صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۴۴۴۵۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های یک‌شنبه، 30 بهمن‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): راه‌حل همه‌ مشکلات برگشت به اسلام است؛ اتحاد ملت‌های اسلامی، همدلی ملت‌های اسلامی، همکاری دولت‌های اسلامی به معنای واقعی کلمه نه به شکل صوری است.(1401/11/29)
 
 
▼ حرف روز
پیوند ایران و چین در صورت فلکی جدید جهان
همزمان با سفر رئیس‌جمهور کشورمان به چین برخی مطبوعات و رسانه‌های داخلی و خارجی در موجی جدید از چین هراسی تلاش می‌کنند با نادیده گرفتن نقش چین در تحولات جهان و منطقه، تنها راه برون‌رفت از مشکلات اقتصادی کشور را نزدیکی به غرب تعریف نمایند. این مخالفت‌ها در حالی اتفاق می‌افتد که بسیاری از تحلیل‌گران و رسانه‌های غربی این سفر را گامی مؤثر در رسیدن به نزدیکی میان چین و ایران داسته اند.
نشریه دیپلمات (TheDiplomat) در تحلیلی به قلم شانون تیزی با توجه به سخنان مقامات چینی می‌نویسد: شی‌جین پینگ رئیس‌جمهور چین در سخنانش ضمن محکوم کردن «یک‌جانبه‌گرایی» و «هژمونی» آمریکا اعلام کرد از ایران در حفاظت از حاکمیت ملی و مقاومتش در برابر این یک‌جانبه‌گرایی و قلدری آمریکا حمایت می‌کند. او همچنین گفت: «چین مایل است به همکاری با ایران در ساخت مشترک «کمربند و جاده» ادامه دهد. علاوه بر این، وزارت خارجه چین به نقل از شی گفته است که چین مایل است همکاری‌های خود را با ایران در «تجارت، کشاورزی، صنعت، زیرساخت‌ها و سایر زمینه‌ها» گسترش دهد.
این نشریه بین‌المللی موفقیت رئیسی در جلب توجه مقامات چینی به سمت تهران را از این‌رو حائز اهمیت می‌داند که از یک‌سو ایران در مواجهه با تحریم‌های آمریکا گزینه‌های کمی به جز چین دارد و از سوی دیگر پکن هیچ کمبودی در شرکای دوستانه ندارد حتی شرکایی همچون بحرین، عربستان سعودی، کویت، عمان، ترکیه و شورای همکاری خلیج‌فارس در همسایگی ایران که روابط قابل توجهی با چین دارند و برخی از آنها به ویژه عربستان سعودی با ایران روابط خصمانه‌ای دارند. شانون در نهایت با تکیه بر اظهارنظرهای مقامات چینی این سفر را گامی امیدورانه برای تهران در جهت تحکیم روابط با چین دانسته است.
سرنخ برخی مخالفت‌ها با نگاه گردش به شرق را باید در جهان غرب جست‌وجو کرد. چرا که آنطور که آرشین ادیب مقدم، استاد سیاست و مطالعات بین‌المللی در دانشکده مطالعات شرقی و آفریقایی لندن (SOAS) و نویسنده کتاب ایران چیست؟ در خصوص نقش و اهمیت پیوند میان ایران و چین می‌نویسد: ما در میانه یک تجدید نظم مهم و ایجاد یک منظومه جدید در سیاست جهانی هستیم و پیوند ایران و چین را باید بخشی از این صورت فلکی جدید دانست که می‌تواند تسلط غرب به رهبری آمریکا بر امور بین‌الملل را به چالش بکشد.    
حسین حسینی‌نژاد
 
▼ گزارش روز
فرار به جلوی شبکه سعودی
بعد از شکست مفتضحانه رسانه سعودی‌اینترنشنال در جنگ شناختی و روانی علیه ملت ایران در یک نمایش مذبوحانه و بر اساس طرح مخفی در اتهام‌سازی جمهوری اسلامی ایران این رسانه با طرح دلایل امنیتی و تهدید از سوی ایران پخش برنامه‌ها در لندن را متوقف و به واشنگتن نقل مکان کرد.
گزاره‌های خبری: 1ـ شبکه سعودی ایران‌اینترنشنال در بیانیه‌ای مدعی شد که پلیس متروپولیتن لندن، درباره وجود تهدیدهای جدی و فوری نسبت به امنیت روزنامه‌نگاران ایرانی شاغل در این رسانه، به مدیران ایران‌اینترنشنال منتقل کرده است. 2ـ نشریه انگلیسی ساندی تایمز ادعا کرد: صدها نفر از روزنامه‌نگاران و کنشگران سیاسی در بریتانیا در چند ماه اخیر نامه‌هایی از پلیس ضد تروریسم بریتانیا دریافت کرده‌اند که به آنان هشدار می‌دهد به دلیل مواضع‌شان در مخالفت با نظام جمهوری اسلامی ایران، ممکن است هدف حمله قرار بگیرند. 3ـ نورنیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی نوشت: تنها چند روز پس از افشای طرح مخفیانه لندن علیه ایران، شبکه تروریستی اینترنشنال در بیانیه‌ای اعلام کرد که برای حفظ امنیت روزنامه‌نگاران و همکاران خود، پخش برنامه‌های این شبکه را از شامگاه جمعه از لندن متوقف و همه بولتن‌های خبری 24 ساعته خود را به واشینگتن‌ منتقل کرد.
گزاره‌های تحلیلی: 1ـ طراحی و اجرای این خط جدید رسانه‌ای بعد از پایان اغتشاشات در ایران در حقیقت نه کنش بلکه واکنش انفعالی و از روی ضعف و سردرگمی جبهه عبری عربی غربی در مواجهه با ایران مقتدر بوده تا جبهه رو به زوال و ورشکسته ضد انقلاب در خارج را سرپا نگه دارند. 2ـ نکته دوم، این اقدام همانا در مسیر تقویت پروژه ایران‌هراسی برای ایجاد فضا جهت اعمال تحریم‌های جدید و ایجاد اجماع جهانی در جهت شروع مجدد پروژه فشار حداکثری علیه ایران است که در یک دوره با این سیاست در دوره ترامپ به نتیجه نرسیدند و این بار نیز به دلیل زمین بازی متنوع و متکثر دولت انقلابی در تعاملات خارجی و نگاه متوازن نه یک‌جانبه به جهان به ویژه همسایگان به نتیجه نخواهند رسید. 3ـ نکته سوم، سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی موساد ادعای ساختگی تهدید خبرنگاران ایرانی توسط سپاه را سرهم کرده و در اختیار انگلیس قرار داده است چرا که تارنمای «تایمز اواسرائیل» در گزارشی ادعایی نوشت: اسرائیل اطلاعاتی را در اختیار مقام‌های انگلیسی قرار داد و آنها را قادر ساخت تا نقشه ایران برای حمله به روزنامه‌نگاران مستقر در انگلیس را خنثی کنند. و این نشان از پروژه مشترکی این مثلث شوم در مسیر متهم‌سازی ایران دارد.
نکته پایانی؛ دومینوی فشار رسانه‌ای و اتهام‌سازی علیه ایران اسلامی بعد از شکست در پروژه آشوب‌ها از سوی جبهه استکبار در ایران شروع شده و عقلانیت حکم می‌کند جمهوری اسلامی ایران با یک پیوست رسانه‌ای قوی شکایت سابق خود از این رسانه سعودی که بعد از پخش مصاحبه شبکه ایران‌اینترنشنال با سخنگوی گروه تروریستی «الاحوازیه» تسلیم نهاد ناظر بر رسانه‌های صوتی وت صویری انگلستان(آفکام) شد پیگیری کند و از لاک دفاعی درآید چرا که حرکت اخیر این رسانه در مسیر فرار به جلو است در حالیکه دروغ‌پراکنی، جوسازی و سیاه‌نمایی و ترویج خشونت جای ادعا و شکایت از سوی ایران دارد نه در جایگاه متهم نشستن.    
جواد خسروی
 
▼ خبر ویژه
218 عملیات علیه صهیونیست‌ها در یک هفته
منابع خبری اعلام کردند که نیروهای مقاومت فلسطین در یک هفته گذشته در مناطق اشغالی ۲۱۸ عملیات علیه صهیونیست‌‌ها انجام دادند. این عملیات در قدس و کرانه باختری روی داده و موجب کشته شدن ۴ صهیونیست و زخمی شدن ۸ تن دیگر شده است. در این عملیات همچنین ۶ فلسطینی به شهادت رسیده‌اند.
 
▼ اخبار 
1ـ سگ زرد برادر شغال
رئیس‌جمهور در مصاحبه‌ای با شبکه CGTN چین گفت: آنچه که در رفتار حاکمان فعلی آمریکا می‌بینیم تفاوتی با رفتار حاکمان قدیم نیست. به نظر می‌رسد همچنان که آنها دنبال تحریم‌ها بودند اینها هم دنبال تحریم‌ها هستند. اینها مدعی هستند ما دنبال توافق هستیم اما آنچه که در عمل می‌بینیم این است که عمل آنها مطابق با ادعای‌شان نیست. ما به دنبال توافق خوب هستیم اما آنها توافق را دنبال نمی‌کنند. هم عهدشکنی کردند در برجام‌ـ از برجام خارج شدندـ و هم میز مذاکره را ترک کردند و اعلام کردند به جای میز مذاکره ما می‌خواهیم در خیابان و در ایجاد آشوب و اغتشاش کارمان و اهداف‌مان را دنبال کنیم. ما معتقدیم آمریکایی‌ها سخت در اشتباه هستند؛ اشتباه در محاسبات دارند. برخی از کشورهای اروپایی هم امروز دچار اشتباه در محاسبه شدند. اینها باید بدانند اشتباه محاسباتی دارند. شناختشان از ایران و شناخت‌شان از ملت ایران اشتباه است.
 
2ـ جنگ زرگری هیلی و ترامپ
نیکی هیلی سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل گفته وارد رقابت‌های درون حزبی می‌شود. رسانه‌ها با استناد به مواضع انتقادی او نسبت به حمله طرفداران ترامپ به کنگره می‌گویند او واقعا رقیب ترامپ است. اما احتمالا معامله‌ای پشت پرده میان هیلی و ترامپ شکل گرفته که قربانی آن «دی سانتس» فرماندار فلوریدا و رقیب اصلی ترامپ در انتخابات درون حزبی است. هیلی که پس از استعفا از سمت خود در سازمان ملل گفته بود ترامپ را در انتخابات ۲۰۲۴ به چالش نخواهد کشید، اخیرا گفته؛ حزب جمهوری‌خواه نیاز به «تغییر نسل» و «تغییر رهبری» دارد! ترامپ حداقل تاکنون هیلی را دشمن انتخاباتی خود قلمداد نکرده و در دوران ریاست‌جمهوری هم، بیشترین قدرت مانور را به او داد و حتی وزرای خارجه و دفاع را قربانی او و نظرات جنجالی‌اش کرد. جنگ ظاهری ترامپ‌ـ‌ هیلی می‌تواند حکم یک آدرس غلط داشته و در نهایت، شاهد ائتلاف این دو به ضرر «دی سانتیس» رقیب اصلی ترامپ باشیم.
 
3ـ فرار به جلو برای حمایت از تروریسم
وزارت خارجه آمریکا چند روز پیش اعلام کرد که ایالات متحده با این ارزیابی که سیف العدل رهبر جدید القاعده در ایران حضور دارد موافق است! این جوسازی کذب وزارت خارجه آمریکا در حالی صورت گرفته که کنگره آمریکا هفته گذشته از فرقه تروریستی منافقین به عنوان یک سازمان تروریستی که دستش دستِ‌کم به خون ده‌ها هزار نفر از مردم ایران و عراق آلوده است اعلام حمایت رسمی کرد. از این قطعنامه که توسط «تام مک کلینتاک» نماینده جمهوری‌خواه کنگره خوانده شد، ۱۶۵ نماینده تندروی آمریکایی از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات حمایت کردند. بدیهی است دروغ‌پردازی اخیر وزارت خارجه آمریکا درباره حضور سیف العدل در ایران اقدامی جهت پوشاندن خطای فاحش کنگره در دفاع از تروریست‌های منافقین است. حمایت‌های واشینگتن از تروریست‌ها البته مسبوق به سابقه است و بلکه بالاتر از آن، آمریکا اساسا خود مؤسس تروریست‌هایی مثل داعش است که بارها مسئولیت ارشد آمریکایی به ایجاد آن اعتراف کرده‌اند.
 
4ـ بازگشت به خویشتن
به گزارش میدل ایست‌نیوز به نقل از نشریه رسمی «الصباح» عراق، با کاهش چشم‌اندازهای حل اختلافات سیاسی در اقلیم کردستان و ضعف همه‌جانبه عملکرد حکومت ایالتی اقلیم کردستان عراق، نظرسنجی‌های مرکز «همه‌پرسی و تحلیل» نشان می‌دهد که انحلال اقلیم کردستان و بازگشت این منطقه به سلطه حکومت مرکزی عراق طرفداران زیادی در میان ساکنان اقلیم پیدا کرده است. این در حالی است که پیش از این مطرح کردن چنین موضوعی در اقلیم کردستان عراق یک تابو شمرده می‌شد. «میر عقراوی»، کارشنان امور اقلیم کردستان عراق، تأکید می‌کند که وضعیت نابه‌سامان و مخاطرات اقتصادی و سیاسی و امنیتی باعث شده که این گرایش جدید میان شهروندان اقلیم مطرح شود و می‌افزاید که مردم اقلیم قربانی اختلافات بغداد و اربیل شده‌اند.
 
▼ اخبار کوتاه
داد شهرام هم درآمد/ شهرام همایون به دیدار لیدرهای اپوزیسیون از جمله ربع پهلوی با رهبران کشورهای غربی و التماس از آنها برای جلب حمایت واکنش نشان داده و گفت: «رهبران سیاسی ما مسابقه گذاشته‌اند برای دیدار با وزرای خارجه، افتخار ما این شد که نخست‌وزیر کانادا دستی بر روی‌مان بکشد. در سال 1357 آیا کسی از اطرافیان (امام) خمینی را دیدید که التماس رهبران غربی را بکند؟ قدرت در کاخ سفید و کاخ الیزه نیست، این کارها افتخار شده. نماینده رئیس‌جمهور فرانسه به خانه (امام) خمینی در نوفل لوشاتو می‌آمد تا با وی دیدار کند! بی‌بی‌سی التماس می‌کرد تا با وی مصاحبه کند!»
 
ایران به دنبال هواپیمای الترونیکی/ رئیس سازمان صنایع هوایی گفت: کار بر روی هواپیمای الکترونیکی را آغاز کردیم. سعی می‌کنیم در سال آینده تست یکی دو نمونه را شروع کنیم. البته پهپادهای الکترونیکی ما به بلوغ کامل رسیده‌اند و تجربه ساخت پرنده الکترونیکی را داریم. ما در حال ساخت هواپیمای سرنشین‌دار الکترونیکی هستیم و در تلاشیم تا در دهه آینده مثل قبل در این زمینه عقب‌‌ماندگی نداشته باشیم.
 
این یک جنگ تمدنی است/ مهدی پناهی، روزنامه‌نگار با انتشار فیلمی از حضور نئو نازی‌ها در جنگ اوکراین و روسیه نوشت: یکی از هشدارهای روسیه درباره اوکراین تفکرات نئونازی گرایی(نژادپرستانه) در این کشور است. در ویدیوی زیر نیروهای اوکراینی یک سلام خاص می‌دهند! سلام هیتلری. و برخی ایرانیان چه ساده‌انگارانه به جنگ اوکراین نگاه می‌کنند. جنگ اوکراین یک جنگ تمدنی و نیابتی است.
 
خرابکاری مشترک در نورد استریم/ اسکات ریتر بازرس سابق بخش سلاح‌های کشتار جمعی سازمان ملل پیرامون تخریب نورد استریم توسط آمریکایی‌ها نوشت: «ایالات متحده و متحدان نروژی آلمان برای از بین بردن زیرساخت ۲ میلیارد دلاری که انرژی آلمان را تأمین می‌کرد، توطئه کردند؛ سکوت آلمان در برابر این اقدام یعنی خود آلمان‌ها در آن شریک بودند!»
 
صهیونیست‌ها در لبه پرتگاه/ ژنرال اسرائیلی و سخنگوی سابق ارتش رژیم صهیونیستی نوشت: اسرائیل در سخت‌‌ترین دو راهی خود به سر می‌برد و کرانه باختری در حال تضعیف و فرسوده‌سازی هر چه بیشتر توانمندی ارتش اسرائیل است. دشواری شرایط فعلی اسرائیل حداقل در ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.
 
حذف اضافه خدمتی برای سربازان/ رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلحاعلام کرد که اضافه خدمت انضباطی از آئین‌نامه انضباطی نیروهای وظیفه حذف شده است و دیگر سربازی به دلیل رفتار اشتباه، اضافه خدمت نمی‌خورد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات