صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۴۴۲۰۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، 19 بهمن‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): روز ۲۲ بهمن و راهپیمایی ۲۲ بهمن مظهر اقتدار ملی است؛ مظهر اقتدار ملت ایران است؛ مظهر حضور مردمی و اراده و عزم ملی ملت ایران است که مرد و زن و پیر و جوان، در همه‌ شرایط به خیابان‌ها می‌آيند و خودشان را در سرتاسر کشور در مقابل چشم بینندگان قرار می‌دهند؛ این خیلی باعظمت است.(1386/11/19) *۲۲ بهمن، سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران گرامی باد*
 
 
▼ حرف روز
دهه فجر فرصتی برای مبارزه با تطهیر
یکی از حوزه‌های جنگ شناختی در چند سال اخیر پیگیری سیاست تطهیر پهلوی است سیاست تطهیر پهلوی با ۲ رویکرد تحریف چهره‌های اصیل مبارز مانند آيت‌الله کاشانی، امام خمینی، رهبر معظم انقلاب و... و تقدیس پهلوی انجام می‌گیرد. بدیهی است عدم مواجهه صحیح با این جنگ‌شناختی در آینده دستگاه محاسباتی جامعه را تغییر داده و در درازمدت آنها را به سمت‌وسوهایی خواهد کشاند که مطلوب همان کسانی است که برای مهار انقلاب اسلامی، جنگ و تحریم را به ایرانیان تحمیل کردند. جامعه برای پاسخ به تطهیر پهلوی نیازمند فهم و تبیین چند موضوع است: مرور واگذاری خاک ایران در 200 سال گذشته از ترکمنچای و گلستان تا واگذاری دشت ناامید و بحرین و... نشان می‌دهد که تنها نظامی که با اتکا به مردم و درایت رهبرانش حاضر به دادن ذره‌ای از خاک خود نشده جمهوری اسلامی بوده است. لذا انقلاب اسلامی را فراتر از یک پدیده سیاسی باید تغییر یک پارادایم 200 ساله دانست که خاک کشور را به حراج گذاشته بودند.
نکته دوم، برخلاف اشاره سلطنت‌طلبان بر برخی موارد نادر مانند: راه آهن، پل ورسک، استادیوم آزادی، برخی صنایع و ابینه و... . آنچه قابل تبیین است تلاش نظام اسلامی در 44 سال گذشته متوازن کردن نظام توزیع و پیشرفت و سرعت بخشیدن به این عمران و آبادی بوده که امروز از دل آمارها عیان و آشکار است. لذا ما امروز شاهد رؤیت همه امکانات مورد نیاز در دورافتاده‌ترین قسمت کشور هستیم.
نکته سوم، تغییرات موجود صرفا معطوف به جاده‌سازی، ابنیه‌سازی و... نیست بلکه بهترین تغییر، در گفتمان موجود در جامعه است که جامعه را از سیدحسن تقی‌زاده و رزمآراها که معتقد به این بودند که ما لایق ساختن لولهنگ یا آفتابه هم نیستیم به این مرحله از خودباوری رساند. محصول این تغییر گفتمان پرورش چهره‌هایی مانند شهید سلیمانی در عرصه امنیت و شهیدان بزرگی مانند احمدی‌روشن، کاظمی‌آشتیانی و... در حوزه علمی است.
در چنین موقعیتی است که روایت صحیح و درست از تاریخ انقلاب و مبارزات ضداستعماری ملت ایران اهمیتی دوچندان می‌یابد لذا در بیانیه گام دوم انقلاب می‌خوانیم: «برای برداشتن گام‌های استوار در آینده، باید گذشته را درست شناخت و از تجربه‌ها درس گرفت؛ اگر از این راهبرد غفلت شود، دروغ‌ها به جای حقیقت خواهند نشست و آینده مورد تهدیدهای ناشناخته قرار خواهد گرفت... . رهزنان فکر و عقیده و آگاهی بسیارند؛ حقیقت را از دشمن و پیاده‌نظامش نمی‌توان شنید.»
یعقوب ربیعی
 
▼ گزارش روز
تنفس مصنوعی عربستان و مصر به رژیم‌ صهیونیستی
برای نخستین بار در 75 سال گذشته شاهد دو پدیده مهم در اراضی اشغالی هستیم رژیم‌ صهیونیستی را در شرایط بسیار سخت و دشوار قرار داده است؛ نخست، شدت یافتن بحران‌های موجودیتی از درون با روی کار آمدن کابینه فاشیستی نتانیاهو و دوم تقویت گفتمان مقاومت اسلامی در کرانه باختری و گسترش بی‌سابقه عملیات‌ استشهادی.
گزاره خبری: برای درک بخش کوچکی از بحران فراگیر و فاجعه‌ای که رژیم صهیونیستی با آن مواجه است اشاره می‌شود؛ در هفته‌های اخیر کرانه باختری به مرکز انجام عملیات‌های جهادی و ضدصهیوینستی در فلسطین اشغالی تبدیل شده است. در این منطقه که حدود 20 درصد فلسطین اشغالی را تشکیل می‌دهد، هر هفته 40 الی 50 عملیات انجام می‌شود. این مسئله باعث شده است که رژیم‌ صهیونیستی، حدود 70 درصد ارتش و توان نظامی خود را در کرانه باختری مستقر کند! بخش بزرگی از این 70 درصد که شامل ده‌ها هزار نیروی نظامی است در اطراف جنین مستقر شده‌اند، آن‌ هم در شرایطی که جنین تنها کمتر از 1 درصد از مساحت فلسطین اشغالی است! اخیراً روزنامه صهیونیستی «گلوبز» فاش کرده است که دو کشور مصر و عربستان سعودی در حال رایزنی با رژیم صهیونیستی برای خرید و انتقال گاز از سرزمین‌های اشغالی به عربستان هستند. عربستان در حالی به‌ دنبال خرید گاز از رژیم‌ صهیونیستی است که کشور قطر در همسایگی آن، یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان گاز جهان است که می‌تواند همه نیازهای عربستان را تأمین کند.
گزاره‌های تحلیلی: 1ـ وضعیتی که امروز در فلسطین اشغالی جریان دارد و رژیم صهیونیستی را شرایط ناگوار امنیتی، نظامی، سیاسی، اجتماعی و سیاست خارجی قرار داده است، در ابعاد گوناگون وجودی از جمله در عرصه سیاست خارجی این رژیم می‌تواند پیامدهای مهمی در پی داشته باشد. تضعیف پیمان سازش موسوم به ابراهیم و پروژه عادی‌سازی و علنی‌سازی از جمله پیامدهای مهم در این زمینه است. 2ـ رژیمی که امروز از درون بحران موجودیتی شده و ضریب امنیتی آن در مقابل گروه‌های مقاومت اسلامی به کمترین حد ممکن در 75 سال گذشته رسیده است، طوری که دیگر نمی‌تواند امنیت خود را تأمین کند، چگونه می‌تواند تأمین‌کننده و ضامن امنیت دیگران باشد؟! آن هم در حالی که برخی رژیم‌های عربی افزون بر انگیزه‌های دیگری که داشتند و دارند، با هدف «خرید امنیت»، اقدام به برقراری مناسبات دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی کردند.
نکته راهبردی؛ اگر معادلات کنونی حاکم بر سرزمین‌های اشغالی را به عنوان یک متغیر مهم در تحلیل وضعیت کنونی پروژه عادی‌سازی در نظر بگیریم باید تأکید کنیم که امروز «فلسفه سازش» برخی رژیم عربی و به عبارت دقیق «عامل پیدایش» توافقات سازش با رژیم‌ صهیونیستی در حال از بین رفتن است. در چنین شرایطی که عربستان و مصر به دنبال انعقاد قراردادهای گازی و در نتیجه تقویت پروژه شکست خورده عادی‌سازی با تل‌آویو هستند، در حقیقت به چیزی جز تنفس مصنوعی برای رژیمی که در حال فروپاشی است و به رحمت مضاعف گروه‌های مقاومت فلسطینی، تعبیر نمی‌شود. بزرگ‌ترین خدمت به فلسطین در چنین شرایطی از سوی کشورهای اسلامی این است که از هرگونه اقدام و سیاستی که می‌تواند باعث تقویت رژیم شود اجتناب کنند.
ابوالحسن نجفی
 
▼ خبر ویژه
به سوخت‌گیری هوایی دل خوش نکنید
سرلشکر باقری فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح گفت: موقعیت رژیم صهیونیستی تا کشور ما فاصله دارد و سران این رژیم به سوخت‌گیری هواپیماها در آسمان دل بسته‌اند که این بهترین فرصت برای هدف قرار دادن هواپیماهای آنهاست. اگر پایگاهی از یک کشور در هر کجای جهان برای تهاجم به جمهوری اسلامی ایران استفاده شود علاوه بر رژیم صهیونیستی، آن پایگاهی که مبدأ حرکت رژیم صهیونیستی است، نیز مورد تهاجم سنگین قرار خواهد گرفت.
 
▼ اخبار
1ـ زلزله فرق داره کجا باشه!
مقایسه پست‌های تهمینه میلانی در مورد زلزله خوی و ترکیه در شبکه‌های اجتماعی داغ شده است. تصویری که از زلزله خوی گذاشته شده، مربوط به افغانستان است و فیک محسوب می‌شود در عین حال «مظلومیت» و «بی‌پناهی » مردم را به مخاطب القا می‌کند اما تصویری که از زلزله ترکیه گذاشته، «همدلی» و «حضور» نیروهای امدادی را روایت می‌کند. آیا موضوع زلزله که امری طبیعی و غیرارادی در حکمرانی است، شایسته است که محل عوام‌فریبی و سیاسی‌بازی باشد؟ بهتر نیست خانم سلبریتی با مردم کشور خودش هم مانند مردم دیگر کشورها همدل باشد نه دروغگو! این امر منحصر به نیروهای غرب‌گرا نیست بلکه کل غرب با آن درگیر است. با وجود رخ دادن زلزله در ترکیه و سوریه، اما سوریه به‌ دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا و متحدان غربی‌اش، امکان دریافت کمک‌های بشردوستانه را ندارد. موضوعی که از نقشه پرواز هواپیماها بر فراز این کشور هم مشهود است. به طوری که ترکیه در حال دریافت کمک‌های بین‌المللی گسترده‌ای است، سوریه فقط از ایران و دو سه کشور دیگر کمک دریافت کرده است. حال باید از مدعیان حقوق بشر پرسید که اگر به‌ جای کودکان خردسال سوری که زیر خروارها سنگ و خاک در حال مرگ تدریجی هستند و هیچ رسانه‌ای برای حمایت و طلب کمک از جامعه جهانی ندارند، کودکان اوکراینی به چنین وضعی دچار شده بودند، آیا باز هم چنین حناقی به جان‌شان می‌افتاد یا اینکه پرچم اوکراین حتی در تصاویر پخش زنده مسابقات فوتبال لالیگا هم حک می‌شد؟!
 
2ـ غرش از دل کوه
پایگاه هوایی راه‌کنشی عقاب ۴۴ ارتش که روز گذشته رونمایی و رسانه‌ای شد قابلیت پذیرش و عملیاتی کردن انواع جنگنده‌های شکاری و بمب‌افکن و همچنین پرنده‌های بدون سرنشین نیروی هوایی ارتش را دارد. این پایگاه با در اختیار داشتن اماکنی چون آلرت، پست فرماندهی، آشیانه‌های نگهداری جنگنده، مراکز تعمیر و نگهداری هواپیما، تجهیزات ناوبری و فرودگاهی، مخازن سوخت و... این قابلیت را دارد تا انواع جنگنده‌های نیروی هوایی را برای انجام مأموریت‌های محوله پذیرا باشند. این پایگاه بزرگ زیرزمینی، قابلیت پذیرش و به کارگیری عملیاتی جنگنده‌های جدید نیروی هوایی ارتش را نیز خواهد داشت. گفتنی است عقاب ۴۴ یکی از چندین پایگاه هوایی راهکنشی زیرزمینی نیروی هوایی ارتش است که طی سال‌های گذشته متناسب با نیاز عملیاتی این نیرو و با در نظر گرفتن اصول پدافند غیرعامل در مناطق مختلف کشور احداث شده است. احداث این پایگاه‌ها در نقاط مختلف متناسب با نیازها و با ضریب ایمنی بالا با توجه به طراحی و استقرار در زیر کوه‌ها قابلیت اجرای عملیات غافل‌گیرانه هوایی را از مکان و زمان دور از انتظار دشمنان فراهم می‌کند. این پایگاه‌ها با نگهداری جنگنده‌ها در مکان‌های امن و تجهیز آنها به سامانه‌های جنگ الکترونیک، بمب‌ها و موشک‌ها از جمله یاسین، قائم و آصف امکان عملیات دورایستا و افزایش برد راهبردی برای اهداف دوردست را فراهم کرده است.
 
3ـ ایالات متفرقه آمریکا
کیسینجر وزیر خارجه پیشین آمریکا گفت: ایالات متحده در داخل و در مقابله با چالش‌های مدرنی که با آن مواجه هستیم دچار عدم اتحاد است. امروز ما دوباره از انشقاق داخلی و بی‌نظمی بین‌المللی درباره اینکه که هستیم و برای چه می‌جنگیم رنج می‌بریم. برای ما دشوار است که انسجام داخلی لازم برای رویارویی با چالش‌های پیش‌رو را به دست بیاوریم. این استراتژیست آمریکایی جاه‌طلبی‌های چین و شرایط در غرب آسیا، جایی‌ که به گفته او خطر تولید مخرب‌ترین سلاح‌ها وجود دارد و بحران اوکراین که نشانه‌ای از فروکش‌کردن آن دیده نمی‌شود را به عنوان چالش‌های نظام جهانی نام برد.
 
▼ اخبار کوتاه
سپرده‌های 18/5 میلیارد دلاری/ بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد: میزان سپرده‌های ایران نزد بانک‌ها و مؤسسات مالی خارجی در پایان سه‌ ماهه سوم ۲۰۲۲ برابر با ۱۸ میلیارد و ۵۸۶ میلیون دلار بوده است. سپرده‌های ایران نزد این بانک‌ها و مؤسسات نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۱ با رشد ۷ درصدی مواجه شده است.
 
جایزه‌ای از دست جلاد/ شروین حاجیپور برنده جایزه گرمی در توئیتی و در واکنش به اهدای جایزه‌اش از سوی همسر بایدن نوشت: من و همه‌ مردم ایران از این جایزه خوشحالیم، اما باید بگویم بخش زیادی از زندگی و شادمانی مردم ایران و منطقه توسط دولتی از بین رفته که همسر رئیس‌جمهور آن کشور این جایزه را به من اهدا کرده. کشور عزیزم را با تمام زیبایی‌هایش دوست دارم و اینجا خواهم ماند.
 
پلیس وظیفه‌اش بوده/ خبرنگار از رئیس مجلس نمایندگان آمریکا می‌پرسد: «آیا فکر می‌کنید اشلی بابیت (حوادث کنگره در 6 ژانویه) به قتل رسیده یا افسر پلیسی که به او شلیک کرده فقط وظیفه‌اش رو انجام داده؟» کوین مک کارتی به صراحت می‌گوید: «فکر می‌کنم افسر پلیس وظیفه‌اش رو انجام داده» یک لحظه فکر کنید این موضوع در ایران بود. چه می‌شد؟
 
تبریک محمدرضا پهلوی به آمریکا بعد از بمب اتمی در ژاپن/ بعد از حمله اتمی آمریکا به ژاپن در سال ۱۳۲۴ شمسی، محمدرضا پهلوی بدون کوچک‌ترین ابراز ناراحتی و تأسف از کشتار هزارن هزار نفر از مردم ژاپن در پیامی از رئیس‌جمهور آمریکا تشکر می‌کند و به بهانه این شادباش ۱۱۰ تیر توپ در تهران شلیک کرده و دو روز تعطیلی اعلام می‌کند.
 
درگیری بلاگر براندازی با بلاگر شکم/ اینستاگرام علی کریمی با انتشار کاریکاتوری به یک بلاگر غذایی طعنه نفهمی زده است. در واکنش اما سلبریتی غذا و شکم یادآوری کرده وقتی برای «اسپانسرینگ علی کریمی یک واحد ۱۲۰ متری» به قول خودش «اوکی» کرده او «دوست نداشته» و تقاضای واحد ۳۲۰ متری کرده.
 
دست رد اژدها به سینه آمریکا/ سخنگوی پنتاگون گفت: بلافاصله بعد از سرنگونی بالن چین، وزارت دفاع از چین درخواست تماس تلفنی امن بین وزیر دفاع آمریکا و وزیر دفاع چین را داشت. متأسفانه طرف چینی درخواست ما برای این تماس تلفنی را رد کرد.
 
عنوان جعلی خلیج عربی از کجا آمد؟/ خسرو معتضد در برنامه جهان‌آرا شبکه افق گفت: زمان پهلوی، ۱۰ سال به اشتباه با مصر قهر بودیم و عبدالناصر هم از روی لجبازی، نام جعلی را برای خلیج‌فارس جا انداخت.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات