صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۴۳۶۸۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، 5 بهمن‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): دشمن می‌فهمد که چشم و گوش جوان امروز باز است، حواسش جمع است، هوشمند است، قابل تحلیل است؛ چه کار می‌کند؟ ‌دشمن که بیکار نمی‌ماند؛ دشمن برای اینکه این حالت جوان ما را خنثی کند، شروع می‌کند محتوای ذهنی برای جوان درست ‌کردن؛ این حجم عظیم دروغ‌ها در شبکه‌های مجازی به خاطر این است.(1401/8/11) * شهادت حضرت امام علی‌النقی الهادی(علیه‌السلام) را تسلیت می‌گوییم *

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز
به نام مردم، به کام دلالان
تجربه نشان داد که با عرضه خودرو در بورس کالا به تدریج روند قیمت منطقی بر بازار حاکم خواهد شد ولیکن همچنان این موضوع به محل مناقشه تعدادی از سیاستمداران و برخی از فعالان اقتصادی تبدیل شده است. در زیر نگاهی به استدلال و نظراتی که در مخالفت با این تصمیم بیان شده است می‌پردازیم:
1ـ برخی مانند سازمان بازرسی کل کشور معتقدند که چون خودرو کالایی انحصاری است نباید در بورس عرضه شود چرا که خودروساز می‌تواند از طریق کنترل عرضه همواره تقاضا را به نفع خود مدیریت کند. اگرچه این نگاه از نظر مبنایی حرف صحیحی است ولیکن دولت مدعی است طی برنامه‌ای که دارد با ورود خودروهای خارجی این انحصار شکسته می‌شود. فارغ از ادعای دولت، این دسته از منتقدان هیچ پیشنهاد جذابی ندارند. اینکه عرضه خودرو در بورس صورت نگیرد و شورای رقابت همانند گذشته قیمت خودرو را تعیین کند یعنی استمرار راه گذشته و همه می‌دانند که این شیوه باعث تعمیق فساد در بازار خودرو شد.
2ـ برخی منتقدین می‌گویند که با عرضه خودرو در بورس قیمت‌ها افزایش پیدا کرده که این افزایش در نهایت به زیان مردم است. این در حالی است که قیمت خودرو برای مردم نباید با قیمت کارخانه محاسبه شود زیرا اکثریت قاطع مردم نمی‌توانستند خودرو را با قیمت قرعه‌کشی بخرند و با قیمت آزاد تهیه می‌کردند. منطقی این است که قیمت‌ها در نهایت در محدوده‌ای بین قیمت کارخانه و قیمت قبلی بازار به تعادل برسد و لذا پیش‌بینی می‌شود که این طرح در نهایت به نفع مصرف‌کننده باشد.
3ـ برخی نیز با این طرح از این جهت مخالفند که اختلاف قیمت پایه و قیمت فروش به جیب خودروساز می‌رود و معتقدند که این اختلاف باید به خزانه واریز شود در حالی که این موضوع خلاف اصول مسلم بازار سرمایه است. وقتی اقتصاد غیر رقابتی و دستوری باشد، انواع فساد مالی در آن به وجود می‌آید در حال حاضر بخش‌هایی از زیان انباشته خودروسازان پس از عرضه در بورس جبران شده است.
سخن پایانی آنکه عرضه خودرو در بورس و کوتاه شدن دست دلالان از این بازار یک گام مهم در تبدیل خودرو از یک کالای سرمایه‌ای به یک کالای مصرفی است و منتقدان آن هم اگرچه انتقاداتی مطرح می‌کنند ولی هیچ پیشنهاد رو به جلویی ندارند. ماهیت منتقدان نیز نشان می‌دهد که بسیاری از این افراد با شعار حمایت از مطرف‌کننده ورود می‌کنند ولی نظرات آنها بیشتر به نفع دلال است؛ در حقیقت این مخالفت‌ها به نام مردم و به کام دلال است.           
علی کارگر
 
▼ گزارش روز
چاقوی کُند و بی‌اثر تحریم
همان‌طور که قابل پیش‌بینی بود، مصوبه پارلمان اروپا مبنی بر قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در «فهرست سازمان‌های تروریستی اروپا»، در نشست اخیر شورای اروپا، رأی نیاورد و وزرای خارجه اروپا تنها به اعمال تحریم‌های بیشتر علیه افراد و نهادهای ایرانی بسنده کردند. 
گزاره خبری: در جدیدترین اقدام اتحادیه اروپا، ۱۸ شخصیت و ۱۹ نهاد ایرانی را در فهرست تحریم‌ها قرار داد. سجادی وزیر ورزش و جوانان، محمداسماعیل کوثری، سیدمصطفی آقامیرسلیم، محمدتقی نقدعلی و موسی غضنفرآبادی از نمایندگان مجلس و تعدادی از فرماندهان نظامی از جمله افراد تحریم ‌شده هستند. به این ترتیب فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران به بهانه مسائل حقوق بشری، به ۱۷۳ شخصیت و ۳۱ نهاد افزایش یافت. به موازات اتحادیه اروپا، وزارت خزانه‌داری آمریکا هم اعلام کرده بنیاد تعاون سپاه و پنج نفر از اعضای هیئت مدیره آن، معاون وزیر اطلاعات و چهار نفر از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران را تحریم کرده است. دولت آمریکا ۱۶ دی‌ماه هم اسامی هفت شخص دیگر را به فهرست تحریم‌های خود علیه ایران اضافه کرده بود. همزمان دولت انگلیس نیز هفت نام جدید را تحت «رژیم تحریم‌های حقوق بشری ایران» قرار داده است. انگلیس تاکنون ۵۰ تحریم جدید ضد ایرانی را از زمان آغاز اغتشاشات در ایران اعمال کرده‌ است.
گزاره‌های تحلیلی: 1ـ از ابتدای مهرماه تاکنون، آمریکا، اتحادیه اروپا، انگلیس و کانادا با هدف اعلامی «فشار حداکثری» در مجموع حدود 20 دور تحریم ترکیبی و جدید علیه جمهوری اسلامی اعمال شده کرده‌اند. 2ـ یکی از نکات «قابل تأمل» در خصوص تحریم‌های اعمالی این است که قریب به اتفاق این تحریم‌ها علیه افراد و نهادهایی که است که پیش از این و در ماه‌ها و سال‌ها و حتی دهه‌های گذشته بارها تحریم شده‌اند و اسامی‌شان در بسته‌های مختلف تحریمی که آمریکا و اروپا از سال‌‌ها قبل اعلام کرده است وجود دارد. 3ـ نکته دیگر اینکه، اروپا و آمریکا اعلام کرده‌اند ضمن مسدود کردن دارایی افراد تحریم ‌شده، اشخاص فوق‌الذکر از سفر به اروپا و آمریکا نیز منع می‌شوند. این در حالی است که تمام افرادی که در لیست‌های تحریم قرار دارند، فاقد هرگونه دارایی و اموال منقول و غیرمنقول در خارج از کشور هستند، ضمن‌ اینکه بنا به مسئولیت‌ها و مشاغلی هم که دارند، اداری و غیراداری مسیرشان به این کشورها نمی‌افتد که از سفر به آنجا ممنوع شوند!
نگاهی به کم و کیف تحریم‌های آمریکا و کشورهای اروپایی که به اشکال و اهداف مختلف علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال می‌شود، نشان‌دهنده واقعیات مهمی است: اول اینکه، در میان گزینه‌های مختلف نظامی، سیاسی، اقتصادی و دیپلماتیک علیه ایران، تحریم آخرین ابزار باقی‌مانده برای اعمال فشار علیه جمهوری اسلامی است. ثانیاً، تحریم با وجود آثار و تبعاتی که بر اقتصاد و زندگی مردم دارد، دیگر یک ابزار راهبردی و مؤثر برای تحقق اهداف تعیین شده در رابطه با ایران محسوب نمی‌شود. دوم اینکه، تحریم‌های پی‌درپی علیه جمهوری اسلامی ایران به طوری که در کمتر از 5 ماه حدود 20 بسته تحریمی اعمال شود که نام یک شخص نه تنها در این همه این بسته‌ها حتی در تحریم‌های قبلی هم وجود دارد، آن قدر مضحکه‌آمیز است که حیثیت و اعتبار کشورهای تحریم‌کننده را زیر سؤال برده و خدشه‌دار می‌سازد. نکته آخر؛ تحریم‌های اخیر و قبل‌تر از اینها، بنا به ماهیتی که دارند، در زمره تحریم‌های بی‌اثر هستند. آمریکا و اروپا نیز این مسئله را به خوبی می‌دانند. اما از اعلام و اعمال آنها، عمدتاً دنبال بهره‌برداری در قالب «عملیات روانی» با هدف اثرگذاری بر بازارهای اقتصادی (قیمت اقلام و ارزهای خارجی و...) و افکار عمومی (ناامیدسازی و...) هستند. بنابراین برای مواجهه با آثار روانی این تحریم‌ها، باید از طریق «سازوکارهای روانی و رسانه‌ای»، تدابیری اتخاذ شود که افکار عمومی و اقتصاد کشور از پیامدهای روانی تحریم‌های اعلام شده مصون بماند.  
حمید خوش‌آیند
 
▼ اخبار 
1ـ کار خودشان است
کمپین «من وکالت می‌دهم» که سلطنت‌طلب‌ها و طرفداران رضا پهلوی به راه انداخته‌ بودند و امید داشتند که موجب اجماع و اتحاد گروه‌ها و افراد اپوزیسیون شود، خیلی زود به محل نزاع و درگیری جدیدشان تبدیل شد. حتی برخی از چهره‌ها که مایل به پهلوی‌ها هستند و در گذشته نیز با رضا پهلوی و پهلوی‌ها دوستی و ارتباط داشتند با این اقدام مخالفت کردند. با به بن‌بست رسیدن اقدام سلطنت‌طلب‌ها این سؤال در بین رسانه‌های ضدانقلاب به وجود آمد که آیا این اقدام به نفع براندازی است یا خیر؟ هما سرشار در گفت‌و‌‌گو با اینترنشنال گفت: من نسبت به این کارزار مشکوکم و آن را کار جمهوری اسلامی می‌دانم. این در حالی است که شبکه تلویزیونی من‌وتو وابسته به سلطنت‌طلب‌ها در روزهای گذشته به صورت گسترده به تبلیغ این کمپین پرداخت و حتی در مورد اینکه چه کسی این کمپین را به راه انداخت بین خودشان اختلاف وجود دارد. آنچه اکنون از کمپین من وکالت می‌دهم برای طرفداران سلطنت پهلوی باقی مانده است، دعوا و درگیری با مخالفان‌شان است. در ویدیویی که از یک تجمع در لندن منتشر شده یک خانم که پرچم تجزیه‌طلبی بر دوش دارد، می‌گوید: «رضا پهلوی! تو اتحاد را به هم‌ زدی. طرح وکالتت بردگی است.»
 
2ـ مگر در میگساری بودید؟
اظهارات نسنجیده رئیس‌جمهور کره جنوبی در امارات متحده عربی به دعوایی بین سیاستمداران کره‌ای تبدیل شده است. کومین جانگ، نماینده حزب قدرت مردم کره جنوبی در واکنش به این اظهارات خطاب به رئیس‌جمهور کره گفت: «مگر در مراسم میگساری بودید که اینطور در مورد ایران صحبت کردید؟ لازم است ساختار مغز رئیس‌جمهور یون سوک یول به طور کامل تغییر کند. رئیس‌جمهور در حال نشان دادن ظاهری غیر آماده از خود است. یک نفر باید گاهی رئیس‌جمهور را حسابی سرزنش و یا گاهی مستقیماً بدون واهمه حقیقت را به او بگوید.» این اظهارات پس از آن مطرح شد که برخی کارشناسان کره‌ای از عوارض اقتصادی این مواضع انتقاد کردند و گفتند افزایش تنش در خلیج‌فارس به آینده وضعیت اقتصادی کره در منطقه ضربه خواهد زد.
 
3ـ اتصال شبکه «شتاب» ایران و «میر» روسیه
رئیس مجلس دومای روسیه در سفر اخیرش به ایران اعلام کرد که مقرر شد ایران و روسیه با افزایش استفاده از ارزهای ملی در تسویه حساب‌ها، با استفاده از سیستم‌های پرداخت روسی «میر» و «شتاب» ایرانی تمرکز کنند. سهم روبل و ریال در تسویه حساب‌های متقابل اکنون از 60 درصد فراتر رفته است. کار بر روی کاربرد مشترک سیستم‌های پرداخت ملی در حال تکمیل است. تجارت بین روسیه و ایران در سال گذشته میلادی 15 درصد شاهد افزایش بوده و به 4/6 میلیارد دلار رسیده است. به دلیل موقعیت جغرافیایی ایران، این کشور به عنوان یک «پل لجستیکی» بین روسیه و خاورمیانه، آسیای جنوبی و جنوب شرقی نیز در نظر گرفته می‌شود.
 
4ـ رسانه بن‌سلمان هم ناامید شد
بعد از اینکه قرار بود شورای وزیران اتحادیه اروپا درباره تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران تصمیم‌گیری بکند، امروز اما با توجه به اظهارات بورل این اقدام اصلا مورد بررسی قرار نگرفت. حتی کارشناس اینترنشنال هم اعتراف کرد که اتحادیه اروپا ترجیحش این است که از مسیر دیپلماسی با ایران تعامل بکند. دامون گلریز کارشناس این شبکه سعودی روز گذشته با ناراحتی اعلام کرد که اتحادیه اروپا ترجیح می‌دهد از مسیر دیپلماسی با ایران تعامل کند تا تروریستی اعلام کردن سپاه.
 
▼ اخبار کوتاه
خداحافظی جنوبی‌ها با دلار/ بعد از اقدام برزیل و آرژانتین برای راه‌اندازی واحد پول جدید به نام سول، این دو کشور تصمیم گرفتند که بعد از این با کشورهای دیگر آمریکای جنوبی تبادل نظر کنند و از آنها بخواهند که با این واحد پول مشترک موافقت کنند. جمعیت این دو تا کشور در مجموع 260 میلیون نفر و تولید ناخالص داخلی 52/2 تریلیون دلار هست.
 
خبر خوب مجلس برای فرزندان جدید/ رئیس کمیسیون قانون حمایت از خانواده مجلس گفت: به احتمال زیاد وام ازدواج در سال آینده برای زوج‌های زیر 23 و 25 سال نفری 200 میلیون تومان می‌شود و برای دیگر افراد نفری 170 میلیون تومان خواهد شد. وام فرزندآوری هم احتمالاً برای سال آینده از 30 میلیون تا 150 میلیون تومان شود.
 
ادامه انتقال پیام با ایران/ راب مالی نماینده آمریکا در امور ایران گفت: ایران طرفی است که مذاکرات مستقیم را رد کرده اما ما روش‌هایی برای انتقال پیام به مقام‌های ایرانی داریم و به این کار ادامه می‌دهیم. فشار را بر چین برای توقف خرید نفت از ایران افزایش می‌دهیم. در دولت بایدن هیچ‌کدام از تحریم‌های ایران را کاهش ندادیم.
 
شروع دوباره سفرهای گروسی/ گروسی مدیرکل آژانس انرژی اتمی گفت: هیچ‌کس مرگ برجام را اعلام نکرده اما این توافق چندبار نقض شده است. در ماه فوریه به ایران سفر می‌کنم. ایرانی‌ها مواد هسته‌ای لازم برای چند سلاح هسته‌ای را تولید کردند اما سلاح نساختند؛ به همین دلیل باید با آنها تعامل کنیم.
 
پاتک حزب‌الله به اقدام صهیونیست‌ها/ ارتش رژیم صهیونیستی چندی پیش در مرز لبنان ساخت دیوار دفاعی بتنی با ارتفاع 9 متر را آغاز کرده بود تا مانع دید مرزبانان لبنانی شود؛ حالا رأی‌الیوم نوشته که حزب‌الله ساخت برج دیده‌بانی 18 متری را در مرز آغاز کرده است.
 
تشکیل سازمان بازرگانی به جای وزارت‌خانه/ پس از دعوا و کشمکش برای تأسیس وزارت بازرگانی سخنگوی دولت خبر داد که دولت تشکیل سازمان بازرگانی را به تصویب رسانده و لایحه آن را به زودی با قید فوریت به مجلس ارسال خواهد کرد. 
 
پیشنهاد راست‌گرایان به ارتش صهیونیست/ احزاب راست‌افراطی اسرائیل از ارتش ‌صهیونیستی خواسته‌اند از پهپادهای مسلح برای بمباران مناطق فلسطینی‌نشین در فلسطین‌اشغالی استفاده کنند.
 
بدهی‌های روحانی روی میز دولت/ براساس ارقام منتشر شده بودجه 1402، دولت سال آینده مجبور است 209 هزار میلیارد تومان از اوراق منتشر شده توسط دولت گذشته را پرداخت کند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات