صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۴۳۸۰۹
عملیات نبی یعقوب؛

واکنش زودهنگام مقاومت در کرانه باختری

واکنش زودهنگام مقاومت در قدس نشان داد که سیاست سرکوب و کشتار فلسطینی ها کارآیی ندارد و بلکه هزینه های سنگینی به صهیونیست ها وارد می سازد.

   همان گونه که پیش بینی می شد با روی کار آمدن دولت افراطی بنیامین نتانیاهو، درگیری ها در کرانه باختری تشدید شده و رویارویی خونین بین اشغالگران صهیونیست و مقاومت کلید خورد.
دولت اسرائیل که از ضربات مهلک مبارزان فلسطینی در جنین و اردوگاه معروف آن کینه به دل داشت، با هدف پایان دادن به این حملات جنایت جنین را رقم زد. در حمله بی سابقه نظامیان صهیونیست به اردوگاه جنین، ۱۱ شهروند فلسطینی شهید و دستکم ۲۰ نفر دیگر نیز زخمی شدند.
فلسطینیان در مناطق مختلف کرانه باختری از جمله قدس اشغالی، رام الله، بیت لحم، نابلس و همچنین نوار غزه در محکومیت جنایت صهیونیست‌ها تظاهرات کردند و دست به اعتصاب عمومی زدند.
محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هم ضمن درخواست برگزاری جلسه اضطراری برای بررسی تحولات اردوگاه جنین، در کرانه باختری عزای عمومی اعلام و دستور نیمه افراشته شدن پرچم‌های فلسطین را صادر کرد و پس از آن «نبیل ابورودینه» سخنگوی رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد تصمیم گرفتیم در پاسخ به حمله اردوگاه جنین، هماهنگی امنیتی با اسرائیل را متوقف کنیم.
مقاومت فلسطین که همواره تاکید کرده که خون ملت فلسطین بی ازرش نیست و اشغالگران باید تاوان بدهند حملات راکتی را به شهرک های صهیونیست نشین آغاز کرد و اوضاع را برای صهیونیستها ناامن کردند تا جایی که شهردار عسقلان به شدت از اقدام نتانیاهو انتقاد کرد.
واکنش شدید و عملی به حمله جنین اما جمعه شب توسط یک جوانی فلسطینی انجام شد.  «خیری علقم» ۲۱ ساله ساکن اردوگاه شعفاط در قدس که سوار بر خودرو بود، در نزدیکی یک کنیسه یهودی در منطقه «نبی یعقوب» در شهرک بیت حنینا در شمال قدس اشغالی گروهی از صهیونیست ‌ها را به گلوله بست که طی آن 9 صهیونیست کشته شدند. نظامیان اسرائیلی با مجری عملیات وارد درگیری مسلحانه شدند و در نهایت او را به ضرب گلوله به شهادت رساندند.
البته این پایان ماجرا نبود و در سایر نقاط کرانه باختری از جمله سلوان در قدس اشغالی و اریحا و قلقلیه حملاتی علیه صهیونیست ها انجام شد.
در پی عملیات شهادت طلبانه در قدس ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی و پس از آن بنیامین نتانیاهو، نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی در میان تدابیر شدید امنیتی به محل حمله شتافتند.
بن گویر در حالی که به دلیل ضعف تدابیر امنیتی در این حادثه کاملا دستپاچه بود در واکنش به این حمله گفت باید به حمله قدس پاسخ دهیم؛ وضع به همین منوال نمی‌تواند ادامه یابد.
نیامین نتانیاهو نیز در مقر مرکزی پلیس در قدس اشغالی گفت: ما در یکی از بدترین حملاتی قرار داریم که طی سال‌های اخیر شاهد بوده‌ایم. قلب‌های ما با خانواده‌های کشته‌ها و زخمی‌هاست. وی افزود بعد از نشست با سیستم‌های امنیتی تصمیمات فوری بعد از عملیات را اتخاذ کرده کرده و باید از روی درایت اقدام کنیم؛ از مردم می‌خواهم خودشان دست به اعمال قانون نزنند.
منع شهروندان اسرائیلی از اقدامات خودسرانه، نشانگر ترس نتانیاهو از پیامدهای درگیری در کرانه بوده و به خوبی می داند که کرانه باختری نه فقط مسلح شده، بلکه جوانان فلسطینی انگیزه بالایی برای انتقام و درگیری سخت با نیروهای اسرائیلی در حد عملیات های استشهادی دارند.
در واقع جریان مقاومت در کرانه وارد مرحله جدیدی شده و فراتر از گروه های سنتی مانند جنبش حماس و جهاد اسلامی، گروه های نوظهور مانند تیپ جنین، تیپ طولکرم، عرین الاسود (بیشه شیران)، صقور الکرامه (عقاب های کرامت) پا به عرصه گذاشته و در واقع پروژه راهبردی «تسلیح کرانه باختری» محقق شده است.
گاه نیز عملیات علیه صهیونیست ها به شکل غیرسازمانی و خودجوش انجام می گیرد؛ پدیده ای که حاکی از فراگیر شدن فرهنگ مقاومت در کرانه باختری و اقدامات انتقامی با شیوه های مختلف و ابداعی می باشد.
خیری علقم پیش از عملیات قدس، در صفحه شخصی خود در فضای مجازی این پیام را نگاشت: «تک­ تیرانداز مناسب در جایی مناسب از هزار سرباز در میدان نبرد برتر است.» این پیام مختصر حکایتگر راهبرد نظامی نوین در صفوف مقاومت فلسطینی ها و بالندگی نسل جوان این سرزمین می باشد.
 پیام عملیات در قدس به دولت افراطی نتانیاهو آن است که معادلات نبرد فلسطینیان با رژیم صهیونیستی دچار تغییر شده و یک جوان فلسطینی می تواند به سرعت انتقام خون شهدای جنین را بگیرد و اگر اسرایئل چرخه خشونت را ادامه دهد، باید منتظر واکنش های دردناک بعدی باشد. در واقع واکنش زودهنگام مقاومت در کرانه نشان داد که سیاست سرکوب و کشتار فلسطینی ها و تخریب و مصادره منازل آن ها کارآیی ندارد و بلکه هزینه های سنگینی به صهیونیست ها وارد می سازد.
در سطح خارجی واکنش آمریکا مطابق معمول حمایت از رژیم غاصب بود. در بیانیه کاخ سفید آمده است عملیات تروریستی در قدس را محکوم کرده و نسبت به تشدید تنش و درگیری ها در کرانه باختری ابراز نگرانی می کنیم. همچنین سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی نیز در توییتی عنوان کرد که این حادثه هولناک در روز جهانی احیای هولوکاست بود که او را شوکه کرده است.
مواضع شتابزده برخی سفرای اروپایی پیرامون عملیات قهرمانانه در قدس نیز بار دیگر سیاست ‌های دوگانه غرب را بر ملا کرد و نشان داد که همواره رنج و مظلومیت ملت فلسطین و ظلم و جنایت رژیم اسرائیل را علیه این ملت نادیده می ‌گیرند.
وزارت امور خارجه عربستان سعودی هم در واکنش به عملیات قدس ضمن ابراز نگرانی از تشدید دیگری بین فلسطینی ‌ها و صهیونیست ‌ها اعلام کردریاض هرگونه هدف قرار دادن غیرنظامیان را محکوم و بر لزوم توقف حملات، احیای روند صلح و پایان دادن به اشغالگری تاکید می ‌کند.
نکته قابل توجه آن است که فلسطینی ها دیرزمانی است به این نتیجه رسیده اند که نمی توانند روی حمایت مدعیانی چون غرب و عربستان سعودی حساب باز کنند و به همین دلیل تلاش دارند با اتکا به توانمندی های خود از حقوق برباد رفته خود در مقابل اشغالگران دفاع کنند.
همان گونه که باریکه غزه با دستیابی به قدرت بازداندگی موفق به تغییر معادلات امنیتی علیه اسرائیل در طول سال های گذشته شده است، اینک کرانه باختری نیز وارد چنین روندی شده و در این راستا نخستین ضرب شست خود را به دولت جدید رژیم غاصب نشان داد.  
به نظر می رسد اگر نتانیاهو و تیم افراطی اش از اندک عقل و دوراندیشی برخوردار باشند حداقل به دلیل حفظ امنیت شهروندان یهود باید در سیاست های سرکوب و توسعه طلبی در کرانه باختری تجدید نظر کنند؛ در غیر این صورت باید آماده عواقب سخت این گونه سیاست ها از سوی مقاومت در کرانه باختری باشند

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات