صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۴۱۷۲۲
در گفت‌وگو با بصیرت مطرح شد

حیدری: هدایت سرمایه‌ها به سمت تولید مانع سفته‌بازی در بازار ارز و طلا می‌شود

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: قطع به یقین تنها یک راه درست برای هدایت سرمایه‌های مردم وجود دارد و آن راهی نیست به جز هدایت سرمایه‌ها به سمت بازارهای مولد.
پایگاه بصیرت / کروه اقتصاد/ گفت‌وگو با حسن حیدری
https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif به گزارش بصیرت، حسن حیدری اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با بصیرت در خصوص عرضه اوراق ارز بانک مرکزی و اینکه انتشار اوراق ارزی می‌تواند منجر به کاهش نقدینگی در سطح جامعه شود گفت: به نظر می رسد برای کاهش نرخ نقدینگی دولت باید راهکارهای بهتری مثل هدایت نقدینگی به سمت تولید را در پیش بگیرد چرا که انتشار اوراق یا فروش ارز و سکه نمی‌تواند در نهایت در میان مدت و دراز مدت منجر به تحول خاصی در راستای کنترل و کاهش نقدینگی شود.
* وی در این باره افزود: اوج این موضوع را اواخر سال 96 در زمستان داشتیم که دولت با اختلاف خیلی زیادی مقدار قابل توجهی طلا پیش فروش کرد ولی نتوانست بازار ارز را کنترل کند و در حوالی اردیبهشت بحران ارزی پدید آمد. روند کلان بازار ارز تابعی از این کالا نیست همان طور که روند رشد نقدینگی تابعی از این موضوع نیست و هیچ سهمی نمی‌تواند به دلیل موقت بودن در جذب نقدینگی داشته باشد، بلکه مساله‌ای که منجر به افزایش نقدینگی در کشور شده کسری بودجه دولت است.
* حسن حیدری افزود: اگر دولت بخش خصوصی را حمایت کند و دستگاه‌هایی که به طرق مختلف از دولت بودجه می‌گیرند به بخش خصوصی واگذار کند که آنها در بخش درآمدها مستقل شوند قطعا بار فشار بودجه‌ای از روی دولت برداشته می‌شود و بخش اعظمی از  کسری بودجه رفع می‌شود.
* حسن حیدری در ادامه خاطر نشان کرد: برای جبران کسری بودجه نباید نهاده‌ها با قیمت دولتی به فروش برسد. سوخت و خوراک پتروشیمی‌ها نباید ارزان داده شود بلکه باید به مردم سوبسید داده شود تا قدرت خرید پیدا کنند. وقتی در نحوه مصرف درست عمل کنیم و در نحوه توزیع نیازی به طی کردن راه‌های بی‌فایده برای جمع‌آوری نقدینگی نیست بلکه باید تولید درست شود قدرت خرید مردم افزایش بیابد تا مردم مالیات بدهند و کسری بودجه‌ای نداشته باشیم که بار تورمی آن مردم را تحت فشار قرار دهد.
*وی در ادامه بحث گفت: کسانی که سرمایه خود را برای حفظ ارزش پول در بازارهای طلا و ارز سرمایه‌گذاری می‌کنند قطعا با بررسی این موضوع اقدام به خرید اوراق ارزی می‌کنند که در سررسید بازپرداخت اوارق نرخ ارز و سکه چقدر می‌شود. اگر این نرخ برای آنها سودآور باشد در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند در غیر این صورت به دنبال خرید ارز وطلا به صورت فیزیکی برمی‌آیند نه به صورت اوراق.
* حسن حیدری استاد اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در پایان گفتگو خاطر نشان کرد: قطع به یقین تنها یک راه درست برای هدایت سرمایه‌های مردم وجود دارد و آن راهی نیست به جز هدایت سرمایه‌ها به سمت بازارهای مولد. هدایت سرمایه‌ها به سمت فعالیت‌های تولیدی و این مسیر باز نمی‌شود تا زمانی که از تولید به شکل واقعی حمایت شود. راهکار رونق تولید حمایت‌های غیر دستوری با باز کردن فضای تولید و تسهیل شرایط ورود به فعالیت‌های مولد از سوی دولت است در غیر این صورت مردم به خرید ارز و طلا برای عدم کاهش یافتن ارزش پولشان می‌پردازند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات