صبح صادق >>  دیدگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۴۲۸۱۰
نگاهی به تهاجم گسترده بنگاه‌‌های رسانه‌ای غرب علیه ایران اسلامی

فصل جدید ایران‌هراسی

پایگاه بصیرت / نوید کمالی

در جریان حوادث اخیر، بازیگران رسانه‌ای گوناگونی ایفای نقش کردند؛ اما ویژگی اصلی آنها عملکرد جبهه‌‌شان در مواجهه با نظام اسلامی کشورمان بود. این جبهه متشکل از طیف‎های رسانه‎ای گوناگون با محوریت چهره‌های شاخص فرهنگی، هنری و حتی ورزشی بود که با همکاری و همراهی رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور مأموریت کلیدی‌شان شکل‌دهی توده اغتشاشگر در خیابان‌های شهرهای کشور تعریف شده بود تا از این طریق به ظن خود زمینه انقلاب رنگی در کشور را فراهم کنند.
همزمان با این قبیل تلاش‌های بی‌سرانجام، اتاق‌های فکر جنگ ترکیبی ناتو و رژیم‌های عبری- عربی، رسانه‌های بین‌المللی مطرح جهان غرب، از جمله سی.‌ان‌.ان و نیویورک‌تایمز را در مسیر برجسته‌سازی دروغین تحولات کشورمان به کار گرفته و در سطح بین‌المللی فصل جدید پروژه ایرانی‌هراسی را رقم زدند.
پروژه «ایران‌هراسی» نام پروژه‌ای است که طی چهار دهه گذشته به شکل مستمر علیه کشورمان دنبال شده است. «ایران‌هراسی» یا «Iranophobia» به احساسات مخالفت یا دشمنی با سیاست‌ها، فرهنگ، جامعه، اقتصاد یا نقش بین‌المللی ایران اشاره دارد. همچنین، ایران‌هراسی به بی‌اعتمادی، نفرت، انزجار، حسادت، تبعیض، تعصب، نژادپرستی، کلیشه، ترس یا بیزاری به ایرانیان به عنوان یک گروه نژادی، قومی، زبانی و مذهبی پذیرفته ‌شده در سراسر جهان اشاره دارد. گستره ایران‌هراسی می‌تواند از نفرت فردی تا تعقیب و آزار نهادینه‌ شده متغیر باشد. افزون بر این، ایران‌هراسی به سیاست‌هایی اطلاق می‌شود که بر مبنای نظریه توطئه برای رسیدن به منافع خاص علیه کشورمان با معرفی کردن ایران به منزله تهدیدی برای کشوری خاص یا در شکل بزرگ‌تر برای صلح بین‌المللی مطرح می‌شود.
نکته جالب توجه اینجاست که ایران‌هراسی در طول چهار دهه گذشته درآمدهای سرشاری را برای شرکت‌های نظامی و دفاعی آمریکایی فراهم کرده است؛ چرا که با معرفی ایران به منزله تهدید جدی علیه امنیت منطقه و حتی جهان، برخی از کشورها، مانند رژیم‌های فربه حوزه خلیج‌فارس به خرید انبوهی از جنگ‌افزارهای آمریکایی تشویق شده‌اند که حتی کاربری اغلب آنها بر عهده افسران آمریکایی است و باید در طول دهه‌های آینده این رژیم‎ها از محل دلارهای نفتی هزینه‌های چند صد میلیارد دلاری مرتبط با این خرید‌ها را به شرکت‌ها و صنایع آمریکایی پرداخت کنند.
اما سؤال اینجاست که هدف رسانه‌های مطرح بین‌المللی وابسته به بلوک غرب از برجسته‌سازی مسائل حقوق بشری کشورمان، آن هم به شکل دروغین چیست؟!
برای پاسخ به این پرسش باید در گام اول به سابقه مواجهه کشورمان با توطئه‌های پیچیده دشمنان داخلی و خارجی در طول چهار دهه گذشته نگاهی داشته باشیم. نظام جمهوری اسلامی ایران از بدو تولد خود در بهمن ماه 1357 شاهد انواع تهدیدآفرینی‌ها و اقدامات خصمانه دشمنان کشورمان بوده است، اما هوشیاری ملی همواره موجب خنثی شدن تهدیدات شده است؛ بنابراین تجربه رویارویی با جمهوری اسلامی ایران و به تبع آن ملت ایران، دشمنان کشورمان را به این نتیجه رسانده است که باید با شکل‌دهی اجماع بین‌المللی پروژه شکست خورده فشار حداکثری ترامپ را با حربه حقوق بشر و نه مسائل مرتبط با پرونده هسته‌ای و برجام به سرانجام رساند. نکته اینجاست که دشمنان کشورمان به این واقعیت پی ‌برده‌اند که دیگر با برجسته‌سازی دروغین کشورمان به منزله یک تهدید هسته‌ای نمی‌توانند اجماع جهانی علیه ایرانیان شکل دهند؛ چرا که امروزه بیشتر کشورها به ماهیت صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای کشورمان پی برده‌اند و خود نیز بیش از هر زمانی در پی دستیابی به دانش صلح‌آمیز هسته‌ای برای رفع نیازهای ملی‌شان با تأکید بر حوزه انرژی پاک هستند.
پر واضح است که در چنین وضعیتی، دشمنان کشورمان باید به دنبال حربه اجماع‌سازی جدیدی باشند که امروزه در بین تمام گزینه‌های در دسترس، مهم‌ترین گزینه پیش روی آنها تمسک به مسائل حقوق بشری است؛ چرا که افکار عمومی جهان از نظر عاطفی و احساسی نسبت به این نوع مسائل حساسیت ویژه‌ای داشته و از طریق تمرکز بر این مسائل می‌توان مقدمات شکل‌گیری اجماع جهانی علیه کشور و ملت هدف را فراهم کرد.
البته باید به این نکته توجه داشت که دشمنان با تکیه بر سرمایه‌گذاری کلان خود در حوزه روایت‌سازی توانسته‌اند روایت و تعریف خود از حقوق بشر را ـ که ما از آن با عنوان حقوق بشری آمریکایی یاد می‌کنیم ـ در جهان غالب کنند؛ بنابراین، با تعریف آنها آمریکا و دیگران قدرت‌های غربی دارای سابقه استعمار و استثمار در ردیف حافظان حقوق بشر و کشورهای حامی مظلومان عالم با محوریت جمهوری اسلامی ایران در ردیف ناقضان حقوق بشر تعریف می‌شوند.
طبیعتاً برای مواجهه هوشمندانه با این توطئه دشمنان کشورمان و پیشگیری از پیشبرد موفق پروژه ایران‌هراسی باید تمام ظرفیت‌های تبلیغی و رسانه‌ای کشورمان را در حوزه منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای فعال کرد تا روایت صحیح کشورمان از حقوق بشر و رخدادهای چند ماه گذشته به گوش افکار عمومی جهان رسیده و پروژه اجماع‌سازی بین‌المللی علیه کشورمان در این فصل جدید تهدیدآفرینی دشمنان خنثی شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات