صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۴۲۴۹۱
اسناد توئیتر؛ آزادی بیانی که وجود ندارد

مهندسی افکار عمومی در آمریکا

ایلان ماسک پس از خرید توئیتر، در توئیتی نوشت: «پرنده از قفس آزاد شد» که به صورت کنایه به گنجشک‌آبی (نماد توئیتر) اشاره کرد که اکنون آزاد شده است.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/ زینب اصغریان
https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif تقریباً دو ماه پیش بود که ایلان ماسک توئیتر را به قیمت ۴۴ میلیارد دلار خرید و بلافاصله مدیران ارشد را اخراج کرد. ثروتمندترین فرد در جهان، توئیتر را همچون شرکت‌هایی چون تسلا و اسپیس‌اکس به دست آورد. او پس از خرید توئیتر، در توئیتی نوشت: «پرنده از قفس آزاد شد» که به صورت کنایه به گنجشک‌آبی (نماد توئیتر) اشاره کرد که اکنون آزاد شده است.

* 
از 28 اکتبر سال جاری که ایلان ماسک پس از کش‌وقوس‌های فراوان موفق به خرید این رسانه اجتماعی شد، عنوان کرد اطلاعات مهمی را فاش خواهد کرد. اینک او در رشته‌ توئیتی اعلام کرده است که دموکرات‌ها با استفاده از توئیتر توانسته‌اند در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تأثیرگذار باشند.

*
 وی با استناد به مدارکی نشان داد توئیتر در دوران قبل از وی، از انتشار مطالب مربوط به جمهوری‌خواهان اجتناب می‌کرد و در رشته‌توئیتی اظهار داشته است که انتشار مطالب با همکاری نهادهای امنیتی مانند اف‌بی‌آی انجام شده است.

*
 وی با عنوان «پرونده‌های توئیتر» برای افکار عمومی به همراه مایکل شلنبرگ، روزنامه‌نگار آمریکایی در گزارشی اذعان کرد که چگونه فشارهای هیئت‌مدیره توئیتر ، سران دموکرات و اف‌بی‌آی منجر به تعلیق اکانت ترامپ و حذف او از این شبکه اجتماعی در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 شد. جالب آنجا بود که پس از حوادث 6 ژانویه در ساختمان کنگره، اکانت دونالد ترامپ یک روز بعد ‌از درخواست میشل اوباما برای «حذف دائم» صفحه ترامپ از توئیتر، تعلیق شد. 

*
هر چند ترامپ نیز در ۱۰ خرداد ماه در اظهارات مطبوعاتی اذعان کرد درصورتی‌که قانون این اجازه را بدهد، شبکه اجتماعی توئیتر را می‌بندد؛ اما اکنون ورق به نفع ترامپ برگشت. «جک دورسی» نیز نتوانست اکانت ترامپ را برای همیشه حذف کند و با خرید توئیتر توسط ایلان ماسک، این اکانت برگشت.

*
 اسناد نشان می‌دهند که جک دورسی، مدیرعامل وقت توئیتر، زمانی که اکانت ترامپ به دلیل فشار مدیران رده‌بالای توئیتر و سیاستمداران تعلیق شد، در جزیره شخصی در پلی‌نزی فرانسه به سر می‌برد و گفته می‌شود خبری از این ماجرا نداشته است. 

*
بر اساس مدارک به‌‌دست ‌آمده از توئیتر، در سال‌های 2018، 2020 و 2022 به ترتیب 96، 98 و 99 درصد کمک‌های مالی کارمندان توئیتر از آن سیاستمداران حزب دموکرات بود.

*
بخش دیگر اسناد توئیتر، مرتبط با حذف پست‌هایی از «هانتر بایدن» در روزهای نزدیک به انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 آمریکا بود که نشان می‌داد، توئیتر به جمهوری‌خواهان اجازه افشاگری نداده است. ترامپ معتقد بود با کمک این اسناد، جمهوری‌خواهان برنده انتخابات 2020 آمریکا خواهند بود اما فهمید توئیتر آن را مخالف قوانین خود می‌داند و مانع انتشار آن شده است.

*
ایلان ماسک که خود از حامیان جمهوری‌خواه است و در انتخابات کنگره از مردم خواسته بود از جمهوری‌خواه حمایت کنند، حالا خود یکه‌تاز میدان توئیتر شده است و از افشاگری‌های کنونی می‌توان دریافت که وی برای استفاده جمهوری‌خواهان از توئیتر برای مدیریت انتخابات آمریکا خیز برداشته است.

*
اینها همه نشان‌دهنده آن است که در آمریکا، فضای مجازی به عنوان یکی از ابزارهای حزبی برای کنترل افکار عمومی به‌شمارمی‌رود و تاکنون دموکرات‌ها در انتخابات گذشته از آن بهره گرفته‌اند و ظاهراً این بار نوبت جمهوری‌خواهان است.

*
اینکه برخی اکانت‌ها چطور به ‌صورت نامحسوس «شدوبن یا محدود» یا حذف شده‌اند که عمدتاً از اکانت‌های جمهوری‌خواهان بوده است نیز در اسناد توئیتری بدان اشاره شده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات