صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۴۳۸۲۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، 10 بهمن‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): دشمن می‌فهمد که چشم و گوشِ جوانِ امروز باز است، حواسش جمع است، هوشمند است، قابل تحلیل است؛ چه کار می‌کند؟ ‌دشمن که بیکار نمی‌ماند؛ دشمن برای اینکه این حالت جوان ما را خنثی کند، شروع می‌کند محتوای ذهنی برای جوان درست ‌کردن؛ این حجم عظیم دروغ‌ها در شبکه‌های مجازی به خاطر این است.(1401/8/11)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

▼ حرف روز

کارستان روایت اول

«روایت اول» اصطلاحی رسانه‌ای است که به تلاش رسانه‌ها برای جذب مخاطب بیشتر از طریق سرعت و دقت زمان ارائه خبر و تحلیل گفته می‌شود؛ یعنی چه کسی اولین روایت از واقعه‌ یا رخدادی را با چه مهارتی نقل کند. بررسی‌ها و پیمایش‌های علمی نشان می‌دهد که روایت اول ضریب نفوذ بیشتری در اذهان و افهام مردم دارد و با نوعی مقبولیت و مشروعیت همراه است؛ حتی اگر با مهارت هم دروغ‌پردازی شده باشد.

فوت مهسا امینی مصداق و مثال جدید روایت اول است. با این که دروغ بود اما با آرایشی که در رسانه پیدا کرد، توانست به تعبیر یکی از براندازان خارج‌نشین، به اسم رمز آشوب و اغتشاشات سال جاری تبدیل شود. در نقد و آسیب‌شناسی رسانه‌های خودی در جنگ رسانه‌ای دشمنان گفته شد، ضعف اصلی در تأخیر روایت اول بوده است. یعنی با وجود دسترسی به اسناد پزشکی و دیگر مستنداتی که اگر در اختیار رسانه قرار می‌گرفت و به موقع به مردم منتقل می‌شد، خیلی از دروغ‌ها خنثی می‌شد و اسباب حضور خیابانی برخی از مردم را فراهم نمی‌کرد.

این تجربه به قیمت گرانی حاصل شد اما امروز می‌بینیم که از آن در رخدادهای اخیر به خوبی استفاده شد. رسانه‌ها و مسئولان بخش‌های مربوطه در جنگ روایت‌های اخیر مرتبط با دو حادثه حمله با انگیزه خانوادگی و شخصی به سفارت آذربایجان و حمله پهپادی به اصفهان خوب عمل کردند و با روایتی درست، به موقع و اقناعی و منطقی جلوی جوسازی رسانه‌های معاند را گرفتند. همزمان با وقوع انفجاری ضعیف در حد ترقه‌بازی در یک مرکز صنعتی و دفاعی در اصفهان، اکانت‌ها و شبکه‌های اجتماعی وابسته به جریان معاند و نفاق اقدام به خبرسازی‌های دروغ و متعدد از منظرهای مختلف باورپذیر پیرامون این رخداد کرده بودند که فصل مشترک همه آنها این بود که فضای امن زندگی مردم را ناامن جلوه بدهند و این تصویر وارونه را از داخل ایران بسازند که در ایران عملیات‌های ترویستی به راحتی انجام می‌شود و در پشت صحنه آنها هم نهادهای حاکمیت و دولتی قرار دارند. اما رسانه‌های خودی با ورود به‌هنگام و واکاوی ابعاد مختلف خبرها توانستند روایت‌گری اول و به موقع را ارائه و طراحی‌های فتنه‌گون دشمنان را خنثی کنند.

نکته مهم در این دو واقعه، ارائه روایت اول در زمان طلایی خودش بود که فرصت موج‌سواری و روایت‌سازی دروغ و خلاف واقع را از ضدانقلاب و خبرسازان ساکن در تیرانا(منافقین) گرفت. کاری که در این دو حادثه اتفاق افتاد، الگوی خبری و تحلیلی درستی برای مصاف رسانه‌ای ما با دشمنان در صحنه‌های آینده است.

فتح‌الله پریشان

 

▼ گزارش روز

ابعاد جدید جنگ اوکراین

کشورهای اروپایی در یک اقدام کم سابقه به همراه آمریکا پذیرفته‌اند که تانک‌های آبرامز در اختیار اوکراین برای جنگ با روسیه قرار دهند.

گزاره‌های خبری: ۱ـ روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز  نوشت: گفته می‌شود 31 تانک آبرامزی که برای اوکراین در نظر گرفته شده است شامل ترکیب زره سری‌ای که جدیدترین نسخه ارتش آمریکا را تا حد زیادی کشنده می‌کند، نخواهد بود.  ۲- واشنگتن پست نیز به این خبر اشاره کرده و نوشته است به گفته افرادی که از مذاکرات آمریکا با طرف‌های اروپایی مطلع هستند، ایالات متحده قصد دارد تانک اصلی جنگی آبرامز را در پیکربندی پیشرفته‌تر  1M2A به جای نسخه قدیمی 1A که ارتش در انبار دارد، به کیف بفرستد. 

گزاره‌های تحلیلی: 1- نسخه 2A تانک آبرامز دارای اپتیک و کنترل‌های پیچیده‌تری نسبت به نسخه قدیمی 1A است که ارتش آمریکا قصد دارد در چند سال آینده آن را بازنشسته کند. با وجود شباهت ظاهری به 1A ،2A دارای یک ایستگاه سلاح فرمانده بازطراحی شده با اپتیک بهبود یافته برای هدف‌گیری و یک نمایشگر حرارتی مستقل بوده که به فرمانده اجازه می‌دهد به طور مستقل اهداف را در هر شرایط آب و هوایی و میدان جنگ اسکن کند.  ۲- در این نسخه از آبرامز، مکانیسم‌های کنترل دیجیتالی شده‌اند، به ویژه یک سیستم جدید اطلاعات بین خودرویی که به وسایل نقلیه اجازه می‌دهد به طور مداوم و خودکار اطلاعات را مبادله کنند. با استفاده از فناوری جدید، فرماندهان می‌توانند به سرعت مکان خودروهای دوست را ردیابی کنند، مواضع دشمن را شناسایی کرده و درخواست‌های توپخانه را پردازش کنند. 

3- این اقدام آمریکا و اروپا به منزله اعلام جنگ جدید به روسیه است که مسکو نیز در مقابل تهدید کرد که در صورت ارسال این تانک‌ها همه آنها را نابود خواهد کرد. کارشناسان معتقدند یکی از علل تاخیر آمریکایی‌ها در ارسال آبرامز به جنگ اوکراین ترس آمریکایی‌ها از قدرت کم این تانک در برابر تسلیحات شرقی است. وقوع این رخدادها و ارسال تجهیزات به اوکراین نشان از این گزاره را دارد که جنگ روسیه و اوکراین در ماه‌های آینده از نظر میدانی روندی تصاعدی به خود خواهد گرفت و این امر را می‌توان در گذر اروپا از زمستان و فصل بهار مشاهده کرد که علنا ترسی از تهدید انرژی روسیه را نیز ندارند.

4- در بین سناریوهای ادامه جنگ و یا مذاکرات سیاسی باید گفت که همچنان نقش میدانی در جنگ روسیه و اوکراین نقش پررنگ‌تری خواهد داشت و آمریکا با ادامه این جنگ خود را برنده اصلی آن می‌داند. در نهایت به نظر می‌رسد که اعلام رسمی ارسال تانک آبرامز به اوکراین در کوتاه مدت بیشتر جنبه سمبلیک دارد و با توجه به تهدید روسیه، تحویل آنها به ماه‌های بعد موکول شود.                                                         

محمدرضا فرهادی

 

▼ خبر ویژه

اسکناس‌های آمریکایی در جیب براندازان

مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا در کتابی که به تازگی از وی منتشر شده، اعتراف کرد: در دوره ترامپ قصد داشتیم به ونزوئلا حمله کنیم و برای این کار، یک میلیارد دلار به مخالفان دولت تحت عنوان کمک‌های بشردوستانه، پرداخت کردیم! هیچ یک از ما نمی‌خواستیم به صورت علنی در مورد این ابزار مهم فشار، صحبت کنیم. کاربری با انتشار این خبر نوشت: «مدیونید فکر کنید کمتر از ده برابر این را این سالها علیه ایران خرج نکرده باشند. مسیح و اره اوره‌های برانداز بالاخره خرج دارند!» چند سال پیش وب‌سایتی که مأموریتش را انتشار اطلاعات درباره دولت آمریکا اعلام کرده بود فاش کرد مسیح علی‌نژاد، فعال رسانه‌ای ضدانقلاب چندین قرارداد با دولت آمریکا منعقد کرده است که ارزش آنها در سال‌های گذشته چند صد هزار دلار برآورد می‌شود.

 

▼ اخبار

1ـ کار ماست ولی غلط کردیم

پس از اینکه بلومبرگ به نقل از رسانه سعودی الحدث گزارش داد که آمریکا به همراه یک کشور دیگر این حمله به تأسیسات وزارت دفاع ایران در اصفهان را ترتیب داده است. سخنگوی پنتاگون با سراسیمگی اعلام کرد که هیچ نیروی نظامی آمریکایی در حمله علیه ایران مشارکت نداشته است. وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی مدعی شد: اسرائیل با یک حمله پهپادی یک مجتمع نظامی در اصفهان در ایران را هدف حمله مخفیانه قرار داد. حمله به اصفهان اولین عملیات اسرائیل در داخل ایران در دوره جدید نتانیاهو است. اما منابع اسرائیلی مانند شبکه‌های والا و کانال ۱۳ معتقدند که اسرائیل و نتانیاهو اشتباه بزرگی را انجام دادند که به تاسیسات نظامی ایران حمله کردند با اوضاع متشنج غزه و کرانه باختری هر لحظه امکان دارد که ضربه سخت و وحشتناکی دریافت کنیم. محمد مرندی مشاور تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در صفحه توئیتر خود با اشاره به عملیات ناموفق  شنبه شب در اصفهان نوشت: هفته خوبی برای رژیم آپارتاید (صهیونیستی) چه در داخل و چه در خارج نیست. با این حال، حتی اگر نتانیاهو و متحدان تروریستی تحت حمایت غرب او در شمال عراق شکست خورده باشند، عواقبی در انتظارشان خواهد بود. هر دوی آنها باید یاد بگیرند که تنبیه با شکست نیز همراه است.

2ـ جوسازی با عکس‌های فتوشاپی

حسن فیروزی که در روزهای گذشته با انتشار عکسهای دروغین موجب جوسازی رسانه‌های معاند علیه کشور شده بود پس از بازداشت اعلام کرده است که فایل‌ها را به درخواست و هدایت ادمین یک صفحه معاند به نام فریاد آزادی تهیه و برایشان ارسال می‌کردم. از آن جایی که عکس‌‎های من در شبکه‎های مجازی به صورت گسترده منتشر شده بود، سهیل ادمین صفحه‌ای که با آن‌ها در ارتباط بودم از من خواست تا دستورات و خواسته‎هایشان را اجرا کنم. برادرزاده‌ام عکسم را منتشر و گفته بود که عموی من بیمار است و گم شده. بعد از مدتی دیدم که عکسم همه جا منتشر شده است. پس از مدتی که از ارتباط من با سهیل گذشت او از من خواست عکس‌هایی که بدون لباس هستم را برای او ارسال کنم تا پروژه وارد فاز جدیدی شود. آن عکس‌ها را ارسال کردم و خود او با استفاده از نرم‌افزار روی بدن من آثار کبودی ایجاد کرد. تمام اطلاعات غلطی که درباره من تولید و منتشر می‌شد توسط رسانه‌های ضدانقلاب تهیه و در فضای مجازی بارگذاری می‌شد.

3ـ سود سرشار قاچاق سوخت در جنوب ایران

عده‌ای از افراد سودجو با خرید وسایل نقلیه سنگین که معمولا مستهلک و از رده خارج هستند پس از دریافت کارت سوخت، این کارت سوخت را در اختیار دلالان قرار می‌دهند و به قاچاق سوخت روی می‌آورند. در یک شهر کوچک که به ۵ مینی‌بوس هم نیاز ندارد حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ مینی‌بوس کارتشان سوخت‌گیری می‌کند که نشان می‌دهد این مینی‌بوس‌ها قاچاق سوخت انجام می‌دهند. ۳ هزار کارت سوخت مهاجر از سایر استان‌ها در استان شناسایی و باطل شده است. روزانه بین ۳ تا ۵ میلیون لیتر سوخت فقط در استان هرمزگان قاچاق می‌شود که رقم بسیار بالایی در حدود ۳۰ تا ۵۵ میلیارد تومان می‌شود‌ و هر روز از اموال عمومی و بیت‌المال به تاراج می‌رود.

4ـ پیاز رکورددار گرانی در دی‌ماه

بنا به اعلام مرکز آمار ایران پیاز در دی ماه با ۴۳.۹ درصد افزایش نرخ، بالاترین رشد قیمت را داشته است. قیمت گوشت گوسفندی هم در دیماه ۱۵.۳ درصد افزایش یافته است. براساس این آمار در بین کالاهای اساسی مهم، برنج خارجی درجه یک  ۳.۸ درصد، گوشت گاو یا گوساله ۷ درصد و تخم مرغ ۳.۱ درصد افزایش و قیمت مرغ ۲.۷ درصد کاهش داشته است.

 

▼ اخبار کوتاه

کرانه باختنی!/ فرهیختگان در روز گذشته تیتر «کرانه باختنی» را برای روزنامه‌اش انتخاب کرده و نوشت نتانیاهو می‌خواست بحران سیاست داخلی خود را با حمله به مقاومت حل کند، اما اتفاقات جمعه شب برای او شوکه‌کننده بود. تکثیر این الگو در کرانه باختری کار بی‌بی را تمام می‌کند.

رفتیم ولی هستیم/ معاون وزیر خارجه جمهوری آذربایجان گفت: دیپلمات‌های ما از ایران خارج شده‌اند و فعالیت‌های سفارت به تعلیق درآمده، اما این مسئله خللی در فعالیت‌های کنسولگری ما در تبریز ایجاد نخواهد کرد و آنجا به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

عربستان و ایران روی دور مذاکرات/ فؤاد حسین، وزیر امور خارجه عراق به رسانه‌های سعودی گفت که فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان به‌زودی برای گفت‌وگو درباره از سرگیری مذاکرات بین ریاض و تهران به بغداد سفر می‌کند.

آخرین آمار از وضعیت آبی کشور/ درحال حاضر میزان ذخایر آبی سدهای کشور ۱۹ میلیارد و ۹۶۰ میلیون مترمکعب است که این میزان ذخیره آب، حاکی از پرشدن ۴۰ درصد از ظرفیت مخازن سدهای کشور است. میزان ریزش‌های جوی کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه) تا هفتم بهمن‌ماه به ۹۱.۸ میلی‌متر رسید. این مقدار بارندگی نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۱۱۹.۲ میلی‌متر) کاهشی ۲۳ درصدی داشته است.

16 سال حبس برای سوزاندن پرچم همجنس‌بازان/ مرد آمریکایی که پرچم رنگین‌کمان همجنس بازها را سوزاند، به ۱۶ سال حبس محکوم شد! آزادی بیان‌ پیشکش، اینها بشریت را مجبور می‌کنند در برابر قوانین شیطانی زانو بزنند.

حریت در لحظه آخر/ زنی یهودی در گفت‌وگو با شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی تاکید کرد که مجری عملیات اخیر در قدس (شهید فخری علقم) از مقابل او رد شده اما به وی گفته که زن نمی‌کشد و به راه خود ادامه داده است.

با هم گفت‌وگو کنیم/ رضا کیانیان بازیگر سینما و تلویزیون گفت من جشنواره فیلم فجر را تحریم نمی‌کنم. مثل دوران ۸۸ کـه تلویزیون را تحریم نکردم. تلویزیون برای ماست و آن را تحریم نمی‌کنم. من بـه تلویزیون می‌گفتم اگر برنامه زنده داشته باشید می‌آیم. برای گفت‌وگو در کشور هیچ وقت دیر نیست.

اتصال شبکه بانکی روسیه و ایران/ محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی در توییتی نوشت: در چارچوب سند اقدامات مشترک بین بانک‌های مرکزی ایران و روسیه، علاوه بر ارتباط مستقیم با بانک‌های روسی، شبکه بانکی کشورمان با ۱۰۶ بانک خارجی غیر روسی ارتباط مستقیم خواهد داشت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات