صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۴۲۶۵۷
سی.ان.ان گزارش داد:

عوامل تاثیر گذار بر انتخابات 2024 آمریکا

چندین عامل ازجمله روند فعالیت شورای اکثریت جمهوری خواه ، تصمیمات دادگاه عالی درباره قوانین انتخابات و روند نظرسنجی ها در شهرهای بزرگ ممکن است در روند انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا تأثیر بگذارند.
پایگاه بصیرت / گروه بین المللی

آینده سیاسی آمریکا در وضعیت مبهمی قرار دارد. به طوری که در طول شاید چند دهه اخیر هیچ گاه آمریکا به چنین وضعیتی  در حوزه سیاست داخلی مواجهه نشده بود. دو قطبی شدیدی که تصور آینده سیاسی آمریکا را مبهم ساخته است. «سی.ان.ان» در گزارشی تحت عنوان "5 عامل سرنوشت ساز در انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا" به آینده سیاسی و در عین حال مبهم آمریکا پرداخته است.

در این گزارش آمده است: 

در جنگ عراق دونالد رامسفلد، وزیر دفاع وقت آمریکا عبارتی را برای توصیف این وضعیت (سرنوشت جنگ عراق) ابداع کرد. رامسفلد شرایطی را به وجود آورد که در آن پاسخ سؤال را نمی دانستیم، اما می دانستیم که پاسخ آن برای گرفتن نتیجه مهم است. او برای این وضعیت از عبارت «ناشناخته معروف» استفاده می کرد.

بی تردید پی بردن به بسیاری از عواملی که شکل دهنده رقابت بر سر ریاست جمهوری آمریکا در سال 2024 میلادی است، آن هم تقریباً دو سال قبل از رأی گیری غیرممکن است، اما می توان با اطمینان بیشتری مواردی بیان کرد که در پاسخ نهایی تأثیر بیشتری خواهد داشت.
 
سرنوشت نامزد جمهوری خواهان 
اگر جمهوری خواهان بار دیگر در سال 2024 دونالد ترامپ را نامزد کنند، هیچ شخصیت دیگری در این فهرست تا این حد اهمیت نخواهد داشت. برای بسیاری از رأی دهندگان این انتخابات می تواند به چالش تبدیل شود؛ اینکه آیا بار دیگر کنترل دولت فدرال را به ترامپ بسپارند یا خیر؟

نقاط قوت و ضعف ترامپ در رقابت بر سر نامزدی جمهوری‌خواهان از جنبه‌های کلیدی مشابه وضعیت وی در سال 2016 است، با این تفاوت اساسی که بیشتر نخبگان حزبی آشکارا در برابر ترامپ مقاومت می‌کنند، زیرا می‌ترسند دیدگاه دموکرات‌ها درباره اینکه او نمی‌تواند برای بار دوم پیروز انتخابات شود، درست باشد. 

احتمال اینکه ترامپ با کیفرخواست مواجه شود، چالش دیگری (فرا روی جمهوری خواهان) ایجاد می کند. بیل کریستول، راهبردنویس محافظه‌کار که از منتقدان سرسخت ترامپ است، نگرانی خود را از این موضوع پنهان نمی کند و معتقد است جمهوی خواهان باید در این زمینه تصمیم جدی بگیرند.

علاوه بر این، اگر ران دسانتیس، فرماندار فعلی و نامزد جمهوری خواهان در انتخابات فرمانداری فلوریدا یا یکی دیگر از نامزدهای جمهوری خواه بتواند ترامپ را شکست دهد، حزب جمهوری خواه با چند خطر مواجه خواهد شد؛ نخست، اینکه ترامپ آشکارا نامزد نهایی را تحقیر و تضعیف خواهد کرد. دوم، اینکه نامزد پیروز می تواند فقط درباره موضوعات داخلی آمریکا ازجمله فرهنگ، سقط جنین، دگرباشان جنسی، قانون اسلحه، مهاجرت و شیوع کرونا از ترامپ پیشی بگیرد؛ چه اینکه دسانتیس پیش تر نشانه هایی مبنی بر اینکه ممکن است این راهبرد را دنبال کند، ارائه کرده بود).
 
نظر رأی دهندگان درباره وضعیت اقتصادی چیست؟ 
دموکرات‌ها در سال 2022 با عملکرد غیرمنتظره خود و با وجود اینکه تقریباً سه چهارم رأی‌دهندگان دیدگاه‌های منفی نسبت به اقتصاد داشتند، تاریخ را به چالش کشیدند. اما بعید است هیچ دموکراتی بخواهد در سال 2024 این آزمون را تکرار کند.
به نظر می آید نگرش رأی دهندگان در زمینه اقتصاد در سال 2024 احتمالاً به واکنش دولت فدرال درباره افزایش مکرر نرخ بهره بستگی خواهد داشت و این در حالی است که در آمریکا تورم، بیکاری و کاهش میلانگین رشد توسعه بیداد می کند. 
شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد بیشتر آمریکایی‌ها با وجود افزایش نرخ بیکاری، تورم کمتر را ترجیح می‌دهند. جف گارین، نظریه پرداز و از راهبردنویسان کهنه کار دموکرات می گوید: اقتصادی با هزینه زندگی کمتر و نرخ بیکاری کمی بالاتر احتمالاً قابل تحمل تر خواهد بود.

تقریباً همه تحلیلگران سیاسی موافقند که بهتر یا بدتر شدن وضعیت اقتصادی به ویژه در بهار و تابستان سال برگزاری انتخابات می تواند شاخص مطلقی برای ارزیابی روند این آزمون سیاسی باشد.
 
آیا رأی دهندگان همچنان بایدن را دارای صلاحیت می دانند؟ 
شاید پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای سؤال اصلی درباره جو بایدن این بود که آیا با چالش اولیه جدی مواجه خواهد شد که بیشتر شکست رئیس‌جمهور کنونی را پیش‌بینی کرده بودند، اما عملکرد نسبتاً قوی دموکرات‌ها در میان دوره‌ای این احتمال را از بین برد و رئیس‌جمهور را در جایگاه خوبی در حزب متبوعش قرار داد.

با وجود نمایش غیرمنتظره دموکرات ها، انتخابات میان دوره ای نشانه های هشداردهنده ای را برای بایدن در میان رأی دهندگان نشان داد. بیشتر نظرسنجی ها نشان می دهند عملکرد بایدن در این جایگاه مورد تأیید نیست و دو سوم رأی دهندگان احتمالاً نمی خواهند او دوباره نامزد شود.

در گذشته رؤسای جمهوری همچون رونالد ریگان، بیل کلینتون و باراک اوباما هم زمان با نزدیک شدن به انتخاب مجددشان با بهبود نگرش ها در زمینه اقتصادی، میزان محبوبیت خود را افزایش دادند. اکنون نیز اگر تورم کاهش یابد، همان جزر و مد می تواند بایدن را بالا ببرد. آنچه مشخص نیست اینکه چه تعداد از رأی دهندگان حتی اگر احساس بهتری نسبت به اقتصاد داشته باشند، پای بایدن پیر و خسته باقی می مانند (او اندکی پس از انتخابات 2024، 82 ساله خواهد شد).

اکنون به نظر می‌آید بیشتر آمریکایی‌ها انتخابات کاخ سفید و کنگره را کمتر به عنوان انتخاب میان دو نفر می‌دانند تا اینکه کدام حزب می‌خواهد مسیر آینده این کشور را تعیین کند، بایدن احتمالاً باید بخش قابل توجهی از رأی دهندگان قشر خاکستری جامعه را متقاعد کند که می تواند کارش را به طور مؤثر انجام دهد.
 
آیا هر یک از دو حزب می تواند روند انتخابات را به نفع طرف مقابل برگرداند؟ 
عملکرد دموکرات ها در مقایسه با سال 2020 میان بیشتر جناح های اصلی تا حدودی کاهش یافته است؛ اما این حزب عمدتاً همان ائتلاف رأی دهندگان را حفظ کرده است که در سال‌های 2018 و 2020 جبهه مستحکمی برای مخالفت با ترامپ تشکیل داده بودند. (جوانان رنگین پوست، سفیدپوستان تحصیل کرده دانشگاهی، سکولارها، همجنس‌گرایان، دوجنس‌گراها و ساکنان بزرگترین مناطق شهری).
با این ائتلاف بود که دموکرات ها توانستند چند سناتور و نامزد فرمانداری مورد حمایت ترامپ در پنج ایالتی که نتیجه انتخابات 2020 را تعیین می کردند (میشیگان، پنسیلوانیا، ویسکانسین، آریزونا و جورجیا) شکست دهند.
 
این نتیجه نشان می‌دهد با از دور خارج شدن یقه سفیدهای این ایالت‌ها از حزب جمهوری‌خواه، دموکرات‌ها با برتری وارد سال 2024 می‌شوند. خبرهای خوب دیگر برای دموکرات‌ها این است که نسل هزاره‌ها و  Z همچنان با تعداد قابل توجهی رأی دهنده از آنها حمایت می‌کنند که جمعیتشان بیش از دو پنجم واجدین شرایط رأی دادن در سال 2024 است.
اصلی ترین عامل مبهم جمعیتی برای دموکرات ها ممکن است این باشد که آیا آنها می توانند الهام بخش حضور نسبتاً بیشتر نسل های جوان باشند یا خیر. عامل مبهم اصلی برای جمهوری‌خواهان در سال 2024 نیز ممکن است این باشد که آیا می‌توانند در میان قشر تحصیل کرده و دارای تنوع نژادی پنج ایالت جایگاه خود را به دست آورند یا خیر.

شورای اکثریت آسیب بیشتری به بایدن می زند یا حزب جمهوری خواه؟ 
شورای اکثریت جمهوری خواه آینده مسیر مواجهه با بایدن را تعیین کرده است و وعده داده اند با انجام یک سری تحقیقات ممکن است وزیر امنیت ملی و شاید چند نفر دیگر را برکنار کنند. آنها پیش تر برنامه‌هایی برای مشخص شدن میزان بدهی دولت فدرال با هدف کاهش هزینه‌های دولتی ازجمله برای تأمین اجتماعی و ... انجام داده بودند.

همه این‌ها دلایلی هستند که می‌توانند پایگاه جمهوری‌خواهان را برای سال 2024 ارتقا دهند. شبکه گسترده پژوهش های مجلس نمایندگان می‌تواند افشاگری‌های نگران‌کننده‌ای را از دولت بایدن در زمینه نحوه رسیدگی به مرزها، پولشویی، تغییرات آب‌وهوایی یا موضوعات دیگر انجام دهد.

اما دموکرات‌ها مطمئن هستند که شورای اکثریت جمهوری خواه به دنبال دامن زدن به جدل‌های سیاسی خارج از نگرانی‌های روزمره بیشتر آمریکایی‌ها و با برجسته کردن شخصیت‌های جنجالی نیستند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات