صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۴۱۳۵۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه 24 آبان‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): باید پدرها و مادرها، بچه‌ها را از اول با کتاب محشور و مأنوس کنند. حتی بچه‌های کوچک باید با کتاب اُنس پیدا کنند. باید خرید کتاب، یکی از مخارج اصلی خانواده محسوب شود.(1374/2/26)*** کتاب‌خوانی باید یک سیره و سنت رایج بین مردم ما بشود. کتاب بخوانند و به فرزندان‌شان هم یاد بدهند.(1372/2/12)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز
همه نگاه‌ها به قطر
تيم ملى فوتبال ايران روز گذشته پس از برگزاری مراسمی رسمى تهران را به مقصد قطر ترک کرد. فوتبالیست‌های تیم ملی قبل از خروج از کشور به ديدار رئیس‌جمهور رفتند و در ديداری صميمانه آخرين اظهارات عالى‌ترين مقام اجرایی کشور را شنيدند و از آن‌سو انتظارات خود را نيز اعلام نمودند و قول دادند که در بالاترين تراز در مسابقات حاضر شده و با همه توان برای کسب بيشترين افتخار تلاش کرده و دست پر و با شاد کردن دل مردم به کشور برگردند. گرفتن عکس يادگاری با آقاى رئيسی، بدرقه تيم ملى همراه با دعاهای خير مادر سه شهيد و عبور از زير قرآن و بوسه بر آن و... صحنه‌های جذاب و بیادماندنی را خلق کرد که آرامشی را در اذهان عمومی در آستانه شروع مسابقات ايجاد نمود که حکايت از همدلي ملي داشت!
اين مسابقات در شرايط حساسی در حال برگزاری است و حواشی فراوانى بر حساسيت‌های آن افزوده است؛ تيم ملى در حالى وارد مسابقات می‌شود که در سیاسی‌ترین گروه مسابقات قرار دارد و بايد با دو تيم انگليس و آمريکايي بازى کند که در عرصه سياسى تقابل و دشمنى خود را با ملت ايران رسما اعلام نموده‌اند. برگزارى اين مسابقات در قطر نيز از جهات مختلفى بر حساسيت مسابقات افزوده است، چرا که امکان حضور تماشاگران ايرانى بسيارى را در مسابقات فراهم ساخته و اين فرصتى براى روحيه بخشى به تيم ملى است.
در اين ميان ضدانقلابی که اين روزها دست خود را خالى و فتنه را مهار شده می‌بيند! با عصبانيت تمام در تلاش است تا مسابقات جام جهانی را به فرصتى براي بهره‌بردارى خود بدل سازد و بلوا را بدين شکل تداوم بخشد. اينان همان خائنانی هستند که در طول يک ماه تمام تلاش خود را براى محروم ساختن تيم ملى از مسابقات جام جهانی انجام داده و ناکام مانده‌اند! حال سرافکنده و نااميد تلاش دارند تا با حاشيه‌سازی در مسابقات، ناکام تيم ملي را جست‌وجو کرده و اغراض سياسى خود را صيد نمايند!
در اين زمينه کار مهمى بر دوش دست‌اندرکاران تيم ملى است تا نگذارند حواشی مسابقات تمرکز بازيکنان تيم ملى را بر هم بريزد. از سوى ديگر افکار عمومی نيز نبايد نسبت به اين حواشی حساس باشند و با آرامش به ديدن مسابقات تمرکز کرده و از بازى جذاب تيم ملى لذت ببرند! آخرين دست و پازدن‌هاى ضدانقلاب و بيگانگان، ان‌شاءالله با موفقيت تيم ملى و صعود پرغرور به مرحله دوم مسابقات براى اولين بار و اهتزاز پرچم سه رنگ جمهورى اسلامی بی‌نتیجه خواهد ماند.     
(مهدی سعیدی)
 
▼ گزارش روز
نقدی بر یک بیانیه
اصلاح‌طلبان با انتشار یک بیانیه مواضع خود را درخصوص آشوب‌های اخیر مطرح کردند. متأسفانه در این بیانیه به موضوع وحدت توجهی نشده و جبهه اصلاحات سعی کرده علل و اهداف اغتشاشات را همراستا با جهت‌دهی و بهره‌برداری حزبی و جریانی تحلیل کند.
گزاره خبری: 1ـ جبهه اصلاحات ایران در بیانیه 1401/8/18 خود می‌نویسد: «برای برون‌رفت از بحران، به سهم خود پیشنهاداتی عملی و اجرایی دارد که چنان چه اراده و تمایلی در حاکمیت برای شنیدن و به کار بستن مشاهده شود، آمادگی ارائه و بحث، گفت‌وگو و تبادل‌نظر درخصوص آن را خواهد داشت.» اما در متن بیانیه با بی‌انصافی تمام و بی‌توجهی به هشت سال دولت اعتدال که نماینده آنها بر قوه اجرایی کشور بود، طلبکارانه و از موضع بسیار بالا رقیب را هدف رگبار تیترهای تبلیغاتی تخریب‌کننده قرار می‌دهند.
گزاره تحلیلی: گفت‌وگو و تبادل نظر احزاب و جریانات سیاسی برای رشد و پیشرفت کشور از اهمیت زیادی برخوردار است. در شرایط کنونی همه دست‌اندرکاران و تصمیم‌سازان کشور بر شنیدن سخن مصلحانه تأکید دارند؛ البته رعایت انصاف اهمیت زیادی دارد. بحث و تبادل نظر در شرایطی به نتیجه می‌رسد که انصاف رعایت گردد، متأسفانه بیانه اصلاح‌طلبان توپخانه را به سمت جریان رقیب گرفت و حمله بی‌رحمانه‌ای می‌کند حال آنکه تحولات و اغتشاشات اخیر نه یک دعوای سیاسی بلکه اقدام دشمن برای براندازی نظام و تجزیه ایران است. اما اگر بخواهیم از عینک سیاسی نگاه کنیم این سؤال باقی می‌ماند که چطور آنها دوران کوتاه مدیریت دولت سیزدهم را مورد نقد قرار می‌دهند؛ اما دوران هشت ساله دولت اعتدال را که نماینده آنها بوده است و به درستی سهم خود را از حمایت از دولت در مناصب سیاسی گرفته‌اند، بی‌توجهی‌ می‌کنند. یکی از شگرد‌های عملیات روانی که از سوی جریان‌های سیاسی در سال‌های اخیر «فرافکنی» و «فرار از پاسخگویی» است. آنها در نقطه‌ای که باید نسبت به کارنامه و عملکرد سیاست‌ورزی خودشان پاسخگو باشند، طلبکارانه ژست اپوزیسیونی می‌گیرند و هرگز خود را در جایگاه پاسخگو قرار نمی‌دهند.
نکته قابل تأمل تلاش این جریان برای نادیده‌انگاری نقش دشمن است و این سؤال پدید می‌آید که چرا آنها سعی دارند نقش عامل بیگانه را نادیده بگیرند. این انگاره باید برای نویسندگان بیانیه شکل بگیرد که طرف مقابل با ایران قوی، مستقل و پیشرفت کشور مشکل دارند. لذا کسانی که در بیانیه سعی در فروکاستن نقش بیگانگانی دارند، بیش از همه محتاج درک شرایط کنونی و تاریخی‌اند.    
(فرهاد کوچک‌زاده)
 
▼ خبر ویژه
خبرهایی که سانسور می‌شود
موفقیت نخبگان ایرانی در درمان سرطان خون با روش «ژن‌درمانی» یک خبر خوب و خوشحال‌کننده برای هر ایرانی است. دیروز اعلام شد که محققان ایرانی موفق شدند برای نخستین بار در کشور با استفاده از روش ژن‌درمانی سرطان خون را در یک بیمار درمان کنند. ژن‌درمانی جدیدترین روش برای درمان سرطان در جهان است که با تلاش یک شرکت دانش‌‌بنیان ایرانی به مرحله نهایی رسیده است؛ فقط دو شرکت چندملیتی در جهان این روش درمانی را ارائه می‌کند و این دانش در ایران با تلاش محققان داخلی بومی شده است. اما نکته قابل تأمل اینکه رسانه‌هایی که یک خبر سیاه کوچک را از گوشه کشور پیدا می‌کنند و یا جعل می‌کنند تا علیه نظام سیاه‌نمایی کنند پیرامون این خبر خوب خفه‌خون گرفته‌اند. اما علت چیست؟ سعوی اینترنشنال‌ها از تزریق امید به کشور نگرانند و هر چه دل مردم را شاد کند را سانسور می‌کنند. تروریست‌ها نه فقط جان مردم بلکه اذهان آنها را به گروگان گرفته‌اند.
 
▼ اخبار 
1ـ حمله تروریست‌های مجازی به تیم ملی
رسانه‌های ضدانقلاب در هفته‌های اخیر ورزشکاران ایرانی حاضر در میادین بین‌المللی را در یک جنگ روانی و فضای سهمگین رادیکالی به طرق مختلف تحریک و تهدید کرده‌اند تا به افکار تجزیه‌طلبانه تکفیری و تروریستی‌شان تن دهند و آنها را در مقابل ملت شریف ایران قرار دهند. برخی از بازیکنان تیم ملی فوتبال مانند: وحید امیری و مهدی ترابی این روزها تنها به این دلیل که در زمین دشمن بازی نکرده‌اند ناجوانمردانه آماج حملات مواجب بگیران لندنی و سعودی شده‌اند. تروریست‌های رسانه‌ای که در ۵۰ روز گذشته بیش از ۳۸ هزار دروغ را درباره حوادث اخیر ایران منتشر کرده‌اند غیرت این دو فوتبالیست را تاب نیاورده‌اند و در یک اقدام رباتیکی توسط مزدوران‌شان در فضای مجازی این بازیکنان را با خط و نشان‌ها و شکنجه‌های روحی و روانی مورد هجمه و اهانت همه جانبه قرار داده‌اند. اما همین آتش‌بیاران معرکه اغتشاشات که دوستدار شادی ملت ایران نیستند تصویر افتخارآمیز بوسیدن پرچم توسط قهرمانان تیم ملی والیبال نشسته این مرز و بوم را که بر بام دنیا ایستادند، بایکوت کردند چراکه نمی‌خواهند این تصاویر خوشحالی و غرور ملی ایرانیان دیده شود.
 
2ـ فشار برای تحمیل اراده
جوزف بورل قبل از آغاز نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: در آستانه افزایش تحریم‌ها علیه «افراد و نهادهای مسئول در ارتباط با خشونت علیه معترضان» هستیم. رئیس‌جمهور فرانسه نیز اخیرا ضمن ملاقات با چند زن مدعی رهبری اعتراضات، ضمن تمجید از آنها از رخدادهای چند هفته گذشته‌ ایران به عنوان انقلاب! یاد کرد. اولاف شولتس صدراعظم آلمان نیز هم‌زمان با تظاهرات مردم این کشور در اعتراض به بی‌کفایتی دولت آلمان گفت: اتحادیه اروپا به زودی با هدف زیر فشار گذاشتن حکومت ایران تحریم‌های جدیدی اعمال خواهد کرد! اقدامات مداخله‌جویانه کشورهای اروپایی که با رفتارهای خارج از عرف دیپلماتیک برخی نمایندگان سیاسی آنها در ایران همراه است به روشنی از عصبانیت و ناامیدی آنها نسبت به فروکش کردن اغتشاشات حکایت می‌کند. بدون‌شک این‌گونه اقدامات مزورانه، همچون گذشته کمکی به اروپای بحران‌زده برای تحمیل اراده سیاسی خود به مردم ایران نخواهد کرد و اثر آن در حد نمایشی بی‌محتوا خواهد بود.
 
3ـ بدقولی اقلیم و حملات سپاه
فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهداء(ع) نیروی زمینی سپاه گفت: مقامات اقلیم کردستان پس از مرحله قبل عملیات ربیع به ایران آمدند و به وزیر امور خارجه قول داده بودند مقرهای نیروهای تروریستی در مدت زمان مشخص خالی شوند مقامات اقلیم به قول خود عمل نکردند و امروز ما در عمق ۸۰ کیلومتری مقر تروریست‌ها را هدف قرار دادیم. مقر گروه‌هایی را هدف قرار دادیم که در بحث کشته‌سازی فعال بودند. در دو ماه گذشته تروریست‌ها سلاح‌های جنگی، وینچستر و حتی نارنجک به کشور وارد کرده بودند. در عملیات جدید هم از پهپاد انتحاری استفاده کردیم هم پهپاد جنگی و هم موشک همه اهداف مورد هدف قرار گرفتند. تعداد قابل توجهی (از تروریست‌هایی که در اقلیم مستقر بودند) در داخل دستگیر شده‌اند و اعتراف کردند که برای ایجاد اغتشاش و کشته‌سازی وارد ایران شده بودیم. تا زمانی که اقلیم یا دولت مرکزی عراق خواسته‌های ما را اجرایی نکند و گروهک‌ها خلع سلاح و اخراج نشوند اقدامات‌مان ادامه خواهد داشت.
 
4ـ ابزار کنترلی جدید دولت برای بازار ارز
رئیس کل بانک مرکزی گفت: افرادی که نگران نوسان در بازار ارز هستند و به این دلیل خرید ارز انجام می‌دهند باید بدانند که از روزهای آینده ابزار جدید را در این حوزه معرفی می‌کنیم تا بتوانند اوراقی را که منتشر می‌شود خریداری کنند و دیگر نگرانی از این جهت نداشته باشند. خریداران در سررسید‌هایی مشخصی می‌توانند اوراق را به بانک مرکزی بفروشند.
 
▼ اخبار کوتاه
نوک کوه یخ صهیونیست‌ها/ طی روزهای گذشته رسانه‌های رژیم صهیونیستی از سرقت شبانه ۷۰ هزار گلوله و ۷۰ نارنجک تنها از یک پایگاه نظامی اسرائیل خبر داده بودند. در همین‌باره یک ژنرال بازنشسته در گفت‌وگو با شبکه ۱۴ اسرائیل گفت: ماجرای مفقودی سلاح از پادگان‌ها نشان از هرج و مرج است. چیزی که مردم می‌بینند نوک کوه یخ است. فرار از مسئولیت در سطح نظامی و سیاسی وجود دارد. انبوه مهمات به صورت هفتگی از پایگاه‌های ارتش به سرقت می‌رود. حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار سلاح در طول سال‌ها جمع‌آوری شده است، با آنها در خیابان‌ها می‌دوند و در همه جا شلیک می‌کنند.
 
باران نیامد سدها خالی شد/ میزان ذخایر آب سدهای کشور ۱۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب است و درصد پرشدگی مخازن سدها به ۳۶ درصد می‌رسد؛ به‌عبارتی هم‌اکنون ۶۴ درصد ظرفیت مخازن سدها خالی است. از ابتدای سال آبی جاری تا روز بیست‌ویکم آبان‌ ماه، میزان ورودی آب به سدهای کشور به یک‌میلیارد و هفتصد و پنجاه میلیون مترمکعب رسید که نسبت به سال گذشته فقط ۱ درصد رشد داشته است.
 
ترکیه تسلیت آمریکا را نپذیرفت/ ترکیه تسلیت واشنگتن به خاطر اقدام تروریستی در میدان تقسیم را با گفتن این عبارت که آمریکایی‌ها «از تروریست‌ها حمایت می‌کنند» نپذیرفت. سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه در این خصوص تصریح کرد: «ما تسلیت ایالات متحده را رد می‌کنیم. اتحاد ما با کشوری که با کوبانی و جیب‌های ترور مراوده دارد باید مورد بحث قرار گیرد.
 
جام جهانی بدون سیگار!/ فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) در اقدامی جالب توجه اعلام کرد: طبق قوانین دولت قطر سیگار کشیدن در ورزشگاه‌های میزبان جام جهانی در ایام مسابقات ممنوع است. پیش از این نیز قطر مصرف نوشیدنی‌های الکلی در مسابقات جام جهانی را ممنوع کرده بود.
 
ترامپ امروز نامزد می‌شود؟/ یکی از مشاوران «ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا اعلام کرد: وی قصد دارد روز سه‌شنبه نامزدی خود برای شرکت در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ را اعلام کند.
 
افزایش تسهیلات مشاغل خانگی در بودجه ۱۴۰۲/ صولت مرتضوی وزیر کار اعلام کرد: برنامه داریم تا در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ منابع مشاغل خانگی را افزایش دهیم و مشکلات افرادی که به دنبال ایجاد مشاغل خانگی هستند، را کمتر کنیم.
 
آزادی‌بیان به سبک بی‌بی‌سی/ پس از اینکه کارشناس برنامه از شبکه‌های مستقر در لندن مانند بی‌بی‌سی فارسی پیرامون تحریک معترضان در ایران انتقاد کرد، مجری برنامه ضمن قطع صحبت وی، برنامه خود را پایان داد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات