تا زمانی که این نیروها بخواهند با ارتباط با صهیونیست‌ها بازیچه دست آنها باشند این برخورد ادامه خواهد یافت. 
 
3ـ اردوغان فاتح قله‌های تورمی
اردوغان همه قله‌های تورمی ۲۰ سال اخیر را فتح کرد؛ تورم ۸۵ درصدی. براساس آمارهای بانک مرکزی ترکیه، تورم سالانه منتهی به اکتبر سال جاری در این کشور به 85/5 درصد رسیده است. این نرخ تورم از سال ۲۰۰۱ تاکنون بی‌سابقه است، چرا که بالاترین نرخ تورم قبل از این سال ۲۰۲۲، در ژانویه و فوریه سال ۲۰۰۱ با نرخ ۷۳ درصد رخ داده است. همچنین در اکتبر سال جاری بالاترین نرخ تورم در بین بخش‌های مختلف مربوط به بخش حمل‌ونقل با ۱۱۷ درصد و اقلام خوراکی با ۹۹ درصد بوده است. یکی از مهم‌ترین این عوامل؛ تغییرات نرخ بهره است. در حالی‌ که همه کشورها در یک سال اخیر اقدام به افزایش قابل ‌توجه نرخ بهره کرده‌اند، اما بانک مرکزی ترکیه تحت فشار رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور؛ نرخ بهره را به 10/5 درصد در اکتبر ۲۰۲۲ رسانده است.
 
4ـ چقدر می‌گیری شانتاژ کنی؟
از نکات جالب مصاحبه دیروز کیروش، مواجهه با سؤال شیطنت‌آمیز خبرنگار انگلیسی و پاسخ به سؤال او بود. در نشست خبری سرمربی تیم ملی، خبرنگار اسکای‌ اسپورت در سؤالی از کی‌روش پرسید: «سرمربی‌گری تیم کشوری که حقوق زنان در آن رعایت نمی‌شود چه منفعتی برای شما دارد؟» کی‌روش در واکنش به این صحبت‌ها گفت: «شما چه مبلغی برای این سؤال دریافت می‌کنید؟» کی‌روش بلافاصله از این خبرنگار انگلیسی پرسید: «چقدر برای این سؤال پول گرفتی؟» پس از اتمام نشست خبری، کی‌روش خطاب به آن خبرنگار گفت: «به حرف‌های من فکر کن! راستی از کشور خودتان چه خبر؟»
 
▼ اخبار کوتاه
هلاکت ۲۹ صهیونیست در ۲۰۲۲/ از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون ۲۹ صهیونیست در عملیات‌ استشهادی فلسطینیان در اراضی اشغالی به هلاکت رسیده‌اند. این در حالی است که تعداد کشته‌های صهیونیست‌ها در سال گذشته بیست‌ویک نفر، در سال ۲۰۲۰ سه نفر، در سال ۲۰۱۹ دوازده نفر، در سال ۲۰۱۸ شانزده نفر، در سال ۲۰۱۷ هجده نفر و در سال ۲۰۱۶ نیز هفده نفر بوده است. از ابتدای سال جاری تاکنون ده‌ها نظامی و شهرک‌نشین اسرائیلی دیگر در عملیات‌ فلسطینیان زخمی شدند.
 
۲۷ درصد اختراعات دنیا توسط ایرانی‌هاست/ در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد که در حوزه چاپ مقالات علمی در سال ۲۰۰۱ رتبه پنجاه و هفتم جهان را داشتیم، امروز به رتبه چهارم رسیده‌ایم. در ۵ سال گذشته، ۳۳۱ ثبت اختراع در سطح جهانی داشته‌ایم که ۲۷ درصد ثبت اختراعات بین‌المللی را به خود اختصاص می‌دهد. بر اساس استانداردهای بین‌المللی رتبه پنجم جهان در حوزه نانو به جمهوری اسلامی ایران اختصاص دارد.
 
جمهوری‌خواهان، یک کرسی تا کسب اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا/ بر اساس آخرین شمارش آراء در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا، جمهوری‌خواهان، یک کرسی تا کسب اکثریت در مجلس نمایندگان آمریکا فاصله دارند. حزب جمهوری‌خواه با پیروزی در ایالت‌های مهم کالیفرنیا و آریزونا، به کسب ۲۱۸ کرسی برای به دست آوردن کنترل مجلس نمایندگان نزدیک شدند.
 
حمایت پهپادی آمریکا از اوکراین/ آمریکا درصدد است با ایجاد تغییرات تقویتی در پهپاد پیشرفته «گری‌ایگل(Gray Eagle)» آن را برای جنگ علیه روسیه در اختیار اوکراین قرار دهد، امری که مقام‌های کاخ سفید و پنتاگون از اعلام صریح آن تاکنون خودداری ورزیده‌اند. این در حالیست که آمریکایی‌ها به دروغ ایران را متهم به کمک پهپادی به روسیه می‌کنند.
 
آمریکا حامی تروریست‌های تجزیه‌طلب/ وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شد؛ ادامه حملات موشکی و پهپادی ایران علیه اقلیم کردستان عراق را به شدت محکوم می‌کنیم. آمریکا مدعی نقض حاکمیت عراق شد و از تهران خواسته است حملات علیه گروه‌های تروریستی تجزیه‌طلب در اقلیم شمال عراق را متوقف کند.
 
هزینه 3 میلیون دلاری برای قاتلان سردار دل‌ها/ وزارت خارجه آمریکا به کنگره اطلاع داد که پمپئو و برایان هوک در معرض تهدید جدی و باورپذیر از یک دولت خارجی قرار دارند. طبق اعلام آسوشیتدپرس در اين خبر آمده است هزينه تأمين امنيت فقط پمپئو در برابر این تهدیدات ماهانه ۲ میلیون دلار است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات