صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۴۴۴۷۱

گردن خود را از ارّه بن‌سلمان دور نگه دارید!

اخیرا دادستان سعودی برای یکی از سرشناس‌ترین شخصیت‌های مذهبی سعودی درخواست اعدام کرده بود که در میان اتهامات وی استفاده از واتساپ، تلگرام و توییتر به چشم می‌خورد.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif شرکت مخابراتی سعودی (STC) بزرگترین اپراتور تلفن همراه این کشور، پیامرسانی به نام Beem را جهت تماس صوتی و تصویری معرفی کرد. این نرم‌افزار که توسط چینی‌ها ساخته شده در نمایشگاه فناوری Leap۳۲ ریاض رونمایی و به عنوان اولین پیام‌رسان سعودی معرفی شد.

* منتقدین دولت سعودی در واکنش به این رونمایی اظهار داشتند، با وجود اینکه این برنامه طبق گفته سازندگان ویژگی‌های مثبت و کارآمد بسیاری دارد، اما یک اشکال عمده و بزرگ دارد که باعث می‌شود کاربران پیش از ورود به آن به صورت جدی تامل نمایند و آن کنترل دولت سعودی بر این نرم افزار است!

* عربستان از نظر امنیتی یکی از بسته‌ترین فضا‌های سیاسی را دارد و هرگونه انتقاد از حکومت با سخت‌ترین روش‌ها سرکوب می‌شود. اخیرا دادستان سعودی برای یکی از سرشناس‌ترین شخصیت‌های مذهبی سعودی درخواست اعدام کرده بود که در میان اتهامات وی استفاده از واتساپ، تلگرام و توییتر به چشم می‌خورد.

* سعودی در سال‌های گذشته برای شناسایی کاربران منتقد حکومت در توییتر برخی کارمندان این شرکت را با تطمیع وادار به جاسوسی کرده و مشخصات منتقدینی که با حساب‌های کاربری ناشناس در توییتر فعالیت می‌کردند را به دست آورده و آنان را بازداشت کرده و با وجود گذشت چند سال از بازداشت برخی از این افراد، هیچ اثر و نام نشانی از آنان وجود ندارد.

* افزون بر این بر اساس گزارش رسانه‌ها، محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی پس از به قدرت رسیدن با کمک یک شرکت وابسته به رژیم صهیونیستی بوسیله جاسوس افزاری به نام پگاسوس اقدام به جاسوسی از بسیاری از شخصیت‌ها از جمله جف بزوس، موسس آمازون کرده بود.

* بن‌سلمان همچنین متهم است در جریان ترور وحشیانه جمال خاشقجی، تلفن همراه خدیجه چنگیز، نامزد خاشقجی را با آلوده کردن به جاسوس‌افزار تحت کنترل در آورده و مکالمات میان این دو را رصد می‌کرده و از این طریق به زمان حضور وی در کنسولگری آگاهی و توانسته پیش از ورود خاشقجی به کنسولگری تیم ترور را در آنجا مستقر کند. پرونده این جاسوسی با شکایت نامزد خاشقجی در دادگاه‌های ایالات متحده تشکیل شده و در نوبت رسیدگی است.

* از همین رو یکی از کاربران با تمسخر ارائه چنین جاسوس‌افزاری از سوی حکومت مستبد سعودی نوشت، برای دور نگه داشتن ارّه از گردن خود سمت "بیم" نروید!

* سعودی در این نمایشگاه از نرم‌افزار دیگر به نام "هکتار" رونمایی کرد. این نرم‌‌افزار نیز ساخته چینی‌ها است قرار است طبق تصمیم سعودی جایگزین توییتر شود. همانگونه که قرار است Beem جای واتساپ را بگیرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات