صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۴۴۷۳۳

خروجی مداخله‌گرایی غرب در شرق آسیا

این روز‌ها اوضاع امنیتی در شرق آسیا نسبت به هر زمان دیگری ملتهب‌تر است!
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif این روز‌ها اوضاع امنیتی در شرق آسیا نسبت به هر زمان دیگری ملتهب‌تر است! بخشی از این التهاب معطوف به مداخله‌گرایی مستمر آمریکا و اتحادیه اروپا در اوضاع تایوان و دریای جنوبی چین و بخشی دیگر از آن، مربوط به تنش‌های مزمنی است که واشنگتن در شبه جزیره کره خلق کرده و منتج به واکنش‌های غیر قابل پیش‌بینی از سوی کره شمالی شده است. در این معادله، نمی‌توان از نقش دو کشور ژاپن و کره جنوبی به عنوان دو بازیگر هم پیمان واشنگتن در شرق آسیا گذشت. بازیگرانی که "امنیت حوزه پیرامونی" خود را قربانی "اتحاد جمعی با آمریکا" کرده اند.

* کره شمالی اخیرا یک موشک بالستیک دوربرد به سمت دریا در سواحل غربی ژاپن پرتاب کرد. مقامات ژاپنی مدعی شده‌اند موشک بالستیک دوربرد کره شمالی یک ساعت پس از پرتاب در آب‌های منطقه انحصاری اقتصادی ژاپن فرود آمد که نشان می‌دهد این موشک یکی از بزرگترین موشک‌های پیونگ یانگ بوده است. اولین پرتاب موشک کره شمالی از اول ژانویه امسال به این سو، پس از آن صورت گرفت که پیونگ یانگ روز قبل کره جنوبی و ایالات متحده را برای رزمایش نظامی سالانه تهدید به واکنش «بی‌سابقه مستمر و قوی» کرد. این رزمایش هر سال از سوی سئول و واشنگتن در راستای تلاش برای مقابله با تهدیدات هسته‌ای و موشکی فزاینده کره شمالی برگزار می‌شود.

* همان‌گونه که مشخص است، آزمایش موشکی کره شمالی، واکنشی نسبت به برگزاری مانور مشترک جدید واشنگتن و سئول (با حمایت منطقه‌ای توکیو) محسوب می‌شود و نباید آن را در قالب یک"کنش اولیه" مورد تفسیر قرار داد. طی سال‌های گذشته و اخیر، مقامات غربی و متحدان آن‌ها در شرق آسیا، اقدامات و کنش‌های خود را طبیعی و واکنش کره شمالی را غیر طبیعی جلوه می‌دهند! مقامات پیونگ یانگ و حتی مقامات چینی (بخشی از مداخله‌گرایی آمریکا در شرق آسیا معطوف به مهار پکن می‌باشد)، بار‌ها تاکید کرده‌اند که تاریخ مصرف این نگاه یکجانبه و اقتدارگرایانه غرب به پایان رسیده است. فو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن در یک کنفرانس خبری گفت که کشورش به شدت آزمایش موشکی جدید کره شمالی را محکوم کرده و آن را تهدیدی برای جامعه بین‌المللی می‌داند. با این حال ژاپنی‌ها اشاره‌ای نسبت به بازی مستقیم خود در زمین آمریکا، آن هم در تقابل منطقه‌ای با کره شمالی به بیان نیاورده‌اند! درچنین شرایطی مانند همیشه شاهد روایتگری ناقص مقامات ژاپنی و کره جنوبی از اوضاع جاری در شبه جزیره کره و تنش‌های به وجود آمده در شرق آسیا هستیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات