صبح صادق >>  خرد >> گزارش
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۷۱۴۴۰
جنگ روایت‌ها و جهاد تبیین -۱۲۱

قلعه مستحکم

پایگاه بصیرت / امیر قلی‌زاده/ کارشناس سیاسی

رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیرشان با مردم قم به مناسبت قیام ۱۹ دی ۱۳۶۵، در به شکست کشاندن نقشه‌های تبلیغاتی دشمن بر روی افکار عمومی، مقابله با جنگ تبلیغاتی امروز دشمن را یک کار اساسی دانستند و خطاب به دستگاه‌های مسئول تأکید کردند: «امروز کار اساسی، کار مهم برای دستگاه‌های تبلیغاتی ما، برای دستگاه‌های فرهنگی ما، تبلیغات ما، وزارت ارشاد ما، صداوسیمای ما، فعالان فضای مجازی ما، این است که پرده توهم اقتدار دشمن را پاره کنند، بشکنند، نگذارند تبلیغات دشمن بر روی افکار عمومی اثر کند.»

حال سؤال این است که مصونیت‌بخشی افکار عمومی در قبال تبلیغات دشمن چگونه اتفاق می‌افتد؟ و چه سازکاری دارد؟ به عبارت دیگر، چگونه می‌شود قلعه ذهنی و روحی مردم را در برابر حملات تبلیغاتی و جنگ شناختی دشمن واکسینه و مستحکم کرد؟ 

ساخت افکار عمومی یک فرآیند پیچیده است که به‌صورت خلق‌الساعه شکل نمی‌گیرد. این فرآیند تحت تأثیر عوامل فردی، اجتماعی، منطقه‌ای و جهانی قرار دارد. اقناع عمومی، مهم‌ترین مرحله از ساخت افکار عمومی است که می‌تواند برای تحقق اهداف گوناگون مورد توجه قرار گیرد.

جهت‌گیری اساسی رهبر معظم انقلاب در بیانات اخیرشان، توجه دادن به تلاش دشمنان انقلاب برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی و تضعیف روحیه انقلابی جامعه است. برای مصونیت‌بخشی و ایجاد آن «قلعه مستحکم» ذهنی و روانی، تدابیر فردی و اجتماعی لازم است که به دو مورد مهم آن اشاره می‌شود.

۱- جهاد تبیین؛ رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌های متعدد بر جهاد تبیین تأکید کرده‌اند. جهاد تبیین در حقیقت معرفی نقاط قوت و ضعف، تشخیص جهت‌گیری و اهداف اقدامات گوناگون است. به عبارت دیگر، ارائه تحلیل درستی از واقعیت‌هاست. در این زمینه مشکل اساسی این است که دشمنان به جای ارائه و بازنمایی واقعیت‌های درست و حقیقی، در صددند که واقعیت‌سازی‌های نادرست ایجاد کنند؛ بنابراین هدف جهاد تبیین کشف واقعیت‌های حقیقی انقلاب، نظام، جامعه و سیاست‌ها و برنامه‌های آن است که می‌تواند به مثابه سد محکمی در برابر واقعیت‌سازی نادرست دشمنان باشد.

۲-تفکر انتقادی و سواد رسانه‌ای؛ تفکر انتقادی یک جریان فکری است که متکی بر عقلانیت، تحلیل و استدلال است. سواد رسانه‌ای در راستای تفکر انتقادی، تحلیل و نقد همیشگی رسانه‌ها برای فهم محتوای آنها است. در این زمینه می‌توان به «شناخت تکنیک‌های تبلیغاتی»، «تشخیص فیک‌نیوزها» (اخبار جعلی و دروغین)، «فهم چگونگی دوقطبی‌سازی» و آشنا شدن با «گفتمان‌سازی‌های متنوع» در جامعه اشاره کرد که نیازمند آموزش شیوه‌های تفکر انتقادی به افراد جامعه است تا آنان در برابر توطئه‌های دشمنان مصون‌سازی شوند.

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات