صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۴۴۷۲۱

آزادانه برقص، ولی نظر نده!

این جشنواره‌ها و کنسرت‌ها منعکس‌کننده دگرگونی بنیادی است که اقتصاد و زندگی اجتماعی عربستان سعودی را تحت تاثیر قرار داده و با این حال، این دگرگونی تنها بخشی از حقیقت است.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif روزنامه تایمز با انتقاد از وضعیت حاکم بر عربستان پس از روی کار آمدن بن‌سلمان نوشت، در هنگامی که شهروندان عربستانی یکی پس از دیگری پس از انتقال بازداشتگاه‌ها یا زندان‌ها در آنجا ناپدید می‌شوند، محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی نه تنها مجوز برپایی مهمانی‌های رقص مختلط زنان و مردان را صادر کرده که تا حدی بودجه آن را نیز تامین و حمایت کرده است.

* این جشنواره‌ها و کنسرت‌ها منعکس‌کننده دگرگونی بنیادی است که اقتصاد و زندگی اجتماعی عربستان سعودی را تحت تاثیر قرار داده و با این حال، این دگرگونی تنها بخشی از حقیقت است. چرا که بن‌سلمان کشور را سرکوب‌گرتر کرده است و آزادی بیان که همیشه محدود بوده، اکنون دیگر اصلا وجود ندارد.

* بن‌سلمان آرای مخالف و صداهای منتقد را در قوه قضاییه، سرویس‌های امنیتی، جامعه بازرگانان و حتی خود خانواده سلطنتی با دستگیری و ممنوعیت از سفر و باج‌گیری و مجبور کردن آنان به پرداخت مبالغ هنگفت، خاموش کرده است.

* همچنانکه بن‌سلمان با در اختیار داشتن سهم بزرگی از پلتفرم توییتر این اجازه را پیدا کرده که هر کسی که عقیده‌ای بر خلاف نظرش توییت کند را تعقیب، دستگیر و زندان کند.

* درست همانگونه که در زمان لغو ممنوعیت رانندگی زنان، فعالانی که سال‌ها برای رفع این ممنوعیت مبارزه کرده بودند، دستگیر شده و تعدادی از آن‌ها در زندان مورد آزار جنسی، ضرب و شتم و شکنجه با شوک الکتریکی قرار گرفتند و هنوز برخی از آن‌ها هنوز در حصر خانگی هستند.

* یکی از قربانیان این آزادی ناموزون سلمی الشهاب دانشجوی ۳۴ ساله مقطع دکترا در دانشگاه لیدز بریتانیا است. وی در آگوست گذشته به کشورش عربستان بازگشت تا به همراه فرزندان و همسرش به بریتانیا بازگردد، اما به جای انگلیس سر از زندان‌های سعودی درآورد و به ۳۴ سال زندان محکوم شد! زیرا وی هنگامی که در خارج از عربستان بوده یک توییت از معارضین حکومت سعودی را با مضمون آزادی زندانیان سیاسی، صرفا بازنشر (ریتوئیت) داده بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات