صبح صادق >>  خرد >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۴۳۴۴۸
جنگ روایت‌ها و جهاد تبیین‌ـ ۳۱

از گفت‌وگو غفلت نشود

پایگاه بصیرت / امیر قلی‌زاده

در شماره‌های پیشین بیشتر سعی ما در تبیین الزامات جهاد تبیین بود که تا حد مجال و وسع علمی درباره آن مطالبی تقدیم شد؛ اما از مؤلفه‌های مهم در جهاد تبیین اتخاذ بهترین و مناسب‌ترین راهکار و روش از جهات گوناگون، مانند شرایط مخاطب، شرایط زمان و مکان است. رهبر معظم انقلاب در بیانات خود عامل سوم در ارکان تبلیغ را استفاده از روش مناسب دانستند و در این باره فرمودند: «عامل سوم، عبارت از روش است. روش‌ها خیلی مهم است. در همین آیه مبارکه «ادع الی سبیل ربّک بالحکمة»، در واقع، درصدد معرفی و بیان روش مناسب دعوت به سوی خدای متعال است که همان موعظه و دعوت حکیمانه است. سخن حکمت‌آمیز، یعنی سخن محکم، سخن غیرمشتبه، سخن غیرموهون و غیر ضعیف. حکمت، همه اینها را با هم دارد. سخن حکیم است، یعنی هم حکمت‌آمیز است، هم مستحکم است، هم در مقابل متشابه است؛ «بالحکمة والموعظة الحسنة و جادلهم بالّتی هی احسن» گفت‌وگو، مذاکره، با ذهن‌ها مواجه شدن، مخاطب قرار دادن دل‌ها و ذهن‌ها، با لسان مبین و با روش برادرانه حرف زدن، بسیار مهم است. این موضوع در دنیای حاکمیت فضای مجازی مهم‌تر می‌کند و باید گشودن باب تعامل و گفت‌وگو را مغتنم دانست.»
در استفاده از روش‌ها در وضعیت حاضر یکی از غفلت‌ها و کم توجهی‌ها نسبت به تبیین در دنیای واقعی همین گفت‌وگوست. اهتمام به مخاطب واقعی یکی از روش‌ها به منظور تأثیر بهتر برای جهاد تبیین است. با توجه به اثرات مثبت و همچنین قابلیت‌های زیاد فضای مجازی برخی افراد را از فضای حقیقی دور کرده است؛ در صورتی که هیچ اقدامی جایگزین مناسب برای گفت‌وگویی رو در رو و چهره به چهره نیست. رهبر معظم انقلاب در دیدار با جمعی از دانشجویان در تاریخ 1396/3/17 به این امر مهم اشاره کردند و فرمودند: «اهتمام به تخاطب واقعی. فضای مجازی چیز خوبی است، فرصتی است؛ امّا کافی نیست. بعضی‌ها چسبیده‌اند به فضای مجازی- توئیتر و مانند اینها- برای اینکه پیام‌های‌شان را برسانند، این فایده ندارد؛ تخاطب واقعی لازم است، میزگرد لازم است، سخنرانی لازم است، نشریه لازم است، بحث‌های دونفره و سه‌نفره لازم است، جلسات تحلیل لازم است؛ این‌جور با مخاطبینتان بنشینید؛ و مانند این کارها.»
در تبیین حقیقی مبتنی بر گفت‌وگوی رو در رو، بهتر می‌توان از پرسش‌ها و فهم و ادراک مخاطب مطلع شد و هم اینکه معمولاً شناخت بهتری نسبت به مخاطب حاصل می‌شود. افزون بر اینها، دغدغه‌های معرفتی که درباره پرسش‌ها وجود دارد، با گفت‌وگو و تعامل صمیمانه و دلسوزانه بهتر خودش را نشان می‌دهد و از این طریق می‌توان بر علل غیرمعرفتی که به صورت ناخودآگاه در اذهان تأثیر می‌گذارد، وقوف پیدا کرد و با کمک کردن به افراد در جهت پاسخ‌دهی به این علل، مشکلات معرفتی آنها را هم برطرف کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات